§ 10. - Zaprowadzenie wymiany paczek z zagranicą.
Dz.U.1922.9.62
Akt utracił mocWobec tego, iż w wielu wypadkach paczka może być przesłana różnemi drogami, przyczem i wysokość opłat będzie różna, nadawcom przysługuje prawo wskazania drogi; o ile nadawca tego nie uskutecznił, urzędy pocztowe same wyznaczają drogę, wybierając najtańszą.
Opłata za przewóz wynosi: po 30 centymów w złocie od paczki do 1 klg. wagi, po 50 centymów w złocie od paczki ponad 1 do 5 klg. wagi i po 90 centymów w złocie od paczki ponad 5 do 10 klg. wagi, wziętej tyle razy, ile zarządów bierze udział w przewozie z doliczeniem udziałów zarządu miejsca nadania i przeznaczenia. Udział Polski wynosi: po 60 centymów w złocie od paczki do 1 kg. wagi, po 100 centymów w złocie od paczki ponad 1 do 5 kg. wagi i po 180 centymów w złocie od paczki ponad 5 do 10 kg. wagi. Jeżeli paczka będzie przewożoną drogą morską, prócz powyższych opłat pobiera się tak że od każdej paczki, stosownie do ilości mil morskich od 15 centymów w złocie do 3 fr. 90 centymów w złocie dla każdego zarządu, biorącego udział w przewozie morskim, ewentualnie dla każdej linji okrętowej.
Na paczki ochronne opłaty za przewóz lądowy i morski są o 50% wyższe od opłat normalnych, przyczem zwiększenie to nie uwzględnia opłat dodatkowych pobieranych przez niektóre kraje.
Niższe opłaty przewozowe mogą być stosowane z państwami sąsiedniemi na podstawie specjalnych umów i będą w każdym wypadku ogłaszane;
Opłaty podane w punktach a), b), c) i d) wyrażona w frankach i centymach urzędy pocztowe przeliczają na marki polskie, mnożąc odnośne kwoty przez spółczynnik, wyrażający stosunek marki do franka złotego. Wszelkie opłaty przy nadaniu uiszcza się bądź przez nalepienie na adresie pomocniczym odpowiedniej ilości znaczków pocztowych, bądź gotówką.
Reklamacje.