Art. 21. - [Kompetencje dyrektora urzędu morskiego po otrzymaniu informacji o zanieczyszczeniu lub zagrożeniu zanieczyszczeniem polskich obszarów morskich] - Zapobieganie zanieczyszczaniu morza przez statki.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2023.1072 t.j.

Akt obowiązujący
Wersja od: 6 czerwca 2023 r.
Art.  21.  [Kompetencje dyrektora urzędu morskiego po otrzymaniu informacji o zanieczyszczeniu lub zagrożeniu zanieczyszczeniem polskich obszarów morskich]
1. 
Dyrektor urzędu morskiego, do którego wpłynie meldunek lub sprawozdanie, o których mowa w art. 11, albo który otrzyma z innego źródła wiadomość o zanieczyszczeniu lub zagrożeniu zanieczyszczeniem polskich obszarów morskich, jest obowiązany:
1)
dokonać oceny faktycznej sytuacji w celu ustalenia rodzaju i stopnia zanieczyszczenia morza lub zagrożenia zanieczyszczeniem;
2)
w razie potrzeby zarządzić i podjąć odpowiednie działania;
3)
niezwłocznie poinformować właściwe organy innych państw stron Konwencji Helsińskiej 1992 o istniejącej sytuacji i podjętej lub zamierzonej akcji, jeżeli rozlew przemieszcza się lub może przemieścić się do obszaru morskiego tych państw.
2. 
W przypadku zanieczyszczenia lub zagrożenia zanieczyszczeniem polskiego obszaru morskiego, dyrektor urzędu morskiego może nakazać kapitanowi:
1)
opuszczenie polskich obszarów morskich przez statek;
2)
przeholowanie, ratowanie statku lub przeprowadzenie niezbędnych napraw;
3)
wyładowanie we właściwym miejscu szkodliwych substancji;
4)
skierowanie statku do miejsca schronienia.