Rozdział 5 - Nadzór rynku w zakresie spełniania wymagań dostępności produktów i usług - Zapewnianie spełniania wymagań dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2024.731

Akt oczekujący
Wersja od: 15 maja 2024 r.

Rozdział  5

Nadzór rynku w zakresie spełniania wymagań dostępności produktów i usług

1. 
System nadzoru rynku obejmuje:
1)
kontrolę w zakresie spełniania wymagań dostępności, o których mowa w art. 7-19, przez wprowadzone do obrotu produkty i oferowane lub świadczone usługi oraz w zakresie wykonywania przez podmioty gospodarcze obowiązków, o których mowa w art. 22, art. 23, art. 24 ust. 1-5 i 7, art. 25-27, art. 28 ust. 2 i 3, art. 29, art. 30, art. 32, art. 33 oraz art. 34 ust. 1-3;
2)
kontrolę, o której mowa w art. 25 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1020 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie nadzoru rynku i zgodności produktów oraz zmieniającego dyrektywę 2004/42/WE oraz rozporządzenia (WE) nr 765/2008 i (UE) nr 305/2011 (Dz. Urz. UE L 169 z 25.06.2019, str. 1, z późn. zm. 8 ), zwanego dalej "rozporządzeniem (UE) 2019/1020", produktów, które mają zostać objęte procedurą dopuszczenia do obrotu;
3)
postępowania w sprawie spełniania wymagań dostępności, o których mowa w art. 7-19, przez wprowadzone do obrotu produkty i oferowane lub świadczone usługi oraz w sprawie wykonywania przez podmioty gospodarcze obowiązków, o których mowa w art. 22, art. 23, art. 24 ust. 1-5 i 7, art. 25-27, art. 28 ust. 2 i 3, art. 29, art. 30, art. 32, art. 33 oraz art. 34 ust. 1-3.
2. 
System nadzoru rynku tworzą:
1)
Prezes Zarządu PFRON;
2)
organy nadzoru rynku, o których mowa w ust. 3;
3)
organy celne.
3. 
Organami nadzoru rynku w odniesieniu do:
1)
konsumenckich urządzeń końcowych z interaktywnymi zdolnościami obliczeniowymi wykorzystywanych do oferowania lub świadczenia usług telekomunikacyjnych i usług dostępu do audiowizualnych usług medialnych, terminali, usług telekomunikacyjnych i usług dostępu do audiowizualnych usług medialnych, konsumenckich systemów sprzętu komputerowego ogólnego przeznaczenia i ich systemów operacyjnych, czytników książek elektronicznych i usług rozpowszechniania książek elektronicznych jest Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej,
2)
usług handlu elektronicznego jest minister właściwy do spraw informatyzacji,
3)
usług bankowości detalicznej jest Rzecznik Finansowy,
4)
usług towarzyszących usługom autobusowego i autokarowego transportu pasażerskiego są wojewódzcy inspektorzy transportu drogowego,
5)
usług towarzyszących usługom kolejowego transportu pasażerskiego jest Prezes Urzędu Transportu Kolejowego,
6)
usług towarzyszących usługom lotniczego transportu pasażerskiego jest Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego,
7)
usług towarzyszących usługom wodnego transportu pasażerskiego są dyrektorzy urzędów morskich w zakresie transportu morskiego i Dyrektor Urzędu Żeglugi Śródlądowej w Bydgoszczy w zakresie transportu wodnego śródlądowego

- zwani dalej "organami nadzoru rynku".

Prezes Zarządu PFRON:

1)
monitoruje funkcjonowanie systemu nadzoru rynku przez żądanie od organów nadzoru rynku i organów celnych informacji, w tym danych statystycznych, dotyczących działań podjętych w zakresie nadzoru rynku;
2)
sprawuje nadzór nad stosowaniem przepisów ustawy przez organy nadzoru rynku przez:
a)
żądanie informacji i danych od organów nadzoru rynku dotyczących organizacji i funkcjonowania systemu nadzoru rynku, niezbędnych do wykonywania uprawnień nadzorczych,
b)
występowanie z wnioskami dotyczącymi realizowania ich zadań w ramach systemu nadzoru rynku;
3)
współpracuje z organami nadzoru rynku, organami celnymi oraz ministrem właściwym do spraw rozwoju regionalnego w zakresie stosowania przepisów ustawy;
4)
monitoruje i dokonuje oceny stanu dostępu osób ze szczególnymi potrzebami do produktów i usług spełniających wymagania dostępności;
5)
podaje do publicznej wiadomości na stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych i na stronie internetowej urzędu obsługującego Prezesa Zarządu PFRON oraz przekazuje Komisji Europejskiej informacje o organach nadzoru rynku i organach celnych oraz ich kompetencjach;
6)
inicjuje i organizuje działalność edukacyjną i informacyjną w zakresie dostępności produktów i usług, a także opracowuje wytyczne dla podmiotów gospodarczych w zakresie zapewniania spełniania wymagań dostępności produktów i usług;
7)
przeprowadza kontrolę, o której mowa w art. 43, oraz prowadzi postępowania, o których mowa w art. 53 i art. 63;
8)
rozpatruje albo przekazuje właściwemu organowi nadzoru rynku zawiadomienia, o których mowa w art. 67;
9)
opracowuje strategię, o której mowa w art. 71;
10)
sporządza sprawozdanie, o którym mowa w art. 72.

Organy nadzoru rynku sprawują nadzór nad rynkiem przez:

1)
przeprowadzanie kontroli, o której mowa w art. 43, oraz prowadzenie postępowań, o których mowa w art. 53 i art. 63;
2)
prowadzenie stron internetowych zawierających w szczególności informacje o wymaganiach dostępności produktów i usług oraz obowiązkach podmiotów gospodarczych określonych w ustawie, oraz o możliwości stosowania przepisów art. 21;
3)
udostępnianie na stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej urzędu obsługującego dany organ i na stronie internetowej urzędu obsługującego dany organ wykazów norm zharmonizowanych i specyfikacji technicznych mających zastosowanie w zakresie zapewniania spełniania wymagań dostępności produktów i usług;
4)
publiczne udostępnianie informacji, które uznają za istotne dla ochrony interesów konsumentów, z zachowaniem zasad poufności, przepisów dotyczących tajemnic prawnie chronionych oraz ochrony danych osobowych.

Na wniosek Prezesa Zarządu PFRON organy nadzoru rynku przekazują informacje, w tym dane statystyczne:

1)
niezbędne do sporządzenia sprawozdania, o którym mowa w art. 72;
2)
dotyczące działań podjętych w zakresie nadzoru rynku.
1. 
Na żądanie konsumenta Prezes Zarządu PFRON lub właściwy organ nadzoru rynku przekazują posiadane przez nich informacje o zgodności produktu lub usługi z wymaganiami dostępności lub informacje o ocenie dokonanej przez podmiot gospodarczy na podstawie art. 21 ust. 2, art. 23 ust. 2 lub art. 32 ust. 1, z zachowaniem zasad poufności, przepisów dotyczących tajemnic prawnie chronionych oraz ochrony danych osobowych, w terminie 30 dni od dnia otrzymania żądania.
2. 
Informacje, o których mowa w ust. 1, są przekazywane konsumentowi w sposób zapewniający spełnianie minimalnych wymagań służących zapewnieniu dostępności, o których mowa w art. 6 pkt 3 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.

W przypadku powzięcia uzasadnionej wątpliwości przez Prezesa Zarządu PFRON albo właściwy organ nadzoru rynku, że:

1)
wprowadzony do obrotu albo udostępniony na rynku produkt lub
2)
oferowana lub świadczona usługa

- nie spełniają określonego wymagania dostępności, Prezes Zarządu PFRON albo właściwy organ nadzoru rynku przeprowadzają u podmiotu gospodarczego kontrolę produktu lub usługi w zakresie spełniania wymagań dostępności i wykonywania przez podmioty gospodarcze obowiązków, o których mowa w art. 22, art. 23, art. 24 ust. 1-5 i 7, art. 25-27, art. 28 ust. 2 i 3, art. 29, art. 30, art. 32, art. 33 oraz art. 34 ust. 1-3, zwaną dalej "kontrolą".

1. 
Kontrolowany podmiot gospodarczy i inne podmioty posiadające dowody lub informacje niezbędne do ustalenia, czy produkt lub oferowana lub świadczona usługa spełniają wymagania dostępności, są obowiązane do przekazania tych dowodów i udzielania informacji na uzasadnione żądanie Prezesa Zarządu PFRON lub właściwych organów nadzoru rynku.
2. 
Jeżeli kontrolowany podmiot gospodarczy lub inne podmioty, o których mowa w ust. 1, nie udzielają informacji lub nie współpracują w toku kontroli, ustaleń dokonuje się na podstawie dowodów lub informacji dostępnych Prezesowi Zarządu PFRON lub właściwym organom nadzoru rynku.
3. 
Prezes Zarządu PFRON lub właściwy organ nadzoru rynku niezwłocznie informują na piśmie kontrolowany podmiot gospodarczy lub inne podmioty, o których mowa w ust. 1, o ustaleniach dokonanych zgodnie z ust. 2.
1. 
W toku kontroli osoba kontrolująca, w zakresie objętym kontrolą, ma prawo w szczególności:
1)
żądać udostępnienia dokumentów i nośników informacji związanych z przedmiotem kontroli, a także sporządzania z nich kopii i notatek;
2)
sprawdzać umieszczenie oznakowania CE;
3)
dokonywać oględzin produktów, pomieszczeń oraz budynków użyteczności publicznej, w których są oferowane lub świadczone usługi, a także weryfikować sposób oferowania lub świadczenia usługi;
4)
sprawdzać spełnianie przez produkty i usługi wymagań dostępności;
5)
legitymować osoby, które biorą udział w czynnościach kontrolnych, w celu stwierdzenia ich tożsamości;
6)
żądać udzielenia, w wyznaczonym terminie, pisemnych i ustnych wyjaśnień;
7)
zasięgać opinii biegłych;
8)
zabezpieczać dowody i produkty;
9)
pobierać nieodpłatnie próbki produktów do badań.
2. 
Zgodność kopii z oryginałem dokumentu, o której mowa w ust. 1 pkt 1, potwierdza kontrolowany podmiot gospodarczy lub osoba przez niego upoważniona, a w przypadku odmowy potwierdzenia zgodność z oryginałem potwierdza osoba kontrolująca, o czym czyni wzmiankę w protokole kontroli.
3. 
Jeżeli dokumenty, o których mowa w ust. 1 pkt 1, sporządzono w języku obcym, osoba kontrolująca może żądać, w zakresie niezbędnym do przeprowadzenia kontroli, tłumaczenia tych dokumentów na język polski.
4. 
Osoba kontrolująca jest uprawniona do wstępu na teren, do obiektów i pomieszczeń kontrolowanego podmiotu gospodarczego oraz do poruszania się na tym terenie, w tych obiektach i w tych pomieszczeniach za okazaniem legitymacji służbowej oraz upoważnienia do przeprowadzenia kontroli.
5. 
Osoba kontrolująca podlega przepisom bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązującym w kontrolowanym podmiocie gospodarczym.

Podmiot gospodarczy będący w posiadaniu produktów lub dokumentów objętych zakresem kontroli przeprowadzanej u innego podmiotu gospodarczego, który uczestniczy w udostępnianiu na rynku produktu będącego przedmiotem kontroli, jest obowiązany, na żądanie Prezesa Zarządu PFRON lub właściwych organów nadzoru rynku, do ich udostępnienia oraz umożliwienia pobrania próbek produktów do badań.

1. 
W celu stwierdzenia, czy produkt spełnia wymagania dostępności, Prezes Zarządu PFRON lub właściwy organ nadzoru rynku mogą poddać go badaniom lub zlecić ich przeprowadzenie.
2. 
Prezes Zarządu PFRON lub właściwy organ nadzoru rynku ponoszą koszty badań, o których mowa w ust. 1.
3. 
W celu poddania produktu badaniom, o których mowa w ust. 1, Prezes Zarządu PFRON lub właściwy organ nadzoru rynku pobierają nieodpłatnie próbki produktu w liczbie niezbędnej do przeprowadzenia badań.
4. 
Równocześnie z pobraniem próbki produktu należy pobrać i zabezpieczyć dodatkową próbkę w liczbie odpowiadającej liczbie pobranej do badań, zwaną dalej "próbką kontrolną".
5. 
Kontrolowany podmiot gospodarczy, u którego pobrano próbkę, jest obowiązany do przechowywania próbki kontrolnej w warunkach uniemożliwiających zmianę jakości lub cech charakterystycznych produktu, do czasu jej zwolnienia spod zabezpieczenia przez Prezesa Zarządu PFRON lub właściwy organ nadzoru rynku. W przypadku wszczęcia postępowania, o którym mowa w art. 53, próbkę kontrolną zwalnia się spod zabezpieczenia na wniosek Prezesa Zarządu PFRON lub właściwego organu nadzoru rynku.
6. 
Próbki kontrolnej nie pobiera się, jeżeli:
1)
pobranie próbki kontrolnej byłoby utrudnione ze względu na wartość, rodzaj lub liczbę produktów;
2)
przechowanie próbki kontrolnej w warunkach uniemożliwiających zmianę jakości lub cech charakterystycznych produktu jest niemożliwe.
7. 
Badanie próbki kontrolnej może odbywać się także na wniosek kontrolowanego podmiotu gospodarczego.
8. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 7, koszty badania próbki kontrolnej ponosi kontrolowany podmiot gospodarczy.
1. 
W przypadku stwierdzenia, że produkt nie spełnia wymagań dostępności, opłaty związane z badaniami ponosi podmiot gospodarczy, który wprowadził do obrotu ten produkt.
2. 
Wysokość opłat związanych z badaniami ustala, w drodze decyzji, Prezes Zarządu PFRON lub właściwy organ nadzoru rynku.
3. 
Wysokość opłat związanych z badaniami ustala się na podstawie uzasadnionych kosztów poniesionych w związku z badaniami produktu.
4. 
Opłaty związane z badaniami stanowią przychód Funduszu Dostępności, o którym mowa w art. 35 ust. 1 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
5. 
W przypadku stwierdzenia, że produkt spełnia wymagania dostępności, opłaty związane z badaniami ponosi Skarb Państwa.
1. 
Kontrolę przeprowadza się w obecności kontrolowanego podmiotu gospodarczego lub osoby przez niego upoważnionej.
2. 
Kontrolowany podmiot gospodarczy lub osoba przez niego upoważniona są obowiązani do umożliwienia osobie kontrolującej przeprowadzenia kontroli, w szczególności dokonania czynności kontrolnych, o których mowa w art. 45 ust. 1 pkt 1-6 i 9.
3. 
Kontrolowany podmiot gospodarczy lub osoba przez niego upoważniona są obowiązani, w zakresie objętym kontrolą, do:
1)
udzielania informacji i wyjaśnień;
2)
sporządzania we własnym zakresie i udostępniania kopii dokumentów, w tym wydruków danych posiadanych w postaci elektronicznej, wskazanych przez osobę kontrolującą;
3)
zapewniania wydzielonych miejsc do przechowywania dowodów i produktów.
1. 
Z przeprowadzonej kontroli sporządza się protokół kontroli, który zawiera w szczególności:
1)
wskazanie imienia i nazwiska lub nazwy (firmy) oraz adresu kontrolowanego podmiotu gospodarczego;
2)
daty rozpoczęcia i zakończenia kontroli;
3)
imię, nazwisko i stanowisko służbowe osoby kontrolującej;
4)
określenie przedmiotu i zakresu kontroli;
5)
opis stanu faktycznego ustalonego w toku kontroli;
6)
wykaz i opis załączników;
7)
pouczenie kontrolowanego podmiotu gospodarczego o prawie zgłaszania zastrzeżeń i uwag do protokołu kontroli;
8)
podpis osoby kontrolującej.
2. 
Jeden egzemplarz protokołu kontroli doręcza się kontrolowanemu podmiotowi gospodarczemu lub osobie przez niego upoważnionej, a drugi egzemplarz protokołu kontroli pozostawia się w aktach sprawy.
3. 
Kontrolowany podmiot gospodarczy lub osoba przez niego upoważniona mogą zgłosić do protokołu kontroli zastrzeżenia i uwagi w terminie 10 dni roboczych od dnia otrzymania protokołu kontroli.
4. 
Osoba kontrolująca ustosunkowuje się do zastrzeżeń i uwag zgłoszonych do protokołu kontroli w terminie 7 dni roboczych od dnia ich otrzymania.
5. 
Osoba kontrolująca może w protokole kontroli, z urzędu lub na wniosek kontrolowanego podmiotu gospodarczego lub osoby przez niego upoważnionej, prostować błędy pisarskie i rachunkowe lub inne oczywiste omyłki.
6. 
Z czynności kontrolnych, o których mowa w art. 45 ust. 1 pkt 3, 8 i 9 lub innych czynności kontrolnych niewymienionych w art. 45 ust. 1, sporządza się odrębny protokół, który stanowi załącznik do protokołu kontroli.
7. 
Odrębny protokół, o którym mowa w ust. 6, zawiera w szczególności:
1)
wskazanie imienia i nazwiska lub nazwy (firmy) oraz adresu podmiotu gospodarczego, u którego czynność kontrolna jest dokonywana;
2)
daty rozpoczęcia i zakończenia czynności kontrolnej;
3)
imię, nazwisko i stanowisko służbowe osoby kontrolującej;
4)
określenie przedmiotu i zakresu czynności kontrolnej;
5)
opis stanu faktycznego lub przebiegu dokonywanych czynności kontrolnych;
6)
podpis osoby kontrolującej;
7)
podpis osoby, w obecności której czynność kontrolna została dokonana.
1. 
W przypadku gdy w wyniku kontroli Prezes Zarządu PFRON lub właściwy organ nadzoru rynku ustalą, że produkt nie spełnia określonego wymagania dostępności:
1)
sprawdzają, czy podmiot gospodarczy dokonał oceny, o której mowa w art. 21 ust. 2;
2)
dokonują analizy oceny, o której mowa w art. 21 ust. 2, w tym prawidłowego stosowania kryteriów, o których mowa w art. 21 ust. 3;
3)
sprawdzają, czy produkt lub usługa spełniają pozostałe wymagania dostępności.
2. 
W przypadku stwierdzenia, że podmiot gospodarczy nie dokonał oceny, o której mowa w art. 21 ust. 2, albo dokonał jej lub zastosował kryteria, o których mowa w art. 21 ust. 3, w sposób nieprawidłowy, Prezes Zarządu PFRON lub właściwy organ nadzoru rynku wzywają ten podmiot gospodarczy do dokonania tej oceny i przedstawienia jej wyników, w terminie nie krótszym niż 60 dni.
3. 
Jeżeli podmiot gospodarczy, w terminie, o którym mowa w ust. 2, nie dokonał oceny, o której mowa w art. 21 ust. 2, i nie przedstawił wyników tej oceny, Prezes Zarządu PFRON lub właściwy organ nadzoru rynku wszczynają postępowanie, o którym mowa w art. 53 albo art. 63.
1. 
W przypadku gdy w wyniku kontroli Prezes Zarządu PFRON lub właściwy organ nadzoru rynku ustalą, że produkt nie spełnia wymagań dostępności, z uwzględnieniem art. 21 ust. 1, lub nie zostały wykonane obowiązki, o których mowa w art. 22, art. 23, art. 24 ust. 1-5 i 7, art. 25-27, art. 28 ust. 2 i 3, art. 29, art. 30 oraz art. 34 ust. 1-3:
1)
wzywają podmiot gospodarczy do podjęcia działań naprawczych niezbędnych do zapewnienia zgodności produktu z wymaganiami dostępności lub wykonywania tych obowiązków albo do wycofania z obrotu produktu oraz przedstawienia, w wyznaczonym terminie, nie dłuższym niż 120 dni od dnia otrzymania wezwania, dowodów potwierdzających dokonanie tych czynności;
2)
mogą, w drodze decyzji, zakazać udostępniania na rynku produktu na okres nie dłuższy niż 180 dni.
2. 
W przypadku gdy w wyniku kontroli Prezes Zarządu PFRON lub właściwy organ nadzoru rynku ustalą, że produkt, o którym mowa w ust. 1, stwarza zagrożenie dla zdrowia lub bezpieczeństwa konsumentów, wzywają podmiot gospodarczy do powiadomienia konsumentów o tym fakcie, określając sposób tego powiadomienia, oraz wyznaczają termin na przedstawienie dowodów potwierdzających dokonanie tego powiadomienia.

Prezes Zarządu PFRON lub właściwy organ nadzoru rynku wszczynają z urzędu postępowanie, w przypadku gdy podmiot gospodarczy nie przedstawił dowodów, o których mowa w art. 52 ust. 1 pkt 1 lub ust. 2.

Prezes Zarządu PFRON lub właściwy organ nadzoru rynku mogą, w drodze decyzji, przedłużyć okres obowiązywania zakazu, o którym mowa w art. 52 ust. 1 pkt 2, do czasu zakończenia postępowania, o którym mowa w art. 53.

1. 
W przypadku gdy próbka kontrolna nie została zbadana w toku kontroli, Prezes Zarządu PFRON lub właściwy organ nadzoru rynku mogą ją poddać badaniu z urzędu lub na wniosek podmiotu gospodarczego.
2. 
W przypadku gdy próbka kontrolna została zbadana na wniosek podmiotu gospodarczego, koszty badania próbki kontrolnej ponosi wnioskujący podmiot gospodarczy.
1. 
W przypadku gdy w wyniku kontroli Prezes Zarządu PFRON lub właściwy organ nadzoru rynku ustalą, że produkt nie spełnia wymagań dostępności lub podmiot gospodarczy nie wykonał obowiązków, o których mowa w art. 22, art. 23, art. 24 ust. 1-5 i 7, art. 25-27, art. 28 ust. 2 i 3, art. 29, art. 30 oraz art. 34 ust. 1-3, w drodze decyzji:
1)
nakazują zapewnienie spełniania przez produkt wymagań dostępności lub wykonanie obowiązków, które nie zostały wykonane;
2)
nakazują wycofanie z obrotu produktu;
3)
zakazują udostępniania na rynku produktu;
4)
nakazują powiadomienie konsumentów o zakresie niespełniania przez produkt wymagań dostępności lub o stwarzaniu przez produkt zagrożenia dla zdrowia lub bezpieczeństwa konsumentów, określając termin i sposób tego powiadomienia.
2. 
Środki, o których mowa w ust. 1, stosuje się, biorąc pod uwagę niespełnione wymagania dostępności lub niewykonane obowiązki.
3. 
Jeżeli decyzja, o której mowa w ust. 1, dotyczy dystrybutora, środki, o których mowa w ust. 1, mają zastosowanie wyłącznie wobec produktów, które udostępnił na rynku.
4. 
W decyzji, o której mowa w ust. 1, Prezes Zarządu PFRON lub właściwy organ nadzoru rynku określają termin i sposób poinformowania przez podmiot gospodarczy o wykonaniu tej decyzji.
5. 
Jeżeli wymaga tego interes konsumenta, Prezes Zarządu PFRON lub właściwy organ nadzoru rynku nadają decyzji, o której mowa w ust. 1, rygor natychmiastowej wykonalności.
6. 
W celu stwierdzenia, czy decyzja, o której mowa w ust. 1, została wykonana, Prezes Zarządu PFRON lub właściwy organ nadzoru rynku mogą przeprowadzić kontrolę.

Prezes Zarządu PFRON lub właściwy organ nadzoru rynku wydają decyzję o umorzeniu postępowania, jeżeli:

1)
ustalą, że produkt spełnia wymagania dostępności lub obowiązki zostały wykonane;
2)
produkt został wycofany z obrotu;
3)
z innych przyczyn postępowanie stało się bezprzedmiotowe.
1. 
Prezes Zarządu PFRON i organy nadzoru rynku na zasadach określonych w rozporządzeniu (UE) 2019/1020 wprowadzają do systemu informacyjnego i komunikacyjnego, o którym mowa w art. 34 tego rozporządzenia, zwanego dalej "systemem ICSMS", informacje dotyczące produktów w zakresie spełniania wymagań dostępności, w stosunku do których została przeprowadzona kontrola.
2. 
Informacje, o których mowa w ust. 1, obejmują w szczególności:
1)
dane konieczne do identyfikacji produktu;
2)
informacje na temat pochodzenia produktu;
3)
opis niespełniania przez produkt wymagań dostępności ze wskazaniem, czy wynika to z którejkolwiek z następujących przyczyn:
a)
niespełniania przez produkt mających zastosowanie wymagań dostępności,
b)
braków lub błędów w normach zharmonizowanych lub specyfikacjach technicznych będących podstawą domniemania zgodności;
4)
rodzaj i okres obowiązywania środków zastosowanych na podstawie art. 52 ust. 1 i art. 56 ust. 1;
5)
stanowisko przedstawione w toku kontroli przez podmiot gospodarczy.
3. 
W przypadku gdy w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania powiadomienia o wprowadzeniu do systemu ICSMS informacji, o której mowa w ust. 2 pkt 4, Komisja Europejska, inne niż Rzeczpospolita Polska państwo członkowskie Unii Europejskiej lub państwo członkowskie Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA) - strona umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym nie zgłoszą sprzeciwu wobec zastosowanego środka, o którym mowa w art. 52 ust. 1 pkt 2 i art. 56 ust. 1, środek ten uznaje się za zasadny.
4. 
W przypadku gdy w terminie, o którym mowa w ust. 3, Komisja Europejska, inne niż Rzeczpospolita Polska państwo członkowskie Unii Europejskiej lub państwo członkowskie Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA) - strona umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, zgłoszą sprzeciw wobec zastosowanego środka, o którym mowa w art. 52 ust. 1 pkt 2 i art. 56 ust. 1, środek ten uznaje się za niezasadny na podstawie decyzji Komisji Europejskiej. Prezes Zarządu PFRON lub właściwy organ nadzoru rynku uchylają decyzję o zastosowaniu tego środka.

Prezes Zarządu PFRON z urzędu lub na wniosek właściwego organu nadzoru rynku może wyrazić sprzeciw wobec środków zastosowanych w związku ze stwierdzeniem niezgodności produktu z wymaganiami dostępności przez organ nadzoru rynku innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa członkowskiego Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA) - strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, które zostały wprowadzone do systemu ICSMS.

W przypadku gdy organ nadzoru rynku innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa członkowskiego Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA) - strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym wydał decyzję zakazującą wprowadzenia do obrotu produktu albo nakazującą ograniczenie udostępniania na rynku produktu lub nakazującą wycofanie z obrotu produktu, Prezes Zarządu PFRON lub właściwy organ nadzoru rynku sprawdzają, czy produkt, którego dotyczy decyzja, jest udostępniany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i w drodze decyzji podejmują odpowiednie działania w celu wdrożenia środków, o których mowa w decyzji organu nadzoru rynku innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa członkowskiego Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA) - strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym.

1. 
Organ celny przeprowadza kontrolę, o której mowa w art. 25 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/1020, produktów, które mają zostać objęte procedurą dopuszczenia do obrotu.
2. 
Do kontroli, o której mowa w art. 25 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/1020, organ celny stosuje przepisy art. 25 ust. 4, art. 26 ust. 1, 2 i 4 oraz art. 27 i art. 28 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2019/1020.
3. 
Organ celny zawiadamia właściwy organ nadzoru rynku o zawieszeniu dopuszczenia do obrotu produktu, w szczególności przekazuje informacje o tym produkcie, oraz wskazuje przesłanki tego zawieszenia, o których mowa w art. 26 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/1020.
4. 
Na wniosek właściwego organu nadzoru rynku organ celny udziela dodatkowych niezbędnych wyjaśnień.
5. 
Na wniosek organu celnego właściwy organ nadzoru rynku wydaje opinię w zakresie spełniania przez produkt wymagań dostępności.
6. 
Właściwy organ nadzoru rynku może zwrócić się do importera produktu będącego przedmiotem opinii, o której mowa w ust. 5, o udzielenie dodatkowych informacji, przekazanie dokumentów lub udzielenie wyjaśnień dotyczących tego produktu.
7. 
Organy celne współpracują z Prezesem Zarządu PFRON i organami nadzoru rynku oraz udostępniają na ich wniosek dane dotyczące podmiotów gospodarczych dokonujących przywozu produktów z państw innych niż państwa członkowskie Unii Europejskiej i państwa członkowskie Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA) - strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, w tym informacje objęte tajemnicą skarbową, w zakresie niezbędnym do realizowania przez Prezesa Zarządu PFRON i organy nadzoru rynku działań w ramach systemu nadzoru rynku.
8. 
Naczelnicy urzędów skarbowych współpracują z Prezesem Zarządu PFRON i organami nadzoru rynku oraz udostępniają na ich wniosek dane i informacje dotyczące podmiotów gospodarczych, w tym objęte tajemnicą skarbową, w zakresie niezbędnym do przeprowadzania kontroli.
9. 
Szczegółowe zasady współpracy między organami celnymi a Prezesem Zarządu PFRON lub organami nadzoru rynku mogą zostać określone w drodze porozumienia.
1. 
W przypadku gdy w wyniku kontroli Prezes Zarządu PFRON lub właściwy organ nadzoru rynku ustalą, że usługa nie spełnia wymagań dostępności, z uwzględnieniem art. 21 ust. 1, lub nie zostały wykonane obowiązki, o których mowa w art. 32 i art. 33:
1)
wzywają usługodawcę do podjęcia działań naprawczych niezbędnych do zapewnienia zgodności usługi z wymaganiami dostępności lub wykonania obowiązków albo do zaprzestania oferowania lub świadczenia usługi oraz przedstawienia, w wyznaczonym terminie nie dłuższym niż 120 dni od dnia otrzymania wezwania, dowodów potwierdzających dokonanie tych czynności;
2)
mogą, w drodze decyzji, zakazać oferowania lub świadczenia usługi na okres nie dłuższy niż 180 dni.
2. 
W przypadku gdy w wyniku kontroli Prezes Zarządu PFRON lub właściwy organ nadzoru rynku ustalą, że usługa, o której mowa w ust. 1, stwarza zagrożenie dla zdrowia lub bezpieczeństwa konsumentów, wzywają usługodawcę do powiadomienia konsumentów o tym fakcie, określając sposób tego powiadomienia, oraz wyznaczają termin na przedstawienie dowodów potwierdzających dokonanie tego powiadomienia.

Prezes Zarządu PFRON lub właściwy organ nadzoru rynku wszczynają z urzędu postępowanie, w przypadku gdy usługodawca nie przedstawił dowodów, o których mowa w art. 62 ust. 1 pkt 1 lub ust. 2.

Prezes Zarządu PFRON lub właściwy organ nadzoru rynku mogą, w drodze decyzji, przedłużyć okres obowiązywania zakazu, o którym mowa w art. 62 ust. 1 pkt 2, do czasu zakończenia postępowania, o którym mowa w art. 63.

1. 
W przypadku gdy w wyniku kontroli Prezes Zarządu PFRON lub właściwy organ nadzoru rynku ustalą, że usługa nie spełnia wymagań dostępności lub nie zostały wykonane obowiązki, o których mowa w art. 32 i art. 33, w drodze decyzji:
1)
nakazują zapewnienie spełniania przez usługę wymagań dostępności lub wykonanie obowiązków przez usługodawcę;
2)
zakazują oferowania lub świadczenia usługi;
3)
nakazują powiadomienie konsumentów o zakresie niespełniania przez usługę wymagań dostępności lub o stwarzaniu przez usługę zagrożenia dla zdrowia lub bezpieczeństwa konsumentów, określając termin i sposób tego powiadomienia.
2. 
Środki, o których mowa w ust. 1, stosuje się, biorąc pod uwagę niespełnione wymagania dostępności lub niewykonane obowiązki.
3. 
W decyzji, o której mowa w ust. 1, Prezes Zarządu PFRON lub właściwy organ nadzoru rynku określają termin i sposób poinformowania przez usługodawcę o wykonaniu tej decyzji.
4. 
Jeżeli wymaga tego interes konsumenta, Prezes Zarządu PFRON lub właściwy organ nadzoru rynku nadają decyzji, o której mowa w ust. 1, rygor natychmiastowej wykonalności.
5. 
W celu stwierdzenia, czy decyzja, o której mowa w ust. 1, została wykonana, Prezes Zarządu PFRON lub właściwy organ nadzoru rynku mogą przeprowadzić kontrolę.

Prezes Zarządu PFRON lub właściwy organ nadzoru rynku wydają decyzję o umorzeniu postępowania, jeżeli:

1)
ustalą, że usługa spełnia wymagania dostępności lub obowiązki zostały wykonane;
2)
usługa nie jest oferowana lub świadczona;
3)
z innych przyczyn postępowanie stało się bezprzedmiotowe.
1. 
Każdy może złożyć Prezesowi Zarządu PFRON zawiadomienie o niespełnianiu przez produkt albo usługę wymagań dostępności, zwane dalej "zawiadomieniem".
2. 
Zawiadomienie zawiera wskazanie:
1)
produktu albo usługi, których dotyczy zawiadomienie;
2)
wymagania dostępności, którego nie spełnia produkt albo usługa;
3)
podmiotu gospodarczego, który udostępnia na rynku produkt albo oferuje lub świadczy usługę, które nie spełniają wymagań dostępności.
3. 
W celu uzyskania informacji, o której mowa w art. 68 ust. 1 pkt 2 oraz ust. 3, 4 i 6, zawiadomienie może zawierać imię i nazwisko, adres do korespondencji lub adres e-mail, lub numer telefonu - w zależności od wskazanego przez składającego zawiadomienie preferowanego sposobu kontaktu oraz wskazanie sposobu kontaktu ze składającym zawiadomienie.
4. 
Zawiadomienie może być złożone:
1)
na piśmie - osobiście w Państwowym Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych albo wysłane przesyłką pocztową w rozumieniu art. 3 pkt 21 ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. - Prawo pocztowe, albo wysłane na adres do doręczeń elektronicznych w rozumieniu art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych, wpisany do bazy adresów elektronicznych, o której mowa w art. 25 tej ustawy;
2)
ustnie - telefonicznie albo osobiście do protokołu podczas wizyty w Państwowym Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych;
3)
w postaci elektronicznej z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej, o ile takie środki zostały do tego celu wskazane przez Prezesa Zarządu PFRON;
4)
w polskim języku migowym do protokołu podczas wizyty w Państwowym Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych lub w postaci nagrania z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej, o ile takie środki zostały do tego celu wskazane przez Prezesa Zarządu PFRON.
5. 
W przypadku gdy składający zawiadomienie złożył skargę, dołącza do zawiadomienia kopię:
1)
skargi;
2)
odpowiedzi na skargę albo informację, że nie została ona udzielona w terminie określonym odpowiednio w art. 37 ust. 2 i 3.
1. 
Prezes Zarządu PFRON niezwłocznie, jednak nie później niż w terminie 30 dni od dnia złożenia zawiadomienia:
1)
rozpatruje zawiadomienie albo
2)
przekazuje zawiadomienie właściwemu organowi nadzoru rynku, informując o tym składającego zawiadomienie, jeżeli zawiadomienie zawiera informacje, o których mowa w art. 67 ust. 3.
2. 
W przypadku stwierdzenia zasadności zawiadomienia Prezes Zarządu PFRON albo właściwy organ nadzoru rynku przeprowadzają kontrolę.
3. 
Prezes Zarządu PFRON albo właściwy organ nadzoru rynku informują składającego zawiadomienie, jeżeli zawiadomienie zawiera informacje, o których mowa w art. 67 ust. 3, w formie pisemnej, w postaci papierowej lub elektronicznej, o:
1)
wszczęciu kontroli oraz o pozasądowych procedurach rozstrzygania sporów, w tym wskazują właściwy podmiot uprawniony zgodnie z przepisami ustawy z dnia 23 września 2016 r. o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich (Dz. U. poz. 1823), albo
2)
niezasadności zawiadomienia.
4. 
Prezes Zarządu PFRON albo właściwy organ nadzoru rynku informują składającego zawiadomienie, jeżeli przekazał on informacje, o których mowa w art. 67 ust. 3, o wszczęciu postępowania, o którym mowa w art. 53 lub art. 63.
5. 
W przypadku gdy Prezes Zarządu PFRON przekazał zawiadomienie właściwemu organowi nadzoru rynku, organ ten rozpatruje je niezwłocznie, jednak nie później niż w terminie 30 dni od dnia otrzymania zawiadomienia od Prezesa Zarządu PFRON.
6. 
Prezes Zarządu PFRON albo właściwy organ nadzoru rynku informują składającego zawiadomienie, jeżeli zawiadomienie zawiera informacje, o których mowa w art. 67 ust. 3, o działaniach podjętych w związku ze złożonym zawiadomieniem, w formie pisemnej, w postaci papierowej lub elektronicznej.

W zakresie nieuregulowanym w ustawie do kontroli stosuje się przepisy rozdziału 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2024 r. poz. 236).

W zakresie nieuregulowanym w ustawie do postępowań, o których mowa w art. 53 i art. 63, oraz zawiadomień stosuje się przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2024 r. poz. 572).

1. 
Prezes Zarządu PFRON opracowuje krajową strategię systemu nadzoru rynku w zakresie zapewniania spełniania wymagań dostępności produktów.
2. 
Do strategii, o której mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio przepisy art. 13 rozporządzenia (UE) 2019/1020.
3. 
Na wniosek Prezesa Zarządu PFRON właściwy organ nadzoru rynku przekazuje informacje lub dane niezbędne do opracowania strategii, o której mowa w ust. 1.
1. 
Prezes Zarządu PFRON na podstawie informacji przekazanych przez organy nadzoru rynku sporządza sprawozdanie dotyczące funkcjonowania systemu nadzoru rynku w zakresie zapewniania spełniania wymagań dostępności produktów i usług, zwane dalej "sprawozdaniem", obejmujące okres 5 lat kalendarzowych, według stanu na dzień 31 grudnia roku kończącego ten okres.
2. 
Sprawozdanie zawiera w szczególności:
1)
informacje w zakresie:
a)
zmian w poziomie dostępności produktów i usług,
b)
ewentualnych blokad technologicznych lub barier dla innowacji w zakresie dostępności produktów i usług,
c)
skutków stosowania przepisów ustawy dla podmiotów gospodarczych i dla osób ze szczególnymi potrzebami;
2)
ocenę:
a)
skutków, jakie dla funkcjonowania rynku ma stosowanie przepisów art. 4 pkt 1 oraz art. 21,
b)
czy jest wskazane objęcie zakresem ustawy produktów lub usług innych niż wymienione w art. 3 ust. 1 i 2 lub wyłączenie z tego zakresu niektórych produktów lub usług;
3)
wskazanie wymagań dostępności produktów i usług oraz obowiązków podmiotów gospodarczych, które powinny ulec ograniczeniu.
3. 
Prezes Zarządu PFRON przekazuje sprawozdanie do Komisji Europejskiej, innych niż Rzeczpospolita Polska państw członkowskich Unii Europejskiej i państw członkowskich Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA) - stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, w terminie 3 miesięcy po upływie okresu, o którym mowa w ust. 1.
4. 
Prezes Zarządu PFRON niezwłocznie publikuje sprawozdanie na stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych i na stronie internetowej urzędu obsługującego Prezesa Zarządu PFRON.
8 Zmiana wymienionego rozporządzenia została ogłoszona w Dz. Urz. UE L 191 z 28.07.2023, str. 1.