Art. 19. - [Stosowanie kryteriów funkcjonalnych] - Zapewnianie spełniania wymagań dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2024.731

Akt oczekujący
Wersja od: 15 maja 2024 r.
Art.  19.  [Stosowanie kryteriów funkcjonalnych]
1. 
Jeżeli produkt albo usługa posiadają funkcje lub właściwości, które nie są objęte wymaganiami dostępności określonymi w art. 7-18, podmiot gospodarczy stosuje do nich odpowiednie kryteria funkcjonalne.
2. 
Kryteria funkcjonalne, o których mowa w ust. 1, obejmują:
1)
jeżeli korzystanie z produktu albo usługi angażuje wzrok - zapewnienie, że:
a)
co najmniej jeden tryb obsługi produktu albo sposób korzystania z usługi:
nie wymaga zaangażowania wzroku,
umożliwia korzystanie z tego produktu albo z tej usługi użytkownikowi przy ograniczonej zdolności widzenia,
nie wymaga od użytkownika zdolności widzenia barw,
b)
ograniczone jest prawdopodobieństwo wywołania ataków padaczki fotogennej;
2)
jeżeli korzystanie z produktu albo usługi angażuje słuch - zapewnienie, że co najmniej jeden tryb obsługi produktu albo sposób korzystania z usługi:
a)
nie wymaga zaangażowania słuchu,
b)
wykorzystuje zaawansowane funkcje dźwiękowe i umożliwia korzystanie z tego produktu albo z tej usługi użytkownikowi przy ograniczonej zdolności słyszenia;
3)
jeżeli korzystanie z produktu albo usługi wymaga użycia głosu - zapewnienie, że co najmniej jeden tryb obsługi produktu albo sposób korzystania z usługi nie wymaga wydawania dźwięków za pomocą aparatu mowy;
4)
jeżeli korzystanie z produktu albo usługi wymaga obsługi manualnej lub siły fizycznej - zapewnienie, że co najmniej jeden tryb obsługi produktu albo sposób korzystania z usługi:
a)
nie wymaga wykonywania czynności z zakresu motoryki małej, sprawności manualnej i siły fizycznej w rękach ani jednoczesnego poruszania więcej niż jednym przełącznikiem,
b)
umożliwia korzystanie z produktu albo usługi przy ograniczonym zasięgu ruchów;
5)
zapewnienie, że:
a)
elementy umożliwiające korzystanie z produktu albo usługi znajdują się w zasięgu wszystkich użytkowników,
b)
co najmniej jeden tryb obsługi produktu albo sposób korzystania z usługi obejmuje funkcje lub właściwości upraszczające i ułatwiające obsługę tego produktu albo korzystanie z tej usługi,
c)
co najmniej jeden tryb obsługi produktu albo sposób korzystania z usługi pozwalają na zachowanie prywatności podczas korzystania z funkcji lub właściwości produktu albo usługi zapewniających spełnianie wymagań dostępności.
3. 
Kryteria funkcjonalne, o których mowa w ust. 1, mogą być stosowane zamiast jednego wymagania dostępności albo większej liczby wymagań dostępności określonych w art. 7-18, o ile zastosowanie tych kryteriów funkcjonalnych prowadzi do równoważnej albo większej dostępności produktu albo usługi dla osób ze szczególnymi potrzebami w ramach korzystania z tego produktu albo usługi zgodnie z ich przeznaczeniem.
4. 
Kryteria funkcjonalne, o których mowa w ust. 1, uznaje się za wymagania dostępności umożliwiające korzystanie z produktu albo usługi przez osoby ze szczególnymi potrzebami i stosuje się do nich przepisy ustawy.