Zakres, warunki, terminy i sposób przeprowadzania badań technicznych tramwajów i trolejbusów oraz jednostki wykonujące te badania.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2003.230.2300

Akt utracił moc
Wersja od: 31 grudnia 2003 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY 1
z dnia 19 grudnia 2003 r.
w sprawie zakresu, warunków, terminów i sposobu przeprowadzania badań technicznych tramwajów i trolejbusów oraz jednostek wykonujących te badania

Na podstawie art. 85 ust. 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2003 r. Nr 58, poz. 515, z późn. zm. 2 ) zarządza się, co następuje:

Przepisy ogólne

§  1. 
1. 
Badania techniczne tramwajów i trolejbusów polegają na sprawdzeniu, czy pojazdy te odpowiadają warunkom technicznym określonym w przepisach o warunkach technicznych tramwajów i trolejbusów oraz zakresu ich wyposażenia.
2. 
Badania techniczne tramwajów i trolejbusów dzieli się na:
1)
badania okresowe;
2)
badania dodatkowe;
3)
badania rozszerzone.
3. 
Badania techniczne tramwajów i trolejbusów wykonują następujące jednostki:
1)
Instytut Gospodarki Przestrzennej i Mieszkalnictwa w Warszawie,
2)
Instytut Pojazdów Szynowych "TABOR" w Poznaniu,
3)
Instytut Transportu Politechniki Śląskiej w Katowicach,
4)
Instytut Pojazdów Szynowych Politechniki Krakowskiej,

zwane dalej "jednostką badawczą".

Tramwaje

§  2. 
Okresowe badanie techniczne tramwaju przeprowadza się:
1)
po pięciu latach od dnia przekazania nowego tramwaju do eksploatacji - pierwsze;
2)
po ośmiu latach od dnia przekazania nowego tramwaju do eksploatacji - drugie;
3)
po dwóch latach od przeprowadzenia poprzedniego badania - każde następne.
§  3. 
1. 
Okresowe badania techniczne tramwaju obejmują sprawdzenie i ocenę prawidłowości działania poszczególnych zespołów i układów tramwaju, zwłaszcza pod względem bezpieczeństwa i ochrony środowiska, i dotyczą sprawdzenia:
1)
zgodności rzeczywistych danych tramwaju z zapisami w karcie tramwaju dotyczącymi jego identyfikacji i danych technicznych;
2)
prawidłowości działania, ustawienia i własności świetlnych świateł zewnętrznych;
3)
stanu technicznego i skuteczności działania hamulców;
4)
prawidłowości działania urządzeń sygnalizacyjnych;
5)
stanu technicznego nadwozia, wózków i ich osprzętu oraz przedmiotów wyposażenia;
6)
stanu obręczy i zestawów kołowych;
7)
poziomu hałasu.
2. 
Dodatkowe badania techniczne tramwaju przeprowadza się na wniosek organów kontroli drogowej w celu sprawdzenia mechanizmów i zespołów w tramwaju, co do których istnieje uzasadnione przypuszczenie, że nie spełniają one obowiązujących warunków technicznych, przy czym zakres tego badania może być ograniczony do niektórych zespołów i mechanizmów tramwaju, stosownie do okoliczności, z których wynika potrzeba ich przeprowadzenia.
3. 
Rozszerzone badania techniczne tramwaju przeprowadzane są przed dopuszczeniem do ruchu sprowadzonych z zagranicy, używanych tramwajów lub w razie doraźnej potrzeby uzasadnionej okolicznościami badania powypadkowego. Zakres badań rozszerzonych obejmuje sprawdzenie parametrów technicznych tramwaju z warunkami technicznymi określonymi w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 22 grudnia 2003 r. w sprawie warunków technicznych tramwajów i trolejbusów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. Nr 230, poz. 2301).
4. 
Wykaz czynności kontrolnych oraz metody i kryteria oceny stanu technicznego tramwajów, z zastrzeżeniem ust. 5, określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
5. 
Sposób badania skuteczności hamowania tramwaju określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
6. 
Badania techniczne powinny być wykonane przy użyciu przyrządów i narzędzi, określonych w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
§  4. 
1. 
Jednostka badawcza wydaje zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym, przy czym, jeżeli wynik badania jest:
1)
pozytywny - w zaświadczeniu wypełnia się rubrykę "tramwaj dopuszczony do ruchu" oraz wpisuje się datę następnego badania;
2)
negatywny - w zaświadczeniu wpisuje się stwierdzone usterki, z tym że jeżeli:
a)
nie stwarzają one bezpośredniego zagrożenia bezpieczeństwa ruchu lub środowiska - w za świadczeniu wypełnia się rubrykę "dopuszczony do ruchu warunkowo", wpisując niezbędne ograniczenia, takie jak zakaz: przewozu pasażerów, ciągnięcia innych pojazdów szynowych, jazdy w okresie od zmierzchu do świtu oraz okres warunkowego dopuszczenia, niezbędny do usunięcia usterek, jednak nie dłuższy niż 14 dni,
b)
stwarzają one bezpośrednie zagrożenie bezpieczeństwa ruchu lub środowiska - w zaświadczeniu wypełnia się rubrykę: "niedopuszczony do ruchu".
2. 
Badanie techniczne tramwaju polegające na ponownym sprawdzeniu mechanizmów i zespołów, w których stwierdzono usterki, może być dokonane przez jednostkę badającą tylko w zakresie sprawdzenia ich usunięcia w okresie nie dłuższym niż 30 dni. Po upływie tego terminu przeprowadza się badanie w pełnym zakresie.
3. 
Wzór zaświadczenia o przeprowadzonym badaniu technicznym tramwaju określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.
§  5. 
1. 
Wypisy dotyczące badań technicznych w dokumentach tramwaju oraz w zaświadczeniu o przeprowadzonym badaniu technicznym powinny być opatrzone datą, podpisem pracownika dokonującego badania oraz jego pieczątką identyfikacyjną.
2. 
Wzór pieczątki identyfikacyjnej pracownika upoważnionego do badań technicznych tramwajów określa załącznik nr 5 do rozporządzenia.

Trolejbusy

§  6. 
Okresowe badania techniczne trolejbusu przeprowadza się:
1)
po roku od dnia przekazania nowego trolejbusu do eksploatacji - pierwsze;
2)
po sześciu miesiącach od przeprowadzenia poprzedniego badania - każde następne.
§  7. 
1. 
Okresowe badania techniczne trolejbusu dotyczą wyposażenia elektrycznego, badania poziomu hałasu, z zastrzeżeniem ust. 2, i obejmują sprawdzenie:
1)
zgodności rzeczywistych danych trolejbusu z zapisami w dowodzie rejestracyjnym dotyczącymi identyfikacji i danych technicznych, a także prawidłowości i stanu tablic rejestracyjnych;
2)
stanu technicznego instalacji elektrycznej, zwłaszcza pod kątem zabezpieczenia przed przebiciem wysokiego napięcia i porażeniem kierowcy i pasażerów;
3)
odbieraków prądu pod względem elektrycznym i mechanicznym oraz ich zabezpieczenia przed wypadnięciem poza dopuszczalną strefę;
4)
stanu izolacji podłogi, stopni i poręczy;
5)
skuteczności działania hamulca roboczego-elektrodynamicznego i hamulca bezpieczeństwa;
6)
poziomu hałasu zewnętrznego na postoju.
2. 
Do badania stanu technicznego i prawidłowości działania pozostałych zespołów i mechanizmów trolejbusu mają zastosowanie odpowiednio przepisy dotyczące zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów.
3. 
Dodatkowe badania techniczne trolejbusu przeprowadza się na wniosek organów kontroli drogowej w celu sprawdzenia mechanizmów i zespołów w trolejbusie, co do których istnieje uzasadnione przypuszczenie, że nie spełniają one obowiązujących warunków technicznych, przy czym zakres tego badania może być ograniczony do niektórych zespołów i mechanizmów trolejbusu, stosownie do okoliczności, z których wynika potrzeba ich przeprowadzenia.
4. 
Rozszerzone badania techniczne trolejbusu przeprowadzane są przed dopuszczeniem do ruchu sprowadzonych z zagranicy używanych trolejbusów lub w razie doraźnej potrzeby uzasadnionej okolicznościami badania powypadkowego. Zakres badań rozszerzonych obejmuje sprawdzenie parametrów technicznych trolejbusu z warunkami technicznymi określonymi w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 22 grudnia 2003 r. w sprawie warunków technicznych tramwajów i trolejbusów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.
5. 
Wykaz czynności kontrolnych oraz metody i kryteria oceny stanu technicznego trolejbusu i jego instalacji elektrycznej, odbieraków prądu, hamulca roboczego-elektrodynamicznego określa załącznik nr 6 do rozporządzenia.
6. 
Sposób badania skuteczności działania hamulca roboczego-elektrodynamicznego i hamulca bezpieczeństwa trolejbusu określa załącznik nr 7 do rozporządzenia.
7. 
Sposób kontroli poziomu hałasu zewnętrznego trolejbusu na postoju określa załącznik nr 8 do rozporządzenia.
8. 
Wykaz pozostałych czynności kontrolnych oraz metody i kryteria oceny stanu technicznego trolejbusu określają przepisy dotyczące zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów.
§  8. 
1. 
Jednostka badawcza wydaje zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym trolejbusu, przy czym, jeżeli wynik badania jest:
1)
pozytywny - potwierdza się to w dowodzie rejestracyjnym, wpisując termin następnego badania, oraz wypełnia w zaświadczeniu rubrykę "trolejbus dopuszczony do ruchu", oraz wpisuje termin następnego badania;
2)
negatywny - w zaświadczeniu wpisuje się stwierdzone usterki, z tym że jeżeli:
a)
nie stwarzają one bezpośredniego zagrożenia bezpieczeństwa ruchu lub środowiska - w zaświadczeniu wypełnia się rubrykę "dopuszczony do ruchu warunkowo", wpisując niezbędne ograniczenia, takie jak zakaz: przewozu pasażerów, jazdy w okresie od zmierzchu do świtu oraz okres warunkowego dopuszczenia, niezbędny do usunięcia usterek, jednak nie dłuższy niż 7 dni,
b)
stwarzają one bezpośrednie zagrożenie bezpieczeństwa ruchu lub środowiska - w zaświadczeniu wypełnia się rubrykę "nie dopuszczony do ruchu", dokonując wpisu "Zatrzymany dowód rejestracyjny nr ....", który jest zwracany po przeprowadzeniu z pozytywnym wynikiem badania, o którym mowa w ust. 2.
2. 
Badania techniczne trolejbusu polegające na ponownym sprawdzeniu mechanizmów i zespołów, w których stwierdzono usterki, mogą być dokonane przez jednostkę badawczą tylko w zakresie sprawdzenia ich w okresie nie dłuższym niż 30 dni. Po upływie tego terminu przeprowadza się badania w pełnym zakresie.
3. 
Wzór zaświadczenia o przeprowadzonym badaniu technicznym trolejbusu określa załącznik nr 9 do rozporządzenia.
§  9. 
1. 
Wpisy w dowodzie rejestracyjnym trolejbusu i w zaświadczeniu o przeprowadzonym badaniu technicznym powinny być opatrzone datą, podpisem i pieczątką identyfikacyjną pracownika upoważnionego do badań technicznych trolejbusu.
2. 
Wzór pieczątki identyfikacyjnej pracownika upoważnionego do badań technicznych trolejbusów określa załącznik nr 10 do rozporządzenia.
§  10. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2004 r. 3

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WYKAZ CZYNNOŚCI KONTROLNYCH ORAZ METODY I KRYTERIA OCENY STANU TECHNICZNEGO TRAMWAJÓW*)

Przedmiot i zakres badańSposób prowadzenia badaniaPodstawowe kryteria uznania stanu technicznego za niezadowalający
123
1. Identyfikacja
1.1. Identyfikacja tramwaju1. Brak zgodności zapisów numeru tramwaju (nr

nadwozia) ze stanem faktycznym.

2. Brak numeru nadwozia albo numer

nieczytelny.

Oględziny zewnętrzne,3. Niezgodność z zapisem w karcie: masy,

pojemności lub innych danych tramwaju.

porównanie zapisów w karcie 4. Brak numerów bocznych i emblematów

przedsiębiorstwa komunikacyjnego.

tramwaju ze stanem faktycznym5. Numery boczne lub emblematy

przedsiębiorstwa uszkodzone lub

nieczytelne.

6. Brak tabliczki znamionowej albo tabliczka

nieczytelna, jeśli jest wymagana.

1.2.Dodatkowe wyposażenieOględzinyBrak gaśnicy lub nieodpowiedni jej rodzaj lub brak potwierdzenia czynności konserwacyjnych zgodnie z instrukcją producenta, nie rzadziej niż raz na rok.
2. Światła
2.1. ŚwiatłaOględziny1. Liczba świateł niezgodna z wymaganą.
drogowe i mijania2. Niejednakowa barwa lub barwa inna niż

biała bądź żółta selektywna.

3. Brak lub niedziałanie świateł drogowych.
2.1.1. Stan i4. Brak lub niedziałanie świateł mijania.
działanie5. Włączenie świateł mijania lub świateł

drogowych nie włącza równocześnie świateł

pozycyjnych.

6. Przełączenie świateł drogowych na światła

mijania nie powoduje wyłączenia wszystkich

świateł drogowych.

7. Brak wyraźnej granicy światła i cienia.
8. Brak lub niedziałanie kontrolnego sygnału

świateł drogowych.

9. Pęknięte szkło lampy.
2.1.2. Rozmieszczenie10.Niewłaściwe rozmieszczenie świateł na

tramwaju

2.1.3. Ustawienie świateł drogowych i mijania w płaszczyźniePomiar ustawienia za pomocą ekranu lub przyrządów specjalnych1. Odchylenie strumienia światła mijania w

płaszczyźnie poziomej przekracza

dopuszczalne granice: 10 cm na 10 m (w

lewo i w prawo).

poziomej i pionowej2. Odchylenie światła drogowego w

płaszczyźnie poziomej przekracza

dopuszczalne granice: 20 cm na 10 m (w

lewo i w prawo).

3. Wartość ustawienia światła mijania w

płaszczyźnie pionowej różni się od

wartości nominalnej więcej niż: 3 cm na 10

m w górę lub 5 cm na 10 m w dół.

4. Wartość ustawienia światła drogowego w

płaszczyźnie pionowej różni się od

wartości nominalnej więcej niż 5 cm na 10

m w górę lub w dół.

2.1.4. Światłość świateł drogowychPomiar światłości poszczególnych 1. Suma światłości poszczególnych świateł nie

osiąga wymaganego minimum.

równocześnie włączonych 2. Suma światłości przekracza dopuszczalne

maksimum 225.000 cd.

świateł drogowych i obliczenie:3. Różnica światłości w którejkolwiek parze

świateł przekracza:

* sumy światłości

świateł,

a) 30% światłości większej - w przypadku

gdy światłość większa przekracza 40.000

cd.,

* różnicy

światłości

między lewym i

prawym światłem

b) 50% światłości większej - w przypadku

gdy światłość większa nie przekracza

40.000 cd.

Uwaga : pomiaru światłości dokonuje się przy włączonej przetwornicy
2.2. Światła Oględziny1. Liczba świateł niezgodna z wymaganą.
kierunkowskazów2. Barwa inna niż żółta samochodowa.
3. Niewłaściwe rozmieszczenie na wagonie.
2.2.1. Stan i działanie4. Brak kontrolnego sygnału działania lub

niewłaściwe jego działanie.

5. Włączenie kierunkowskazów uzależnione od

włączonych świateł.

6. Uszkodzone klosze lamp.
7. Działanie nie w jednej fazie.
8. Częstotliwość błysków mniejsza niż 60

cykli na minutę lub większa niż 120 cykli

na minutę.

9. Włączenie świateł następuje z opóźnieniem

większym niż 1s, a pierwsze wyłączenie z

opóźnieniem większym niż 1,5 s od

uruchomienia przełącznika kierunkowskazów

2.3. Światła Oględziny1. Liczba świateł niezgodna z wymaganą.
hamowania "stop"2. Barwa inna niż czerwona.
2.3.1. Stan i 3. Niewłaściwe rozmieszczenie na wagonie.
działanie4. Nie włącza się przy uruchomieniu

któregokolwiek hamulca; nie dotyczy

hamulca postojowego.

5. Natężenie świateł nie jest wyraźnie

większe niż natężenie świateł pozycyjnych

tylnych.

6. Zamontowany sygnał włączenia (dopuszcza

się sygnał niesprawności świateł).

7. Uszkodzone lub zanieczyszczone klosze

lamp.

2.4. Światła Oględziny1. Liczba świateł niezgodna z wymaganą.
pozycyjne przednie2. Barwa inna niż biała (dopuszcza się barwę

żółtą selektywną, jeżeli światła te są

2.4.1. Stan i działanie połączone ze światłem mijania lub światłem

drogowym barwy żółtej selektywnej).

3. Niewłaściwe rozmieszczenie na wagonie.
4. Brak lub niedziałanie kontrolnego sygnału

włączenia.

5. Uszkodzone lub zanieczyszczone klosze

lamp.

2.5. Światła Oględziny1. Liczba świateł niezgodna z wymaganą.
pozycyjne tylne2. Barwa inna niż czerwona.
2.5.1. Stan i 3. Niewłaściwe rozmieszczenie na wagonie.
działanie4. Brak lub niedziałanie kontrolnego sygnału

włączenia.

5. Uszkodzone lub zanieczyszczone klosze

lamp.

2.6. Światła Oględziny1. Liczba świateł niezgodna z wymaganą.
odblaskowe tylne i2. Barwa inna niż czerwona.
inne niż trójkątne3. Niewłaściwe rozmieszczenie na wagonie.
2.6.1. Stan4. Mają kształt trójkąta.
2.7.ŚwiatłaOględziny1. Liczba niezgodna z wymaganą.
odblaskowe boczne.2. Barwa inna niż żółta samochodowa.
2.7.1. Stan3. Niewłaściwe rozmieszczenie na wagonie.
4. Mają kształt trójkąta.
2.8. Światła Oględziny1. Jak w poz. 2.2. pkt 1 - 4 i 7.
awaryjne2. Nie działają przy wyłączonych urządzeniach
2.8.1. Stan i działanie tramwaju i opuszczonym pantografie.
2.9. Światła Oględziny1. Liczba świateł niezgodna z wymaganą.
przeciwmgłowe 2. Barwa inna niż czerwona.
tylne3. Niewłaściwe rozmieszczenie na wagonie.
2.9.1. Stan i działanie4. Brak lub niewłaściwie działający kontrolny

sygnał włączenia.

5. Może być włączone bez włączonych świateł

mijania lub świateł przeciwmgłowych

przednich.

6. Nie ma możliwości włączenia światła

przeciwmgłowego tylnego niezależnie od

światła przeciwmgłowego przedniego.

7. Natężenie światła nie jest wyraźnie

większe niż natężenie świateł pozycyjnych

tylnych.

2.10. Światła Oględziny1. Liczba świateł niezgodna z wymaganą.
cofania2. Barwa inna niż biała.
2.10.1. Stan i 3. Niewłaściwe rozmieszczenie na wagonie.
działanie4. Włączenie możliwe przy innym położeniu

nawrotnika niż jazda do tyłu.

5. Możliwość ich włączania przy wyłączonych

obwodach sterowniczych tramwaju.

6. Oślepiają innych użytkowników drogi.
2.11. Światła Oględziny1. Liczba świateł niezgodna z wymaganą.
przeciwmgłowe 2. Barwa inna niż biała lub żółta selektywna.
przednie3. Niewłaściwe rozmieszczenie na wagonie.
2.11.1. Stan i działanie4. Włączają się bez włączania świateł

pozycyjnych.

5. Oślepiają innych użytkowników drogi.
6. Nie ma możliwości włączenia i wyłączenia

niezależnie od świateł drogowych

i mijania.

2.11.2. Ustawienie świateł przeciwmgłowych przednichPomiar ustawienia za pomocą ekranu lub specjalistycznych przyrządówWartość ustawienia światła przeciwmgłowego w płaszczyźnie pionowej różni się od wartości nominalnej więcej niż 5 cm na 10 m w górę lub w dół.
2.12. ŚwiatłaOględziny1. Liczba świateł niezgodna z wymaganą.
odblaskowe2. Barwa inna niż biała.
przednie3. Niewłaściwe rozmieszczenie na wagonie.
2.12.1 Stan4. Mają kształt trójkąta.
2.13. Światła Oględziny1.Niewłaściwe rozmieszczenie na wagonie.
jazdy dziennej2. Niewłaściwe połączenie elektryczne.
2.13.1. Stan i 3. Nieodpowiednia powierzchnia świetlna.
działanie4. Barwa inna niż biała.
3. Układ hamulcowy
3.1.Hamulec roboczy1. Pęknięcia, odkształcenia lub silne

skorodowanie elementów układu.

3.1.1. Stan technicznyOględziny części zewnętrznych 2. Tarcie ruchomych części tramwaju o

przewody elektryczne układu hamulcowego.

układu hamulcowego 3. Obluzowanie mocowania jakiejkolwiek części

układu hamulcowego.

tramwaju ustawionego na kanale4. Wyciek lub uszkodzenie hydraulicznych lub

pneumatycznych przewodów rurowych

zbiorników lub innych elementów roboczych,

jeśli takie w układzie hamulcowym tramwaju

występują; brak rezerwowej odległości

stopki pedału hamulca.

3.1.2. SkutecznośćPomiaru skuteczności hamulców dokonuje się zgodnie z instrukcją (załącznik nr 2 do niniejszego rozporządzenia) na torze próbnym
3.2. HamulecJak w poz. 3.1.1
awaryjnyPrzegląd techniczny wykonuje się jak
3.2.1. Stan technicznyw poz. 3.1.1
3.2.2. SkutecznośćPomiaru skuteczności hamowania dokonuje się jak w poz. 3.1.2Jak w poz. 3.1.2
3.3. Hamowanie nagłePomiar skuteczności hamowania wykonuje się tak jak w poz. 3.1.2Jak w poz. 3.1.2
3.3.1. Skuteczność
3.4. HamulecJak w poz. 3.1.1.
postojowy

3.4.1. Stan techniczny

Przegląd techniczny wykonuje się jak w poz. 3.1.1
3.4.2. SkutecznośćPomiar skuteczności wykonuje się jak w poz. 3.1.2Jak w poz. 3.1.2.
3.5. Hamulec bezpieczeństwaPrzegląd techniczny wykonuje się jak w poz. 3.1.1Jak w poz. 3.1.2.
3.5.1. SkutecznośćPomiar skuteczności wykonuje się jak w poz. 3.1.2.Jak w poz. 3.1.2.
3.5.2. Sprawdzenie działania czuwakaJak w poz. 3.1.1.
4. Urządzenia sygnalizacyjne
4.1. Sygnał dźwiękowy zewnętrznyOględziny zewnętrzne1. Pęknięcia, odkształcenia lub silna korozja

elementów konstrukcyjnych sygnału.

2. Zły stan lub ocieranie przewodów

4.1.1 Pomiar elektrycznych zasilających sygnał.
hałasu3. Obluzowanie mocowania którejkolwiek części

układu.

4.1.2. Pomiar głośności sygnałuPomiaru dokonuje się z przodu tramwaju na przedłużeniu jego osi, na wys. 1,6 m od główki szyny, w odległ. 3 mWynik pomiaru jest mniejszy od 93dB (A).
4.2. Urządzenie sygnalizacyjneOględziny1. Brak sygnalizacji świetlnej lub

akustycznej w kabinie motorniczego.

służące pasażerom do informowania 2. Brak przycisków lub linki wzdłuż wagonu do

uruchomienia tej sygnalizacji.

motorniczego o niebezpieczeństwie 4.2.1. Stan techniczny

4.2.2. Ocena skuteczności informowania motorniczego

3. Brak oznaczeń elementów sygnalizacji.
4.3. Sygnalizacja o stanie otwarcia Oględziny1. Brak sygnalizacji świetlnej lub

akustycznej w kabinie motorniczego.

drzwi2. Brak przycisków lub linki wzdłuż wagonu do

uruchomienia tej sygnalizacji.

3. Brak oznaczeń elementów sygnalizacji.
5. Podwozie
5.1. WózkiOględziny 1. Pęknięcia lub odkształcenia ramy.
tramwaju ustawionego na 2. Nadmierna korozja mająca wpływ na

wytrzymałość całej konstrukcji.

kanale 3. Obluzowanie lub brak śrub mocujących.
przeglądowym.4. Nadmierne zużycie lub pęknięcie części.
5. Nadmierne wycieki oleju z przekładni.
6. Zły stan szczotek osiowych.
7. Brak połączeń lub zły stan połączeń

uziemiających.

8. Niewłaściwe wymiary obręczy i zestawu

kołowego.

5.2. Skrzynie aparatoweOględziny1. Pęknięcia, uszkodzenia lub odkształcenia

skrzyń lub ich klap.

2. Widoczne uszkodzenia poszczególnych

aparatów znajdujących się w skrzyniach lub

ślady ich nadpaleń.

3. Obluzowane lub niezabezpieczone przewody

elektryczne.

4. Przewody niezabezpieczone na ostrych

krawędziach.

5. Zły stan izolatorów.
5.3. Resory, elementy gumowe,Oględziny1. Uszkodzone amortyzatory, elementy gumowe,

rozwulkanizowana guma.

zawieszenia, amortyzatory2. Guma elementów zawieszenia uszkodzona

mechanicznie i zagrażająca bezpieczeństwu

jazdy.

3. Zły stan elementów resorujących
5.4.Urządzenia sprzęgowe i zderzneOględzinyPęknięcia, odkształcenia, obluzowania elementów.
6. Nadwozie
6.1. Kabina motorniczegoOględziny zewnętrzne1. Uszkodzone urządzenia sterujące lub

sygnalizujące mające wpływ na

bezpieczeństwo jazdy.

2. Wystające ostre krawędzie.
6.2. PudłoOględziny zewnętrzne1. Stopień korozji osłabiający w istotny

sposób konstrukcję nośną.

2. Pęknięcia kratownicy.
6.3. DrzwiOględziny i sprawdzanie 1. Złe otwieranie i zamykanie lub samoczynne

bądź niezamierzone otwieranie się.

działania2. Brak lub uszkodzenie uchwytu do otwierania

awaryjnego.

6.4. Podłoga i stopnieOględziny1. Poodrywana lub podarta wykładzina

podłogowa.

2. Nadmiernie skorodowana lub popękana

podłoga.

3. Źle przymocowane, nadmiernie wystające

lub ruszające się klapy podłogowe.

6.5. Odbierak prąduOględziny1. Pęknięcia, odkształcenia, obluzowanie

elementów.

2. Zły stan izolatorów i połączeń

elektrycznych.

6.6. SiedzeniaOględziny1. Pęknięcia, rozdarcia albo inne uszkodzenia

zagrażające bezpieczeństwu.

2. Złe przymocowanie siedzeń do konstrukcji

wagonu.

6.7. LusterkaOględziny1. Brak wymaganych lusterek wstecznych.
2. Pęknięcia lub zmatowienie powierzchni

lusterka.

6.8. SzybyOględziny1. Pęknięcia lub zmatowienia szyb

ograniczające widoczność z kabiny

motorniczego.

2. Brak ocechowania szyb.
6.9. Wycieraczki i spryskiwaczeOględziny i kontrola działania1. Brak lub niesprawność wycieraczek.
6.10. Prędkościomierz, 1. Niesprawność prędkościomierza i

drogomierza.

licznik kilometrów,Oględziny2. Prędkościomierz umieszczony poza polem

widzenia motorniczego.

tachograf3. Brak lub niesprawność tachografu.
6.11. Wyjścia awaryjneOględziny1. Brak wyjść awaryjnych, niewłaściwie

urządzone lub za mała ich liczba.

2. Brak oznaczeń wyjścia awaryjnego.
6.12. Ogrzewanie i wentylacjaOględziny i sprawdzenie działania1. Brak lub niedziałanie urządzeń grzewczych

w kabinie motorniczego lub w przedziale

dla pasażerów.

2. Brak lub niedziałanie urządzeń

wentylacyjnych w kabinie motorniczego lub

w przedziale dla pasażerów.

6.13. Urządzenie zabezpieczające przed użyciem przez osoby niepowołaneOględziny i sprawdzenia działaniaNiekompletność lub niedziałanie blokady jazdy.
*) Stosowane w różnych przypadkach określenia "wymagany", "wymagane minimum" odnoszą się do przepisów o warunkach technicznych tramwajów i trolejbusów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

BADANIE SKUTECZNOŚCI HAMOWANIA TRAMWAJU

Przepisy ogólne

§  1. 
1. 
Załącznik określa sposób badania skuteczności hamowania tramwaju pojedynczego oraz zespołu tramwajowego złożonego z wagonu silnikowego oraz wagonów doczepnych czynnych lub biernych.
2. 
Wymagania określone w załączniku stosuje się do badania skuteczności hamowania hamulca:

a) roboczego,

b) awaryjnego,

c) nagłego,

d) postojowego,

e) bezpieczeństwa.

3. 
Badania skuteczności hamowania dokonuje się poprzez pomiar drogi hamowania nieobciążonego tramwaju z ustalonej prędkości 30 km/h, na wyznaczonym odcinku toru.
4. 
Wartość opóźnień hamowania wylicza się, wychodząc z prędkości rozpoczęcia hamowania i drogi hamowania przy założeniu ruchu jednostajnie opóźnionego.
5. 
Dopuszcza się badanie skuteczności hamowania w drodze pomiaru opóźnienia hamowania.

Pomiar drogi hamowania tramwaju

§  2. 
Pomiar drogi hamowania powinien być dokonany przy zachowaniu następujących warunków:
1)
badanie można przeprowadzić tylko na takim odcinku torów, na którym nie wystąpi zagrożenie bezpieczeństwa ruchu;
2)
odcinek toru, na którym prowadzone są pomiary, powinien być poziomy, a szyny czyste i suche.

Pomiar opóźnienia hamowania tramwaju

§  3. 
1. 
Pomiaru opóźnienia hamowania należy dokonać w warunkach określonych w § 2.
2. 
Pomiaru należy dokonywać przy prędkości początkowej ok. 30 km/h według wskazań prędkościomierza wagonu.

Ocena skuteczności hamowania tramwaju

§  4. 
1. 
Skuteczność hamowania uznaje się za wystarczającą, jeżeli:
1)
zmierzona długość drogi hamowania jest mniejsza lub co najmniej równa wartościom podanym w tabeli poniżej;
2)
obliczona na podstawie pomiaru drogi lub zmierzona wielkość opóźnienia hamowania jest większa lub co najmniej równa wartościom podanym w tabeli poniżej.
Lp.Wagon wyprodukowanyRodzaj hamowaniaDroga hamowania (m)Opóźnienie hamowania (m/s2)
12345
1do dnia 31 grudnia 1963 r.nagłe17,32,0
robocze lub awaryjne43,40,8
2po dniu 31 grudnia 1963 r.nagłe17,32,0
robocze lub awaryjne31,51,1
bezpieczeństwa34,71,0
3.po dniu 1 stycznia 1999 r.nagłe13,32,6
robocze lub awaryjne28,91,2
bezpieczeństwa23,11,5
4po dniu 1 stycznia 2002 r.nagłe12,42,8
robocze lub awaryjne26,71,3
bezpieczeństwa23,11,5
5po dniu 1 stycznia 2005 r.nagłe11,53,0
robocze lub awaryjne24,81,4
bezpieczeństwa19,31,8
2. 
Skuteczność działania hamulca postojowego, zbadaną zgodnie z § 1 ust. 5, należy uznać za odpowiadającą wymaganiom, jeżeli zmierzona długość drogi hamowania nie przekracza 43,5 m.

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WYKAZ PRZYRZĄDÓW I NARZĘDZI NIEZBĘDNYCH DO BADAŃ TECHNICZNYCH TRAMWAJÓW I TROLEJBUSÓW

§  1. 
Wykaz urządzeń i przyrządów przeznaczonych do badań technicznych tramwajów:
1)
przyrządy kontrolne do badań profilu obręczy i rozstawu kół;
2)
przyrząd do pomiaru ustawienia i światłości świateł;
3)
przyrząd do pomiaru drogi lub opóźnienia hamowania;
4)
przyrząd do pomiaru hałasu;
5)
zestaw narzędzi monterskich;
6)
podstawowy zestaw przyrządów mierniczych ogólnego przeznaczenia;
7)
miernik uniwersalny do pomiaru wielkości elektrycznych.
§  2. 
Wykaz urządzeń i przyrządów przeznaczonych do badań technicznych trolejbusów:
1)
przyrząd do pomiaru ustawienia i światłości świateł;
2)
przyrząd do pomiaru drogi lub opóźnienia hamowania;
3)
transformator probierczy do prób wytrzymałości izolacji;
4)
przyrząd do pomiaru hałasu;
5)
zestaw narzędzi monterskich;
6)
podstawowy zestaw przyrządów mierniczych ogólnego przeznaczenia;
7)
miernik uniwersalny do pomiaru wielkości elektrycznych.

ZAŁĄCZNIK Nr  4

WZÓR

(Strona 1)

ZAŚWIADCZENIE O PRZEPROWADZONYM BADANIU TECHNICZNYM TRAMWAJU

(pieczątka instytucji badającej) Nr

Typ i model tramwajuNr bocznyNr karty tramwaju
Nr identyfikacyjny lub nr podwozia (nadwozia)
Właściciel pojazdu
ZGODNIE Z WYNIKIEM1. dopuszczony do ruchu (P)
BADANIA TRAMWAJ

MOŻE BYĆ

2. dopuszczony do ruchu

warunkowo(W)

3. niedopuszczony do ruchu

(N)

Data produkcjipodpis i pieczątka identyfikacyjna
Data badania
Następny termin badania do

UWAGA:

Rubryki 1, 2 i 3 wypełnia się przez dokonanie wpisu w rubryce właściwej oraz wyraźne skreślenie treści rubryk niemających w danym wypadku zastosowania.

(Strona 2)

Uwagi *) ...................................................

............................................................................

............................................................................

......................................

............................................................

............................................................................

............................................................................

......................................

....................................

(podpis i pieczątka identyfikacyjna)

*) Należy wpisywać stwierdzone usterki, ograniczenia przy dopuszczeniu warunkowym i jego termin lub inne uwagi.

ZAŁĄCZNIK Nr  5

WZÓR

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  6

WYKAZ CZYNNOŚCI KONTROLNYCH ORAZ METODY I KRYTERIA OCENY STANU TECHNICZNEGO INSTALACJI ELEKTRYCZNEJ, ODBIERAKÓW PRĄDU, HAMULCA ROBOCZEGO, HAMULCA BEZPIECZEŃSTWA ORAZ POZIOMU HAŁASU ZEWNĘTRZNEGO TROLEJBUSÓW

Przedmiot i zakres badańSposób prowadzenia badaniaPodstawowe kryteria uznania stanu technicznego za niezadowalający
123
1. Instalacja elektryczna
1.1. Przewody i urządzenia Oględziny1. Istnieje możliwość dotknięcia urządzeń

będących pod napięciem.

elektryczne2. Przetarcie izolacji, jej uszkodzenie.
3. Korozja połączeń elektrycznych.
1.1.1. Stan techniczny4. Niewłaściwe łączenie przewodów lub luźne

mocowanie przewodów w zaciskach.

5. Brak odłącznika umożliwiającego odłączenie

obwodu głównego bez użycia narzędzi.

6. Brak wyłącznika nadmiarowego.
1.2. Oporność izolacjiPomiarOporność izolacji obwodu głównego (galwanicznie integralnego) trolejbusu w warunkach największej wilgotności mniejsza niż 1,3 MΩ.
1.2.1. Stan techniczny
1.3. Oględziny1. Brak wyłącznika baterii akumulatorów.
Akumulator2. Brak mocowania baterii do nadwozia.
3. Pęknięcie obudowy, wycieki elektrolitu.
1.3.1 Stan techniczny
1.4. Odbieraki prądu

1.4.1. Stan i działanie

Oględziny i sprawdzenie1. Pęknięcia, deformacje lub zły stan

techniczny ramion, podstawy z mechanizmem

obrotowym, mechanizmu napinająco-

tłumiącego, łyżki z wkładką ślizgową.

działania2. Pęknięcia izolatorów lub ślady przebicia

elektrycznego.

3. Niewłaściwa praca mechanizmu

ściągającego.

4. Uszkodzona linka manewrowa.
5. Niewłaściwe parametry techniczne linki

ściągacza.

1.5. OdgromnikiOględziny1. Pęknięcia lub ślady przebicia

elektrycznego.

1.5.1. Stan techniczny2. Niepewne, skorodowane lub uszkodzone

połączenie elektryczne przewodów.

2. Wyizolowanie elektryczne
2.1. Wejścia do przedziału pasażerskiegoOględziny1. Brak lub zły stan wykładzin izolacyjnych

na stopniach schodów.

2.1.1. Stan techniczny2. Brak lub zły stan izolatorów poręczy

drzwi.

3. Hamulec roboczy-elekytrodynamiczny
3.1. Hamulec roboczy-Oględziny części zewnętrznych układu 1. Pęknięcia, odkształcenia lub silna

korozja elementów układu.

elekrodynamicznyhamulcowego trolejbusu 2. Tarcie ruchomych części trolejbusu o

przewody elektryczne układu hamulcowego.

ustawionego 3. Obluzowanie mocowania części układu.
3.1.1. Stan technicznyw kanale4. Luźne lub niepewne połączenia przewodów

elektrycznych w układzie hamulcowym.

Pomiaru skuteczności1. Niewystarczająca skuteczność hamowania.
3.1.2. Skutecznośćhamulca dokonuje się zgodnie z instrukcją (załącznik nr 8 do rozporządzenia) na drodze wydzielonej do prób
3.2. Pierwszeństwo hamowania nad rozruchemSprawdzenie działaniaPrzy równoczesnym wciśnięciu pedału przyspieszenia i hamulca nie może nastąpić rozruch.
3.2.1. Działanie
4. Poziom hałasu zewnętrznego
4.1. Hałas Pomiar hałasu 1. Głośna praca silników pomocniczych.
zewnętrznyzewnętrznego na postoju zgodnie z 2. Przeniesienie drgań z silników

pomocniczych na nadwozie pojazdu.

instrukcją (załącznik nr 8 do rozporządzenia)3. Luźne pokrywy komór silników.

ZAŁĄCZNIK Nr  7

BADANIE SKUTECZNOŚCI DZIAŁANIA HAMULCA ROBOCZEGO-ELEKTRODYNAMICZNEGO I HAMULCA BEZPIECZEŃSTWA TROLEJBUSU

Przepisy ogólne

§  1. 
1. 
Załącznik określa sposób badania skuteczności hamowania trolejbusu za pomocą hamulca roboczego-elektrodynamicznego i prawidłowości włączania i wyłączania hamulca bezpieczeństwa.
2. 
Badania skuteczności hamowania dokonuje się przez pomiar drogi hamowania nieobciążonego trolejbusu z ustalonej prędkości 30 km/h na wydzielonym odcinku drogi przeznaczonej do prób.
3. 
Wartość opóźnień hamowania wylicza się, wychodząc z prędkości rozpoczęcia hamowania i drogi hamowania przy założeniu ruchu jednostajnie opóźnionego.
4. 
Dopuszcza się badanie skuteczności hamowania w drodze pomiaru opóźnienia hamowania, w przypadkach gdy warunki uniemożliwiają przeprowadzenie badania zgodnie z ust. 3.

Pomiar drogi hamowania

§  2. 
Pomiar drogi hamowania powinien być dokonany przy zachowaniu następujących warunków:
1)
ciśnienie w ogumieniu nie może różnić się od nominalnego więcej niż o ±0,02 Mpa;
2)
badanie można przeprowadzić tylko na takim odcinku drogi, na którym nie spowoduje to zagrożenia bezpieczeństwa ruchu;
3)
odcinek drogi, na którym prowadzone są pomiary, powinien być poziomy o nawierzchni twardej, równej, suchej i czystej.

Pomiar opóźnienia hamowania

§  3. 
Pomiaru opóźnienia hamowania należy dokonać w warunkach określonych w § 2, opóźnieniomierzem umocowanym w trolejbusie w sposób wskazany przez producenta przyrządu; przy czym pomiaru należy dokonywać przy prędkości początkowej ok. 30 km/h według wskazań prędkościomierza trolejbusu.

Ocena skuteczności hamowania

§  4. 
Skuteczność hamowania uznaje się za odpowiadającą wymaganiom, jeżeli zmierzona długość drogi hamowania jest mniejsza lub co najwyżej równa 24,80 m albo obliczona na podstawie pomiaru drogi lub zmierzona wielkość opóźnienia hamowania jest większa lub co najmniej równa wartości 1,40 m/s2.

ZAŁĄCZNIK Nr  8

KONTROLA POZIOMU HAŁASU ZEWNĘTRZNEGO TROLEJBUSU NA POSTOJU

Ogólne warunki pomiaru

§  1. 
Kontrola polega na pomiarze poziomu hałasu zewnętrznego przyrządem (miernikiem poziomu dźwięku - sonometrem) na krzywej korekcyjnej A i dla stałej czasowej miernika F (fast - szybko). Pomiar powinien być przeprowadzony, a wynik ustalony zgodnie z określonymi niżej warunkami.

Warunki atmosferyczne

§  2. 
1. 
Pomiaru hałasu zewnętrznego trolejbusu nie powinno się dokonywać w warunkach atmosferycznych niekorzystnych w stopniu mogącym wpływać na wynik pomiaru.
2. 
W celu ograniczenia szumów przepływu wiatru i ochrony przed kurzem wskazane jest stosowanie osłony przeciwwietrznej mikrofonu.

Poziom hałasu otoczenia

§  3. 
1. 
Poziom hałasu otoczenia, przy uwzględnieniu wpływu wiatru i innych zakłóceń akustycznych na mikrofon, powinien być mniejszy co najmniej o 10 dB od zmierzonego poziomu hałasu zewnętrznego wytwarzanego przez pojazd.
2. 
Poziom hałasu otoczenia powinien być zmierzony przed rozpoczęciem pomiarów i sprawdzony w czasie ich wykonywania przy wyłączonych silnikach trolejbusu.

Sposób wykonania pomiaru

§  4. 
1. 
Mikrofon powinien być ustawiony tak, aby:
1)
był skierowany prostopadle do ściany nadwozia trolejbusu w jego środkowej części;
2)
wysokość nad powierzchnią podłoża wynosiła 1,60 m;
3)
odległość od ściany nadwozia 3,00 m.
2. 
Pomiar polega na odczytaniu wartości poziomu hałasu w dB w okresie normalnej pracy silników elektrycznych (silnika głównego i silników pomocniczych).
3. 
Należy wykonać co najmniej trzy pomiary następujące po sobie. Pod uwagę bierze się tylko te zmierzone wartości, które zostały uzyskane z trzech następujących po sobie pomiarów, nieróżniące się od siebie więcej niż o 2 dB. Pomiary należy prowadzić aż do uzyskania trzech wartości spełniających powyższy warunek.

Ustalenie końcowej wartości pomiaru

§  5. 
W celu ustalenia końcowej wartości pomiaru należy:
1)
wybrać największą wartość z trzech pomiarów spełniających wymagania określone w § 4 ust. 3, zaokrąglając ją do liczby całkowitej;
2)
ustaloną zgodnie z pkt 1 wartość zmniejszoną o 1 dB (uwzględnienie ewentualnych błędów pomiarowych) przyjąć jako końcową wartość pomiaru.

Ocena wyniku

§  6. 
Niedopuszczalne jest, aby końcowa wartość pomiaru poziomu hałasu zewnętrznego przekraczała maksymalną wielkość ustaloną w przepisach w sprawie warunków technicznych tramwajów i trolejbusów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.

ZAŁĄCZNIK Nr  9

WZÓR

(Strona 1)

ZAŚWIADCZENIE O PRZEPROWADZONYM BADANIU TECHNICZNYM TROLEJBUSU

(pieczątka instytucji badającej) Nr

Typ i model trolejbusuNr bocznyNr karty trolejbusu
Nr identyfikacyjny lub nr podwozia (nadwozia)
Numery silnika
Właściciel pojazdu
ZGODNIE Z WYNIKIEM1. dopuszczony do ruchu

(P)

BADANIA TROLEJBUSU

MOŻE BYĆ:

2. dopuszczony do ruchu

warunkowo (W)

3. niedopuszczony do ruchu

(N)

Data pierwszej rejestracjipodpis i pieczątka identyfikacyjna
Data badania
Następny termin badania do

UWAGA:

Rubryki 1, 2 i 3 wypełnia się przez dokonanie wpisu w rubryce właściwej oraz wyraźne skreślenie treści rubryk niemających w danym wypadku zastosowania.

(Strona 2)

Uwagi *) ...................................................

............................................................................

............................................................................

......................................

............................................................

............................................................................

............................................................................

......................................

....................................

(podpis i pieczątka identyfikacyjna)

*) Należy wpisywać stwierdzone usterki, ograniczenia przy dopuszczeniu warunkowym i jego termin lub inne uwagi.

ZAŁĄCZNIK Nr  10

WZÓR

wzór

1 Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 32, poz. 302 oraz z 2003 r. Nr 19, poz. 165 i Nr 141, poz. 1359).
2 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 124, poz. 1152, Nr 130, poz. 1190, Nr 137, poz. 1302, Nr 149, poz. 1451 i 1452, Nr 162, poz. 1568, Nr 200, poz. 1953 i Nr 210, poz. 2036.
3 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 20 sierpnia 1999 r. w sprawie zakresu, warunków, terminów i sposobu przeprowadzania badań technicznych tramwajów i trolejbusów oraz jednostek wykonujących te badania (Dz. U. Nr 88, poz. 992), które na podstawie art. 5 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. Nr 129, poz. 1444 i Nr 154, poz. 1798, z 2002 r. Nr 216, poz. 1825 oraz z 2003 r. Nr 149, poz. 1452) traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.