Rozdział 2 - Informacje dotyczące działalności i sytuacji finansowej domów maklerskich - Zakres, tryb, forma i terminy dostarczania informacji przez niektóre podmioty prowadzące działalność maklerską oraz rachunki papierów wartościowych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2005.71.639

Akt utracił moc
Wersja od: 27 kwietnia 2005 r.

Rozdział  2

Informacje dotyczące działalności i sytuacji finansowej domów maklerskich

§  3.
1.
Dom maklerski jest obowiązany dostarczać Komisji, w formie raportu bieżącego, informacje o następujących zdarzeniach dotyczących jego działalności lub sytuacji finansowej:
1)
rozpoczęciu działalności;
2)
utracie, w wyniku zdarzeń losowych, aktywów o znacznej wartości;
3)
otrzymaniu przez dom maklerski od ubezpieczyciela odszkodowania z tytułu szkody spowodowanej utratą, w wyniku zdarzeń losowych, aktywów o znacznej wartości;
4)
podjęciu przez zarząd decyzji o zgłoszeniu wniosku o ogłoszenie upadłości domu maklerskiego;
5)
podjęciu przez zarząd decyzji o wszczęciu postępowania naprawczego;
6)
wniesieniu do porządku obrad walnego zgromadzenia punktu dotyczącego podjęcia uchwały o zgłoszeniu wniosku o ogłoszenie upadłości domu maklerskiego oraz o podjęciu przez walne zgromadzenie uchwały w tej sprawie;
7)
wniesieniu do porządku obrad walnego zgromadzenia punktu dotyczącego podjęcia uchwały o wszczęciu postępowania naprawczego oraz o podjęciu przez walne zgromadzenie uchwały w tej sprawie;
8)
podjęciu decyzji o zwołaniu walnego zgromadzenia, w związku z wykazaniem w bilansie straty przewyższającej sumę kapitałów zapasowego i rezerwowych oraz jedną trzecią część kapitału zakładowego;
9)
złożeniu do sądu wniosku o ogłoszenie upadłości domu maklerskiego, dokonanego przez wierzycieli lub przez zarząd domu maklerskiego;
10)
złożeniu do sądu wniosku o otwarcie postępowania naprawczego;
11)
otwarciu likwidacji;
12)
podjęciu uchwały o zamiarze połączenia z innym podmiotem;
13)
podjęciu przez walne zgromadzenie uchwały o połączeniu z innym podmiotem;
14)
podjęciu uchwały o zamiarze podziału domu maklerskiego;
15)
podjęciu przez walne zgromadzenie uchwały o podziale domu maklerskiego;
16)
podjęciu uchwały o zmianie w kapitałach własnych;
17)
podjęciu uchwały o emisji dłużnych papierów wartościowych;
18)
zawarciu umowy pożyczki lub kredytu, w wyniku której powstaną zobowiązania podporządkowane, o których mowa w rozporządzeniu o środkach własnych w odniesieniu do domów maklerskich;
19)
zamierzonej spłacie zobowiązań podporządkowanych, która spowoduje obniżenie wielkości nadzorowanych kapitałów do poziomu niższego niż 120 % całkowitego wymogu kapitałowego;
20)
zawarciu umowy z podmiotem uprawnionym, dokonującym badania sprawozdań finansowych domu maklerskiego;
21)
wypowiedzeniu przez dom maklerski umowy o badanie sprawozdań finansowych domu maklerskiego z podmiotem uprawnionym, dokonującym badania sprawozdań finansowych domu maklerskiego, lub wypowiedzeniu umowy przez ten podmiot;
22)
zaciągnięciu kredytu lub pożyczki o wartości przekraczającej 10 % kapitałów własnych domu maklerskiego;
23)
zaciągnięciu kilku kredytów lub pożyczek o łącznej wartości przekraczającej 10 % kapitałów własnych domu maklerskiego;
24)
podjęciu lub zaprzestaniu wykonywania działalności polegającej na pośrednictwie w nabywaniu lub zbywaniu instrumentów finansowych będących w obrocie na zagranicznych rynkach;
25)
uzyskaniu statusu lub zmianie statusu domu maklerskiego dotyczącego zawierania transakcji na giełdzie, rynku pozagiełdowym lub zagranicznym rynku regulowanym;
26)
uzyskaniu statusu lub zmianie statusu domu maklerskiego dotyczącego zawierania transakcji na giełdzie towarowej;
27)
istotnym naruszeniu przez dom maklerski zasad świadczenia usług maklerskich określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 60 ust. 1 pkt 1 ustawy;
28)
kształtowaniu się poziomu nadzorowanych kapitałów poniżej wysokości całkowitego wymogu kapitałowego lub wysokości wymogu kapitałowego z tytułu pozostałych ryzyk, lub minimalnej wysokości kapitału założycielskiego, niedotrzymaniu wymaganego poziomu stopy zabezpieczenia, przekroczeniu maksymalnego poziomu zaangażowania, niedotrzymaniu wymaganej relacji wielkości kapitału założycielskiego do wysokości zaciągniętych przez dom maklerski kredytów, pożyczek oraz wyemitowanych przez niego dłużnych papierów wartościowych;
29)
złożeniu zawiadomienia o popełnieniu przestępstwa w związku z prowadzoną działalnością;
30)
uzyskaniu informacji o wszczęciu przed organem administracji publicznej lub sądem jednego lub kilku postępowań dotyczących zobowiązań domu maklerskiego, których łączna wartość stanowi co najmniej 10 % kapitałów własnych domu maklerskiego;
31)
uzyskaniu informacji o wszczęciu przed organem administracji publicznej lub sądem jednego lub kilku postępowań dotyczących wierzytelności domu maklerskiego, których łączna wartość stanowi co najmniej 10 % kapitałów własnych domu maklerskiego;
32)
rozpoczęciu i zakończeniu prowadzenia obsługi kasowej klientów przez dom maklerski;
33)
każdorazowym nabyciu lub zbyciu na rachunek własny lub innej osoby instrumentów finansowych będących przedmiotem obrotu na rynku regulowanym lub zagranicznym rynku regulowanym, z zastrzeżeniem ust. 3;
34)
zmianie sposobu wyliczania całkowitego wymogu kapitałowego w związku ze zmianą statusu zakresu prowadzonej działalności ze znaczącego na nieznaczący lub z nieznaczącego na znaczący;
35)
ryzyku, które może zagrozić jego sytuacji finansowej, w szczególności związanym ze strukturą i źródłami finansowania nadzorowanych kapitałów oraz finansowania zewnętrznego, w przypadku gdy dom maklerski stosuje przepisy § 11 rozporządzenia o środkach własnych w odniesieniu do domów maklerskich;
36)
przypadku niewywiązania się z zobowiązań strony z zawartej z domem maklerskim umowy z przyrzeczeniem odkupu oraz umowy pożyczki instrumentów finansowych;
37)
zawarciu lub rozwiązaniu umowy o obsługę klubu inwestora, o którym mowa w art. 34b ustawy;
38)
zamiarze ograniczenia lub rezygnacji z prowadzonej działalności maklerskiej;
39)
naruszeniu skonsolidowanych norm adekwatności kapitałowej;
40)
przekroczeniu limitu koncentracji zaangażowania;
41)
przekroczeniu limitu dużych zaangażowań.
2.
Do aktywów, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, należą aktywa stanowiące ponad 10 % łącznej wartości kapitałów własnych, a w przypadku aktywów finansowych - aktywa stanowiące ponad 10 % łącznej wartości kapitałów własnych lub aktywa, które w wyniku ich nabycia spowodują przekroczenie odpowiednio 5 %, 10 %, 25 % i 33 % kapitału zakładowego podmiotu, którego akcje (udziały) stanowią przedmiot aktywów finansowych domu maklerskiego.
3.
Obowiązek wskazany w ust. 1 pkt 33 nie powstaje w przypadku transakcji zawartych na rynku regulowanym lub zagranicznym rynku regulowanym, jeżeli dostęp do informacji o tych transakcjach jest zapewniony Komisji przez rynek, na którym transakcja została zawarta.
§  4.
W przypadku, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1, raport bieżący zawiera następujące informacje:
1)
datę rozpoczęcia działalności;
2)
wskazanie, jakie czynności, w ramach posiadanego zezwolenia, lub czynności, o których mowa w art. 31 ustawy, zostały podjęte w dniu rozpoczęcia działalności.
§  5.
W przypadku, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 2, raport bieżący zawiera następujące informacje:
1)
rodzaj i datę wystąpienia zdarzenia losowego oraz rodzaj utraconych aktywów;
2)
wartość księgową oraz szacunkową wartość rynkową utraconych aktywów;
3)
wielkość udziału wartości utraconych aktywów w wartości wszystkich aktywów;
4)
przewidywane skutki utraty aktywów dla dalszej działalności domu maklerskiego.
§  6.
W przypadku, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 3, raport bieżący zawiera następujące informacje:
1)
nazwę (firmę), siedzibę oraz adres ubezpieczyciela;
2)
datę otrzymania odszkodowania;
3)
wysokość środków pieniężnych otrzymanych od ubezpieczyciela z tytułu odszkodowania.
§  7.
1.
W przypadku, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 4, raport bieżący zawiera następujące informacje:
1)
wielkość zadłużenia;
2)
przyczyny zaprzestania płacenia długów;
3)
wskazanie sądu właściwego do rozpatrzenia wniosku o ogłoszenie upadłości.
2.
W przypadku gdy decyzja zarządu zapadła w formie uchwały, do raportu bieżącego należy dołączyć kopię uchwały zarządu.
§  8.
1.
W przypadku, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 5, raport bieżący zawiera następujące informacje:
1)
przyczyny uzasadniające złożenie wniosku o otwarcie postępowania naprawczego;
2)
wskazanie sądu właściwego do rozpatrzenia wniosku o otwarcie postępowania naprawczego.
2.
W przypadku gdy decyzja zarządu zapadła w formie uchwały, do raportu bieżącego należy dołączyć kopię uchwały zarządu.
§  9.
1.
W przypadku, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 6, raport bieżący zawiera następujące informacje:
1)
datę walnego zgromadzenia;
2)
porządek obrad walnego zgromadzenia;
3)
wielkość zadłużenia.
2.
Do raportu bieżącego należy dołączyć projekt uchwały walnego zgromadzenia w sprawie zgłoszenia wniosku o ogłoszenie upadłości spółki.
3.
Po podjęciu przez walne zgromadzenie uchwały w sprawie zgłoszenia wniosku o ogłoszenie upadłości domu maklerskiego, do raportu bieżącego należy dołączyć odpis tej uchwały.
§  10.
1.
W przypadku, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 7, raport bieżący zawiera następujące informacje:
1)
datę walnego zgromadzenia;
2)
porządek obrad walnego zgromadzenia;
3)
przyczyny uzasadniające złożenie wniosku o otwarcie postępowania naprawczego.
2.
Do raportu bieżącego należy dołączyć projekt uchwały walnego zgromadzenia w sprawie wszczęcia postępowania naprawczego.
3.
Po podjęciu przez walne zgromadzenie uchwały w sprawie wszczęcia postępowania naprawczego, do raportu bieżącego należy dołączyć odpis tej uchwały.
§  11.
1.
W przypadku, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 8, raport bieżący zawiera następujące informacje:
1)
wielkość straty, kapitału zakładowego, zapasowego oraz kapitałów rezerwowych;
2)
datę walnego zgromadzenia;
3)
porządek obrad walnego zgromadzenia.
2.
Do raportu bieżącego należy dołączyć projekt uchwały w sprawie dalszego istnienia domu maklerskiego.
§  12.
W przypadku, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 9, do raportu bieżącego należy dołączyć kopię wniosku o ogłoszenie upadłości oraz, w przypadku wniosku o ogłoszenie upadłości zgłoszonego przez wierzycieli, opinię zarządu w tej sprawie.
§  13.
W przypadku, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 10, do raportu bieżącego należy dołączyć kopię wniosku.
§  14.
1.
W przypadku, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 11, raport bieżący zawiera imiona, nazwiska i adresy likwidatorów, ze wskazaniem, czy są to członkowie zarządu, czy też osoby powołane uchwałą walnego zgromadzenia lub wybrane zgodnie ze statutem.
2.
Do raportu bieżącego należy dołączyć odpis uchwały walnego zgromadzenia o otwarciu likwidacji.
§  15.
W przypadku, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 12, raport bieżący zawiera następujące informacje:
1)
wskazanie organu domu maklerskiego, który podjął uchwałę;
2)
datę podjęcia uchwały;
3)
nazwę (firmę), siedzibę, adres, przedmiot działalności i numer właściwego rejestru podmiotu, z którym następuje połączenie;
4)
przyczyny podjęcia uchwały o zamiarze połączenia;
5)
przewidywaną datę połączenia.
§  16.
1.
W przypadku, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 13, raport bieżący zawiera następujące informacje:
1)
datę podjęcia uchwały;
2)
nazwę (firmę), siedzibę, adres, przedmiot działalności i numer właściwego rejestru podmiotu, z którym następuje połączenie;
3)
przyczyny podjęcia uchwały o połączeniu;
4)
rodzaj i sposób połączenia;
5)
ocenę przewidywanych skutków ekonomicznych połączenia;
6)
daty bilansów, na podstawie których połączenie ma być dokonane;
7)
termin zgłoszenia połączenia do właściwych rejestrów.
2.
Do raportu bieżącego należy dołączyć odpis uchwały walnego zgromadzenia o połączeniu oraz pisemną opinię biegłego na temat planowanego połączenia.
3.
Do raportu bieżącego należy dołączyć plan połączenia, o którym mowa w art. 499 Kodeksu spółek handlowych, o ile nie został on wcześniej przedstawiony Komisji.
§  17.
W przypadku, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 14, raport bieżący zawiera następujące informacje:
1)
wskazanie organu domu maklerskiego, który podjął uchwałę;
2)
datę podjęcia uchwały;
3)
nazwy (firmy), siedziby, adresy i przedmiot działalności spółek uczestniczących w podziale;
4)
przyczyny podjęcia uchwały o zamiarze podziału;
5)
przewidywaną datę podziału.
§  18.
1.
W przypadku, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 15, raport bieżący zawiera następujące informacje:
1)
datę podjęcia uchwały;
2)
nazwę (firmę), siedzibę, adres i przedmiot działalności spółek uczestniczących w podziale;
3)
przyczyny podjęcia uchwały o podziale;
4)
rodzaj i sposób podziału;
5)
ocenę przewidywanych skutków ekonomicznych podziału;
6)
datę bilansu, na podstawie którego podział ma być dokonany;
7)
termin zgłoszenia podziału do właściwego rejestru.
2.
Do raportu bieżącego należy dołączyć odpis uchwały walnego zgromadzenia o podziale oraz pisemną opinię biegłego na temat planowanego podziału.
3.
Do raportu bieżącego należy dołączyć plan podziału, o którym mowa w art. 534 Kodeksu spółek handlowych, o ile nie został on wcześniej przedstawiony Komisji.
§  19.
1.
W przypadku, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 16, raport bieżący zawiera następujące informacje:
1)
wskazanie organu domu maklerskiego, który podjął uchwałę;
2)
datę podjęcia uchwały;
3)
przyczyny podjęcia uchwały o zmianie w kapitałach własnych zaliczanych do środków własnych domu maklerskiego, a także w pozostałych kapitałach własnych;
4)
rodzaj, sposób i przewidywany termin zmiany oraz wielkości, o jakie kapitały własne ulegną zmianie.
2.
Do raportu bieżącego należy dołączyć kopię uchwały właściwego organu domu maklerskiego o zmianie w kapitałach własnych podmiotu.
§  20.
1.
W przypadku, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 17, raport bieżący zawiera następujące informacje:
1)
rodzaj papieru wartościowego;
2)
wskazanie organu, który podjął uchwałę;
3)
datę podjęcia uchwały o emisji oraz przewidywany termin jej wykonania;
4)
wielkość emisji, liczbę serii lub transzy i przewidywany termin sprzedaży;
5)
wartość nominalną oraz cenę emisyjną dłużnych papierów wartościowych;
6)
przewidywaną łączną wartość wpływów z emisji;
7)
warunki wykupu i oprocentowania dłużnych papierów wartościowych;
8)
przewidziane w warunkach emisji świadczenia niepieniężne;
9)
wielkość przewidywanych gwarancji lub innych zabezpieczeń, nazwę (firmę) jednostki gwarantującej lub zabezpieczającej oraz sumę jej kapitałów (funduszy) własnych wykazaną w bilansie za ostatni rok obrotowy;
10)
cel emisji;
11)
podmioty, do których jest kierowana emisja.
2.
Do raportu bieżącego należy dołączyć kopię uchwały właściwego organu domu maklerskiego o emisji dłużnych papierów wartościowych.
3.
Po upływie terminu sprzedaży emisji papierów wartościowych lub kolejnych serii, lub transz należy w formie raportu bieżącego przekazać informacje o faktycznie zrealizowanych wpływach pieniężnych i faktycznej wielkości zobowiązań podmiotu z tytułu emisji oraz o uzyskanych gwarancjach lub innych zabezpieczeniach.
§  21.
1.
W przypadku, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 18, raport bieżący zawiera następujące informacje:
1)
nazwę (firmę), siedzibę i adres lub imię, nazwisko i adres udzielającego pożyczki lub kredytu;
2)
wysokość pożyczki lub kredytu oraz warunki i terminy spłaty wraz z oprocentowaniem;
3)
opis powiązań gospodarczych, kapitałowych oraz osobowych domu maklerskiego z podmiotem udzielającym pożyczki lub kredytu;
4)
przedmiot działalności podmiotu udzielającego pożyczki lub kredytu;
5)
nazwę i numer właściwego rejestru dla podmiotu udzielającego pożyczki lub kredytu.
2.
Do raportu bieżącego należy dołączyć kopię umowy pożyczki lub umowy kredytowej.
§  22.
W przypadku, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 19, raport bieżący zawiera następujące informacje:
1)
nazwę (firmę), siedzibę i adres lub imię, nazwisko i adres udzielającego pożyczki lub kredytu;
2)
wielkość zaciągniętych zobowiązań;
3)
wynikający z umowy termin spłaty zobowiązań;
4)
wielkość zamierzonej spłaty zobowiązań;
5)
przewidywany termin spłaty;
6)
procentowo wyrażony udział prognozowanej wielkości nadzorowanych kapitałów po spłacie zobowiązań w całkowitym wymogu kapitałowym.
§  23.
W przypadku, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 20, raport bieżący zawiera następujące informacje:
1)
dane o podmiocie uprawnionym:
a)
imię, nazwisko albo nazwę (firmę),
b)
adres,
c)
numer wpisu na listę biegłych rewidentów;
2)
datę zawarcia umowy;
3)
wskazanie, czy dom maklerski korzystał w przeszłości z usług tego podmiotu, a jeżeli tak, to w jakim zakresie;
4)
wskazanie organu, który dokonał wyboru podmiotu uprawnionego, z którym została zawarta umowa;
5)
czas, na jaki została zawarta umowa.
§  24.
1.
W przypadku, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 21, raport bieżący zawiera następujące informacje:
1)
wskazanie strony, która wypowiedziała umowę;
2)
wskazanie konsekwencji finansowych wypowiedzenia;
3)
wskazanie wcześniejszych rezygnacji z wyrażania opinii, opinii negatywnych lub opinii z zastrzeżeniami o prawidłowości i rzetelności sprawozdań finansowych domu maklerskiego, wydanych przez podmiot uprawniony, którego wypowiedzenie dotyczy;
4)
wskazanie organów zalecających lub akceptujących wypowiedzenie umowy z podmiotem uprawnionym;
5)
opis wszelkich rozbieżności, jakie miały miejsce pomiędzy zarządem domu maklerskiego a podmiotem uprawnionym, którego wypowiedzenie dotyczy, co do interpretacji i stosowania przepisów prawa lub postanowień statutu dotyczących przedmiotu badania, z zaznaczeniem sposobu ich rozstrzygnięcia.
2.
Do raportu bieżącego powinno być załączone pismo podmiotu uprawnionego, którego wypowiedzenie dotyczy, sporządzone na prośbę domu maklerskiego i adresowane do Komisji, w którym podmiot ten potwierdza lub nie potwierdza informacji podanych w raporcie bieżącym.
§  25.
W przypadku, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 22, raport bieżący zawiera następujące informacje:
1)
nazwę (firmę), siedzibę i adres podmiotu udzielającego kredytu lub pożyczki;
2)
wysokość kredytu lub pożyczki;
3)
przeznaczenie środków pochodzących z kredytu lub pożyczki;
4)
okres kredytowania;
5)
uprawnienia kredytodawcy lub pożyczkodawcy związane z wykorzystaniem udzielonego kredytu lub pożyczki i zabezpieczeniem ich zwrotu, wraz z określeniem sposobu zabezpieczenia kredytu lub pożyczki.
§  26.
W przypadku, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 23, raport bieżący zawiera następujące informacje:
1)
nazwy (firmy), siedziby i adresy podmiotów udzielających kredytów lub pożyczek;
2)
wysokość poszczególnych kredytów lub pożyczek;
3)
przeznaczenie środków pochodzących z kredytów lub pożyczek;
4)
okresy kredytowania;
5)
uprawnienia kredytodawców lub pożyczkodawców związane z wykorzystaniem udzielonych kredytów lub pożyczek i zabezpieczeniem ich zwrotu, wraz z określeniem sposobów udzielania zabezpieczeń kredytów lub pożyczek.
§  27.
W przypadku, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 24, raport bieżący zawiera następujące informacje:
1)
wskazanie zagranicznych rynków, na których dom maklerski pośredniczy w nabywaniu lub zbywaniu instrumentów finansowych;
2)
określenie statusu domu maklerskiego dotyczącego zawierania transakcji na zagranicznym rynku;
3)
wskazanie umów podpisanych z zagranicznymi podmiotami prowadzącymi działalność maklerską oraz zagranicznymi podmiotami przechowującymi instrumenty finansowe, wraz z oznaczeniem stron tych umów;
4)
wskazanie zmian umów, o których mowa w pkt 3;
5)
daty oraz przyczyny rozwiązania umów, o których mowa w pkt 3;
6)
daty oraz przyczyny zaprzestania wykonywania działalności.
§  28.
W przypadku, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 25, raport bieżący zawiera następujące informacje:
1)
wskazanie rynku;
2)
datę uzyskania lub zmiany statusu;
3)
rodzaj (nazwę) statusu;
4)
datę zawieszenia lub utraty statusu.
§  29.
W przypadku, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 26, raport bieżący zawiera następujące informacje:
1)
firmę, siedzibę oraz adres giełdy towarowej;
2)
datę uzyskania lub zmiany statusu;
3)
rodzaj (nazwę) statusu;
4)
datę zawieszenia lub utraty statusu.
§  30.
W przypadku, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 27, raport bieżący zawiera następujące informacje:
1)
datę naruszenia;
2)
datę wykrycia naruszenia;
3)
istotę naruszenia;
4)
rodzaj kroków podjętych w związku z wykryciem naruszenia zasad świadczenia usług maklerskich określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 60 ust. 1 pkt 1 ustawy.
§  31.
1.
W przypadku kształtowania się poziomu nadzorowanych kapitałów poniżej wysokości całkowitego wymogu kapitałowego lub wysokości wymogu kapitałowego z tytułu pozostałych ryzyk, lub minimalnej wysokości kapitału założycielskiego, niedotrzymania wymaganego poziomu stopy zabezpieczenia, przekroczenia maksymalnego poziomu zaangażowania, o których mowa w rozporządzeniu o środkach własnych w odniesieniu do domów maklerskich, raport bieżący zawiera dane, o których mowa w części A załącznika nr 3 do rozporządzenia, według stanu na dzień wystąpienia tego zdarzenia.
2.
W przypadku niedotrzymania wymaganej relacji wielkości kapitału założycielskiego do wysokości zaciągniętych przez dom maklerski kredytów, pożyczek oraz wyemitowanych przez niego dłużnych papierów wartościowych, o której mowa w przepisach wymienionych w ust. 1, raport bieżący zawiera dane, o których mowa w dziale XII części B załącznika nr 3 do rozporządzenia, sporządzone na dzień wystąpienia tego zdarzenia.
3.
Do raportu bieżącego, o którym mowa w ust. 1 i 2, należy dołączyć następujące informacje:
1)
opis przyczyn niedotrzymania lub przekroczenia wymaganego poziomu wskaźników;
2)
opis działań, jakie dom maklerski zamierza podjąć w celu przywrócenia stanów zgodnych z wymaganiami określonymi w przepisach, o których mowa w ust. 1.
4.
W przypadku gdy sytuacja, o której mowa w ust. 1 i 2, utrzymuje się przez okres dłuższy niż 1 dzień, raport bieżący jest przesyłany codziennie, z tym że opis działań jest przesyłany z pierwszym raportem, chyba że w tym zakresie nastąpi zmiana zamierzeń domu maklerskiego.
§  32.
W przypadku, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 29, do raportu bieżącego należy dołączyć kopię zawiadomienia.
§  33.
1.
W przypadku, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 30, raport bieżący zawiera następujące informacje:
1)
wskazanie organu lub sądu, przed którym wszczęto postępowanie;
2)
wysokość zobowiązań, z zastrzeżeniem ust. 2;
3)
oznaczenie wierzycieli (imię, nazwisko, nazwę lub firmę, siedzibę, adres i przedmiot działalności), wraz z określeniem wielkości zobowiązań przypadającej na każdego z nich;
4)
opis stosunków prawnych, z których wynikają zobowiązania;
5)
opis powiązań gospodarczych, kapitałowych oraz osobowych wierzycieli z domem maklerskim.
2.
Do zobowiązań, o których mowa w ust. 1, są wliczane zobowiązania domu maklerskiego dochodzone w postępowaniach przed sądem, w których wydano nieprawomocny wyrok albo postanowienie, lub w postępowaniach administracyjnych niezakończonych decyzją ostateczną.
3.
Po uprawomocnieniu się wyroku albo postanowienia sądu lub gdy decyzja administracyjna stanie się ostateczna, raport bieżący zawiera informację o treści tych orzeczeń.
§  34.
1.
W przypadku, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 31, raport bieżący zawiera następujące informacje:
1)
wskazanie organu lub sądu, przed którym wszczęto postępowanie;
2)
wysokość wierzytelności;
3)
oznaczenie dłużników (imię, nazwisko, nazwę lub firmę, siedzibę, adres i przedmiot działalności), wraz z określeniem wielkości wierzytelności przypadających od każdego z nich;
4)
opis stosunków prawnych, z których wynikają wierzytelności;
5)
opis powiązań gospodarczych, kapitałowych oraz osobowych dłużników z domem maklerskim.
2.
Do wierzytelności, o których mowa w ust. 1, są wliczane wierzytelności domu maklerskiego dochodzone w postępowaniach przed sądem, w których wydano nieprawomocny wyrok albo postanowienie, lub w postępowaniach administracyjnych niezakończonych decyzją ostateczną.
3.
Po uprawomocnieniu się wyroku albo postanowienia sądu lub gdy decyzja administracyjna stanie się ostateczna, raport bieżący zawiera informację o treści tych orzeczeń.
§  35.
W przypadku, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 32, raport bieżący zawiera następujące informacje:
1)
datę rozpoczęcia lub zakończenia obsługi kasowej;
2)
adres punktu obsługi klientów lub oddziału, w którym rozpoczęto lub zakończono prowadzenie obsługi kasowej.
§  36.
W przypadku, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 33, raport bieżący zawiera następujące informacje:
1)
nazwę i rodzaj instrumentów finansowych będących przedmiotem transakcji;
2)
liczbę instrumentów finansowych będących przedmiotem transakcji;
3)
rodzaj transakcji (nabycie albo zbycie);
4)
datę i czas zawarcia transakcji;
5)
cenę, po jakiej instrumenty finansowe zostały nabyte lub zbyte;
6)
wskazanie, czy transakcja została zawarta na rachunek własny domu maklerskiego, czy na rachunek innej osoby.
§  37.
W przypadku, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 34, raport bieżący zawiera następujące informacje:
1)
datę dokonania obliczeń, na podstawie których stwierdzono zmianę statusu prowadzonej działalności z nieznaczącej na znaczącą lub ze znaczącej na nieznaczącą;
2)
poziom warunków, o których mowa w § 5 ust. 2 rozporządzenia o środkach własnych w odniesieniu do domów maklerskich.
§  38.
W przypadku, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 35, raport bieżący zawiera następujące informacje:
1)
szczegółową charakterystykę zagrożenia;
2)
opis przypuszczalnego wpływu na sytuację domu maklerskiego.
§  39.
W przypadku, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 36, raport bieżący zawiera następujące informacje:
1)
charakterystykę umowy;
2)
termin, w którym powinny zostać uregulowane wynikające z umowy zobowiązania wobec domu maklerskiego;
3)
wynikającą z umowy wielkość zobowiązania.
§  40.
1.
W przypadku, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 37, raport bieżący zawiera następujące informacje:
1)
datę zawarcia umowy o obsługę klubu inwestora lub
2)
datę oraz przyczyny rozwiązania umowy o obsługę klubu inwestora.
2.
Do raportu bieżącego, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, należy dołączyć kopię zawartej umowy o obsługę klubu inwestora.
§  41.
1.
W przypadku, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 38, raport bieżący zawiera następujące informacje:
1)
datę i tryb podjęcia decyzji o zamiarze ograniczenia lub rezygnacji z działalności maklerskiej;
2)
przyczyny ograniczenia lub rezygnacji z działalności maklerskiej;
3)
datę walnego zgromadzenia, którego porządek obrad uwzględnia podjęcie uchwały w sprawie zmiany przedmiotu przedsiębiorstwa obejmującej ograniczenie lub rezygnację z działalności maklerskiej;
4)
porządek obrad walnego zgromadzenia, o którym mowa w pkt 3.
2.
Do raportu bieżącego należy dołączyć projekt uchwały w sprawie zmiany przedmiotu przedsiębiorstwa obejmującej ograniczenie lub rezygnację z działalności maklerskiej.
3.
Po podjęciu przez walne zgromadzenie uchwały w sprawie ograniczenia lub rezygnacji z działalności maklerskiej, do raportu bieżącego należy dołączyć odpis tej uchwały.
§  42.
1.
W przypadku, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 39, raport bieżący zawiera dane, o których mowa w załączniku nr 4 do rozporządzenia, według stanu na dzień wystąpienia tego zdarzenia.
2.
Do raportu bieżącego należy dołączyć następujące informacje:
1)
opis przyczyn naruszenia skonsolidowanych norm adekwatności kapitałowej;
2)
opis działań, jakie dom maklerski zamierza podjąć w celu przywrócenia stanów zgodnych z wymaganiami określonymi w rozporządzeniu o środkach własnych w odniesieniu do domów maklerskich.
3.
W przypadku gdy sytuacja, o której mowa w ust. 1, utrzymuje się przez okres dłuższy niż 1 dzień, raport bieżący jest przesyłany codziennie, z tym że opis działań jest przesyłany z pierwszym raportem, chyba że w tym zakresie nastąpi zmiana zamierzeń domu maklerskiego.
§  43.
1.
W przypadku, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 40, raport bieżący zawiera następujące informacje:
1)
datę przekroczenia limitu koncentracji zaangażowania;
2)
nazwę (firmę) podmiotu, wobec którego powstało zaangażowanie;
3)
wartość i rodzaj zaangażowania, stanowiącego przekroczenie limitu koncentracji zaangażowania, wobec danego podmiotu z podziałem na zaangażowanie bilansowe i pozabilansowe oraz z wyszczególnieniem zaangażowania zaliczonego do portfela handlowego i niehandlowego;
4)
rodzaj limitu koncentracji zaangażowania, o którym mowa w § 2 załącznika nr 6 do rozporządzenia o środkach własnych w odniesieniu do domów maklerskich;
5)
wielkość sumy kapitałów podstawowych i uzupełniających II kategorii domu maklerskiego.
2.
Do raportu bieżącego należy dołączyć opis działań, jakie dom maklerski zamierza podjąć w celu zmniejszenia wartości zaangażowania poniżej limitu koncentracji zaangażowania.
3.
Raport bieżący może być przekazywany przez domy maklerskie, które przekroczyły limit koncentracji zaangażowania po spełnieniu warunku określonego w § 7 ust. 1 załącznika nr 6 do rozporządzenia o środkach własnych w odniesieniu do domów maklerskich.
§  44.
1.
W przypadku, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 41, raport bieżący zawiera następujące informacje:
1)
datę operacji, która spowodowała, że suma zaangażowań, określonych w § 2 załącznika nr 6 do rozporządzenia o środkach własnych w odniesieniu do domów maklerskich, przekroczyła limit 800 % sumy kapitałów podstawowych i uzupełniających II kategorii domu maklerskiego;
2)
charakterystykę wszystkich zaangażowań określonych w pkt 1, których suma jest większa niż limit określony w pkt 1, w zakresie:
a)
nazwy (firmy) podmiotu, wobec którego powstało zaangażowanie,
b)
wartości i rodzaju poszczególnych zaangażowań z podziałem na zaangażowanie bilansowe i pozabilansowe oraz z wyszczególnieniem zaangażowania zaliczonego do portfela handlowego i niehandlowego;
3)
wielkość sumy kapitałów podstawowych i uzupełniających II kategorii domu maklerskiego.
2.
Do raportu bieżącego należy dołączyć opis działań, jakie dom maklerski zamierza podjąć w celu zmniejszenia wartości zaangażowań poniżej limitu określonego w ust. 1 pkt 1, ze wskazaniem, którego zaangażowania będą dotyczyły powyższe działania.
3.
Raport bieżący może być przekazywany przez domy maklerskie, które przekroczyły limit określony w ust. 1 pkt 1, po spełnieniu warunku określonego w § 7 ust. 1 załącznika nr 6 do rozporządzenia o środkach własnych w odniesieniu do domów maklerskich.