Zakres i organizacja profilaktycznej opieki zdrowotnej nad dziećmi i młodzieżą.
Dz.U.2004.282.2814
Akt utracił mocROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA 1
z dnia 22 grudnia 2004 r.
w sprawie zakresu i organizacji profilaktycznej opieki zdrowotnej nad dziećmi i młodzieżą
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1
DOKUMENTACJA MEDYCZNA UCZNIA
pieczęcie podmiotów
wykonujących świadczenia z zakresu
profilaktycznej opieki zdrowotnej
KARTA PROFILAKTYCZNEGO BADANIA LEKARSKIEGO DZIECKA 7-LETNIEGO*
(informacje tylko do użytku ochrony zdrowia, objęte
tajemnicą zawodową)
Nazwisko i imię ucznia................data urodzenia ........
1. INFORMACJE RODZICÓW O DZIECKU I RODZINIE
OJCIEC | MATKA | RODZEŃSTWO DZIECKA | ||
Imię | Rok urodzenia | Stan zdrowia | ||
Stan zdrowia |
Warunki mieszkaniowe**: dobre, średnie, złe. Liczba izb .......
osób ...........
Problemy w rodzinie: (zdrowotne, bytowe) ......................
Zachowania zdrowotne i antyzdrowotne w rodzinie: ..............
Przebyte przez dziecko choroby, urazy, operacje:
Rok życia | Rodzaj | Rok życia | Rodzaj | |
Czy dziecko:
- ma uczulenie (alergię)**: NIE, TAK - na co ...............
objawy uczulenia .........................................
- słyszy**: DOBRZE, ŹLE; widzi**: DOBRZE, ŹLE; ma zeza**:
NIE, TAK..................................................
- używa**: okularów, aparatu ortodontycznego, wkładek
ortopedycznych............................................
- przyjmuje leki**: NIE, TAK - jakie: ......................
- jest pod opieką poradni specjalistycznej**: NIE, TAK -
jakiej:...................................................
..........................................................
- uczęszcza na zajęcia korekcyjne**:
NIE, TAK - jakie:.......
Dolegliwości i objawy, które występowały u dziecka w ostatnich
12 miesiącach**:
częste: bóle głowy, brzucha, biegunki, zaparcia, brak apetytu,
nadmierny apetyt, dolegliwości przy oddawaniu moczu, moczenie
nocne, napady duszności, długotrwały kaszel, długotrwały katar,
omdlenia, zaburzenia snu, tiki, jąkanie, zez: stale lub
czasem; inne - jakie:..........................................
...............................................................
Zachowanie dziecka**: nie budzi niepokoju, nadruchliwość,
agresywność, nieśmiałość, płaczliwość, mała zaradność,
trudności w samoobsłudze, inne niepokojące objawy .............
...............................................................
Inne uwagi i życzenia rodziców:................................
...............................................................
data:........... podpis matki lub ojca (opiekuna): ........
* Badanie przeprowadza się w przypadku braku profilaktycznego
badania lekarskiego (bilansu zdrowia) wykonywanego w wieku 6
lat.
** Właściwe podkreślić lub wpisać rodzaj odchylenia.
2.INFORMACJE PIELĘGNIARKI/HIGIENISTKI SZKOLNEJ
Wysokość ciała: ............cm..........centyl.........
Masa ciała:.........kg............centyl
Wzrok: ostrość wzroku*: bez okularów, w okularach: OP... OL...
Zez*: niewidoczny, widoczny
Cover test*: ujemny, dodatni
Odbicie światła na rogówkach*: symetryczne,
niesymetryczne
Inne zaburzenia**:......................................
Słuch: test*: szeptem, audiometryczny*: prawidłowy,
nieprawidłowy
Układ ruchu*: prawidłowy, podejrzenie*: bocznego skrzywienia
kręgosłupa, koślawości kolan, stóp płasko-
koślawych
Ciśnienie tętnicze krwi .......... mm Hg ........ centyl ......
Inne uwagi: ...................................................
...............................................................
data:....... podpis i pieczęć pielęgniarki/higienistki: .....
3. WYNIK BADANIA LEKARSKIEGO
Wzrastanie*: prawidłowe, niskorosłość, otyłość, niedobór masy
ciała, inne odchylenia.........................................
...............................................................
Układ ruchu*: prawidłowy, boczne skrzywienie kręgosłupa** .....
kolana koślawe, stopy płasko-koślawe, inne odchylenia** .......
...............................................................
Rozwój psychomotoryczny*: prawidłowy, nieprawidłowy**..........
...............................................................
Mowa*: prawidłowa, nieprawidłowa
Lateralizacja*: prawostronna, lewostronna, skrzyżowana
Jama ustna**:..................................................
...............................................................
Jądra w mosznie (dotyczy chłopców)*: TAK, NIE**................
Pozostałe układy*: prawidłowe, nieprawidłowe** ................
...............................................................
...............................................................
PROBLEM ZDROWOTNY - rozpoznanie: ..............................
...............................................................
...............................................................
ZDROWOTNA DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA*: pełna, niepełna** ..............
...............................................................
GRUPA NA ZAJĘCIACH WF*: A AS B BK C CI - zalecenia:............
...............................................................
ZALECENIA:.....................................................
...............................................................
data:........... podpis i pieczęć lekarza:.............
* Właściwe podkreślić.
** Wpisać rodzaj odchylenia.
WZÓR
pieczęcie podmiotów
wykonujących świadczenia z zakresu
profilaktycznej opieki zdrowotnej
KARTA PROFILAKTYCZNEGO BADANIA LEKARSKIEGO UCZNIA
KLASY III SZKOŁY PODSTAWOWEJ
(informacje tylko do użytku ochrony zdrowia, objęte
tajemnicą zawodową)
Nazwisko i imię: ...................data urodzenia.............
klasa..........
1. INFORMACJE RODZICÓW O DZIECKU
Przebyte przez dziecko choroby, urazy, operacje w ostatnich
trzech latach:
Rok życia | Rodzaj | Rok życia | Rodzaj | |
Problemy zdrowotne w rodzinie dziecka: .......................
Zachowania zdrowotne i antyzdrowotne w rodzinie:...............
Czy dziecko:
- ma uczulenie (alergię)**: NIE, TAK - na co ...............
objawy uczulenia:.........................................
- używa**: okularów, aparatu ortodontycznego, wkładek
ortopedycznych
- przyjmuje leki**: NIE, TAK - jakie: ......................
- jest pod opieką poradni specjalistycznej**: NIE, TAK -
jakiej:...................................................
Dolegliwości i objawy, które występowały u dziecka w ostatnich
12 miesiącach*:
częste: bóle głowy, brzucha, biegunki, zaparcia, brak
apetytu, nadmierny apetyt, dolegliwości przy oddawaniu
moczu, moczenie nocne, napady duszności, długotrwały kaszel,
długotrwały katar, drgawki, omdlenia, zaburzenia snu, tiki,
jąkanie, inne - jakie: .....................................
Czy rodziców niepokoi zachowanie dziecka*: NIE, TAK - podać co
...............................................................
Inne uwagi i życzenia rodziców: ...............................
...............................................................
data:........... podpis matki lub ojca (opiekuna):.........
2. INFORMACJE WYCHOWAWCY KLASY
Wymowa*: prawidłowa, nieprawidłowa - jaka .....................
Sprawność fizyczna*: powyżej przeciętnej, przeciętna, poniżej
przeciętnej 1)
Uzdolnienia:...................................................
...............................................................
Zachowanie*: nie budzi zastrzeżeń, budzi zastrzeżenia - jakie..
...............................................................
Wyniki w nauce*: bardzo dobre, dobre, przeciętne, poniżej
przeciętnej
Absencja szkolna*: powyżej przeciętnej, przeciętna, poniżej
przeciętnej
Trudności szkolne*: nie występują, występują - jakie ..........
...............................................................
Relacje z rówieśnikami*: prawidłowe, nieprawidłowe - jakie ....
...............................................................
Inne uwagi ....................................................
data:............. podpis wychowawcy:.............
* Właściwe podkreślić.
1) Wypełnić na podstawie opinii nauczyciela wychowania
fizycznego.
3. INFORMACJE PIELĘGNIARKI/HIGIENISTKI SZKOLNEJ
Wysokość ciała:............ cm ..........centyl
Masa ciała:........ kg ...........centyl
Wzrok: Ostrość wzroku: bez okularów, w okularach: OP.... OL....
Widzenie barw*: prawidłowe, nieprawidłowe
Inne zaburzenia**:......................................
Układ ruchu*: prawidłowy, podejrzenie bocznego skrzywienia
kręgosłupa
Ciśnienie tętnicze krwi: .........mmHg ..........centyl
Inne uwagi: ...................................................
data:...... podpis i pieczęć pielęgniarki/higienistki:......
4. WYNIK BADANIA LEKARSKIEGO
Wzrastanie*: prawidłowe, niskorosłość, otyłość, niedobór masy
ciała, inne odchylenia**
...............................................................
...............................................................
Dojrzewanie płciowe wg skali Tannera:..........................
...............................................................
Rozwój psychspołeczny*: prawidłowy, nieprawidłowy**............
...............................................................
...............................................................
...............................................................
...............................................................
Układ ruchu*: prawidłowy, boczne skrzywienie kręgosłupa**......
inne odchylenia**: ............................................
...............................................................
Tarczyca*: prawidłowa, wole
Jama ustna**:..................................................
...............................................................
Pozostałe układy*: prawidłowe, nieprawidłowe** ................
...............................................................
...............................................................
PROBLEM ZDROWOTNY - rozpoznanie: ..............................
...............................................................
...............................................................
...............................................................
GRUPA NA ZAJĘCIACH WF*: A AS B BK C CL - zalecenia:
...............................................................
...............................................................
Może uczestniczyć w zawodach i sprawdzianach*: TAK, NIE
ZALECENIA:.....................................................
...............................................................
...............................................................
...............................................................
data:........... podpis i pieczęć lekarza:.............
* Właściwe podkreślić.
** Wpisać rodzaj odchyleń.
WZÓR
pieczęcie podmiotów
wykonujących świadczenia z zakresu
profilaktycznej opieki zdrowotnej
KARTA PROFILAKTYCZNEGO BADANIA LEKARSKIEGO UCZNIA
KLASY I GIMNAZJUM/KLASY I SZKOŁY PONADGIMNAZJALNEJ*
(informacje tylko do użytku ochrony zdrowia, objęte
tajemnicą zawodową)
Nazwisko i imię ucznia:......... data urodzenia: .....klasa:...
1. INFORMACJE RODZICÓW O DZIECKU
Przebyte przez dziecko choroby, urazy, operacje w ostatnich
trzech latach:
Rok życia | Rodzaj | Rok życia | Rodzaj | |
Problemy zdrowotne w rodzinie dziecka:.........................
...............................................................
Zachowanie zdrowotne i antyzdrowotne w rodzinie:...............
...............................................................
Czy dziecko:
- ma uczulenie (alergię)*: NIE, TAK - na co: ...............
objawy uczulenia:.........................................
- używa*: okularów, aparatu ortodontycznego, wkładek
ortopedycznych
- przyjmuje leki*: NIE, TAK - jakie: .......................
- jest pod opieką poradni specjalistycznej*: NIE, TAK -
jakiej:
..........................................................
Dolegliwości i objawy, które występowały u dziecka w ostatnich
12 miesiącach*:
częste: bóle głowy, brzucha, biegunki, zaparcia, brak
apetytu, nadmierny apetyt, dolegliwości przy oddawaniu
moczu, moczenie nocne, napady duszności, długotrwały kaszel,
częsty długotrwały katar, drgawki, omdlenia, zaburzenia snu,
tiki, jąkanie, inne - jakie: ...............................
............................................................
Czy rodziców niepokoi zachowanie dziecka*: NIE, TAK - podać co:
...............................................................
Inne uwagi i życzenia rodziców.................................
...............................................................
data:........... podpis matki lub ojca (opiekuna):..........
2. INFORMACJE WYCHOWAWCY KLASY
Wymowa*: prawidłowa, nieprawidłowa - jaka:.....................
Sprawność fizyczna*: powyżej przeciętnej, przeciętna, poniżej
przeciętnej 1)
Uzdolnienia:...................................................
...............................................................
Zachowanie*: nie budzi zastrzeżeń, budzi zastrzeżenia - jakie:
..............................................................
Wyniki w nauce*: bardzo dobre, dobre, przeciętne, poniżej
przeciętnej
Absencja szkolna*: powyżej przeciętnej, przeciętna, poniżej
przeciętnej
Trudności szkolne*: nie występują, występują - jakie: .........
...............................................................
Relacje z rówieśnikami*: prawidłowe, nieprawidłowe - jakie:....
...............................................................
Inne uwagi:....................................................
data:........... podpis wychowawcy:............
3. INFORMACJE PIELĘGNIARKI/HIGIENISTKI SZKOLNEJ
Wysokość ciała......... cm ........centyl Masa ciała.......
kg .......centyl
Wzrok: ostrość wzroku*: bez okularów, w okularach: OP....OL....
Inne zaburzenia**:.............................................
Słuch2*: test: szeptem, audiometryczny: wynik prawidłowy,
nieprawidłowy
Układ ruchu*: prawidłowy, podejrzenie*: bocznego skrzywienia
kręgosłupa, nadmiernej kifozy piersiowej
Ciśnienie tętnicze krwi ....... mmHg ......centyl
Inne uwagi: ...................................................
...............................................................
data:....... podpis i pieczęć pielęgniarki/higienistki:....
4. WYNIKI BADANIA LEKARSKIEGO
Wzrastanie*: prawidłowe, niskorosłość, otyłość, niedobór masy
ciała, inne odchylenia**.......................................
...............................................................
...............................................................
Dojrzewanie płciowe według skali Tannera:......................
...............................................................
Tarczyca*: prawidłowa, wole**.............
Rozwój psychospołeczny*: prawidłowy, nieprawidłowy**
...............................................................
...............................................................
Układ ruchu*: prawidłowy, boczne skrzywienie kręgosłupa**......
nadmierna kifoza piersiowa, inne odchylenia**..................
Skóra**:.......................................................
...............................................................
Jama ustna**:..................................................
...............................................................
Pozostałe układy*: prawidłowe, nieprawidłowe**.................
...............................................................
...............................................................
PROBLEM ZDROWOTNY - rozpoznanie: ..............................
...............................................................
...............................................................
...............................................................
GRUPA NA ZAJĘCIACH WF*: A AS B BK C CL - zalecenia:............
..............................................................
...............................................................
Może uczestniczyć w zawodach i sprawdzianach*: TAK, NIE
OGRANICZENIA DOTYCZĄCE WYBORU I NAUKI ZAWODU*: NIE, TAK -
jakie: ........................................................
...............................................................
...............................................................
...............................................................
ZALECENIA: ....................................................
...............................................................
...............................................................
data:............ podpis i pieczęć lekarza:...............
* Właściwe podkreślić.
** Wpisać rodzaj odchyleń.
1) Wypełnić na podstawie opinii nauczyciela wychowania
fizycznego.
2 Dotyczy ucznia I klasy gimnazjum.
WZÓR
pieczęcie podmiotów
wykonujących świadczenia z zakresu
profilaktycznej opieki zdrowotnej
KARTA PROFILAKTYCZNEGO BADANIA LEKARSKIEGO UCZNIA
OSTATNIEJ KLASY SZKOŁY PONADGIMNAZJALNEJ
(informacje tylko do użytku ochrony zdrowia,
objęte tajemnicą zawodową)
Nazwisko i imię ucznia: ........data urodzenia:......klasa:....
1. INFORMACJE UCZNIA
Przebyte choroby i urazy w czasie nauki w szkole
Rok życia | Rodzaj | Rok życia | Rodzaj | |
Czy w ostatnich 6 miesiącach miałeś/aś*:
częste: bóle głowy, brzucha, pleców, szyi, zawroty głowy,
zaparcia, biegunki, brak apetytu, zdenerwowanie,
przygnębienie; dolegliwości przy oddawaniu moczu, napady
duszności, długotrwały kaszel, katar, zmiany na skórze,
trudności w zasypianiu, lęki?
Uczulenie (alergię) - na co? ...............................
Inne dolegliwości i niepokojące objawy - jakie: ............
Czy w ostatnich 3 miesiącach używałeś/aś leków*: NIE, TAK -
jakich:........................................................
z jakiego powodu:...........................................
Kiedy ostatni raz byłeś/aś badany/a przez lekarza:.............
z powodu................. lekarza dentystę..................
Czy jesteś pod opieką poradni specjalistycznej*: NIE, TAK -
jakiej: ................. z jakiego powodu:....................
Czy masz trudności w szkole*: NIE, TAK - jakie:................
Czy sądzisz, że Twoje zdrowie jest*: BARDZO DOBRE, DOBRE,
RACZEJ ZŁE, ZŁE
Czy masz jakieś problemy i trudności, o których chciałbyś
/chciałabyś/ porozmawiać z: lekarzem* NIE, TAK;- psychologiem*
NIE, TAK
Dotyczy tylko dziewcząt: wiek pierwszej miesiączki: ....... lat
......... miesięcy
Co ile dni występuje miesiączka: ....... ile dni trwa.......
Czy masz w czasie jej trwania dolegliwości*: NIE, TAK -
jakie: .....................................................
Czy w bieżącym roku szkolnym uczestniczysz w lekcjach WF*:
SYSTEMATYCZNIE, NIESYSTEMATYCZNIE, JESTEM ZWOLNIONY/A/
Czy uczestniczysz systematycznie w zajęciach ruchowych poza
szkołą*:
NIE, TAK - jakich: .........................................
Czy uważasz, że twoja sprawność fizyczna jest*: BARDZO DOBRA, DOBRA, DOŚĆ DOBRA, ZŁA
Czy palisz papierosy*: NIE, TAK - ile przeciętnie wypalasz:
dziennie.......w tygodniu...........
Czy po skończeniu obecnej szkoły zamierzasz uczyć się dalej*:
NIE, TAK
w jakiej szkole/uczelni:....................................
zawód/kierunek studiów:.....................................
data: ............ podpis ucznia:...................
2. INFORMACJE PIELĘGNIARKI/HIGIENISTKI SZKOLNEJ
Wysokość ciała: ...... cm........centyl Masa ciała: .... kg
...........centyl
Wzrok: Ostrość wzroku*: bez okularów, w okularach: OP.... OL...
Inne zaburzenia**:......................................
Ciśnienie tętnicze krwi:...... mm Hg.......centyl
Kwalifikacja w szkole ponadgimnazjalnej do grupy WF*: A AS B BK
C CI
Zaburzenia i choroby stwierdzone u ucznia w czasie nauki w
szkole ponadgimnazjalnej:......................................
...............................................................
...............................................................
data:......... podpis i pieczęć pielęgniarki/higienistki:......
3. WYNIKI BADANIA LEKARSKIEGO
Rozwój somatyczny*: prawidłowy, niskorosłość, otyłość, niedobór
masy ciała, inne odchylenia**:.................................
...............................................................
...............................................................
Dojrzewanie płciowe** według skali Tannera: ...................
...............................................................
Tarczyca*: prawidłowa, wole** .................................
Rozwój psychospołeczny*: prawidłowy, nieprawidłowy**...........
...............................................................
Układ ruchu*: prawidłowy, boczne skrzywienie kręgosłupa,
nadmierna kifoza piersiowa,
inne odchylenia**: ............................................
Skóra**........................................................
...............................................................
Jama ustna**:..................................................
...............................................................
Pozostałe układy*: prawidłowe, nieprawidłowe** ................
...............................................................
...............................................................
PROBLEM ZDROWOTNY - rozpoznanie: ..............................
...............................................................
...............................................................
OGRANICZENIA DOTYCZĄCE WYBORU I NAUKI ZAWODU*:NIE, TAK - jakie:
...............................................................
...............................................................
ZALECENIA: ....................................................
...............................................................
...............................................................
data:........... podpis i pieczęć lekarza:............
* Właściwe podkreślić.
** Wpisać rodzaj odchyleń.
ZAŁĄCZNIK Nr 2 8
DOKUMENTACJA MEDYCZNA UCZNIA
DOKUMENTACJA MEDYCZNA UCZNIA
ZAŁĄCZNIK Nr 3 9
ZAKRES I TERMINY WYKONYWANIA TESTÓW PRZESIEWOWYCH, PROFILAKTYCZNYCH BADAŃ LEKARSKICH ORAZ PROFILAKTYCZNYCH ŚWIADCZEŃ STOMATOLOGICZNYCH
ZAKRES I TERMINY WYKONYWANIA TESTÓW PRZESIEWOWYCH, PROFILAKTYCZNYCH BADAŃ LEKARSKICH ORAZ PROFILAKTYCZNYCH ŚWIADCZEŃ STOMATOLOGICZNYCH
Klasa (wiek ucznia) | Testy przesiewowe | Profilaktyczne badania lekarskie | Profilaktyczne badanie lekarskie stomatologiczne | Grupowa profilaktyka fluorkowa |
Klasa 1 (7 lat)* | Test do wykrywania zaburzeń: 1) rozwoju fizycznego (pomiar wysokości i masy ciała); 2) układu ruchu, w tym bocznego skrzywienia kręgosłupa, zniekształceń statycznych kończyn dolnych; 3) zeza (Cover test, test Hirschberga; 4) ostrości wzroku; 5) słuchu (badanie orientacyjne szeptem); 6) ciśnienia tętniczego krwi. | Badanie w obecności rodziców, opiekunów prawnych lub faktycznych obejmuje: 1. Badanie podmiotowe: 1) wywiad od rodziców i dziecka, z uwzględnieniem czynników ryzyka dla zdrowia oraz zachowań zdrowotnych; 2) analizę informacji zawartej w karcie badania profilaktycznego od: pielęgniarki szkolnej, ze szczególnym uwzględnieniem wyników testów przesiewowych, oraz od wychowawcy klasy; 3) analizę innej indywidualnej dokumentacji medycznej. 2. Badanie przedmiotowe ze szczególnym uwzględnieniem oceny: 1) rozwoju fizycznego; 2) rozwoju psychomotorycznego; 3) mowy; 4) lateralizacji; 5) układu ruchu; 6) jamy ustnej; 7) u chłopców - obecności jąder w mosznie i wad układu moczowo-płciowego. 3. Badania lekarskie specjalistyczne i laboratoryjne w razie potrzeby. Podsumowanie badania z określeniem: zdrowotnej dojrzałości szkolnej i kwalifikacji do grupy na zajęciach wychowania fizycznego (w tym nauki pływania) oraz ewentualnego problemu zdrowotnego. Poradnictwo w zakresie prozdrowotnego stylu życia. | 1. Ocena stanu uzębienia za pomocą wskaźnika intensywności próchnicy: PUW dla zębów stałych i puw dla zębów mlecznych. 2. Oddzielne podanie poszczególnych składowych wskaźnika PUW i wskaźnika puw. 3. Wykrywanie nieprawidłowości (wad) zgryzu, spełniających co najmniej jeden z warunków: 1) wyraźne zniekształcenie; 2) wyraźne ograniczenie funkcji żucia lub gryzienia. 4. Kwalifikacja do szczególnej opieki stomatologicznej, w tym profesjonalna profilaktyka fluorkowa. | Grupowa profilaktyka fluorkowa metodą nadzorowanego szczotkowania zębów wykonywana w klasach I-VI, 6 razy w roku, w odstępach co 6 tygodni. |
Klasa III (10 lat) | Test do wykrywania zaburzeń: 1) rozwoju fizycznego (pomiar wysokości i masy ciała); 2) układu ruchu, w tym bocznego skrzywienia kręgosłupa; 3) ostrości wzroku; 4) widzenia barw; 5) ciśnienia tętniczego krwi. | Badanie w obecności rodziców, opiekunów prawnych lub faktycznych obejmuje: 1. Badanie podmiotowe: 1) wywiad od rodziców i dziecka, z uwzględnieniem czynników ryzyka dla zdrowia oraz zachowań zdrowotnych; 2) analizę informacji zawartej w karcie badania profilaktycznego od: pielęgniarki szkolnej, ze szczególnym uwzględnieniem wyników testów przesiewowych, oraz od wychowawcy klasy; 3) analizę innej indywidualnej dokumentacji medycznej. 2. Badanie przedmiotowe ze szczególnym uwzględnieniem oceny: 1) rozwoju fizycznego; 2) rozwoju psychospołecznego; 3) układu ruchu; 4) układu moczowo-płciowego; 5) dojrzewania płciowego według skali Tannera; 6) tarczycy; 7) jamy ustnej. 3. Badania specjalistyczne lekarskie i laboratoryjne w razie potrzeby. 4. Podsumowanie badania z określeniem poziomu i tempa rozwoju fizycznego, rozwoju psychospołecznego (ocena orientacyjna), przystosowania szkolnego, kwalifikacji do grupy na zajęciach wychowania fizycznego i sportu szkolnego oraz ewentualnego problemu zdrowotnego. Poradnictwo w zakresie prozdrowotnego stylu życia. | 1. Ocena stanu uzębienia za pomocą wskaźnika intensywności próchnicy: PUW dla zębów stałych i puw dla zębów mlecznych. 2. Oddzielne podanie poszczególnych składowych wskaźnika PUW i wskaźnika puw. 3. Wykrywanie nieprawidłowości (wad) zgryzu, spełniających co najmniej jeden z warunków: 1) wyraźne zniekształcenie; 2) wyraźne ograniczenie funkcji żucia lub gryzienia. 4. Kwalifikacja do szczególnej opieki stomatologicznej, w tym profesjonalna profilaktyka fluorkowa. | |
Klasa V (12 lat) | Test do wykrywania zaburzeń: 1) rozwoju fizycznego (pomiar wysokości i masy ciała); 2) układu ruchu, w tym bocznego skrzywienia kręgosłupa; 3) ostrości wzroku. | Postępowanie poprzesiewowe u uczniów z dodatnim wynikiem testu. | 1. Ocena stanu uzębienia za pomocą wskaźnika intensywności próchnicy: PUW dla zębów stałych. 2. Oddzielne podanie poszczególnych składowych wskaźnika PUW. 3. Wykrywanie nieprawidłowości (wad) zgryzu spełniających co najmniej jeden z warunków: 1) wyraźne zniekształcenie; 2) wyraźne ograniczenie funkcji żucia lub gryzienia. 4. Kwalifikacja do szczególnej opieki stomatologicznej, w tym profesjonalna profilaktyka fluorkowa. | |
Klasa I gimnazjum (13 lat) | Test do wykrywania zaburzeń: 1) rozwoju fizycznego (pomiar wysokości i masy ciała); 2) układu ruchu, w tym bocznego skrzywienia kręgosłupa i nadmiernej kifozy piersiowej; 3) ostrości wzroku; 4) słuchu (badanie orientacyjne szeptem); 5) ciśnienia tętniczego krwi. | Badanie w obecności rodziców, opiekunów prawnych lub faktycznych obejmuje: 1. Badanie podmiotowe: 1) wywiad od rodziców i dziecka, z uwzględnieniem czynników ryzyka dla zdrowia oraz zachowań zdrowotnych; 2) analiza informacji zawartej w karcie badania profilaktycznego od: pielęgniarki szkolnej, ze szczególnym uwzględnieniem wyników testów przesiewowych, oraz od wychowawcy klasy; 3) analiza innej indywidualnej dokumentacji medycznej. 2. Badanie przedmiotowe ze szczególnym uwzględnieniem oceny: 1) rozwoju fizycznego; 2) rozwoju psychospołecznego; 3) układu ruchu; 4) tarczycy; 5) dojrzewania płciowego; 6) układu moczowo-płciowego; 7) jamy ustnej; 8) skóry. 3. Badania specjalistyczne lekarskie i laboratoryjne w razie potrzeby. 4. Podsumowanie badania z określeniem poziomu i tempa wzrastania oraz dojrzewania płciowego, rozwoju psychospołecznego (ocena orientacyjna) przystosowania szkolnego, kwalifikacji do grupy na zajęciach wychowania fizycznego i sportu szkolnego oraz ewentualnego problemu zdrowotnego. Poradnictwo w zakresie prozdrowotnego stylu życia. | 1. Ocena stanu uzębienia za pomocą wskaźnika intensywności próchnicy: PUW dla zębów stałych. 2. Oddzielne podanie poszczególnych składowych wskaźnika PUW. 3. Wykrywanie nieprawidłowości (wad) zgryzu spełniających co najmniej jeden z warunków: 1) wyraźne zniekształcenie; 2) wyraźne ograniczenie funkcji żucia lub gryzienia. 4. Kwalifikacja do szczególnej opieki stomatologicznej, w tym profesjonalna profilaktyka fluorkowa. | |
klasa I szkoły ponadgimnazjalnej (16 lat) | Test do wykrywania zaburzeń: 1) rozwoju fizycznego (pomiar wysokości i masy ciała); 2) układu ruchu, w tym bocznego skrzywienia kręgosłupa i nadmiernej kifozy piersiowej; 3) ostrości wzroku; 4) ciśnienia tętniczego krwi. | Badanie obejmuje: 1. Badanie podmiotowe: 1) wywiad od ucznia i rodziców, z uwzględnieniem czynników ryzyka dla zdrowia oraz zachowań zdrowotnych; 2) analizę informacji zawartej w karcie badania profilaktycznego od: pielęgniarki szkolnej, ze szczególnym uwzględnieniem wyników testów przesiewowych, oraz od wychowawcy klasy; 3) analizę innej indywidualnej dokumentacji medycznej. 2. Badanie przedmiotowe ze szczególnym uwzględnieniem oceny: 1) rozwoju fizycznego; 2) rozwoju psychospołecznego; 3) procesu dojrzewania płciowego; 4) układu ruchu; 5) tarczycy; 6) jamy ustnej; 7) skóry. 3. Badania specjalistyczne lekarskie i laboratoryjne w razie potrzeby. Podsumowanie badania z określeniem poziomu i tempa rozwoju fizycznego i dojrzewania płciowego, rozwoju psychospołecznego (ocena orientacyjna), kwalifikacji do grupy na zajęciach wychowania fizycznego i sportu szkolnego oraz ewentualnego problemu zdrowotnego. Poradnictwo w zakresie prozdrowotnego stylu życia oraz z punktu widzenia przyszłego wyboru dalszego kształcenia lub pracy zawodowej. | 1. Ocena stanu uzębienia za pomocą wskaźnika intensywności próchnicy: PUW dla zębów stałych. 2. Oddzielne podanie poszczególnych składowych wskaźnika PUW. 3. Wykrywanie nieprawidłowości (wad) zgryzu, spełniających co najmniej jeden z warunków: 1) wyraźne zniekształcenie; 2) wyraźne ograniczenie funkcji żucia lub gryzienia. 4. Kwalifikacja do szczególnej opieki stomatologicznej, w tym profesjonalna profilaktyka fluorkowa. | |
Klasa ostatnia szkoły ponadgimnazjalnej (do ukończenia 19 roku życia) | Test do wykrywania zaburzeń: 1) rozwoju fizycznego (pomiar wysokości i masy ciała); 2) ostrości wzroku; 3) ciśnienia tętniczego krwi. | Badanie obejmuje: 1. Badanie podmiotowe: 1) wywiad od ucznia, z uwzględnieniem czynników ryzyka dla zdrowia oraz zachowań zdrowotnych; 2) analiza informacji zawartej w karcie badania profilaktycznego od: pielęgniarki szkolnej, ze szczególnym uwzględnieniem wyników testów przesiewowych, oraz od wychowawcy klasy; 3) analizę innej indywidualnej dokumentacji medycznej. 2. Badanie przedmiotowe ze szczególnym uwzględnieniem oceny: 1) rozwoju fizycznego; 2) rozwoju psychospołecznego; 3) układu moczowo-płciowego i dojrzałości płciowej; 4) układu ruchu; 5) tarczycy; 6) jamy ustnej; 7) skóry. 3. Badania specjalistyczne lekarskie i laboratoryjne w razie potrzeby. Podsumowanie wyników badania z określeniem ewentualnego problemu zdrowotnego oraz sugestii i rad dotyczących dalszego kształcenia i wyboru zawodu, przyszłego rodzicielstwa, prozdrowotnego stylu życia, w tym aktywności fizycznej. | 1. Ocena stanu uzębienia za pomocą wskaźnika intensywności próchnicy: PUW dla zębów stałych. 2. Oddzielne podanie poszczególnych składowych wskaźnika PUW. 3. Wykrywanie nieprawidłowości (wad) zgryzu, spełniających co najmniej jeden z warunków: 1) wyraźne zniekształcenie; 2) wyraźne ograniczenie funkcji żucia lub gryzienia. 4. Ocena stanu zdrowia jamy ustnej z uwzględnieniem stanu uzębienia, przyzębia i błony śluzowej jamy ustnej. |
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »