Rozdział 2 - Organizacja i zakres działania terenowych inspektoratów gospodarki energetycznej. - Zakres działania i tryb postępowania Głównego Inspektora Gospodarki Energetycznej oraz terenowych inspektoratów gospodarki energetycznej.
Dziennik Ustaw
Dz.U.1979.9.53
Akt utracił moc Wersja od: 10 listopada 1983 r.
Rozdział 2
Organizacja i zakres działania terenowych inspektoratów gospodarki energetycznej.
Organizacja i zakres działania terenowych inspektoratów gospodarki energetycznej.
§ 4.
1.
Terenowe inspektoraty gospodarki energetycznej, zwane dalej "inspektoratami", są organami Głównego Inspektora Gospodarki Energetycznej do spraw gospodarki paliwowo-energetycznej określonych w rozporządzeniu.2.
W skład inspektoratów mogą wchodzić - w zależności od potrzeb - zamiejscowe komórki organizacyjne, tworzone i znoszone przez Głównego Inspektora Gospodarki Energetycznej po uzgodnieniu z zainteresowanymi wojewodami.§ 5.
Całokształtem działalności inspektoratu kieruje dyrektor, powoływany i odwoływany przez Głównego Inspektora Gospodarki Energetycznej.§ 6.
Nadzór nad działalnością inspektoratów sprawuje Główny Inspektor Gospodarki Energetycznej.§ 7.
Do zakresu działania inspektoratów należy:1)
wykonywanie kontroli nad przestrzeganiem przepisów i zasad obowiązujących w dziedzinie gospodarki paliwowo-energetycznej, dotyczących w szczególności:a)
wytwarzania, przetwarzania, przesyłania, rozdzielania, dostarczania i użytkowania energii elektrycznej i cieplnej oraz paliw stałych, ciekłych i gazowych,b)
eksploatacji urządzeń energetycznych,c)
dysponowania mocą urządzeń energetycznych przyłączonych do wspólnej sieci elektrycznej, cieplnej i gazowej,d)
kwalifikacji osób zatrudnionych przy eksploatacji urządzeń energetycznych,e)
projektowania i budowy urządzeń energetycznych,2)
wykonywanie kontroli w zakresie:a)
przestrzegania zasad stosowania poszczególnych rodzajów paliw i energii w podstawowych grupach zużycia,b)
stosowania ustalonych normatywów i wskaźników jednostkowego zużycia paliw i energii oraz przestrzegania ograniczeń zużycia paliw i energii wprowadzonych w okresach niedoboru,c)
przestrzegania ustalonych wymagań jakościowych dla poszczególnych rodzajów paliw i energii,d)
realizacji programów i planów racjonalizacji oraz oszczędnego użytkowania paliw i energii, a także przedsięwzięć inwestycyjnych, m.in. także modernizacyjnych, w tym zakresie,e)
realizacji przedsięwzięć inwestycyjnych, m.in. także modernizacyjnych, stosownie do uzgodnień dokonanych przez jednostki gospodarki uspołecznionej z Głównym Inspektorem Gospodarki Energetycznej,3)
inicjowanie wniosków i występowanie z wnioskami w sprawach:a)
stosowania środków zmierzających do racjonalnego użytkowania paliw i energii,b)
zaprzestania użytkowania urządzeń nie zapewniających racjonalnego wykorzystania paliw i energii,c)
postępu techniczno-ekonomicznego, a także rozwoju i unowocześnienia gospodarki paliwowo-energetycznej,d)
usprawnień działalności w zakresie remontów i konserwacji urządzeń energetycznych,e)
inwestycji oraz modernizacji maszyn i urządzeń w celu zapewnienia racjonalnego użytkowania paliw i energii, a w szczególności wspólnych przedsięwzięć o wyższej efektywności wykorzystania paliw i energii lub korzystniejszych wskaźnikach ekonomicznych,f)
prac badawczo-rozwojowych i współdziałania z jednostkami naukowo-badawczymi w zakresie poprawy użytkowania paliw i energii,4)
dokonywanie oceny, opiniowanie i analizowanie:a)
programów i planów racjonalnego wykorzystania paliw i energii oraz przedsięwzięć podejmowanych w celu zmniejszenia energochłonności, a także rozwoju i unowocześnienia gospodarki paliwowo-energetycznej,b)
zapotrzebowania na poszczególne paliwa i energię oraz ich limitów i wskaźników zużycia, a także bilansów cieplnych jednostek gospodarki uspołecznionej,c)
planów perspektywicznych energetyzacji regionów i województw, rozwoju ciepłownictwa i wykorzystania paliw lokalnych,d)
energochłonności i wskaźników zużycia paliw i energii, a także wyników kontroli, oraz opracowywanie zbiorczych analiz i informacji w zakresie ustalonym przez Głównego Inspektora Gospodarki Energetycznej,5)
nakazywanie stosowania odpowiednich środków w razie wynikającego z niewłaściwej eksploatacji urządzeń energetycznych zagrożenia życia, zdrowia, mienia, otoczenia i środowiska,6)
podejmowanie - w porozumieniu z właściwymi terenowo jednostkami dyspozycji mocy systemów energetycznych - doraźnych działań w warunkach awaryjnych ograniczeń dostaw mocy i energii oraz paliw,7)
dokonywanie uzgodnień projektów przedsięwzięć inwestycyjnych, m.in. także modernizacyjnych, w dziedzinie gospodarki paliwowo-energetycznej, przedstawianych przez jednostki gospodarki uspołecznionej, zwłaszcza z punktu widzenia zgodności rozwiązań technicznych i technologicznych z przepisami i zasadami racjonalnej gospodarki paliwowo-energetycznej,8)
sprawdzanie kwalifikacji, które ze względu na racjonalną gospodarkę paliwowo-energetyczną, są wymagane od osób zatrudnionych przy projektowaniu, budowie i eksploatacji urządzeń energetycznych, a w szczególności:a)
inicjowanie organizowania egzaminów w celu sprawdzenia kwalifikacji tych osób,b)
okresowe i doraźne kontrolowanie, czy te osoby - stosownie do obowiązujących przepisów - mają wymagane wykształcenie i staż pracy zawodowej oraz pozwolenia na działalność zawodową lub zaświadczenia kwalifikacyjne,c)
nakazywanie poddania się powtórnym egzaminom w razie stwierdzenia u tych osób braku kwalifikacji wymaganych stosownie do przepisów o gospodarce paliwowo-energetycznej lub dopuszczenia się przez te osoby rażących - z punktu widzenia tych przepisów - zaniedbań przy eksploatacji urządzeń energetycznych,d)
występowanie z wnioskami o wszczęcie postępowania w sprawie odpowiedzialności zawodowej osób wykonujących samodzielne funkcje techniczne w budownictwie w razie stwierdzenia dopuszczenia się przez te osoby rażących błędów lub zaniedbań przy projektowaniu lub budowie urządzeń energetycznych,9)
nakładanie kar pieniężnych za naruszenie przepisów o gospodarce paliwowo-energetycznej oraz występowanie z wnioskami o wszczęcie postępowania w sprawach o wykroczenia,10)
inicjowanie i prowadzenie działalności w zakresie doradztwa oraz popularyzacji zasad racjonalnego użytkowania paliw i energii,11)
wykonywanie innych zadań w dziedzinie gospodarki paliwowo-energetycznej, zleconych przez Głównego Inspektora Gospodarki Energetycznej.§ 8.
Inspektoraty współdziałają w toku wykonywania swych zadań z terenowymi organami administracji państwowej, z organami kontroli oraz innymi organami i organizacjami.§ 9.
Szczegółową organizację inspektoratów określa Główny Inspektor Gospodarki Energetycznej.