Rozdział 2 - Organizacja i zakres działania terenowych inspektoratów gospodarki energetycznej. - Zakres działania i tryb postępowania Głównego Inspektora Gospodarki Energetycznej oraz terenowych inspektoratów gospodarki energetycznej.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1979.9.53

Akt utracił moc
Wersja od: 10 listopada 1983 r.

Rozdział  2

Organizacja i zakres działania terenowych inspektoratów gospodarki energetycznej.

§  4.
1.
Terenowe inspektoraty gospodarki energetycznej, zwane dalej "inspektoratami", są organami Głównego Inspektora Gospodarki Energetycznej do spraw gospodarki paliwowo-energetycznej określonych w rozporządzeniu.
2.
W skład inspektoratów mogą wchodzić - w zależności od potrzeb - zamiejscowe komórki organizacyjne, tworzone i znoszone przez Głównego Inspektora Gospodarki Energetycznej po uzgodnieniu z zainteresowanymi wojewodami.
§  5.
Całokształtem działalności inspektoratu kieruje dyrektor, powoływany i odwoływany przez Głównego Inspektora Gospodarki Energetycznej.
§  6.
Nadzór nad działalnością inspektoratów sprawuje Główny Inspektor Gospodarki Energetycznej.
§  7.
Do zakresu działania inspektoratów należy:
1)
wykonywanie kontroli nad przestrzeganiem przepisów i zasad obowiązujących w dziedzinie gospodarki paliwowo-energetycznej, dotyczących w szczególności:
a)
wytwarzania, przetwarzania, przesyłania, rozdzielania, dostarczania i użytkowania energii elektrycznej i cieplnej oraz paliw stałych, ciekłych i gazowych,
b)
eksploatacji urządzeń energetycznych,
c)
dysponowania mocą urządzeń energetycznych przyłączonych do wspólnej sieci elektrycznej, cieplnej i gazowej,
d)
kwalifikacji osób zatrudnionych przy eksploatacji urządzeń energetycznych,
e)
projektowania i budowy urządzeń energetycznych,
2)
wykonywanie kontroli w zakresie:
a)
przestrzegania zasad stosowania poszczególnych rodzajów paliw i energii w podstawowych grupach zużycia,
b)
stosowania ustalonych normatywów i wskaźników jednostkowego zużycia paliw i energii oraz przestrzegania ograniczeń zużycia paliw i energii wprowadzonych w okresach niedoboru,
c)
przestrzegania ustalonych wymagań jakościowych dla poszczególnych rodzajów paliw i energii,
d)
realizacji programów i planów racjonalizacji oraz oszczędnego użytkowania paliw i energii, a także przedsięwzięć inwestycyjnych, m.in. także modernizacyjnych, w tym zakresie,
e)
realizacji przedsięwzięć inwestycyjnych, m.in. także modernizacyjnych, stosownie do uzgodnień dokonanych przez jednostki gospodarki uspołecznionej z Głównym Inspektorem Gospodarki Energetycznej,
3)
inicjowanie wniosków i występowanie z wnioskami w sprawach:
a)
stosowania środków zmierzających do racjonalnego użytkowania paliw i energii,
b)
zaprzestania użytkowania urządzeń nie zapewniających racjonalnego wykorzystania paliw i energii,
c)
postępu techniczno-ekonomicznego, a także rozwoju i unowocześnienia gospodarki paliwowo-energetycznej,
d)
usprawnień działalności w zakresie remontów i konserwacji urządzeń energetycznych,
e)
inwestycji oraz modernizacji maszyn i urządzeń w celu zapewnienia racjonalnego użytkowania paliw i energii, a w szczególności wspólnych przedsięwzięć o wyższej efektywności wykorzystania paliw i energii lub korzystniejszych wskaźnikach ekonomicznych,
f)
prac badawczo-rozwojowych i współdziałania z jednostkami naukowo-badawczymi w zakresie poprawy użytkowania paliw i energii,
4)
dokonywanie oceny, opiniowanie i analizowanie:
a)
programów i planów racjonalnego wykorzystania paliw i energii oraz przedsięwzięć podejmowanych w celu zmniejszenia energochłonności, a także rozwoju i unowocześnienia gospodarki paliwowo-energetycznej,
b)
zapotrzebowania na poszczególne paliwa i energię oraz ich limitów i wskaźników zużycia, a także bilansów cieplnych jednostek gospodarki uspołecznionej,
c)
planów perspektywicznych energetyzacji regionów i województw, rozwoju ciepłownictwa i wykorzystania paliw lokalnych,
d)
energochłonności i wskaźników zużycia paliw i energii, a także wyników kontroli, oraz opracowywanie zbiorczych analiz i informacji w zakresie ustalonym przez Głównego Inspektora Gospodarki Energetycznej,
5)
nakazywanie stosowania odpowiednich środków w razie wynikającego z niewłaściwej eksploatacji urządzeń energetycznych zagrożenia życia, zdrowia, mienia, otoczenia i środowiska,
6)
podejmowanie - w porozumieniu z właściwymi terenowo jednostkami dyspozycji mocy systemów energetycznych - doraźnych działań w warunkach awaryjnych ograniczeń dostaw mocy i energii oraz paliw,
7)
dokonywanie uzgodnień projektów przedsięwzięć inwestycyjnych, m.in. także modernizacyjnych, w dziedzinie gospodarki paliwowo-energetycznej, przedstawianych przez jednostki gospodarki uspołecznionej, zwłaszcza z punktu widzenia zgodności rozwiązań technicznych i technologicznych z przepisami i zasadami racjonalnej gospodarki paliwowo-energetycznej,
8)
sprawdzanie kwalifikacji, które ze względu na racjonalną gospodarkę paliwowo-energetyczną, są wymagane od osób zatrudnionych przy projektowaniu, budowie i eksploatacji urządzeń energetycznych, a w szczególności:
a)
inicjowanie organizowania egzaminów w celu sprawdzenia kwalifikacji tych osób,
b)
okresowe i doraźne kontrolowanie, czy te osoby - stosownie do obowiązujących przepisów - mają wymagane wykształcenie i staż pracy zawodowej oraz pozwolenia na działalność zawodową lub zaświadczenia kwalifikacyjne,
c)
nakazywanie poddania się powtórnym egzaminom w razie stwierdzenia u tych osób braku kwalifikacji wymaganych stosownie do przepisów o gospodarce paliwowo-energetycznej lub dopuszczenia się przez te osoby rażących - z punktu widzenia tych przepisów - zaniedbań przy eksploatacji urządzeń energetycznych,
d)
występowanie z wnioskami o wszczęcie postępowania w sprawie odpowiedzialności zawodowej osób wykonujących samodzielne funkcje techniczne w budownictwie w razie stwierdzenia dopuszczenia się przez te osoby rażących błędów lub zaniedbań przy projektowaniu lub budowie urządzeń energetycznych,
9)
nakładanie kar pieniężnych za naruszenie przepisów o gospodarce paliwowo-energetycznej oraz występowanie z wnioskami o wszczęcie postępowania w sprawach o wykroczenia,
10)
inicjowanie i prowadzenie działalności w zakresie doradztwa oraz popularyzacji zasad racjonalnego użytkowania paliw i energii,
11)
wykonywanie innych zadań w dziedzinie gospodarki paliwowo-energetycznej, zleconych przez Głównego Inspektora Gospodarki Energetycznej.
§  8.
Inspektoraty współdziałają w toku wykonywania swych zadań z terenowymi organami administracji państwowej, z organami kontroli oraz innymi organami i organizacjami.
§  9.
Szczegółową organizację inspektoratów określa Główny Inspektor Gospodarki Energetycznej.