Rozdział 1 - Zakres działania Głównego Inspektora Gospodarki Energetycznej. - Zakres działania i tryb postępowania Głównego Inspektora Gospodarki Energetycznej oraz terenowych inspektoratów gospodarki energetycznej.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1979.9.53

Akt utracił moc
Wersja od: 10 listopada 1983 r.

Rozdział  1

Zakres działania Głównego Inspektora Gospodarki Energetycznej.

§  1.
Do zakresu działania Głównego Inspektora Gospodarki Energetycznej należy:
1)
wykonywanie kontroli nad przestrzeganiem przepisów i zasad obowiązujących w dziedzinie gospodarki paliwowo-energetycznej, dotyczących w szczególności:
a)
wytwarzania, przetwarzania, przesyłania, rozdzielania, dostarczania i użytkowania energii elektrycznej i cieplnej oraz paliw stałych, ciekłych i gazowych,
b)
eksploatacji urządzeń energetycznych,
c)
dysponowania mocą urządzeń energetycznych przyłączonych do wspólnej sieci elektrycznej, cieplnej i gazowej,
d)
kwalifikacji osób zatrudnionych przy eksploatacji urządzeń energetycznych,
e)
projektowania i budowy urządzeń energetycznych,
2)
wykonywanie kontroli w zakresie:
a)
realizacji programów oraz rocznych i wieloletnich planów racjonalizacji i oszczędnego użytkowania paliw i energii, a także przedsięwzięć inwestycyjnych, zwłaszcza modernizacyjnych, w tym zakresie,
b)
rozwiązań technicznych i technologicznych pod względem zgodności z zasadami racjonalnej gospodarki paliwowo-energetycznej, a zwłaszcza prawidłowości doboru paliw i energii oraz wyboru rozwiązań o małej energochłonności, a także ich typizacji i unifikacji,
c)
realizacji przedsięwzięć inwestycyjnych, m.in. także modernizacyjnych, w dziedzinie gospodarki paliwowo-energetycznej, stosownie do uzgodnień dokonanych przez jednostki gospodarki uspołecznionej z Głównym Inspektorem Gospodarki Energetycznej,
d)
spełnienia warunków oraz parametrów technicznych i ekonomicznych, mających wpływ na racjonalne użytkowanie paliw i energii, ustalonych dla urządzeń produkcji krajowej, podlegających dopuszczeniu do ruchu lub do obrotu, a także dla urządzeń importowanych albo produkowanych na licencji,
e)
zgodności programów rozwoju i planów postępu technicznego poszczególnych branż gospodarki narodowej z potrzebami wynikającymi z programów i planów racjonalizacji i oszczędnego użytkowania paliw i energii,
3)
przedstawianie Radzie Ministrów informacji, analiz, opinii i wniosków w sprawach gospodarki paliwowo-energetycznej, a w szczególności:
a)
okresowych informacji o energochłonności poszczególnych dziedzin gospodarki narodowej,
b)
okresowych informacji o stanie gospodarki paliwowo-energetycznej oraz opinii i wniosków dotyczących jakości paliw i energii, pracy systemów energetycznych, stanu przygotowania do okresów jesienno-zimowych oraz działań podejmowanych w tym zakresie i przebiegu ich realizacji,
c)
okresowych informacji, analiz, opinii i wniosków, dotyczących bilansów paliw i energii, stanów zapasów paliw, a także wniosków dotyczących zasad stosowania paliw i energii w podstawowych grupach zużycia oraz ograniczeń w dostawach paliw i energii w okresach ich niedoboru,
d)
okresowych informacji o przebiegu zużycia paliw i energii,
e)
informacji i wniosków w sprawie produkcji oraz jakości urządzeń mających wpływ na racjonalne użytkowanie paliw i energii oraz urządzeń niezbędnych do realizacji programów i planów racjonalizacji i modernizacji gospodarki paliwowo-energetycznej,
f)
informacji i wniosków w sprawie poprawy eksploatacji i remontów urządzeń energetycznych oraz kwalifikacji i działalności osób zatrudnionych przy projektowaniu, budowie i eksploatacji urządzeń energetycznych,
g)
wniosków dotyczących ograniczeń w dostawach paliw i energii,
h)
wniosków dotyczących projektów przepisów, zasad, warunków technicznych i norm w dziedzinie gospodarki paliwowo-energetycznej,
4)
opiniowanie programów rozwoju poszczególnych branż gospodarki narodowej i przedsięwzięć inwestycyjnych, m.in. także modernizacyjnych, pod względem zgodności z zasadami racjonalnej gospodarki paliwowo-energetycznej, a w szczególności:
a)
programów postępu technicznego w zakresie podnoszenia sprawności i obniżenia energochłonności urządzeń oraz rocznych i wieloletnich planów rozwoju produkcji urządzeń niezbędnych do realizacji poprawy gospodarki paliwowo-energetycznej,
b)
rocznych i wieloletnich planów poprawy jakości i nowoczesności produkowanych wyrobów w zakresie obniżenia energochłonności produkcji oraz poprawy wskaźników jednostkowego zużycia paliw i energii,
c)
rocznych i wieloletnich planów zapotrzebowania na paliwa i energię, opracowywanych przez ministrów i wojewodów,
d)
rocznych i wieloletnich planów inwestycyjnych, m.in. także modernizacyjnych, pod względem realizacji programów i planów racjonalizacji i modernizacji gospodarki paliwowo-energetycznej oraz zmniejszenia energochłonności,
5)
współdziałanie w przygotowywaniu rocznych bilansów paliw i energii, a także syntetycznego planu bilansu paliwowo-energetycznego na okresy wieloletnie,
6)
występowanie z wnioskami co do stosowania środków zmierzających do racjonalnego użytkowania paliw i energii:
a)
do Prezesa Rady Ministrów, Przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, ministrów i wojewodów - w sprawach wspólnych inwestycji o wyższej efektywności wykorzystania paliw i energii lub o korzystniejszych wskaźnikach ekonomicznych, a także koordynacji planowania rozwoju racjonalizacji systemów energetycznych, ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień energetyki cieplnej,
b)
do Prezesa Rady Ministrów, Przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów i ministrów - w sprawach dotyczących przedsięwzięć technicznych, organizacyjnych, taryf, cen i bodźców ekonomicznych sprzyjających racjonalnej gospodarce paliwowo-energetycznej oraz zakazu produkcji, budowy, importu i użytkowania urządzeń nie zapewniających racjonalnego użytkowania paliw i energii,
c)
do ministrów i wojewodów - o podejmowanie działań w celu racjonalizacji gospodarki paliwowo-energetycznej oraz zapewnienia środków niezbędnych do realizacji programów i planów poprawy gospodarki paliwowo-energetycznej,
7)
nakazywanie stosowania odpowiednich środków w razie wynikającego z niewłaściwej eksploatacji urządzeń energetycznych zagrożenia życia, zdrowia, mienia, otoczenia i środowiska,
8)
sprawdzanie kwalifikacji, które ze względu na zapewnienie racjonalnej gospodarki paliwowo-energetycznej są wymagane od osób zatrudnionych przy projektowaniu, budowie i eksploatacji urządzeń energetycznych, a w szczególności:
a)
inicjowanie organizowania szkolenia i egzaminów tych osób w zakresie przepisów i zasad obowiązujących w gospodarce paliwowo-energetycznej,
b)
okresowe i doraźne kontrolowanie, czy te osoby - stosownie do obowiązujących przepisów - mają wymagane wykształcenie i staż pracy zawodowej oraz pozwolenia na działalność zawodową lub zaświadczenia kwalifikacyjne,
c)
nakazywanie poddania się powtórnym egzaminom w razie stwierdzenia u tych osób braku kwalifikacji wymaganych stosownie do przepisów o gospodarce paliwowo-energetycznej lub dopuszczenia się przez te osoby rażących - z punktu widzenia tych przepisów - zaniedbań przy eksploatacji urządzeń energetycznych,
d)
występowanie z wnioskami o wszczęcie postępowania w sprawie odpowiedzialności zawodowej osób wykonujących samodzielne funkcje techniczne w budownictwie, w razie stwierdzenia dopuszczenia się przez te osoby rażących błędów lub zaniedbań przy projektowaniu lub budowie urządzeń energetycznych.
§  2.
Do zakresu działania Głównego Inspektora Gospodarki Energetycznej należy ponadto:
1)
uzależnianie - w porozumieniu z właściwym ministrem sprawującym nadzór nad produkcją urządzenia energetycznego lub innego urządzenia służącego do użytkowania paliw, a w szczególności przeznaczonego do użytku w gospodarstwie domowym - dopuszczenia tego urządzenia do ruchu lub do obrotu od spełnienia oznaczonych warunków technicznych oraz wprowadzanie - w porozumieniu z właściwym ministrem - obowiązku oznaczania przez wytwórców tych urządzeń trwałym znakiem dopuszczenia urządzenia do ruchu lub do obrotu,
2)
dokonywanie uzgodnień projektów przedsięwzięć inwestycyjnych, m.in. także modernizacyjnych, w dziedzinie gospodarki paliwowo-energetycznej, przedstawianych przez jednostki gospodarki uspołecznionej, zwłaszcza z punktu widzenia zgodności rozwiązań technicznych i technologicznych z przepisami i zasadami racjonalnej gospodarki paliwowo-energetycznej,
3)
inicjowanie i prowadzenie prac analitycznych, badawczo-rozwojowych i pomiarowo-ekspertyzowych w dziedzinie gospodarki paliwowo-energetycznej,
4)
występowanie z wnioskami o stosowanie odpowiednich środków w razie prowadzenia nieracjonalnej gospodarki paliwowo-energetycznej,
5)
rozpatrywanie odwołań od orzeczeń o karach pieniężnych nałożonych przez organ podległy Głównemu Inspektorowi Gospodarki Energetycznej,
6)
popularyzowanie racjonalnego użytkowania paliw i energii oraz inicjowanie organizowania doradztwa w tym zakresie,
7)
wykonywanie innych zadań w dziedzinie gospodarki paliwowo-energetycznej, zleconych przez Prezesa Rady Ministrów.
§  3.
Główny Inspektor Gospodarki Energetycznej wykonując swoje zadania współdziała z ministrami, wojewodami oraz innymi organami i organizacjami.