§ 4. - Zakres badań koniecznych do uzyskania świadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu budowli przeznaczonej do prowadzenia ruchu kolejowego, świadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu urządzenia przeznaczonego do prowadzenia ruchu kolejowego oraz świadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdu kolejowego.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2012.918

Akt utracił moc
Wersja od: 10 sierpnia 2012 r.
§  4.
Zakres badań koniecznych dla typów pojazdów kolejowych obejmuje:
1)
dla pojazdu trakcyjnego:
a)
sprawdzenie zgodności wykonania z wymaganiami technicznymi wykonania i odbioru, z dokumentacją konstrukcyjną oraz z wymaganiami określonymi w odpowiednich polskich lub europejskich normach dla pojazdów trakcyjnych,
b)
sprawdzenie świadectw jakości, atestów, wyników odbiorów jakościowo-technicznych na zastosowane zespoły, podzespoły, elementy i materiały,
c)
sprawdzenie pojazdu trakcyjnego w zakresie:
-
zachowania skrajni taboru i wymiaru długości,
-
przejazdu przez łuk o minimalnym promieniu,
-
bezpieczeństwa pracownika manewrowego,
-
przejazdu przez górkę wzorcową,
-
badania impedancji zestawów kołowych oraz systemów hamowania i smarowania pod kątem zagwarantowania w eksploatacji właściwej współpracy z obwodami kontroli niezajętości, czujnikami urządzeń sterowania i zabezpieczenia ruchu oraz potwierdzenia prawidłowości konstrukcji pod kątem możliwości monitorowania przez przytorowe detektory zagrzanych łożysk (HABD) w celu wykrycia ich nienormalnego wzrostu temperatury,
d)
pomiar masy własnej i nacisków kół na szynę pojazdu trakcyjnego,
e)
ocenę własności dynamicznych pojazdu trakcyjnego, w szczególności w zakresie:
-
określenia współczynnika bezpieczeństwa przeciw wykolejeniu Y/Q w warunkach quasi-statycznych i dynamicznych,
-
określenia sił działających między kołem a szyną,
-
spokojności biegu i komfortu jazdy,
f)
sprawdzenie wytrzymałości głównych elementów, w tym:
-
wytrzymałości pudła i zamocowania urządzeń,
-
przejmowania energii zderzenia czołowego na podstawie próby poligonowej lub obliczeń symulacyjnych,
-
wytrzymałości zmęczeniowej ram wózków,
-
charakterystyki urządzeń cięgłowo-zderznych i ich próby zmęczeniowe - tylko w przypadku urządzeń niestandardowych,
-
odporności szyb czołowych i bocznych kabiny maszynisty na uderzenie i zmiany ciśnienia,
g)
badanie układów hamulcowych w zakresie:
-
oceny wszystkich zastosowanych w pojeździe trakcyjnym hamulców pod względem zgodności z obowiązującymi wymaganiami,
-
badania stacjonarnego prawidłowości działania wszystkich zastosowanych w pojeździe trakcyjnym hamulców,
-
badania ruchowego pojazdu trakcyjnego pod względem hamowania, dotyczącego określenia skuteczności hamulca (pomiary dróg hamowania, określenie masy hamującej lub innych wymaganych parametrów),
-
badania ruchowego pojazdu trakcyjnego dotyczącego działania urządzeń przeciwpoślizgowych,
h)
sprawdzenie charakterystyk trakcyjnych pojazdu trakcyjnego w zakresie wyznaczenia:
-
linii przyczepności na obwodzie kół napędnych,
-
linii siły pociągowej w funkcji prędkości,
-
czasu zadziałania urządzeń przeciwpoślizgowych i eliminowania poślizgu,
i)
sprawdzenie odbieraka prądu i jego współpracy z siecią jezdną,
j)
badanie i ocenę urządzeń bezpieczeństwa ruchu, w tym: czuwaka aktywnego (CA), urządzeń samoczynnego hamowania pociągu (SHP), urządzeń radiołączności kolejowej z funkcją radio-stop, urządzeń systemu kontroli prowadzenia pociągów,
k)
sprawdzenie urządzeń rejestrujących przebieg pracy pojazdu trakcyjnego,
l)
sprawdzenie działania urządzeń zabezpieczających przeciwzwarciowych i przeciwporażeniowych zainstalowanych na pojeździe trakcyjnym,
m)
sprawdzenie urządzeń zabezpieczających przed skutkami zwarć oraz porażeniem prądem elektrycznym, w tym złącz ochronnych uszyniających oraz zabezpieczeń przed urazami elektrycznymi obsługi pojazdów i pasażerów pojazdu trakcyjnego,
n)
sprawdzenie oznakowania i sygnalizacji czoła i końca pojazdu trakcyjnego,
o)
badanie oddziaływania na otoczenie w zakresie hałasu emitowanego na zewnątrz pojazdu trakcyjnego oraz zawartości spalin,
p)
sprawdzenie zabezpieczenia przeciwpożarowego pojazdu trakcyjnego przez badanie:
-
materiałów i wyrobów, w tym przewodów elektrycznych, użytych w konstrukcji i wyposażeniu pojazdu trakcyjnego pod względem palności, toksyczności oraz właściwości dymotwórczych i rozprzestrzeniania się płomienia,
-
zainstalowanych w pojeździe trakcyjnym urządzeń przeciwpożarowych i gaśnic,
r)
badanie pojazdu trakcyjnego w zakresie:
-
emitowanych na zewnątrz i wewnątrz zakłóceń radioelektrycznych i elektromagnetycznych,
-
zakłóceń w sieci trakcyjnej w wyniku działań urządzeń impulsowych,
-
odporności wyposażenia na zewnętrzne pola elektromagnetyczne,
-
wpływu generowanych zakłóceń na urządzenia sterowania ruchem kolejowym,
-
badania impedancji zestawów kołowych oraz systemów hamowania i smarowania pod kątem zagwarantowania w eksploatacji właściwej współpracy z obwodami kontroli niezajętości oraz czujnikami urządzeń sterowania i zabezpieczenia ruchu,
s)
sprawdzenie sygnałów dźwiękowych pojazdu trakcyjnego,
t)
sprawdzenie warunków pracy maszynisty w kabinie maszynisty pojazdu trakcyjnego, w zakresie:
-
ergonomii stanowiska pracy, pola widzenia szlaku, oceny fotela maszynisty, oświetlenia kabiny i przyrządów,
-
poziomu drgań mechanicznych pod względem oddziaływania na organizm ludzki i komfort jazdy,
-
poziomu hałasu infradźwiękowego, słyszalnego i ultradźwiękowego,
-
indukcyjności pola magnetycznego,
-
komfortu klimatycznego kabiny maszynisty oraz zmian ciśnienia wewnętrznego,
u)
sprawdzenie warunków podróżowania pasażerów w zespołach trakcyjnych, wagonach silnikowych i innych pojazdach kolejowych z napędem przeznaczonych do przewozu osób, w zakresie:
-
poziomu drgań mechanicznych pod względem oddziaływania na organizm ludzki i komfort jazdy,
-
poziomu hałasu słyszalnego,
-
ergonomii siedzisk,
-
ergonomii pomieszczeń dla pasażerów,
-
komfortu klimatycznego pomieszczeń dla pasażerów,
-
oświetlenia zewnętrznej i wewnętrznej części wejścia do pojazdu,
-
oświetlenia pomieszczeń dla pasażerów,
-
odporności szyb okiennych na uderzenie,
w)
sprawdzenie w pojeździe trakcyjnym zamocowania stopni, wysokości instalacji poręczy i uchwytów, osłon części wirujących, tablic informacyjnych, zabezpieczeń przed urazami mechanicznymi i szerokości przejść,
x)
sprawdzenie kompletności badań i prób wyposażenia pojazdu trakcyjnego podlegającego dozorowi technicznemu,
y)
potwierdzenie poprawności zastosowanych w pojeździe trakcyjnym rozwiązań, decydujących o bezpieczeństwie ruchu, bezpieczeństwie przewozu osób i rzeczy oraz ochronie środowiska, w trakcie prób eksploatacyjnych,
z)
sprawdzenie urządzeń zewnętrznych pojazdu trakcyjnego, w tym:
-
połączeń międzywagonowych, mostków przejściowych i wałków gumowych,
-
w zakresie malowania i napisów,
za)
badanie urządzeń wewnętrznych zespołu trakcyjnego, wagonu silnikowego i innego pojazdu kolejowego z napędem, przeznaczonego do przewozu osób, w tym:
-
okien, drzwi czołowych,
-
urządzeń sanitarnych,
zb)
badanie drzwi wejściowych zespołu trakcyjnego, wagonu silnikowego, innego pojazdu kolejowego z napędem, przeznaczonego do przewozu osób i autobusu szynowego,
zc)
sprawdzenie odporności zespołu trakcyjnego, wagonu silnikowego, innego pojazdu kolejowego z napędem, przeznaczonego do przewozu osób i autobusu szynowego na trudne warunki atmosferyczne związane z występowaniem ekstremalnych temperatur, śniegu, lodu i gradu;
2)
dla wagonu pasażerskiego:
a)
sprawdzenie zgodności wykonania z wymaganiami technicznymi wykonania i odbioru, z dokumentacją konstrukcyjną oraz z wymaganiami określonymi w odpowiednich polskich lub europejskich normach dla wagonów pasażerskich,
b)
sprawdzenie świadectw jakości, atestów, wyników odbiorów jakościowo-technicznych na zastosowane zespoły, podzespoły, elementy i materiały,
c)
sprawdzenie wagonu pasażerskiego w zakresie:
-
zachowania skrajni taboru i wymiaru długości,
-
przejazdu przez łuk o minimalnym promieniu, rampę promową i przesuwnicę wagonową,
-
przejazdu przez górkę wzorcową,
-
bezpieczeństwa pracownika manewrowego,
-
badania impedancji zestawów kołowych oraz systemów hamowania i smarowania pod kątem zagwarantowania w eksploatacji właściwej współpracy z obwodami kontroli niezajętości, czujnikami urządzeń sterowania i zabezpieczenia ruchu pod kątem możliwości monitorowania przez przytorowe detektory zagrzanych łożysk (HABD) w celu wykrycia ich nienormalnego wzrostu temperatury,
d)
pomiar masy własnej i nacisków kół na szynę wagonu pasażerskiego,
e)
ocenę własności dynamicznych wagonu pasażerskiego, w szczególności w zakresie:
-
określenia współczynnika bezpieczeństwa przeciw wykolejeniu Y/Q w warunkach quasi-statycznych i dynamicznych,
-
określenia sił działających między kołem a szyną,
-
spokojności biegu i komfortu jazdy,
f)
sprawdzenie wytrzymałości głównych elementów, w tym:
-
wytrzymałości pudła i zamocowania urządzeń,
-
przejmowania energii zderzenia czołowego na podstawie próby poligonowej lub obliczeń symulacyjnych,
-
wytrzymałości zmęczeniowej ram wózków,
-
charakterystyki urządzeń cięgłowo-zderznych i ich próby zmęczeniowe - tylko w przypadku urządzeń niestandardowych,
-
odporności szyb bocznych na uderzenie i zmiany ciśnienia,
g)
badanie układów hamulcowych w zakresie:
-
oceny wszystkich zastosowanych w wagonie pasażerskim hamulców pod względem zgodności z obowiązującymi wymaganiami,
-
badania stacjonarnego prawidłowości działania wszystkich zastosowanych w wagonie pasażerskim hamulców,
-
badania ruchowego wagonu pasażerskiego pod względem hamowania, w zakresie określenia skuteczności hamulca (pomiary dróg hamowania, określenie masy hamującej lub innych wymaganych parametrów),
-
badania ruchowego wagonu pasażerskiego w zakresie działania urządzeń przeciwpoślizgowych,
h)
sprawdzenie w wagonie pasażerskim zamocowania stopni, wysokości instalacji poręczy i uchwytów, osłon części wirujących, tablic informacyjnych, zabezpieczeń przed urazami mechanicznymi i szerokości przejść,
i)
sprawdzenie urządzeń zewnętrznych wagonu pasażerskiego, w tym:
-
połączeń międzywagonowych, mostków przejściowych i wałków gumowych,
-
w zakresie malowania i napisów,
j)
badanie urządzeń wewnętrznych wagonu pasażerskiego, w tym:
-
okien, drzwi czołowych,
-
urządzeń sanitarnych,
k)
badanie drzwi wejściowych wagonu pasażerskiego,
l)
badanie ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji wagonu pasażerskiego,
m)
badanie układu zasilania wagonu pasażerskiego, w tym:
-
przetwornicy statycznej,
-
urządzeń wybiorczo-przełączających WN,
-
badanie wpływu zakłóceń generowanych przez wagon pasażerski na urządzenia sterowania ruchem kolejowym,
n)
sprawdzenie działania urządzeń zabezpieczających przeciwzwarciowych i przeciwporażeniowych, zainstalowanych w wagonie pasażerskim,
o)
sprawdzenie urządzeń zabezpieczających przed skutkami zwarć oraz porażeniem prądem elektrycznym, w tym złącz ochronnych uszyniających oraz zabezpieczeń przed urazami elektrycznymi obsługi wagonów i pasażerów wagonu pasażerskiego,
p)
sprawdzenie urządzeń i instalacji komunikacji rozgłoszeniowej wagonu pasażerskiego,
r)
sprawdzenie zabezpieczenia przeciwpożarowego wagonu pasażerskiego przez badanie:
-
materiałów i wyrobów, w tym przewodów elektrycznych, użytych w konstrukcji i wyposażeniu wagonu pasażerskiego pod względem palności, toksyczności oraz właściwości dymotwórczych i rozprzestrzeniania się płomienia,
-
zainstalowanych w wagonie pasażerskim urządzeń przeciwpożarowych i gaśnic,
s)
sprawdzenie poziomu zakłóceń radioelektrycznych, emitowanych wewnątrz i na zewnątrz wagonu pasażerskiego,
t)
sprawdzenie zainstalowanego w wagonie pasażerskim systemu diagnostycznego i transmisji danych diagnostycznych,
u)
sprawdzenie warunków podróżowania pasażerów, w zakresie:
-
poziomu drgań mechanicznych pod względem oddziaływania na organizm ludzki i komfort jazdy,
-
poziomu hałasu słyszalnego,
-
ergonomii siedzisk zapewniających komfort podczas wielogodzinnej podróży,
-
ergonomii pomieszczeń dla pasażerów,
-
oświetlenia zewnętrznej i wewnętrznej części wejścia do wagonu,
-
oświetlenia pomieszczeń dla pasażerów,
-
odporności szyb okiennych na uderzenie,
w)
sprawdzenie oznakowania i sygnalizacji końca pociągu,
x)
sprawdzenie kompletności badań i prób wyposażenia wagonu pasażerskiego, podlegającego dozorowi technicznemu,
y)
badanie impedancji zestawu kołowego wagonu pasażerskiego,
z)
potwierdzenie poprawności zastosowanych w wagonie pasażerskim rozwiązań, decydujących o bezpieczeństwie ruchu, bezpieczeństwie przewozu osób oraz ochronie środowiska, w trakcie prób eksploatacyjnych;
za)
sprawdzenie odporności wagonu pasażerskiego na trudne warunki atmosferyczne związane z występowaniem ekstremalnych temperatur, śniegu, lodu i gradu;
3)
dla wagonu towarowego:
a)
sprawdzenie zgodności wykonania z wymaganiami technicznymi wykonania i odbioru, z dokumentacją konstrukcyjną oraz z wymaganiami określonymi w odpowiednich polskich lub europejskich normach dla wagonów towarowych,
b)
sprawdzenie świadectw jakości, atestów, wyników odbiorów jakościowo-technicznych na zastosowane zespoły, podzespoły, elementy i materiały,
c)
sprawdzenie wagonu towarowego w zakresie:
-
zachowania skrajni taboru i wymiaru długości,
-
przejazdu przez łuk o minimalnym promieniu, rampę promową i przesuwnicę wagonową,
-
bezpieczeństwa pracownika manewrowego,
-
przejazdu przez górkę wzorcową,
-
badania impedancji zestawów kołowych oraz systemów hamowania i smarowania pod kątem zagwarantowania w eksploatacji właściwej współpracy z obwodami kontroli niezajętości, czujnikami urządzeń sterowania i zabezpieczenia ruchu oraz potwierdzenia prawidłowości konstrukcji pod kątem możliwości monitorowania przez przytorowe detektory zagrzanych łożysk (HABD) w celu wykrycia ich nienormalnego wzrostu temperatury,
d)
pomiar masy własnej wagonu towarowego, nacisków kół na szynę i rozkładu nacisków w wagonie towarowym,
e)
ocenę własności dynamicznych wagonu towarowego, w szczególności w zakresie:
-
określenia współczynnika bezpieczeństwa przeciw wykolejeniu Y/Q w warunkach quasi-statycznych i dynamicznych,
-
określenia sił działających między kołem a szyną,
-
spokojności biegu,
f)
sprawdzenie wytrzymałości głównych elementów, w tym:
-
wytrzymałości pudła i zamocowań urządzeń,
-
przejmowania energii zderzenia czołowego na podstawie próby poligonowej lub obliczeń symulacyjnych,
-
wytrzymałości zmęczeniowej ram wózków,
-
charakterystyki urządzeń cięgłowo-zderznych i ich próby zmęczeniowe - tylko w przypadku urządzeń niestandardowych,
g)
badanie układów hamulcowych, w zakresie:
-
oceny wszystkich zastosowanych w wagonie towarowym hamulców pod względem zgodności z obowiązującymi wymaganiami,
-
badania stacjonarnego wagonu towarowego pod względem hamowania, w zakresie poprawności działania wszystkich zastosowanych w wagonie hamulców,
-
badania ruchowego wagonu towarowego pod względem hamowania, dotyczącego określenia skuteczności hamulca (pomiary dróg hamowania, określenie masy hamującej lub innych wymaganych parametrów),
h)
badanie materiałów i wyrobów użytych w konstrukcji i wyposażeniu wagonu towarowego pod względem palności, toksyczności oraz właściwości dymotwórczych i rozprzestrzeniania się płomienia,
i)
sprawdzenie oznakowania i sygnalizacji końca pociągu,
j)
sprawdzenie kompletności badań i prób wyposażenia wagonu towarowego, podlegającego dozorowi technicznemu,
k)
potwierdzenie poprawności zastosowanych w wagonie towarowym rozwiązań, decydujących o bezpieczeństwie ruchu, bezpieczeństwie przewozu osób oraz ochronie środowiska, w trakcie prób eksploatacyjnych,
l)
sprawdzenie odporności wagonu towarowego na trudne warunki atmosferyczne związane z występowaniem ekstremalnych temperatur, śniegu, lodu i gradu;
4)
dla pojazdu specjalnego:
a)
sprawdzenie zgodności wykonania z wymaganiami technicznymi wykonania i odbioru, z dokumentacją konstrukcyjną oraz z wymaganiami określonymi w odpowiednich polskich lub europejskich normach dla pojazdów specjalnych,
b)
sprawdzenie świadectw jakości, atestów, wyników odbiorów jakościowo-technicznych na zastosowane zespoły, podzespoły, elementy i materiały,
c)
sprawdzenie pojazdu specjalnego w zakresie:
-
zachowania skrajni taboru i wymiaru długości,
-
przejazdu przez łuk o minimalnym promieniu,
-
bezpieczeństwa pracownika manewrowego,
-
przejazdu przez górkę wzorcową,
d)
pomiar masy własnej i nacisków kół na szynę pojazdu specjalnego,
e)
ocenę własności dynamicznych pojazdu specjalnego, w szczególności w zakresie:
-
określenia współczynnika bezpieczeństwa przeciw wykolejeniu Y/Q w warunkach quasi-statycznych i dynamicznych,
-
bezpieczeństwa jazdy, układu biegowego i oddziaływania na tor oraz spokojność biegu,
f)
sprawdzenie wytrzymałości głównych elementów, w tym:
-
wytrzymałości pudła i zamocowań urządzeń,
-
przejmowania energii zderzenia czołowego na podstawie próby poligonowej lub obliczeń symulacyjnych,
-
wytrzymałości zmęczeniowej ram wózków,
-
charakterystyki urządzeń cięgłowo-zderznych i ich próby zmęczeniowe,
-
odporności szyb na uderzenie i zmiany ciśnienia,
g)
badanie układów hamulcowych w zakresie:
-
oceny wszystkich zastosowanych w pojeździe specjalnym hamulców pod względem zgodności z obowiązującymi wymaganiami,
-
badania stacjonarnego pojazdu specjalnego pod względem hamowania, w zakresie poprawności działania zastosowanych w pojeździe specjalnym hamulców,
-
badania ruchowego pojazdu specjalnego pod względem hamowania, w zakresie określenia skuteczności zastosowanych hamulców,
h)
sprawdzenie odbieraka prądu i jego współpracy z siecią jezdną,
i)
badanie i ocenę urządzeń bezpieczeństwa ruchu, w tym: czuwaka aktywnego (CA), urządzeń samoczynnego hamowania pociągu (SHP), urządzeń radiołączności kolejowej z funkcją radio-stop, urządzeń systemu kontroli prowadzenia pociągów,
j)
sprawdzenie urządzeń rejestrujących przebieg pracy pojazdu specjalnego,
k)
sprawdzenie urządzeń zabezpieczających przed skutkami zwarć oraz porażeniem prądem elektrycznym, w tym złącz ochronnych uszyniających oraz zabezpieczeń przed urazami elektrycznymi obsługi pojazdu specjalnego,
l)
sprawdzenie oznakowania i sygnalizacji czoła i końca pojazdu specjalnego,
m)
badanie oddziaływania na otoczenie w zakresie hałasu emitowanego na zewnątrz pojazdu specjalnego oraz zawartości spalin,
n)
sprawdzenie zabezpieczenia przeciwpożarowego pojazdu specjalnego przez badanie:
-
materiałów i wyrobów użytych w konstrukcji pojazdu specjalnego pod względem palności, toksyczności oraz właściwości dymotwórczych i rozprzestrzeniania się płomienia,
-
zainstalowanych w pojeździe specjalnym urządzeń przeciwpożarowych i gaśnic,
o)
badanie w zakresie zakłóceń elektrycznych, elektromagnetycznych i radioelektromagnetycznych emitowanych na zewnątrz i wewnątrz pojazdu specjalnego,
p)
sprawdzenie sygnałów dźwiękowych pojazdu specjalnego,
r)
sprawdzenie w pojeździe specjalnym warunków pracy maszynisty i innych pracowników obsługi, w szczególności w zakresie:
-
ergonomii stanowiska pracy, pola widzenia szlaku, oświetlenia kabiny i przyrządów,
-
poziomu drgań mechanicznych pod względem oddziaływania na organizm ludzki,
-
poziomu hałasu słyszalnego,
-
mikroklimatu kabiny maszynisty oraz zmian ciśnienia wewnętrznego,
s)
sprawdzenie w pojeździe specjalnym zamocowania stopni, wysokości instalacji poręczy i uchwytów, osłon części wirujących, tablic informacyjnych, zabezpieczeń przed urazami mechanicznymi i szerokości przejść,
t)
ocenę skuteczności zabezpieczenia w pojeździe specjalnym elementów roboczych mających wpływ na bezpieczeństwo ruchu w czasie jazdy transportowej,
u)
sprawdzenie kompletności badań i prób wyposażenia pojazdu specjalnego podlegającego dozorowi technicznemu,
w)
potwierdzenie poprawności zastosowanych w pojeździe specjalnym rozwiązań, decydujących o bezpieczeństwie ruchu, bezpieczeństwie przewozu osób oraz ochronie środowiska, w trakcie prób eksploatacyjnych,
x)
badanie impedancji zestawów kołowych oraz systemów hamowania i smarowania pod kątem zakłóceń generowanych przez pojazd specjalny na urządzenia sterowania i zabezpieczenia ruchu kolejowego,
y)
sprawdzenie odporności pojazdu specjalnego na trudne warunki atmosferyczne związane z występowaniem ekstremalnych temperatur, śniegu, lodu i gradu;
5)
dla pojazdu pomocniczego:
a)
sprawdzenie zgodności wykonania z wymaganiami technicznymi wykonania i odbioru, z dokumentacją konstrukcyjną oraz z wymaganiami określonymi w odpowiednich polskich lub europejskich normach dla pojazdów pomocniczych, ich zespołów,
b)
sprawdzenie świadectw jakości, atestów, wyników odbiorów jakościowo-technicznych na zastosowane zespoły, podzespoły, elementy i materiały,
c)
sprawdzenie pojazdu pomocniczego w zakresie:
-
zachowania skrajni taboru i wymiaru długości,
-
przejazdu przez łuk o minimalnym promieniu,
-
przejazdu przez górkę wzorcową,
-
bezpieczeństwa obsługi pracownika manewrowego,
d)
pomiar masy własnej i nacisków kół na szynę pojazdu pomocniczego,
e)
ocenę własności quasi-statycznych i dynamicznych pojazdu pomocniczego,
f)
sprawdzenie wytrzymałości głównych elementów, w tym:
-
wytrzymałości pudła i zamocowań urządzeń,
-
przejmowania energii zderzenia czołowego na podstawie próby poligonowej lub obliczeń symulacyjnych,
-
wytrzymałości zmęczeniowej ram wózków,
-
charakterystyki urządzeń cięgłowo-zderznych i ich próby zmęczeniowe,
-
odporności szyb na uderzenie i zmiany ciśnienia,
g)
badanie układów hamulcowych, w zakresie:
-
oceny wszystkich zastosowanych w pojeździe hamulców pod względem zgodności z obowiązującymi wymaganiami,
-
badania stacjonarnego pojazdu pomocniczego pod względem hamowania, w zakresie poprawności działania zastosowanych w pojeździe hamulców,
-
badania ruchowego pojazdu pomocniczego pod względem hamowania, w zakresie określenia skuteczności zastosowanych hamulców,
h)
badanie i ocenę urządzeń bezpieczeństwa ruchu, w tym: czuwaka aktywnego (CA), urządzeń samoczynnego hamowania pociągu (SHP), urządzeń radiołączności kolejowej z funkcją radio-stop, urządzeń systemu kontroli prowadzenia pociągów,
i)
sprawdzenie urządzeń rejestrujących przebieg pracy pojazdu pomocniczego,
j)
sprawdzenie działania urządzeń zabezpieczających przeciwzwarciowych i przeciwporażeniowych zainstalowanych w pojeździe pomocniczym,
k)
sprawdzenie oznakowania i sygnalizacji czoła i końca pojazdu pomocniczego,
l)
badanie oddziaływania na otoczenie w zakresie hałasu emitowanego na zewnątrz pojazdu pomocniczego oraz zawartości spalin,
m)
sprawdzenie zabezpieczenia przeciwpożarowego pojazdu pomocniczego przez badanie:
-
materiałów i wyrobów użytych w jego konstrukcji pod względem palności, toksyczności oraz właściwości dymotwórczych i rozprzestrzeniania się płomienia,
-
zainstalowanych, w pojeździe pomocniczym, urządzeń przeciwpożarowych i gaśnic,
n)
sprawdzenie sygnałów dźwiękowych pojazdu pomocniczego,
o)
sprawdzenie w pojeździe pomocniczym warunków pracy maszynisty i innych pracowników obsługi, w szczególności w zakresie:
-
ergonomii stanowiska pracy, pola widzenia szlaku, oświetlenia kabiny i przyrządów,
-
poziomu drgań mechanicznych pod względem oddziaływania na organizm ludzki,
-
poziomu hałasu słyszalnego,
-
mikroklimatu kabiny maszynisty oraz zmian ciśnienia wewnętrznego,
p)
sprawdzenie w pojeździe pomocniczym zamocowania stopni, wysokości instalacji poręczy i uchwytów, osłon części wirujących, tablic informacyjnych, zabezpieczeń przed urazami mechanicznymi i szerokości przejść,
r)
ocenę skuteczności zabezpieczenia w pojeździe pomocniczym elementów roboczych mających wpływ na bezpieczeństwo ruchu w czasie jazdy transportowej,
s)
sprawdzenie kompletności badań i prób wyposażenia pojazdu pomocniczego, podlegającego dozorowi technicznemu,
t)
potwierdzenie poprawności rozwiązań zastosowanych w pojeździe pomocniczym, decydujących o bezpieczeństwie ruchu oraz ochronie środowiska, w trakcie prób eksploatacyjnych,
u)
badanie impedancji zestawów kołowych oraz systemów hamowania i smarowania pod kątem zakłóceń generowanych przez pojazd pomocniczy na urządzenia sterowania i zabezpieczenia ruchu kolejowego,
w)
badanie w zakresie zakłóceń elektrycznych, elektromagnetycznych i radioelektrycznych emitowanych na zewnątrz i wewnątrz pojazdu pomocniczego,
x)
sprawdzenie odporności pojazdu pomocniczego na trudne warunki atmosferyczne związane z występowaniem ekstremalnych temperatur, śniegu, lodu i gradu.