§ 3. - Zakres badań koniecznych do uzyskania świadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu budowli przeznaczonej do prowadzenia ruchu kolejowego, świadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu urządzenia przeznaczonego do prowadzenia ruchu kolejowego oraz świadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdu kolejowego.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2012.918

Akt utracił moc
Wersja od: 10 sierpnia 2012 r.
§  3.
1.
Zakres badań koniecznych dla typów urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego obejmuje:
1)
badanie zgodności z wymaganiami określonymi w odpowiednich, dla danego typu urządzeń, polskich lub europejskich normach;
2)
analizę wyników prób eksploatacyjnych.
2.
Zakres badań koniecznych dla typów urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego, oprócz badań, o których mowa w ust. 1, obejmuje dodatkowo:
1)
dla stacyjnych urządzeń sterowania ruchem kolejowym, urządzeń blokady liniowej, urządzeń kontroli niezajętości torów i rozjazdów, sygnalizatora kolejowego, urządzeń oddziaływania tor - pojazd, systemu automatycznego prowadzenia pociągu, systemu telewizji użytkowej przeznaczonej do prowadzenia ruchu kolejowego, systemu zdalnego sterowania ruchem kolejowym:
a)
badanie funkcjonalne w warunkach normalnych, w tym sprzętu i oprogramowania,
b)
badanie funkcjonalne w warunkach oddziaływania uszkodzeń przy:
-
oddziaływaniu uszkodzeń pojedynczych i wielokrotnych elementów,
-
reakcji na wykryte uszkodzenie pojedyncze lub wielokrotne, wraz z oceną zdolności pozostawania w stanie bezpiecznym,
-
zmiennych wartościach parametrów napięcia, prądu i częstotliwości,
c)
badanie funkcjonalne w warunkach oddziaływania zewnętrznego:
-
badanie klimatyczne,
-
badanie na oddziaływania mechaniczne,
-
badanie na oddziaływania elektryczne, w tym kompatybilności elektromagnetycznej,
-
ocenę zabezpieczenia przed nieautoryzowanym dostępem,
-
badanie wytrzymałościowe,
d)
badanie bezpieczeństwa działania w warunkach rzeczywistego zastosowania urządzenia,
e)
badanie niezawodności działania w warunkach rzeczywistego zastosowania urządzenia,
f)
wykonanie następujących testów kwalifikacyjnych urządzenia:
-
testu funkcjonalności,
-
testu niezawodności,
-
testu bezpieczeństwa;
2)
dla urządzeń łączności przewodowej i bezprzewodowej oraz rejestratora rozmów związanych z prowadzeniem ruchu kolejowego badanie zgodności z warunkami technicznymi, w tym badanie:
a)
funkcjonalne i niezawodnościowe,
b)
kompatybilności elektromagnetycznej,
c)
środowiskowe, w szczególności współpracy z istniejącymi systemami i urządzeniami;
3)
dla dławika torowego:
a)
oględziny i sprawdzenie zgodności z dokumentacją techniczną,
b)
sprawdzenie indukcyjności i rezystancji,
c)
sprawdzenie rezystancji izolacji,
d)
sprawdzenie wytrzymałości elektrycznej izolacji,
e)
sprawdzenie odporności na wibracje,
f)
sprawdzenie odporności na przepływ prądu zwarciowego;
4)
dla linek dławikowych:
a)
oględziny i sprawdzenie zgodności z dokumentacją techniczną,
b)
sprawdzenie rezystancji izolacji,
c)
sprawdzenie wytrzymałości elektrycznej izolacji,
d)
sprawdzenie temperatury nagrzewania,
e)
sprawdzenie odporności powłoki izolacyjnej na temperaturę,
f)
sprawdzenie odporności na korozję - wpływ mgły solnej;
5)
dla wyłącznika szybkiego:
a)
oględziny i sprawdzenie zgodności z dokumentacją techniczną,
b)
pomiary rezystancji izolacji,
c)
sprawdzenie działania mechanicznego,
d)
sprawdzenie wytrzymałości dielektrycznej izolacji,
e)
próba nagrzewania,
f)
sprawdzenie nastaw wyzwalaczy,
g)
badanie wytrzymałości elektrycznej,
h)
badanie wytrzymałości mechanicznej,
i)
badanie łączalności prądów zwarciowych,
j)
sprawdzenie charakterystyki zwarciowej,
k)
wyznaczenie wartości prądów krytycznych,
l)
wyznaczenie czasu wyłączania prądów krytycznych;
6)
dla sieci jezdnej:
a)
badania statyczne z konstrukcjami wsporczymi polegające na sprawdzeniu zgodności parametrów z wymaganiami technicznymi, w tym:
-
zawieszenia przewodów jezdnych, ich wysokości, pochylenia oraz odsuwu od osi toru,
-
parametrów geometrycznych sieci jezdnej,
-
naciągu przewodów jezdnych i lin nośnych w różnych warunkach atmosferycznych, z uwzględnieniem zmian temperatury i oblodzenia,
b)
badania dynamiczne w trakcie prób eksploatacyjnych, w tym:
-
uniesienia przewodów jezdnych w punkcie podwieszenia przy najwyższej dopuszczalnej prędkości jazdy na linii kolejowej,
-
sprawdzenie współpracy odbieraka prądu z siecią jezdną, w szczególności czasu trwania przerw stykowych i zmienności wartości siły stykowej,
-
pomiar odsuwu przewodów jezdnych w czasie jazdy pojazdów kolejowych,
-
sprawdzenie wartości prędkości krytycznej,
-
badanie przemieszczeń i przyspieszeń ślizgacza pod wpływem ruchu pojazdu trakcyjnego;
7)
dla trzeciej szyny w metrze sprawdzenie zgodności jej parametrów z wymaganiami technicznymi, dotyczącymi w szczególności:
a)
parametrów geometrycznych trzeciej szyny,
b)
współpracy odbieraka prądu z trzecią szyną,
c)
układu mocowania,
d)
oceny skuteczności ochrony przeciwporażeniowej;
8)
dla sieci powrotnej ocenę skuteczności ochrony przeciwporażeniowej, ocenę skuteczności ochrony taboru oraz urządzeń sterowania i zabezpieczenia ruchu przeciw wyładowaniom atmosferycznym przenoszonym siecią jezdną i powrotną.