§ 4. - Zakres badań koniecznych do uzyskania świadectw dopuszczenia do eksploatacji typów budowli i urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego oraz typów pojazdów kolejowych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2005.212.1772

Akt utracił moc
Wersja od: 13 października 2007 r.
§  4.
Zakres badań koniecznych typów pojazdów kolejowych obejmuje:
1)
dla typu pojazdu trakcyjnego oraz jego typowego zespołu, podzespołu i elementu odpowiednio:
a)
sprawdzenie zgodności wykonania z wymaganiami technicznymi wykonania i odbioru, dokumentacją konstrukcyjną oraz z wymaganiami określonymi w odpowiednich polskich lub europejskich normach dla pojazdów trakcyjnych, ich zespołów, podzespołów i elementów,
b)
sprawdzenie świadectw jakości, atestów, wyników odbiorów jakościowo-technicznych na zastosowane zespoły, podzespoły, elementy i materiały,
c)
sprawdzenie pojazdu trakcyjnego w zakresie:

– zachowania skrajni taboru i wymiaru długości,

– przejazdu przez łuk o minimalnym promieniu,

– przejazdu przez górkę wzorcową,

– bezpieczeństwa pracownika manewrowego,

d)
pomiar masy własnej całkowitej i nacisków kół na szynę pojazdu trakcyjnego,
e)
ocenę własności dynamicznych pojazdu trakcyjnego, w szczególności w zakresie:

– określenia współczynnika bezpieczeństwa przeciw wykolejeniu Y/Q,

– określenia sił między kołem a szyną,

– spokojności biegu i komfortu jazdy,

– minimalnego promienia łuku przy dopuszczalnym przyspieszeniu dośrodkowym,

f)
sprawdzenie wytrzymałości głównych elementów, w tym:

– wytrzymałości pudła i zamocowania urządzeń,

– przejmowania energii zderzenia czołowego na podstawie próby poligonowej lub obliczeń symulacyjnych,

– wytrzymałości zmęczeniowej ram wózków,

– charakterystyki urządzeń cięgłowo-zderznych i ich próby zmęczeniowe,

– odporności szyb czołowych i bocznych kabiny maszynisty na uderzenie i zmiany ciśnienia,

g)
badanie układów hamulcowych w zakresie:

– oceny zastosowanego systemu hamulców,

– działania hamulca pneumatycznego i hamulca bezpieczeństwa,

– działania innych systemów hamulca - hamulca elektropneumatycznego, elektrodynamicznego i szynowego,

– działania hamulca postojowego,

– pomiarów dróg hamowania,

– określenia masy hamującej pojazdu trakcyjnego,

– działania urządzeń przeciwpoślizgowych,

h)
sprawdzenie charakterystyk trakcyjnych pojazdu trakcyjnego w zakresie:

– wyznaczenia linii przyczepności na obwodzie kół napędnych,

– wyznaczenia linii siły pociągowej w funkcji prędkości,

– wyznaczenia czasu zadziałania urządzeń przeciwpoślizgowych i eliminowania poślizgu,

i)
sprawdzenie odbieraka prądu i jego współpracy z siecią trakcyjną,
j)
badanie i ocenę urządzeń bezpieczeństwa ruchu, w tym: czuwaka aktywnego (CA), urządzeń samoczynnego hamowania pociągu (SHP), urządzeń radiołączności kolejowej z funkcją radio-stop, urządzeń systemu kontroli prowadzenia pociągów,
k)
sprawdzenie urządzeń rejestrujących przebieg pracy pojazdu trakcyjnego,
l)
sprawdzenie działania urządzeń zabezpieczających przeciwzwarciowych i przeciwporażeniowych zainstalowanych na pojeździe trakcyjnym,
m)
sprawdzenie urządzeń zabezpieczających przed skutkami zwarć oraz porażeniem prądem elektrycznym, w tym złącz ochronnych uszyniających oraz zabezpieczeń przed urazami elektrycznymi obsługi wagonów i pasażerów pojazdu trakcyjnego,
n)
sprawdzenie oznakowania i sygnalizacji czoła i końca pojazdu trakcyjnego,
o)
badanie oddziaływania na otoczenie w zakresie hałasu emitowanego na zewnątrz pojazdu trakcyjnego oraz toksyczności spalin,
p)
sprawdzenie zabezpieczenia przeciwpożarowego pojazdu trakcyjnego poprzez badanie:

– materiałów i wyrobów, w tym przewodów elektrycznych użytych w konstrukcji i wyposażeniu pod względem palności, toksyczności i właściwości dymowych, przy paleniu i rozprzestrzenianiu się płomienia,

– zainstalowanego wyposażenia przeciwpożarowego,

r)
badanie pojazdu trakcyjnego w zakresie:

– emitowanych na zewnątrz i wewnątrz zakłóceń radioelektrycznych i elektromagnetycznych,

– zakłóceń w sieci trakcyjnej w wyniku działań urządzeń impulsowych,

– odporności wyposażenia na zewnętrzne pola elektromagnetyczne,

– wpływu zakłóceń generowanych na urządzenia sterowania ruchem kolejowym,

s)
sprawdzenie sygnałów dźwiękowych pojazdu trakcyjnego,
t)
sprawdzenie warunków pracy maszynisty w kabinie maszynisty pojazdu trakcyjnego, w zakresie:

– ergonomii stanowiska pracy, pola widzenia szlaku, oceny fotela maszynisty, oświetlenia kabiny i przyrządów,

– poziomu drgań mechanicznych pod względem oddziaływania na organizm ludzki i komfort jazdy,

– poziomu hałasu infradźwiękowego, słyszalnego i ultradźwiękowego,

– indukcyjności pola magnetycznego,

– mikroklimatu kabiny maszynisty oraz zmian ciśnienia wewnętrznego,

u)
sprawdzenie warunków podróżowania pasażerów w zespołach trakcyjnych, wagonach silnikowych i autobusach szynowych, w zakresie:

– poziomu drgań mechanicznych pod względem oddziaływania na organizm ludzki i komfort jazdy,

– poziomu hałasu słyszalnego,

– ergonomii siedzisk i pomieszczeń dla pasażerów,

– mikroklimatu pomieszczeń dla pasażerów,

– oświetlenia pomieszczeń dla pasażerów,

– odporności szyb okiennych na uderzenie,

w)
sprawdzenie w pojeździe trakcyjnym zamocowania stopni, poręczy, osłon części wirujących oraz szerokości przejść,
x)
sprawdzenie kompletności badań i prób wyposażenia pojazdu trakcyjnego podlegającego dozorowi technicznemu,
y)
potwierdzenie poprawności zastosowanych w pojeździe trakcyjnym rozwiązań, decydujących o bezpieczeństwie ruchu, bezpieczeństwie przewozu osób i rzeczy oraz ochrony środowiska, w trakcie prób eksploatacyjnych;
2)
dla typu wagonu pasażerskiego oraz jego typowego zespołu, podzespołu i elementu odpowiednio:
a)
sprawdzenie zgodności wykonania z wymaganiami technicznymi wykonania i odbioru, dokumentacją konstrukcyjną oraz z wymaganiami określonymi w odpowiednich polskich lub europejskich normach dla wagonów pasażerskich, ich zespołów, podzespołów i elementów,
b)
sprawdzenie świadectw jakości, atestów, wyników odbiorów jakościowo-technicznych na zastosowane zespoły, podzespoły, elementy i materiały,
c)
sprawdzenie wagonu pasażerskiego w zakresie:

– zachowania skrajni taboru i wymiaru długości,

– przejazdu przez łuk o minimalnym promieniu i przez rampę promową,

– bezpieczeństwa pracownika manewrowego,

– przejazdu przez górkę wzorcową,

d)
pomiar masy własnej całkowitej i nacisków kół na szynę wagonu pasażerskiego,
e)
ocenę własności dynamicznych wagonu pasażerskiego, w szczególności w zakresie:

– określenia współczynnika bezpieczeństwa przeciw wykolejeniu Y/Q,

– określenia sił między kołem a szyną,

– spokojności biegu i komfortu jazdy,

– minimalnego promienia łuku przy dopuszczalnym przyspieszeniu dośrodkowym,

f)
sprawdzenie wytrzymałości głównych elementów, w tym:

– wytrzymałości pudła i zamocowania urządzeń,

– przejmowania energii zderzenia czołowego na podstawie próby poligonowej lub obliczeń symulacyjnych,

– wytrzymałości zmęczeniowej ram wózków,

– charakterystyki urządzeń cięgłowo-zderznych i próby zmęczeniowe,

– odporności szyb na uderzenie i zmiany ciśnienia,

g)
badanie układów hamulcowych w zakresie:

– badania stacjonarnego właściwości wagonu pasażerskiego pod względem hamowania, w zakresie skuteczności działania zastosowanego systemu hamulców,

– badania stacjonarnego i ruchowego właściwości wagonu pasażerskiego pod względem hamowania, w zakresie działania hamulca dodatkowego, postojowego i bezpieczeństwa,

– badania ruchowego właściwości wagonu pasażerskiego pod względem hamowania, w zakresie określenia skuteczności hamulca,

– badania ruchowego właściwości wagonu pasażerskiego pod względem hamowania, w zakresie działania urządzeń przeciwpoślizgowych,

h)
badanie urządzeń zewnętrznych wagonu pasażerskiego, w tym:

– połączeń międzywagonowych, mostków przejściowych i wałków gumowych,

– stopni, uchwytów i tablic informacyjnych,

– w zakresie malowania i napisów,

i)
badanie urządzeń wewnętrznych wagonu pasażerskiego, w tym:

– okien, drzwi wejściowych czołowych,

– urządzeń sanitarnych,

j)
badanie urządzeń sterowania i blokady drzwi wejściowych wagonu pasażerskiego,
k)
badanie ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji wagonu pasażerskiego,
l)
badanie układu zasilania wagonu pasażerskiego, w tym:

– przetwornicy statycznej,

– urządzeń wybiorczo-przełączających WN,

– badanie wpływu zakłóceń generowanych przez wagon pasażerski na urządzenia sterowania ruchem kolejowym,

m)
sprawdzenie działania urządzeń zabezpieczających przeciwzwarciowych i przeciwporażeniowych, zainstalowanych w wagonie pasażerskim,
n)
sprawdzenie urządzeń zabezpieczających przed skutkami zwarć oraz porażeniem prądem elektrycznym, w tym złącz ochronnych uszyniających oraz zabezpieczeń przed urazami elektrycznymi obsługi wagonów i pasażerów wagonu pasażerskiego,
o)
sprawdzenie urządzeń radiołączności kolejowej i instalacji rozgłoszeniowej wagonu pasażerskiego,
p)
sprawdzenie zabezpieczenia przeciwpożarowego wagonu pasażerskiego poprzez badanie:

– materiałów i wyrobów, w tym przewodów elektrycznych użytych w konstrukcji i wyposażeniu wagonu pasażerskiego pod względem palności, toksyczności i właściwości dymowych, przy paleniu i rozprzestrzenianiu się płomienia,

– zainstalowanego w wagonie pasażerskim wyposażenia przeciwpożarowego;

r)
sprawdzenie poziomu zakłóceń radioelektrycznych, emitowanych wewnątrz i na zewnątrz wagonu pasażerskiego,
s)
sprawdzenie zainstalowanego w wagonie pasażerskim systemu diagnostycznego i transmisji danych diagnostycznych,
t)
sprawdzenie warunków podróżowania pasażerów, w tym:

– poziomu drgań mechanicznych pod względem oddziaływania na organizm ludzki i komfort jazdy,

– poziomu hałasu słyszalnego,

– ergonomii siedzisk i pomieszczeń dla pasażerów,

– oświetlenia pomieszczeń dla pasażerów,

u)
sprawdzenie oznakowania i sygnalizacji końca pociągu,
w)
sprawdzenie kompletności badań i prób wyposażenia wagonu pasażerskiego, podlegającego dozorowi technicznemu,
x)
potwierdzenie poprawności rozwiązań zastosowanych w wagonie pasażerskim, decydujących w sprawach bezpieczeństwa ruchu, bezpieczeństwa przewozu osób oraz ochrony środowiska, w trakcie prób eksploatacyjnych,
y)
badanie impedancji zestawu kołowego wagonu pasażerskiego;
3)
dla typu wagonu towarowego oraz jego typowego zespołu, podzespołu i elementu odpowiednio:
a)
sprawdzenie zgodności wykonania z wymaganiami technicznymi wykonania i odbioru, dokumentacją konstrukcyjną oraz z wymaganiami określonymi w odpowiednich polskich lub europejskich normach dla wagonów towarowych, ich zespołów, podzespołów i elementów,
b)
sprawdzenie świadectw jakości, atestów, wyników odbiorów jakościowo-technicznych na zastosowane zespoły, podzespoły, elementy i materiały,
c)
sprawdzenie wagonu towarowego w zakresie:

– zachowania skrajni taboru i wymiaru długości,

– przejazdu przez łuk o minimalnym promieniu i przez rampę promową,

– bezpieczeństwa pracownika manewrowego,

– przejazdu przez górkę wzorcową,

d)
pomiar masy własnej całkowitej, nacisków kół na szynę i rozkładu nacisków w wagonie towarowym,
e)
ocenę własności dynamicznych wagonu towarowego, w szczególności w zakresie:

– określenia współczynnika bezpieczeństwa przeciw wykolejeniu Y/Q,

– określenia sił między kołem a szyną,

– spokojności biegu,

f)
sprawdzenie wytrzymałości głównych elementów, w tym:

– wytrzymałości pudła, ostoi i zamocowań urządzeń wyposażenia,

– przejmowania energii zderzenia czołowego na podstawie próby poligonowej lub obliczeń symulacyjnych,

– charakterystyki urządzeń cięgłowo-zderznych i ich próby zmęczeniowe,

g)
badanie układów hamulcowych, w zakresie:

– badania stacjonarnego właściwości wagonu towarowego pod względem hamowania, w zakresie skuteczności działania zastosowanego systemu hamulców,

– badania stacjonarnego i ruchowego właściwości wagonu towarowego pod względem hamowania, w zakresie działania hamulca dodatkowego, postojowego i bezpieczeństwa,

– badania ruchowego właściwości wagonu towarowego pod względem hamowania, w zakresie określenia skuteczności hamulca,

h)
badanie materiałów i wyrobów użytych w konstrukcji i wyposażeniu, pod względem palności, toksyczności i właściwości dymowych,
i)
sprawdzenie oznakowania i sygnalizacji końca pociągu,
j)
sprawdzenie kompletności badań i prób wyposażenia wagonu towarowego, podlegającego dozorowi technicznemu,
k)
potwierdzenie poprawności rozwiązań zastosowanych w wagonie towarowym, decydujących o bezpieczeństwie ruchu, bezpieczeństwie przewozu osób i rzeczy oraz ochronie środowiska w trakcie prób eksploatacyjnych;
4)
dla typowego pojazdu specjalnego oraz jego typowego zespołu, podzespołu i elementu odpowiednio:
a)
sprawdzenie zgodności wykonania z wymaganiami technicznymi dotyczącymi wykonania i odbioru, dokumentacją konstrukcyjną oraz z wymaganiami określonymi w odpowiednich polskich lub europejskich normach dla pojazdów specjalnych, ich zespołów, podzespołów i elementów,
b)
sprawdzenie świadectw jakości, atestów, wyników odbiorów jakościowo-technicznych na zastosowane zespoły, podzespoły, elementy i materiały,
c)
sprawdzenie pojazdu specjalnego w zakresie:

– zachowania skrajni taboru i wymiaru długości,

– przejazdu przez łuk o minimalnym promieniu,

– bezpieczeństwa pracownika manewrowego,

– przejazdu przez górkę wzorcową,

d)
pomiar masy własnej całkowitej i nacisków kół na szynę pojazdu specjalnego,
e)
ocenę własności dynamicznych pojazdu specjalnego, w szczególności w zakresie:

– określenia współczynnika bezpieczeństwa przeciw wykolejeniu Y/Q,

– bezpieczeństwa jazdy, układu biegowego i oddziaływania na tor oraz spokojność biegu,

f)
sprawdzenie wytrzymałości głównych elementów, w tym:

– wytrzymałości pudła, ostoi i zamocowań urządzeń wyposażenia,

– przejmowania energii zderzenia czołowego,

– wytrzymałości zmęczeniowej ram wózków,

– charakterystyki urządzeń cięgłowo-zderznych,

– odporności szyb na uderzenie i zmiany ciśnienia,

g)
badanie układów hamulcowych w zakresie:

– badania stacjonarnego właściwości pojazdu specjalnego pod względem hamowania, w zakresie skuteczności działania zastosowanego systemu hamulców,

– badania stacjonarnego i ruchowego właściwości pojazdu specjalnego pod względem hamowania, w zakresie działania hamulca dodatkowego, postojowego i bezpieczeństwa,

– badania ruchowego właściwości pojazdu specjalnego pod względem hamowania, w zakresie określenia skuteczności hamulca,

h)
sprawdzenie odbieraka prądu i jego współpracy z siecią trakcyjną,
i)
badanie i ocenę urządzeń bezpieczeństwa ruchu,
j)
sprawdzenie urządzeń rejestrujących przebieg pracy pojazdu specjalnego,
k)
sprawdzenie urządzeń zabezpieczających przed skutkami zwarć oraz porażeniem prądem elektrycznym, w tym złącz ochronnych uszyniających oraz zabezpieczeń przed urazami elektrycznymi obsługi pojazdu specjalnego,
l)
sprawdzenie oznakowania i sygnalizacji czoła i końca pojazdu specjalnego,
m)
badanie oddziaływania na otoczenie w zakresie hałasu emitowanego na zewnątrz pojazdu specjalnego oraz toksyczności spalin,
n)
sprawdzenie zabezpieczenia przeciwpożarowego pojazdu specjalnego poprzez badanie:

– wyrobów użytych w konstrukcji pojazdu specjalnego pod względem palności, toksyczności oraz właściwości dymowych przy paleniu i rozprzestrzenianiu się płomienia,

– zainstalowanego wyposażenia przeciwpożarowego,

o)
badanie w zakresie zakłóceń elektrycznych, elektromagnetycznych i radioelektromagnetycznych emitowanych na zewnątrz i wewnątrz pojazdu specjalnego,
p)
sprawdzenie sygnałów dźwiękowych pojazdu specjalnego,
r)
sprawdzenie, w pojeździe specjalnym, warunków pracy maszynisty i innych pracowników obsługi, w szczególności w zakresie:

– ergonomii stanowiska pracy, pola widzenia szlaku, oświetlenia kabiny i przyrządów,

– poziomu drgań mechanicznych pod względem oddziaływania na organizm ludzki,

– poziomu hałasu,

– mikroklimatu kabiny maszynisty oraz zmian ciśnienia wewnętrznego,

s)
sprawdzenie, w pojeździe specjalnym, zamocowania stopni, poręczy, osłon części wirujących tablic informacyjnych, zabezpieczeń przed urazami mechanicznymi i szerokości przejść,
t)
ocenę skuteczności zabezpieczenia w pojeździe specjalnym elementów roboczych mających wpływ na bezpieczeństwo ruchu w czasie jazdy transportowej,
u)
sprawdzenie kompletności badań i prób wyposażenia pojazdu specjalnego podlegającego dozorowi technicznemu,
w)
potwierdzenie poprawności zastosowanych rozwiązań, decydujących o bezpieczeństwie ruchu oraz ochronie środowiska, w trakcie prób eksploatacyjnych pojazdu specjalnego,
x)
badanie impedancji zestawu kołowego,
y)
badanie wpływu zakłóceń generowanych przez pojazd specjalny na urządzenia sterowania ruchem kolejowym;
5)
dla typu pojazdu pomocniczego oraz jego typowego zespołu, podzespołu i elementu odpowiednio:
a)
sprawdzenie zgodności wykonania z wymaganiami technicznymi dotyczącymi wykonania i odbioru, z dokumentacją konstrukcyjną oraz wymaganiami określonymi w odpowiednich polskich lub europejskich normach dla pojazdów pomocniczych, ich zespołów, podzespołów i elementów,
b)
sprawdzenie świadectw jakości, atestów, wyników odbiorów jakościowo-technicznych na zastosowane zespoły, podzespoły, elementy i materiały,
c)
sprawdzenie pojazdu pomocniczego w zakresie:

– zachowania skrajni taboru i wymiaru długości,

– przejazdu przez łuk o minimalnym promieniu,

– bezpieczeństwa obsługi pracownika manewrowego,

– przejazdu przez górkę wzorcową,

d)
pomiar masy własnej całkowitej i nacisków kół na szynę pojazdu pomocniczego,
e)
ocenę własności dynamicznych pojazdu pomocniczego,
f)
sprawdzenie wytrzymałości głównych elementów,
g)
badanie układów hamulcowych, w tym skuteczności hamowania,
h)
badanie i ocenę urządzeń bezpieczeństwa ruchu zainstalowanych w pojeździe pomocniczym,
i)
sprawdzenie urządzeń rejestrujących przebieg pracy pojazdu pomocniczego,
j)
sprawdzenie działania urządzeń zabezpieczających przeciwzwarciowych i przeciwporażeniowych, zainstalowanych w pojeździe pomocniczym,
k)
sprawdzenie oznakowania i sygnalizacji czoła i końca pojazdu pomocniczego,
l)
badanie oddziaływania na otoczenie w zakresie hałasu emitowanego na zewnątrz pojazdu pomocniczego oraz toksyczności spalin,
m)
sprawdzenie zabezpieczenia przeciwpożarowego pojazdu pomocniczego poprzez badanie:

– wyrobów użytych w jego konstrukcji pod względem palności, toksyczności oraz właściwości dymowych przy paleniu i rozprzestrzenianiu się płomienia,

– zainstalowanego wyposażenia przeciwpożarowego,

n)
sprawdzenie sygnałów dźwiękowych pojazdu pomocniczego,
o)
sprawdzenie warunków pracy maszynisty i innych pracowników obsługi pojazdu pomocniczego,
p)
sprawdzenie zamocowania, w pojeździe pomocniczym, stopni, poręczy, osłon części wirujących i szerokości przejść,
r)
ocenę skuteczności zabezpieczenia, w pojeździe pomocniczym, elementów roboczych mających wpływ na bezpieczeństwo ruchu w czasie jazdy transportowej,
s)
sprawdzenie kompletności badań i prób wyposażenia pojazdu pomocniczego, podlegającego dozorowi technicznemu,
t)
potwierdzenie poprawności rozwiązań zastosowanych w pojeździe pomocniczym, decydujących o bezpieczeństwie ruchu oraz ochronie środowiska, w trakcie prób eksploatacyjnych,
u)
badanie wpływu zakłóceń generowanych przez pojazd pomocniczy na urządzenia sterowania ruchem kolejowym.