Zakres badań koniecznych do uzyskania świadectw dopuszczenia do eksploatacji typów budowli i urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego oraz typów pojazdów kolejowych.
Dz.U.2005.212.1772
Akt utracił mocROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 12 października 2005 r.
w sprawie zakresu badań koniecznych do uzyskania świadectw dopuszczenia do eksploatacji typów budowli i urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego oraz typów pojazdów kolejowych2)
– oddziaływaniu uszkodzeń pojedynczych,
– niezależności elementów sprzętowych,
– wykrywaniu uszkodzeń pojedynczych,
– reakcji na wykryte uszkodzenie pojedyncze i zdolności pozostawania w stanie bezpiecznym,
– oddziaływaniu uszkodzeń wielokrotnych,
– zmiennych wartościach parametrów napięcia, prądu i częstotliwości,
– badanie klimatyczne,
– badanie na oddziaływania mechaniczne,
– badanie na oddziaływania elektryczne, w tym kompatybilności elektromagnetycznej,
– zabezpieczenie przed nieautoryzowanym dostępem,
– badanie wytrzymałościowe,
– test funkcjonalności,
– test niezawodności,
– test bezpieczeństwa;
– funkcjonalne i niezawodnościowe,
– kompatybilności elektromagnetycznej,
– środowiskowe, w szczególności współpracy z istniejącymi systemami i urządzeniami,
– zachowania skrajni taboru i wymiaru długości,
– przejazdu przez łuk o minimalnym promieniu,
– przejazdu przez górkę wzorcową,
– bezpieczeństwa pracownika manewrowego,
– określenia współczynnika bezpieczeństwa przeciw wykolejeniu Y/Q,
– określenia sił między kołem a szyną,
– spokojności biegu i komfortu jazdy,
– minimalnego promienia łuku przy dopuszczalnym przyspieszeniu dośrodkowym,
– wytrzymałości pudła i zamocowania urządzeń,
– przejmowania energii zderzenia czołowego na podstawie próby poligonowej lub obliczeń symulacyjnych,
– wytrzymałości zmęczeniowej ram wózków,
– charakterystyki urządzeń cięgłowo-zderznych i ich próby zmęczeniowe,
– odporności szyb czołowych i bocznych kabiny maszynisty na uderzenie i zmiany ciśnienia,
– oceny zastosowanego systemu hamulców,
– działania hamulca pneumatycznego i hamulca bezpieczeństwa,
– działania innych systemów hamulca - hamulca elektropneumatycznego, elektrodynamicznego i szynowego,
– działania hamulca postojowego,
– pomiarów dróg hamowania,
– określenia masy hamującej pojazdu trakcyjnego,
– działania urządzeń przeciwpoślizgowych,
– wyznaczenia linii przyczepności na obwodzie kół napędnych,
– wyznaczenia linii siły pociągowej w funkcji prędkości,
– wyznaczenia czasu zadziałania urządzeń przeciwpoślizgowych i eliminowania poślizgu,
– materiałów i wyrobów, w tym przewodów elektrycznych użytych w konstrukcji i wyposażeniu pod względem palności, toksyczności i właściwości dymowych, przy paleniu i rozprzestrzenianiu się płomienia,
– zainstalowanego wyposażenia przeciwpożarowego,
– emitowanych na zewnątrz i wewnątrz zakłóceń radioelektrycznych i elektromagnetycznych,
– zakłóceń w sieci trakcyjnej w wyniku działań urządzeń impulsowych,
– odporności wyposażenia na zewnętrzne pola elektromagnetyczne,
– wpływu zakłóceń generowanych na urządzenia sterowania ruchem kolejowym,
– ergonomii stanowiska pracy, pola widzenia szlaku, oceny fotela maszynisty, oświetlenia kabiny i przyrządów,
– poziomu drgań mechanicznych pod względem oddziaływania na organizm ludzki i komfort jazdy,
– poziomu hałasu infradźwiękowego, słyszalnego i ultradźwiękowego,
– indukcyjności pola magnetycznego,
– mikroklimatu kabiny maszynisty oraz zmian ciśnienia wewnętrznego,
– poziomu drgań mechanicznych pod względem oddziaływania na organizm ludzki i komfort jazdy,
– poziomu hałasu słyszalnego,
– ergonomii siedzisk i pomieszczeń dla pasażerów,
– mikroklimatu pomieszczeń dla pasażerów,
– oświetlenia pomieszczeń dla pasażerów,
– odporności szyb okiennych na uderzenie,
– zachowania skrajni taboru i wymiaru długości,
– przejazdu przez łuk o minimalnym promieniu i przez rampę promową,
– bezpieczeństwa pracownika manewrowego,
– przejazdu przez górkę wzorcową,
– określenia współczynnika bezpieczeństwa przeciw wykolejeniu Y/Q,
– określenia sił między kołem a szyną,
– spokojności biegu i komfortu jazdy,
– minimalnego promienia łuku przy dopuszczalnym przyspieszeniu dośrodkowym,
– wytrzymałości pudła i zamocowania urządzeń,
– przejmowania energii zderzenia czołowego na podstawie próby poligonowej lub obliczeń symulacyjnych,
– wytrzymałości zmęczeniowej ram wózków,
– charakterystyki urządzeń cięgłowo-zderznych i próby zmęczeniowe,
– odporności szyb na uderzenie i zmiany ciśnienia,
– badania stacjonarnego właściwości wagonu pasażerskiego pod względem hamowania, w zakresie skuteczności działania zastosowanego systemu hamulców,
– badania stacjonarnego i ruchowego właściwości wagonu pasażerskiego pod względem hamowania, w zakresie działania hamulca dodatkowego, postojowego i bezpieczeństwa,
– badania ruchowego właściwości wagonu pasażerskiego pod względem hamowania, w zakresie określenia skuteczności hamulca,
– badania ruchowego właściwości wagonu pasażerskiego pod względem hamowania, w zakresie działania urządzeń przeciwpoślizgowych,
– połączeń międzywagonowych, mostków przejściowych i wałków gumowych,
– stopni, uchwytów i tablic informacyjnych,
– w zakresie malowania i napisów,
– okien, drzwi wejściowych czołowych,
– urządzeń sanitarnych,
– przetwornicy statycznej,
– urządzeń wybiorczo-przełączających WN,
– badanie wpływu zakłóceń generowanych przez wagon pasażerski na urządzenia sterowania ruchem kolejowym,
– materiałów i wyrobów, w tym przewodów elektrycznych użytych w konstrukcji i wyposażeniu wagonu pasażerskiego pod względem palności, toksyczności i właściwości dymowych, przy paleniu i rozprzestrzenianiu się płomienia,
– zainstalowanego w wagonie pasażerskim wyposażenia przeciwpożarowego;
– poziomu drgań mechanicznych pod względem oddziaływania na organizm ludzki i komfort jazdy,
– poziomu hałasu słyszalnego,
– ergonomii siedzisk i pomieszczeń dla pasażerów,
– oświetlenia pomieszczeń dla pasażerów,
– zachowania skrajni taboru i wymiaru długości,
– przejazdu przez łuk o minimalnym promieniu i przez rampę promową,
– bezpieczeństwa pracownika manewrowego,
– przejazdu przez górkę wzorcową,
– określenia współczynnika bezpieczeństwa przeciw wykolejeniu Y/Q,
– określenia sił między kołem a szyną,
– spokojności biegu,
– wytrzymałości pudła, ostoi i zamocowań urządzeń wyposażenia,
– przejmowania energii zderzenia czołowego na podstawie próby poligonowej lub obliczeń symulacyjnych,
– charakterystyki urządzeń cięgłowo-zderznych i ich próby zmęczeniowe,
– badania stacjonarnego właściwości wagonu towarowego pod względem hamowania, w zakresie skuteczności działania zastosowanego systemu hamulców,
– badania stacjonarnego i ruchowego właściwości wagonu towarowego pod względem hamowania, w zakresie działania hamulca dodatkowego, postojowego i bezpieczeństwa,
– badania ruchowego właściwości wagonu towarowego pod względem hamowania, w zakresie określenia skuteczności hamulca,
– zachowania skrajni taboru i wymiaru długości,
– przejazdu przez łuk o minimalnym promieniu,
– bezpieczeństwa pracownika manewrowego,
– przejazdu przez górkę wzorcową,
– określenia współczynnika bezpieczeństwa przeciw wykolejeniu Y/Q,
– bezpieczeństwa jazdy, układu biegowego i oddziaływania na tor oraz spokojność biegu,
– wytrzymałości pudła, ostoi i zamocowań urządzeń wyposażenia,
– przejmowania energii zderzenia czołowego,
– wytrzymałości zmęczeniowej ram wózków,
– charakterystyki urządzeń cięgłowo-zderznych,
– odporności szyb na uderzenie i zmiany ciśnienia,
– badania stacjonarnego właściwości pojazdu specjalnego pod względem hamowania, w zakresie skuteczności działania zastosowanego systemu hamulców,
– badania stacjonarnego i ruchowego właściwości pojazdu specjalnego pod względem hamowania, w zakresie działania hamulca dodatkowego, postojowego i bezpieczeństwa,
– badania ruchowego właściwości pojazdu specjalnego pod względem hamowania, w zakresie określenia skuteczności hamulca,
– wyrobów użytych w konstrukcji pojazdu specjalnego pod względem palności, toksyczności oraz właściwości dymowych przy paleniu i rozprzestrzenianiu się płomienia,
– zainstalowanego wyposażenia przeciwpożarowego,
– ergonomii stanowiska pracy, pola widzenia szlaku, oświetlenia kabiny i przyrządów,
– poziomu drgań mechanicznych pod względem oddziaływania na organizm ludzki,
– poziomu hałasu,
– mikroklimatu kabiny maszynisty oraz zmian ciśnienia wewnętrznego,
– zachowania skrajni taboru i wymiaru długości,
– przejazdu przez łuk o minimalnym promieniu,
– bezpieczeństwa obsługi pracownika manewrowego,
– przejazdu przez górkę wzorcową,
– wyrobów użytych w jego konstrukcji pod względem palności, toksyczności oraz właściwości dymowych przy paleniu i rozprzestrzenianiu się płomienia,
– zainstalowanego wyposażenia przeciwpożarowego,
albo
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 134, poz. 1429).
2) Niniejsze rozporządzenie zostało notyfikowane Komisji Europejskiej w dniu 20 czerwca 2005 r. pod numerem 2005/284/PL zgodnie z § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597), które wdraża dyrektywę 98/34/WE z dnia 22 czerwca 1998 r. ustanawiającą procedurę udzielania informacji w zakresie norm i przepisów technicznych (Dz. Urz. WE L 204 z 21.07.1998, z późn. zm.).
3) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 170, poz. 1652 i Nr 203, poz. 1966, z 2004 r. Nr 92, poz. 883, Nr 96, poz. 959, Nr 97, poz. 962 i Nr 173, poz. 1808 oraz z 2005 r. Nr 157, poz. 1314, Nr 163, poz. 1362 i Nr 169, poz. 1420.
4) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 20 lipca 2000 r. w sprawie zakresu badań koniecznych do uzyskania świadectwa dopuszczenia do eksploatacji budowli i urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego oraz świadectwa dopuszczenia do eksploatacji każdego typu pojazdu szynowego (Dz. U. Nr 69, poz. 813), które utraciło moc z dniem 1 stycznia 2005 r. na podstawie art. 76 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. Nr 86, poz. 789, Nr 170, poz. 1652 i Nr 203, poz. 1966, z 2004 r. Nr 92, poz. 883, Nr 96, poz. 959, Nr 97, poz. 962 i Nr 173, poz. 1808 oraz z 2005 r. Nr 157, poz. 1314, Nr 163, poz. 1362 i Nr 169, poz. 1420).
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »