Zakłady kształcenia nauczycieli.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1992.26.115

Akt utracił moc
Wersja od: 1 lipca 1993 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
z dnia 5 marca 1992 r.
w sprawie zakładów kształcenia nauczycieli.

Na podstawie art. 77 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 95, poz. 425 i z 1992 r. Nr 26, poz. 113) zarządza się, co następuje:
1.
W celu kształcenia nauczycieli przedszkoli, szkół podstawowych, placówek oświatowo-wychowawczych, opiekuńczo-wychowawczych i resocjalizacyjnych, a także nauczycieli języków obcych, mogą być tworzone zakłady kształcenia nauczycieli, zwane dalej "zakładami".
2.
Zakłady prowadzą również doskonalenie nauczycieli według zasad i programów określonych w odrębnych przepisach.
Zakładami są kolegia nauczycielskie i nauczycielskie kolegia języków obcych, zwane dalej "kolegiami".
1.
Kolegia tworzą, prowadzą, przekształcają i likwidują kuratorzy oświaty.
2.
Na warunkach określonych w rozporządzeniu kolegia mogą tworzyć, prowadzić, przekształcać i likwidować również osoby prawne i fizyczne.
3.
Kuratorzy oświaty oraz osoby prawne i fizyczne, o których mowa w ust. 1 i 2, zwani są dalej "organami prowadzącymi".
1.
Kolegium tworzy się na podstawie aktu założycielskiego, który określa jego rodzaj, nazwę, organ prowadzący, siedzibę, profil kształcenia, a także uczelnię lub uczelnie, które sprawować będą nad nim opiekę naukową i dydaktyczną.
2.
Utworzenie kolegium, a także wprowadzenie w kolegium nowej specjalności lub systemu kształcenia innego niż dzienny wymaga:
1)
zgody Ministra Edukacji Narodowej - w przypadku kolegium prowadzonego przez kuratora oświaty,
2)
zezwolenia Ministra Edukacji Narodowej - w przypadku kolegium prowadzonego przez osobę prawną lub fizyczną.
3.
Wniosek o udzielenie zgody lub zezwolenia, o których mowa w ust. 2, łącznie z projektami aktu założycielskiego i statutu oraz szczegółowymi danymi dotyczącymi warunków lokalowych zapewniających właściwe funkcjonowanie kolegium, zaplecza dydaktycznego, kwalifikacji nauczycieli i dyrektora przewidzianych do zatrudnienia w kolegium, a także łącznie z porozumieniem, o którym mowa w ust. 4, powinien być złożony nie później niż do dnia 1 marca roku otwarcia kolegium, z tym że w 1992 r. wnioski mogą być składane do dnia 15 maja.
4.
Warunkiem uzyskania zgody lub zezwolenia na utworzenie kolegium jest zapewnienie opieki naukowej i dydaktycznej uczelni kształcącej nauczycieli na kierunkach (lub specjalnościach) studiów, odpowiadających specjalnościom prowadzonym w kolegium, na podstawie pisemnego porozumienia między organem prowadzącym a uczelnią.
5.
Porozumienie, o którym mowa w ust. 4, powinno w szczególności określać zasady:
1)
sprawowania opieki naukowej i dydaktycznej, w tym współdziałania odpowiedniej podstawowej jednostki organizacyjnej uczelni w ustalaniu trybu i przeprowadzaniu egzaminów wstępnych i dyplomowych oraz udziału tej jednostki w procesie kształcenia w kolegium,
2)
współpracy z odpowiednią podstawową jednostką organizacyjną uczelni w doborze nauczycieli kolegium, a także prowadzenia niektórych zajęć dydaktycznych przez nauczycieli akademickich,
3)
uzyskiwania przez słuchaczy kolegium dyplomu wyższych studiów zawodowych,
4)
kontynuowania przez absolwentów kolegium studiów w uczelni,
5)
odbywania przez nauczycieli kolegium straży naukowych w uczelni,
6)
finansowania opieki naukowej i dydaktycznej.
6.
Minister Edukacji Narodowej odmówi udzielenia zgody lub zezwolenia, o którym mowa w ust. 2, jeżeli stwierdzi, że organ prowadzący nie spełnia warunków określonych w ust. 4 i w § 5.
7.
Minister Edukacji Narodowej może odmówić udzielenia zgody lub zezwolenia również w przypadku braku zapotrzebowania na nauczycieli specjalności, w której zamierza kształcić kolegium.
8.
Po udzieleniu zgody lub zezwolenia, o którym mowa w ust. 2, kolegium wpisuje się do wykazu ogłaszanego w Dzienniku Urzędowym Ministerstwa Edukacji Narodowej. Wykaz obejmuje dane zawarte w akcie założycielskim.
Organ prowadzący kolegium zapewnia jego utrzymanie oraz kadrowe i organizacyjne warunki do pełnej realizacji planów i programów nauczania, w tym również odbywania praktyk pedagogicznych (zawodowych) oraz innych zadań statutowych, a także odpowiada za jego działalność.
1.
Celem nadzoru pedagogicznego nad kolegium jest w szczególności:
1)
ocenianie szczegółowych planów i programów nauczania oraz analizowanie sposobu ich realizacji,
2)
badanie wyników nauczania, oceniania pracy nauczycieli i poziomu kształcenia kolegium,
3)
ocenianie stanu i warunków działalności kolegium,
4)
udzielanie pomocy kolegium i nauczycielom w wykonywaniu ich zadań, inspirowanie nauczycieli kolegiów do ciągłego doskonalenia programów kształcenia oraz do innowacji pedagogicznych, metodycznych i organizacyjnych oraz organizowanie i koordynowanie współpracy między kolegiami, kolegiami i uczelniami, placówkami doskonalenia nauczycieli i kolegiami oraz nauczycielami.
2.
Nadzór pedagogiczny nad kolegiami sprawuje Minister Edukacji Narodowej zgodnie z zasadami określonymi w przepisach o sprawowaniu nadzoru pedagogicznego nad szkołami.
1.
Przy Ministrze Edukacji Narodowej działa Rada do spraw Kształcenia Nauczycieli. Skład oraz zakres i tryb pracy Rady określają odrębne przepisy.
2.
Z upoważnienia i w zakresie określonym przez Ministra Edukacji Narodowej Rada do spraw Kształcenia Nauczycieli w szczególności ocenia sposób i poziom przygotowywania słuchaczy do wypełniania zadań nauczycieli i wychowawców.
1.
W razie nieodpowiedniego poziomu kształcenia w kolegium lub nierealizowania zadań statutowych i porozumienia, o którym mowa w § 4 ust. 5, albo nieprzestrzegania przepisów prawa, Minister Edukacji Narodowej może wydać organowi prowadzącemu polecenie usunięcia nieprawidłowości w wyznaczonym terminie.
2.
W przypadku niewykonania polecenia, o którym mowa w ust. 1, zgoda lub zezwolenie, o którym mowa w § 4 ust. 2, mogą być cofnięte przez Ministra Edukacji Narodowej z własnej inicjatywy albo na wniosek rektora uczelni opiekującej się daną specjalnością lub Rady do spraw Kształcenia Nauczycieli.
3.
W odniesieniu do kolegium prowadzonego przez kuratora oświaty cofnięcie zgody powoduje:
1)
zamknięcie, odpowiednio, kolegium, specjalności lub systemu kształcenia, jeżeli zapewni się słuchaczom możliwość kontynuowania nauki w innym kolegium lub uczelni sprawującej opiekę naukową nad likwidowaną specjalnością, albo
2)
zaprzestanie rekrutacji na pierwszy rok po ukończeniu przez słuchaczy cyklu kształcenia zamknięcie, odpowiednio, kolegium, specjalności lub systemu kształcenia.
4.
Zgoda na prowadzenie kolegium przez kuratora oświaty lub określonej specjalności w tym kolegium może być cofnięta również w razie braku zapotrzebowania na nauczycieli specjalności, w których kształci kolegium.
5.
W odniesieniu do kolegium prowadzonego przez osobę prawną lub fizyczną cofnięcie zezwolenia powoduje zamknięcie z końcem roku szkolnego, odpowiednio, kolegium, specjalności lub systemu kształcenia.
6.
Po zlikwidowaniu kolegium wykreśla się je z wykazu, o którym mowa w § 4 ust. 8.
1.
Działalnością kolegium kieruje dyrektor.
2. 1
Funkcję dyrektora kolegium powierza i z tej funkcji odwołuje organ prowadzący kolegium, w porozumieniu z uczelnią (uczelniami) sprawującą (sprawującymi) opiekę naukowo-dydaktyczną nad kolegium, na zasadach określonych w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 95, poz. 425 i z 1992 r. Nr 269, poz. 113), zwanej dalej "ustawą", z tym że w skład komisji konkursowej powołanej w celu wyłonienia kandydata na dyrektora kolegium wchodzą:
1)
dwaj przedstawiciele organu prowadzącego,
2)
po jednym przedstawicielu:
a)
Ministerstwa Edukacji Narodowej,
b)
uczelni sprawujących opiekę naukową i dydaktyczną nad kolegium,
c)
kuratora oświaty - jeżeli nie jest organem prowadzącym,
d)
rady programowej.
3.
W kolegiach nowo tworzonych komisja konkursowa, o której mowa w ust. 2, składa się z osób wymienionych w ust. 2 pkt 1 i 2 lit. a), b), c).
4.
Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w kolegium nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami.
5.
Zakres zadań dyrektora kolegium określa ustawa.
6.
Dyrektor kolegium, sprawując nadzór pedagogiczny nad nauczycielami kolegium, może współdziałać z opiekunem naukowo-dydaktycznym, o którym mowa w ust. 7 i 8, lub z innym wyznaczonym przez rektora przedstawicielem uczelni sprawującej opiekę naukową i dydaktyczną nad daną specjalnością.
7.
W kolegium liczącym co najmniej 12 oddziałów tworzy się stanowisko wicedyrektora, a także kierownika specjalności, jeżeli w danej specjalności kształci się co najmniej 4 oddziały, oraz wyznacza się opiekuna naukowo-dydaktycznego dla każdej specjalności, w której kształci kolegium.
8.
Opiekunem naukowo-dydaktycznym, o którym mowa w ust. 7, może być jedynie nauczyciel akademicki wskazany przez rektora uczelni w porozumieniu z kierownikiem podstawowej jednostki organizacyjnej uczelni sprawującej opiekę dydaktyczną nad daną specjalnością, posiadający stopień naukowy doktora lub doktora habilitowanego. Zasady wynagradzania z tytułu sprawowania opieki naukowo-dydaktycznej określają przepisy o wynagradzaniu nauczycieli.
1.
W kolegium działa rada programowa, powoływana przez organ prowadzący.
2.
W skład rady programowej wchodzą:
1)
dyrektor kolegium,
2)
opiekunowie naukowo-dydaktyczni,
3)
kierownicy specjalności,
4)
nauczyciele akademiccy wskazani przez rektorów uczelni sprawujących opiekę naukową i dydaktyczną nad kolegium,
5)
przedstawiciele nauczycieli zatrudnionych w kolegium,
6)
przedstawiciel samorządu słuchaczy,
7)
inne osoby powołane do udziału w jej pracach.
3.
Przewodniczącym rady programowej jest dyrektor kolegium lub opiekun naukowo-dydaktyczny.
4.
Do kompetencji rady programowej należy:
1)
ustalanie ogólnych kierunków działania kolegium,
2)
zatwierdzanie planów pracy kolegium,
3)
opiniowanie organizacji pracy kolegium,
4)
uchwalanie szczegółowych planów i programów nauczania,
5)
uchwalanie planu rzeczowo-finansowego kolegium,
6)
przyjmowanie rocznego sprawozdania dyrektora z działalności kolegium,
7)
opiniowanie wniosków dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
8)
podejmowanie uchwał w innych sprawach określonych w rozporządzeniu lub statucie kolegium.
5.
Uchwały rady programowej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
6.
Rada programowa ustala regulamin swojej działalności. Zebrania rady programowej są protokołowane.
1.
W kolegium zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników ekonomicznych, inżynieryjno-technicznych, administracyjnych i obsługi.
2.
Kwalifikacje nauczycieli kolegium określają przepisy o szczegółowych kwalifikacjach wymaganych od nauczycieli.
3.
Prawa i obowiązki osób wymienionych w ust. 1 określają odrębne przepisy.
Słuchaczem kolegium może być osoba, która posiada świadectwo dojrzałości i zdała egzamin wstępny oraz przedstawi zaświadczenie lekarskie o przydatności do zawodu nauczycielskiego.
Rok szkolny w kolegium trwa od 1 października do 30 września i obejmuje 2 semestry zajęć dydaktycznych, sesje egzaminacyjne zimową i letnią, przerwy świąteczne oraz ferie zimowe i letnie.
1.
Nauka w kolegium trwa 3 lata i jest prowadzona w systemie dziennym. Nauka może być również prowadzona w systemie wieczorowym lub zaocznym.
2.
Nauczanie odbywa się w specjalnościach odpowiadających przedmiotom nauczania lub rodzajom zajęć prowadzonych w szkołach i placówkach wymienionych w § 1. Jeżeli specjalnością kształcenia jest język obcy, to jest on językiem wykładowym.
3.
Zajęcia w kolegium mogą być prowadzone w formach stosowanych w uczelniach; z wyjątkiem wykładów w kolegium nauczycielskim, powinny one odbywać się w grupach nie większych niż 20-osobowe, a w nauczycielskim kolegium języków obcych - nie większych niż 15-osobowe.
1.
Nauka każdego przedmiotu obowiązkowego kończy się egzaminem lub zaliczeniem. Okresem zaliczeniowym jest rok lub semestr.
2.
Opanowanie przez słuchacza wiedzy i umiejętności określonych w programie nauczania ocenia się następująco:
stopieńskrót literowy wielkość liczbowa
celujący cel. 6
bardzo dobry bdb. 5
dobry db. 4
dostateczny dst. 3
niedostateczny ndst. 2

Znak "+" przy ocenie zwiększa jej wartość liczbową o 0,5.

3.
Słuchacz zaliczył dany przedmiot, praktykę lub zdał egzamin, jeśli otrzymał ocenę co najmniej dostateczną.
4.
Nie ustala się oceny zachowania słuchacza.
5.
Kryteria oceniania, zasady i terminy zdawania egzaminów (w tym egzaminu wstępnego) i uzyskiwania zaliczeń oraz warunki dopuszczania do egzaminu dyplomowego i zakres wymagań tego egzaminu określa statut kolegium.
6.
Na zasadach określonych w statucie kolegium słuchacz ma prawo do zdawania egzaminu poprawkowego (w tym dyplomowego) i komisyjnego (sprawdzającego). Słuchacz może również uzyskać zgodę na powtarzanie roku, nie więcej jednak niż raz w trakcie nauki w kolegium.
7.
Dyrektor kolegium może na wniosek rady programowej lub kierownika specjalności skreślić słuchacza z listy słuchaczy w przypadkach określonych w statucie kolegium.
8.
Nauka w kolegium kończy się egzaminem dyplomowym.
9. 2
Egzamin dyplomowy może być składany przed komisją powołaną przez rektora uczelni sprawującej opiekę naukowo-dydaktyczną nad daną specjalnością.
1.
Ramowe plany nauczania i minimum programowe przedmiotów obowiązkowych oraz zestaw programów dopuszczonych do użytku w kolegiach określone są zgodnie z art. 22 ust. 2 pkt 1-3 ustawy, po zasięgnięciu opinii Rady do spraw Kształcenia Nauczycieli.
2. 3
Kolegium może kształcić również na podstawie planów i programów nauczania opracowanych i zatwierdzonych przez uczelnię sprawującą opiekę naukowo-dydaktyczną nad specjalnością prowadzoną w kolegium i zaakceptowanych przez Ministra Edukacji Narodowej.
 
1.
Na zasadach określonych dla szkół wyższych kolegium prowadzi album słuchaczy oraz teczki akt osobowych słuchaczy.
2.
Kolegium wydaje słuchaczom indeksy według wzoru określonego w odrębnych przepisach oraz prowadzi ich rejestr.
3.
Przebieg nauki w kolegium - poza sprawami uregulowanymi odmiennie w rozporządzeniu - jest dokumentowany w sposób ustalony dla szkół wyższych.
4.
Wydawanie duplikatów, dokonywanie w nich sprostowań oraz legalizacja dokumentów wydawanych przez kolegia, przeznaczonych do obrotu z zagranicą, odbywa się na zasadach ustalonych dla dokumentów i druków szkolnych.
1.
Słuchacze mają prawo do powoływania samorządu słuchaczy, którego organy są reprezentantami ogółu słuchaczy.
2.
Organy samorządu słuchaczy mają prawo do wyrażania opinii we wszystkich kwestiach związanych z funkcjonowaniem kolegium.
3.
Szczegółowe zasady i zakres działania samorządu słuchaczy określa statut kolegium.
4.
Dyrektor kolegium uchwala niezgodne z prawem uchwały organów samorządu słuchaczy.
5.
Na zasadach określonych w statucie kolegium słuchacze mają prawo do:
1)
indywidualnego toku nauki oraz indywidualnych planów i programów nauczania,
2)
uzyskiwania urlopu od zajęć w kolegium,
3)
kontynuowania nauki w innym kolegium.
6.
Na zasadach określonych w porozumieniu, o którym mowa w § 4 ust. 5, słuchacze kolegium mają prawo do uzyskiwania dyplomu wyższych studiów zawodowych oraz do odbywania uzupełniających studiów magisterskich w uczelni sprawującej opiekę naukową i dydaktyczną nad daną specjalnością.
1.
Kolegium działa na podstawie statutu.
2.
Statut powinien w szczególności określać:
1)
nazwę kolegium oraz jego cele,
2)
organ prowadzący kolegium,
3)
organy kolegium i ich kompetencje,
4)
zakres zadań dyrektora i innych osób pełniących funkcje kierownicze, nauczycieli oraz innych pracowników kolegium,
5)
szczegółową organizację kolegium,
6)
organizację roku szkolnego,
7)
tok nauki w kolegium,
8)
zasady rekrutacji słuchaczy,
9)
zasady oceniania, zaliczania zajęć, praktyk, zdawania egzaminów, zaliczania semestru i roku,
10)
prawa i obowiązki słuchaczy,
11)
tryb uchwalania i wprowadzania zmian w statucie.
3.
Statut kolegium jest przygotowywany przez organ prowadzący i uchwalany przez radę programową po zasięgnięciu opinii samorządu słuchaczy.
4.
Pierwszy statut nadaje kolegium organ prowadzący. W ciągu 6 miesięcy od rozpoczęcia działalności przez kolegium statut musi być uchwalony zgodnie z ust. 3.
5.
W ciągu 2 tygodni od uchwalenia statutu organ prowadzący kolegium przesyła go Ministrowi Edukacji Narodowej.
6.
Minister Edukacji Narodowej może uchylić statut kolegium lub niektóre jego postanowienia, jeżeli są sprzeczne z prawem.
W kolegium nie tworzy się rady pedagogicznej, rady szkoły (kolegium) i rady rodziców.
1.
Absolwenci kolegium otrzymują dyplom ukończenia kolegium według wzoru określonego w załączniku, odpowiednio, nr 1 i 2 do rozporządzenia, z tym że dyplom ukończenia kolegium prowadzonego przez osobę prawną lub fizyczną powinien zawierać klauzulę o treści: "Kolegium działa na podstawie zezwolenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia .............. nr ........... i posiada uprawnienia kolegium publicznego" oraz być opatrzony pieczęcią kolegium i kuratorium oświaty.
2.
Na dyplomie wpisuje się ocenę ogólną stanowiącą średnią ocen z zaliczeń, egzaminów i praktyk oraz ocenę z egzaminu dyplomowego.
Kolegium prowadzone przez kuratora oświaty jest jednostką budżetową, finansowaną z budżetu tego organu.
Kolegium, o którym mowa w § 22, ma prawo do używania pieczęci okrągłej z godłem państwa w środku i napisem zawierającym nazwę kolegium w otoku.
1.
Kolegium organizuje praktyki pedagogiczne przewidziane w planach i programach nauczania.
2.
Formę, miejsce i terminy praktyk pedagogicznych określa dyrektor kolegium w porozumieniu z organem prowadzącym po zasięgnięciu opinii rady programowej i samorządu słuchaczy.
3.
Dyrektor kolegium zawiera porozumienie o prowadzeniu praktyk pedagogicznych w zależności od specjalności, w której kształci kolegium, odpowiednio, z dyrektorem przedszkoli, szkół i innych placówek wymienionych w § 1. Dyrektor kolegium może również zawrzeć porozumienie o prowadzeniu praktyk pedagogicznych z poszczególnymi nauczycielami (za zgodą dyrektora przedszkola, szkoły lub innej placówki, w których nauczyciele ci są zatrudnieni).
4.
Porozumienie, o którym mowa w ust. 3, powinno określać cele, program i czas trwania praktyki pedagogicznej oraz rolę kolegium, przedszkola, szkoły lub placówki przyjmujących na praktykę, a także zadania nauczycieli i słuchaczy odbywających praktykę.
5. 5
Koszty związane z praktyką pedagogiczną, w tym również wynikające z dodatkowych wypłat wynagrodzeń dla nauczycieli przedszkoli, szkół i placówek przyjmujących słuchaczy kolegiów na praktyki, pokrywa organ prowadzący kolegium.
6. 6
(skreślony).
1.
Kolegium może być połączone organizacyjnie z innym zakładem, a także z przedszkolami, szkołami i placówkami różnych typów w zespół.
2.
Utworzenie zespołu wymaga zaopiniowania przez wchodzące w skład zespołu stanowiące organy zakładu, przedszkola, szkoły i placówki.
3.
Jeżeli w skład zespołu mają wejść zakłady, przedszkola, szkoły i placówki prowadzone przez różne organy, organy te wspólnie podpisują akt założycielski i nadają zespołowi pierwszy statut.
Kurator oświaty i słuchacz kolegium mogą zawrzeć umowę zobowiązującą słuchacza do przepracowania określonego czasu w szkole wskazanej przez kuratora w zamian za stypendium fundowane wypłacane słuchaczowi w okresie nauki w kolegium.
1.
Kolegia prowadzone przez kuratorów oświaty są kolegiami publicznymi.
2.
Kolegia prowadzone przez osoby prawne lub fizyczne są kolegiami niepublicznymi. Nauka w tych kolegiach może być odpłatna.
3.
Kolegiom niepublicznym, utworzonym i prowadzonym zgodnie z przepisami rozporządzenia, przysługują uprawnienia kolegiów publicznych z dniem rozpoczęcia działalności.
4. 7
Kolegia niepubliczne nie otrzymują dotacji z budżetu państwa.
1.
Zakładami są również działające w dniu wejścia w życie niniejszego rozporządzenia:
1)
pedagogiczne studia techniczne:
a)
kształcące na podbudowie programowej szkoły zasadniczej w cyklu 4-letnim,
b)
kształcące na podbudowie programowej szkoły średniej zawodowej w cyklu 2 letnim,
2)
studia nauczycielskie:
a)
kształcące na podbudowie programowej szkoły podstawowej w cyklu 6-letnim,
b)
kształcące na podbudowie programowej szkoły średniej w cyklu 2-letnim.
2.
Z zastrzeżeniem ust. 5, nie tworzy się nowych zakładów, o których mowa w ust. 1, i nie prowadzi się rekrutacji do klas pierwszych tych zakładów.
3.
Zakłady wymienione:
1)
w ust. 1 pkt 1 lit. a) kończą działalność z dniem 31 sierpnia 1995 r.,
2)
w ust. 1 pkt 1 lit. b) kończą działalność z dniem 31 sierpnia 1993 r.,
3)
w ust. 1 pkt 2 lit. a) kończą działalność z dniem 31 sierpnia 1992 r.,
4)
ust. 1 pkt 2 lit. b) kończą działalność z dniem 31 sierpnia 1994 r.
4.
Obecne klasy II i III zakładów wymienionych w ust. 1 pkt 1 lit. a) z dniem 1 września 1992 r. stają się odpowiednio klasami III i IV liceum ogólnokształcącego.
5.
Obecne klasy IV i V zakładów wymienionych w ust. 1 pkt 2 lit. a) z dniem 1 września 1992 r. stają się odpowiednio klasami I i II zakładów wymienionych w ust. 1 pkt 2 lit. b).
6.
Przekształceń, o których mowa w ust. 4 i 5, dokonają właściwi kuratorzy oświaty.
 
1.
Do zakładów wymienionych w § 28 ust. 1 stosuje się odpowiednio przepisy § 5, § 6 ust. 1, § 9 ust. 1, 4 i 5, § 11, § 14 ust. 1 i 2, § 15 ust. 8, § 16, § 18 ust. 1-4 i 5 pkt 1, § 19 ust. 1, 2, 5 i 6, § 22-25 i § 27 ust. 1, z tym że statuty tych zakładów są przygotowywane przez organ prowadzący i uchwalane przez radę pedagogiczną zakładu po zasięgnięciu opinii samorządu słuchaczy.
2.
W zakładach wymienionych w § 28 ust. 1 pkt 2 stosuje się odpowiednio przepisy § 5, § 6 ust. 1, § 9 ust. 1, 4 i 5, § 11, § 14 ust. 1 i 2, § 15 ust. 2-8, § 16, § 17 ust. 2, § 18 ust. 1-5, § 19 ust. 1, 2, 5 i 6, § 21 ust. 2, § 22-25, § 27 ust. 1, z tym że statuty tych zakładów są przygotowywane przez organ prowadzący i uchwalane przez radę pedagogiczną zakładu po zasięgnięciu opinii samorządu słuchaczy.
3.
W zakładach wymienionych w § 28 ust. 1 nie tworzy się rady programowej. Kompetencje określone w § 10 ust. 4 wykonuje rada pedagogiczna zakładu.
4.
Nadzór pedagogiczny nad zakładami wymienionymi w § 28 ust. 1 sprawują kuratorzy oświaty zgodnie z zasadami określonymi w przepisach o sprawowaniu nadzoru pedagogicznego nad szkołami.
5.
Przebieg nauki w zakładach wymienionych w § 28 ust. 1 pkt 1 jest dokumentowany w sposób ustalony w odrębnych przepisach.
6.
W zakładzie wymienionym w § 28 ust. 1 pkt 1 warunki dopuszczania do egzaminu dyplomowego, zakres wymagań i tryb jego przeprowadzania określa statut tego zakładu. Na dyplomie ukończenia zakładu wymienionego w § 28 ust. 1 pkt 1 wpisuje się ocenę ogólną stanowiącą średnią ocen z przedmiotów objętych ramowym planem nauczania oraz ocenę z egzaminu dyplomowego.
7.
Rok szkolny w zakładach wymienionych w § 28 ust. 1 obejmuje 2 semestry zajęć dydaktycznych, przerwy świąteczne, ferie zimowe i letnie, a w zakładach wymienionych w § 28 ust. 1 pkt 2 - również sesje egzaminacyjne: zimową i letnią.
1.
Zakład wymieniony w § 28 ust. 1 pkt 1 organizuje praktyki produkcyjne przewidziane w planach i programach nauczania. Przepis § 24 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
2.
Dyrektor zakładu zawiera porozumienie o prowadzeniu praktyk produkcyjnych z podmiotami gospodarczymi.
3.
Porozumienie, o którym mowa w ust. 2, powinno określać cele, program i czas trwania praktyki produkcyjnej oraz rolę podmiotu gospodarczego przyjmującego na praktykę, a także zadania opiekunów praktyk i słuchaczy odbywających praktykę.
4.
Koszty związane z praktyką produkcyjną pokrywa organ prowadzący zakład.
1.
W trakcie nauki w zakładzie wymienionym w § 28 ust. 1 pkt 1 lit. a) słuchacze otrzymują świadectwo dojrzałości i tytuł zawodowy technika na zasadach określonych dla szkół średnich.
2.
Absolwenci zakładów wymienionych w § 28 ust. 1 otrzymują dyplom ukończenia zakładu według wzoru określonego w załączniku, odpowiednio, nr 3 i 4 do rozporządzenia.
1.
Zakłady działające w dniu wejścia w życie niniejszego rozporządzenia stają się zakładami, o których mowa w rozporządzeniu.
2.
Zakłady, o których mowa w ust. 1, dostosują zasady działania do wymogów określonych w niniejszym rozporządzeniu w terminie do dnia 31 sierpnia 1992 r.
1.
Nauczyciele kolegiów, którym przed dniem wejścia w życie rozporządzenia powierzono funkcję dyrektora, wykonują te funkcje nie dłużej niż do dnia 31 sierpnia 1993 r.
2.
Przepis ust. 1 nie dotyczy nauczycieli, którym funkcje dyrektora kolegium powierzono w drodze konkursu.
3.
Dyrektorzy zakładów wymienionych w § 28 ust. 1 wykonują swoje funkcje do dnia zakończenia działalności przez te zakłady, chyba że zostaną wcześniej odwołani w trybie art. 38 ustawy.
Rozporządzenie nie dotyczy zakładów kształcenia nauczycieli szkół artystycznych, medycznych oraz rolniczych i gospodarki żywnościowej.
Tracą moc:
1)
zarządzenie Ministra Oświaty i Wychowania z dnia 29 grudnia 1979 r. w sprawie organizacji pedagogicznego studium technicznego (Dz. Urz. MOiW Nr 1, poz. 4 i Dz. Urz. MEN z 1990 r. Nr 7, poz. 40),
2)
zarządzenie Ministra Oświaty i Wychowania z dnia 27 marca 1984 r. w sprawie utworzenia studium nauczycielskiego (Dz. Urz. MOiW Nr 5, poz. 28),
3)
zarządzenie nr 9 Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 maja 1991 r. w sprawie kolegiów nauczycielskich i nauczycielskich kolegiów języków obcych (Dz. Urz. MEN Nr 3, poz. 15).
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

DYPLOM UKOŃCZENIA KOLEGIUM NAUCZYCIELSKIEGO

(pominięty)

ZAŁĄCZNIK Nr  2

DYPLOM UKOŃCZENIA NAUCZYCIELSKIEGO KOLEGIUM JĘZYKÓW OBCYCH

(pominięty)

ZAŁĄCZNIK Nr  3

DYPLOM UKOŃCZENIA PEDAGOGICZNEGO STUDIUM TECHNICZNEGO

(pominięty)

ZAŁĄCZNIK Nr  4

DYPLOMU UKOŃCZENIA STUDIUM NAUCZYCIELSKIEGO

(pominięty)
1 § 9 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 14 kwietnia 1993 r. (Dz.U.93.35.157) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 maja 1993 r.
2 § 15 ust. 9 dodany przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 14 kwietnia 1993 r. (Dz.U.93.35.157) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 maja 1993 r.
3 § 16 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 14 kwietnia 1993 r. (Dz.U.93.35.157) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 maja 1993 r.
4 § 17 zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 14 kwietnia 1993 r. (Dz.U.93.35.157) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 maja 1993 r.
5 § 24 ust. 5 zmieniony przez § 1 pkt 5 lit. a) rozporządzenia z dnia 14 kwietnia 1993 r. (Dz.U.93.35.157) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 maja 1993 r.
6 § 24 ust. 6 skreślony przez § 1 pkt 5 lit. b) rozporządzenia z dnia 14 kwietnia 1993 r. (Dz.U.93.35.157) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 maja 1993 r.
7 § 27 ust. 4 zmieniony przez § 1 pkt 6 rozporządzenia z dnia 14 kwietnia 1993 r. (Dz.U.93.35.157) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 1993 r.
8 § 29 zmieniony przez § 1 pkt 7 rozporządzenia z dnia 14 kwietnia 1993 r. (Dz.U.93.35.157) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 maja 1993 r.