Zakładanie rejestrów dla statków żeglugi śródlądowej, których rejestry zaginęły lub uległy zniszczeniu, oraz opłaty w postępowaniu dotyczącym rejestru statków żeglugi śródlądowej.
Dz.U.1949.18.119
Akt utracił mocUSTAWA
z dnia 9 marca 1949 r.
o zakładaniu rejestrów dla statków żeglugi śródlądowej, których rejestry zaginęły lub uległy zniszczeniu, oraz o opłatach w postępowaniu dotyczącym rejestru statków żeglugi śródlądowej.
Zaginiony lub zniszczony w rozumieniu niniejszej ustawy jest rejestr, w którym zaginęła lub uległa zniszczeniu jakakolwiek jego część, przeznaczona na wpisy, chyba że z zachowanych akt rejestrowych wynika, że część ta nie zawierała żadnych wpisów.
Do postępowania o założenie rejestru stosuje się przepisy kodeksu postępowania niespornego, jeżeli przepisy niniejszej ustawy nie stanowią inaczej.
Do założenia rejestru właściwy jest sąd, w którym rejestr był prowadzony do dnia zaginięcia, lub zniszczenia.
Wniosek o założenie rejestru winien oprócz danych ogólnych (art. 16 k.p.n.) zawierać:
Do wniosku należy w miarę możności załączyć uwierzytelniony odpis listu okrętowego lub inne dokumenty, stwierdzające treść nie wykreślonych wpisów, figurujących w rejestrze przed jego zaginięciem lub zniszczeniem, jak również dokumenty na stwierdzenie nie podlegających wpisaniu do rejestru zmian, które nastąpiły po jego zaginięciu lub zniszczeniu.
Jeżeli odtworzenie nie wykreślonych wpisów, jakie figurowały w zaginionym lub zniszczonym rejestrze, na podstawie akt rejestrowych nie jest możliwe, odtworzenie tych wpisów nastąpi na podstawie listu okrętowego, wyciągów z rejestru i innych dokumentów urzędowych, a w razie ich braku lub niedostateczności - na podstawie wszelkich innych przez prawo przewidzianych dowodów, nie wyłączając dowodu z przesłuchania zainteresowanej strony.
Obwieszczenie powinno zawierać:
Termin do zgłaszania praw w sądzie, zakreślony w obwieszczeniu, nie może być krótszy od miesiąca i dłuższy od dwu miesięcy.
W przypadku, gdy zachowała się część rejestru, zachowane w niej nie wykreślone wpisy przenosi się do nowego rejestru, chyba że w toku postępowania sądowego zostanie stwierdzone, iż podstawa ich odpadła.
Przy założeniu nowego rejestru pomija się wpisy z rejestru wykreślone oraz wpisy, których podstawa prawna odpadła, natomiast uwzględnia się podlegające wpisaniu do rejestru zmiany, które nastąpiły po jego zaginięciu lub zniszczeniu, a które odpowiadają stanowi rzeczy w dniu założenia rejestru.
W razie niemożności odtworzenia lub dużych trudności w odtworzeniu nie wykreślonych wpisów, zamieszczonych w łamach 2-5 i 8, nawet zgodnych ze stanem rzeczy w dniu założenia rejestru, odpowiednie wpisy do tych łamów nowego rejestru winny być dokonane według stanu rzeczy i danych, istniejących w czasie wydania postanowienia o założeniu rejestru.
W przypadku zarządzenia obwieszczeń publicznych postanowienie o założeniu rejestru może zapaść dopiero po upływie terminu, zakreślonego w obwieszczeniu.
Jeżeli w odnalezionym rejestrze mieszczą się wpisy, dotyczące prawa własności lub prawa zastawu, pominięte przy założeniu nowego rejestru, osoby zainteresowane mogą żądać ich wniesienia do nowego rejestru według przepisów o uzgodnieniu treści księgi wieczystej z rzeczywistym stanem prawnym.
Na postanowienie o założeniu rejestru i o dokonaniu w nim wpisu nie służy skarga kasacyjna.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »