Zaciągnięcie kredytu zagranicznego przez przedsiębiorstwo "Polskie Koleje Państwowe".

Dziennik Ustaw

Dz.U.1934.53.486

Akt indywidualny
Wersja od: 25 czerwca 1934 r.

ROZPORZĄDZENIE
PREZYDENTA RZECZYPOSPOLITEJ
z dnia 9 czerwca 1934 r.
w sprawie zaciągnięcia kredytu zagranicznego przez przedsiębiorstwo "Polskie Koleje Państwowe".

Na podstawie art. 44 ust. 6 Konstytucji i ustawy z dnia 15 marca 1934 r. o upoważnieniu Prezydenta Rzeczypospolitej do wydawania rozporządzeń z mocą ustawy (Dz. U. R. P. Nr. 28, poz. 221) postanawiam co następuje:
(1)
Upoważnia się przedsiębiorstwo "Polskie Koleje Państwowe" do zaciągnięcia kredytu zagranicznego towarowo-gotówkowego do wysokości 4.800.000 funtów szterlingów na wprowadzenie do taboru towarowego urządzeń hamulców zespolonych oraz do wydania w tym celu skryptów dłużnych.
(2)
Warunki zaciągnięcia kredytu, przewidzianego w ust. (1), w szczególności terminy spłaty skryptów dłużnych ustali Minister Komunikacji w porozumieniu z Ministrem Skarbu z tem, że oprocentowanie kredytu nie może przekroczyć 61/2% w stosunku rocznym, i z tem, że kwoty skryptów dłużnych obejmować będą prócz kapitału także odsetki za czas do daty płatności skryptów.

Upoważnia się Ministra Skarbu do udzielenia poręki państwowej za terminową spłatę należności z tytułu skryptów dłużnych, wymienionych w art. 1.

(1)
Spłata kredytu, przewidzianego w art. 1, zabezpieczona zostaje, tak co do kapitału jak i odsetek, na wszystkich wpływach brutto, wynikających z eksploatacji przez przedsiębiorstwo "Polskie Koleje Państwowe" państwowych linij kolejowych obciążonych zabezpieczeniem, ustanowionem na podstawie art. 3 ustawy z dnia 3 marca 1925 r. (Dz. U. R. P. Nr. 22, poz. 154) dla spłaty kapitału i odsetek od 8% obligacyj pożyczki zagranicznej, wypuszczonych w dolarach Stanów Zjednoczonych Ameryki z datą emisji 1 stycznia 1925 r. Zabezpieczenie powyższe nie rozciąga się jednak na wpływy z odcinka kolejowego z Kościerzyny do Somonina, oraz z linij kolejowych Węzła Kolejowego Warszawskiego od stacji Warszawa-Główna do stacji Żyrardów, od stacji Warszawa-Główna do stacji Warszawa-Wschodnia, od stacji Warszawa-Wschodnia do stacji Otwock i od stacji Warszawa-Wschodnia do stacji Mińsk Mazowiecki.
(2)
Zabezpieczenie spłaty kredytu, przewidziane w ust. (1), ustanowione zostaje w bezpośredniej kolejności po zabezpieczeniu i z zastrzeżeniem pierwszeństwa dla zabezpieczenia, ustanowionego na podstawie art. 3 ustawy, powołanej w ust. (1), oraz z zachowaniem wszelkich uprawnień, wynikających z tego pierwszeństwa.

Upoważnia się przedsiębiorstwo "Polskie Koleje Państwowe" do wprowadzenia w życie umowy pomiędzy tem przedsiębiorstwem a firmą "Westinghouse Brake and Saxby Signal Company Limited" w Londynie w sprawie dostawy urządzeń hamulców zespolonych do taboru towarowego i w sprawie udzielenia przedsiębiorstwu "Polskie Koleje Państwowe" kredytu na warunkach, przewidzianych w art. 1 - 3.

Upoważnia się Ministra Komunikacji do wyrażenia zgody w imieniu przedsiębiorstwa "Polskie Koleje Państwowe" na poddanie rozstrzygnięciu sądu polubownego wszelkich sporów tegoż przedsiębiorstwa z firmą "Westinghouse Brake and Saxby Signal Company Limited" w Londynie z tytułu umowy, przewidzianej w art. 4, na warunkach, ustalonych przez Ministra Komunikacji.

Umowa, przewidziana w art. 4, oraz wszelkie wydane na jej podstawie dokumenty, nie wyłączając skryptów dłużnych, wymienionych w art. 1, wolne będą od opłat stemplowych.

Wykonanie rozporządzenia niniejszego porucza się Ministrowi Komunikacji i Ministrowi Skarbu.

Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.