Wzór umowy o dofinansowanie projektu w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006" w zakresie działania "Odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego".

Dziennik Ustaw

Dz.U.2005.216.1830

Akt utracił moc
Wersja od: 31 października 2005 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI
z dnia 19 października 2005 r.
w sprawie wzoru umowy o dofinansowanie projektu w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006" w zakresie działania "Odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego"

Na podstawie art. 28 pkt 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. Nr 116, poz. 1206 oraz z 2005 r. Nr 90, poz. 759) zarządza się, co następuje:
Określa się wzór umowy o dofinansowanie projektu w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006" w zakresie działania "Odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego", stanowiący załącznik do rozporządzenia.
Umowy o dofinansowanie projektu w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006" w zakresie działania "Odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego" zawarte przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, zawierające zobowiązania stron wymienione we wzorze umowy określonym w rozporządzeniu, uznaje się za umowy zawarte zgodnie z przepisami tego rozporządzenia.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

WZÓR
UMOWA nr ...
O DOFINANSOWANIE PROJEKTU

zawarta w dniu ......... 200 ... r. w ........................

między

Samorządem Województwa ......................................,

zwanym dalej "Instytucją Wdrażającą",

reprezentowanym przez Zarząd Województwa

w osobach:

1) ..........................................................,

2) ...........................................................

a

.............................................................,

.............................................................,

z siedzibą w .................................................

NIP ..........................

REGON .......................,

zwanym(-ą) dalej "Beneficjentem",

reprezentowanym(-ą) przez:

..............................................................

..............................................................

§ 1

Użyte w umowie określenia oznaczają:

1)
Program - Sektorowy Program Operacyjny "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006", stanowiący załącznik do rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 3 września 2004 r. w sprawie przyjęcia Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006" (Dz. U. Nr 197, poz. 2032 oraz z 2005 r. Nr 185, poz. 1548);
2)
Uzupełnienie Programu - Uzupełnienie Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006", stanowiące załącznik do rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 8 września 2004 r. w sprawie Uzupełnienia Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006" (Dz. U. Nr 207, poz. 2117 oraz z 2005 r. Nr 199, poz. 1645);
3)
Agencja - Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa;
4)
projekt - przedsięwzięcie realizowane przez Beneficjenta w zakresie działania "Odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego";
5)
pomoc - dofinansowanie projektu z publicznych środków krajowych i wspólnotowych, polegające na zwrocie określonych w umowie kosztów kwalifikowalnych projektu poniesionych przez Beneficjenta;
6)
koszty kwalifikowalne projektu - koszty związane z realizacją projektu, które mogą zostać objęte pomocą w zakresie działania "Odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego".

§ 2

Umowa określa prawa i obowiązki stron związane z realizacją projektu w ramach Programu i Uzupełnienia Programu w zakresie:

1)
priorytetu: "Zrównoważony rozwój obszarów wiejskich";
2)
działania: "Odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego".

§ 3

1. Beneficjentowi przyznaje się, na podstawie złożonego

wniosku o dofinansowanie realizacji projektu o znaku:

............. i na warunkach określonych w umowie, pomoc w

wysokości ............... zł (słownie złotych ............

......................), jednak nie więcej niż 80 %

poniesionych kosztów kwalifikowalnych projektu.

2. Pomoc będzie przekazana jednorazowo, w wysokości określonej

w ust. 1 / w ... transzach1):

1) pierwsza transza - w wysokości ........ zł (słownie

złotych ................................), jednak nie

więcej niż 80 % poniesionych kosztów kwalifikowalnych

projektu dla danego etapu;

2) druga transza - w wysokości .......... zł (słownie

złotych ................................), jednak nie

więcej niż 80 % poniesionych kosztów kwalifikowalnych

projektu dla danego etapu;

3) trzecia transza - w wysokości ........ zł (słownie

złotych ................................), jednak nie

więcej niż 80 % poniesionych kosztów kwalifikowalnych

projektu dla danego etapu.

3. Wypłaty pomocy, o której mowa w ust. 1, dokonuje Agencja.2)

§ 4

1. Beneficjent zobowiązuje się do realizacji

projektu: .................................................

...........................................................

..........................................................,

którego celem jest ........................................

...........................................................

...........................................................

2. Projekt zostanie zrealizowany w ...........................

...........................................................

(województwo, powiat, gmina, kod pocztowy, miejscowość3),

ulica, nr domu, nr lokalu, nr działki)

3. Beneficjent może rozpocząć realizację projektu z dniem

podpisania umowy.

4. Beneficjent zrealizuje projekt w jednym etapie

/ ...... etapach1).

5. Realizacja projektu lub jego etapu obejmuje:

1) wykonanie zakresu rzeczowego, zgodnie z zestawieniem

rzeczowo-finansowym projektu stanowiącym załącznik nr 1

do umowy;

2) udokumentowanie wykonania robót, dostaw i usług oraz

uzyskanie wymaganych odrębnymi przepisami oraz

postanowieniami umowy: opinii, zaświadczeń, uzgodnień,

pozwoleń lub innych decyzji;

3) poniesienie kosztów kwalifikowalnych projektu;

4) zamontowanie i uruchomienie urządzeń.

§ 5

1. Beneficjent zobowiązuje się do wypełnienia zobowiązań określonych w Programie i Uzupełnieniu Programu, a w szczególności do:

1) nieprzenoszenia prawa własności lub posiadania nabytych dóbr, a także wyremontowanych, wybudowanych lub zmodernizowanych budynków lub budowli w ramach środków z pomocy przyznanej na podstawie umowy oraz ich wykorzystania zgodnie z przeznaczeniem, przez okres 5 lat od dnia dokonania przez Agencję płatności końcowej4);

2) umożliwienia dokonywania kontroli dokumentów związanych z realizacją projektu lub kontroli w miejscu realizacji projektu (wizytacji terenowej) przez upoważnionych przedstawicieli Instytucji Wdrażającej, Agencji, Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Ministra Finansów, Komisji Europejskiej, urzędów kontroli skarbowej oraz innych organów kontroli krajowej i Unii Europejskiej - w trakcie realizacji projektu oraz przez okres 5 lat od dnia dokonania przez Agencję płatności końcowej4);

3) przechowywania całości dokumentacji związanej z realizacją projektu przez okres 5 lat od dnia dokonania przez Agencję płatności końcowej4);

4) złożenia do Instytucji Wdrażającej, wraz z wnioskiem o płatność końcową4), sprawozdania z realizacji projektu;

5) przekazania Instytucji Wdrażającej, niezwłocznie po uchwaleniu/zatwierdzeniu1), kopii uchwały budżetowej/planu finansowego1) 5) określającej(-go) środki finansowe przeznaczone na sfinansowanie kosztów realizacji projektu, jednak nie później niż do dnia 15 kwietnia danego roku; w przypadku projektów realizowanych przez okres dłuższy niż jeden rok budżetowy kopię uchwały budżetowej / planu finansowego1)5) przekazuje się w każdym roku realizacji projektu.

2. Na warunkach określonych w Uzupełnieniu Programu, Instytucja Wdrażająca może udzielić zgody na odstąpienie od spełnienia zobowiązania, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, na pisemny wniosek Beneficjenta.

§ 6

Beneficjent zobowiązuje się do:

1)
stosowania procedur dotyczących udzielania zamówień publicznych określonych w ustawie z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. Nr 19, poz. 177, z późn. zm.);
2)
przekazywania Instytucji Wdrażającej informacji o postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego, które zostały wszczęte;
3)
niezwłocznego przekazywania do Instytucji Wdrażającej ogłoszeń o postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego w celu zamieszczenia ich na stronie internetowej Instytucji Wdrażającej;
4)
przekazywania Instytucji Wdrażającej, przed zawarciem umowy z wykonawcą, informacji o wyniku wszystkich postępowań o udzielenie zamówienia publicznego, prowadzonych w ramach projektu;
5)
przedłożenia, na żądanie Instytucji Wdrażającej, specyfikacji istotnych warunków zamówienia przed ogłoszeniem postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w celu dokonania jej oceny;
6)
udostępniania, na żądanie Instytucji Wdrażającej lub Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi, opisów i dowodów stosowania procedur dotyczących udzielania zamówień publicznych, a także zasad postępowania członków komisji przetargowej i zasad odpowiedzialności za ich naruszenie;
7)
przedłożenia, na żądanie Instytucji Wdrażającej, projektów umów zawieranych z wykonawcą w celu ich zatwierdzenia pod względem zgodności ze specyfikacją istotnych warunków zamówienia.

§ 7

1. Beneficjent zobowiązuje się do złożenia w Instytucji Wdrażającej - osobiście przez osoby go reprezentujące lub osobiście przez jego pełnomocnika - na formularzu, którego wzór jest określony w przepisach w sprawie trybu, terminów i zakresu sprawozdawczości dotyczącej realizacji Narodowego Planu Rozwoju, trybu kontroli realizacji Narodowego Planu Rozwoju oraz trybu rozliczeń, wniosku o płatność wraz z dokumentami wymienionymi w załączniku nr 2 do umowy - po zakończeniu realizacji całości projektu, w terminie od dnia 15 do dnia 25 ......... 200... r. / wniosków o płatność wraz z dokumentami wymienionymi w załączniku nr 2 do umowy, w następujących terminach:1)

1) po zakończeniu realizacji pierwszego etapu projektu - w terminie od dnia 15 do dnia 25 ......... 200... r.;

2) po zakończeniu realizacji drugiego etapu projektu - w terminie od dnia 15 do dnia 25 ......... 200... r.;

3) po zakończeniu realizacji całości projektu - w terminie od dnia 15 do dnia 25 ......... 200... r.

2. Oryginały faktur lub dokumentów księgowych o równoważnej wartości dowodowej oraz oznaczone datą wyciągi bankowe lub przelewy bankowe dokumentujące operacje na rachunku, z którego dokonano płatności, lub inne dowody zapłaty składane wraz z wnioskiem o płatność, oznacza się adnotacją "Przedstawiono do refundacji w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006"" i po wykonaniu ich kopii zwraca Beneficjentowi.

§ 8

1. Instytucja Wdrażająca rozpatruje wniosek o płatność w terminie 2 miesięcy od dnia otrzymania wniosku. Termin ten ulega przedłużeniu w przypadku konieczności uzupełnienia lub poprawienia wniosku o płatność.

2. W przypadku konieczności uzupełnienia lub poprawienia wniosku o płatność, Instytucja Wdrażająca wezwie Beneficjenta do uzupełnienia lub poprawienia wniosku w terminie 14 dni od dnia otrzymania wezwania, jednocześnie informując o tym Beneficjenta telefonicznie lub za pomocą poczty elektronicznej. Przy rozpatrywaniu wniosku o płatność Instytucja Wdrażająca uwzględni uzupełnienia i poprawki dokonane po wyznaczonym terminie, jeżeli nastąpiło to z przyczyn niezależnych od Beneficjenta, a Beneficjent poinformował niezwłocznie Instytucję Wdrażającą o zaistnieniu takich przyczyn.

3. W celu potwierdzenia lub uzupełnienia informacji mających istotny wpływ na ocenę wniosku o płatność, w przypadku, o którym mowa w ust. 2, Instytucja Wdrażająca może zwrócić się do Beneficjenta o złożenie dodatkowych wyjaśnień.

4. Płatności dokonuje Agencja w terminie 3 miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu złożenia przez Beneficjenta poprawnie wypełnionego wniosku o płatność wraz z wymaganymi załącznikami potwierdzającymi realizację projektu lub niezwłocznie po otrzymaniu przez Agencję środków finansowych na jej wypłacenie.

5. W przypadku złożenia wniosku o płatność w terminie wcześniejszym niż określony w § 7 ust. 1, Agencja dokona płatności na rzecz Beneficjenta nie później, niż gdyby wniosek został złożony w pierwszym dniu terminu określonego w § 7 ust. 1.

6. Instytucja Wdrażająca może uwzględnić wniosek o płatność złożony po terminie, o którym mowa w § 7 ust. 1, jednak wówczas Agencja nie będzie zobowiązana do zachowania terminu, o którym mowa w ust. 4.

7. Agencja przekazuje środki finansowe w ramach pomocy na rachunek bankowy wskazany przez Beneficjenta w zaświadczeniu wydanym przez bank, stanowiącym załącznik do wniosku o płatność / pierwszego wniosku o płatność1). W przypadku zmiany numeru rachunku bankowego Beneficjent jest zobowiązany niezwłocznie przedłożyć Instytucji Wdrażającej nowe zaświadczenie.

8. W przypadku gdy projekt objęty był prefinansowaniem, pomoc w kwocie ......... zł zostanie przekazana zgodnie z warunkami określonymi w umowie pożyczki na prefinansowanie.

§ 9

Beneficjent oświadcza, że:

1)
nie podlega wykluczeniu od otrzymania pomocy w ramach umowy stosownie do art. 30d ust. 5 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148, z późn. zm.);
2)
nie będzie korzystał z innych środków publicznych przyznanych w związku z realizacją projektu określonego w umowie;6)
3)
zaktualizowana wartość netto projektu, w okresie 5 lat od dnia dokonania przez Agencję płatności końcowej4), będzie niższa niż 25 % wartości całkowitych kosztów zrealizowanego projektu.

§ 10

1. Przy obliczaniu kwoty pomocy poszczególne koszty kwalifikowalne projektu będą uwzględniane w wysokości faktycznie poniesionych kosztów, jednak nie wyższej niż wykazana w zestawieniu rzeczowo-finansowym projektu stanowiącym załącznik nr 1 do umowy, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.

2. W przypadku gdy poniesione koszty kwalifikowalne projektu w ramach danego etapu, wykazane dla danej pozycji w zestawieniu rzeczowo-finansowym z realizacji projektu, o którym mowa w załączniku nr 2 do umowy w pkt 4, będą wyższe o nie więcej niż 10 % w stosunku do wykazanych w zestawieniu rzeczowo-finansowym projektu stanowiącym załącznik nr 1 do umowy, przy obliczaniu kwoty pomocy koszty te będą uwzględniane w wysokości faktycznie poniesionej.

3. W przypadku gdy poniesione koszty kwalifikowalne projektu w ramach danego etapu, wykazane dla danej pozycji w zestawieniu rzeczowo-finansowym z realizacji projektu, o którym mowa w załączniku nr 2 do umowy w pkt 4, będą wyższe o więcej niż 10 % w stosunku do wykazanych w zestawieniu rzeczowo-finansowym projektu stanowiącym załącznik nr 1 do umowy, przy obliczaniu kwoty pomocy uwzględniane będą koszty w wysokości faktycznie poniesionej, jeżeli Instytucja Wdrażająca na podstawie pisemnych wyjaśnień Beneficjenta uzna przyczyny tych zmian.

4. W przypadkach, o których mowa w ust. 2 i 3, kwota pomocy nie może być jednak wyższa niż określona w § 3 ust. 1.

§ 11

1. Umowa ulega rozwiązaniu ze skutkiem natychmiastowym w przypadku nierozpoczęcia realizacji projektu do końca terminu do złożenia wniosku o płatność / pierwszego wniosku o płatność1), o którym mowa w § 7 ust. 1, lub odstąpienia od realizacji projektu.

2. W przypadku nieprzestrzegania przez Beneficjenta przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych, Instytucja Wdrażająca odstąpi od umowy przez złożenie Beneficjentowi, w formie pisemnej, oświadczenia o odstąpieniu od umowy - w terminie 30 dni od dnia stwierdzenia nieprzestrzegania przez Beneficjenta przepisów tej ustawy.

3. Instytucja Wdrażająca odmawia zatwierdzenia wypłaty całości lub części pomocy w przypadku stwierdzenia, na etapie rozpatrywania wniosku o płatność, niezgodności realizacji projektu z Programem lub Uzupełnieniem Programu, lub umową, a w szczególności wystąpienia jednej z następujących okoliczności:

1) rozpoczęcia realizacji projektu przed dniem zawarcia umowy;

2) dokonania zmian co do zakresu zadań zrealizowanych w ramach projektu lub jego etapu, określonych w zestawieniu rzeczowo-finansowym projektu stanowiącym załącznik nr 1 do umowy, z zastrzeżeniem § 13;

3) niewłaściwego lub niepełnego udokumentowania poniesionych wydatków na realizację projektu lub jego etapu;

4) niewłaściwego lub niepełnego udokumentowania zakresu lub prawidłowości wykonania zrealizowanych zadań;

5) wykorzystania środków, o których mowa w art. 3 ust. 3 pkt 1, 2 i 4 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych:

a) niezgodnie z przeznaczeniem,

b) bez zachowania procedur, o których mowa w art. 30 pkt 2 tej ustawy,

c) pobrania ich w sposób nienależny albo w nadmiernej wysokości;

6) złożenia podrobionych, przerobionych, stwierdzających nieprawdę lub nierzetelnych dokumentów mających wpływ na przyznanie lub wypłatę pomocy;

7) niespełnienia co najmniej jednego z zobowiązań, o których mowa w § 5 ust. 1 oraz § 6 pkt 2-7;

8) niezgodności ze stanem faktycznym co najmniej jednego z oświadczeń, o których mowa w § 9;

9) nieosiągnięcia celu realizacji projektu.

4. Instytucja Wdrażająca informuje niezwłocznie Beneficjenta, w formie pisemnej, o odmowie zatwierdzenia wypłaty całości albo części pomocy.

§ 12

1. Beneficjent zobowiązuje się do zwrotu wypłaconej pomocy wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych, liczonymi od dnia wypłacenia przez Agencję pomocy na rzecz Beneficjenta, w przypadku wystąpienia co najmniej jednej z okoliczności wymienionych w § 11 ust. 2 i ust. 3 pkt 1 i 5-9 lub zrealizowania projektu w niepełnym zakresie, w terminie 14 dni od dnia otrzymania od Agencji wezwania do zapłaty - na rachunek Agencji podany w tym wezwaniu.

2. Beneficjent zachowuje prawo do części pomocy, pomimo wystąpienia okoliczności wymienionych w § 11 ust. 3 pkt 1 lub 7, lub zrealizowania projektu w niepełnym zakresie, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:

1) został osiągnięty i zachowany cel projektu;

2) na podstawie przedłożonej dokumentacji można stwierdzić, że część projektu została zrealizowana zgodnie z umową.

3. W przypadku, o którym mowa w ust. 2, Beneficjent zobowiązuje się do zwrotu otrzymanej pomocy w części, której dotyczyły stwierdzone nieprawidłowości, wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych, liczonymi od dnia wypłacenia przez Agencję pomocy na rzecz Beneficjenta, w terminie 14 dni od dnia otrzymania od Agencji wezwania do zapłaty - na rachunek Agencji podany w tym wezwaniu.

§ 13

1. Umowa może zostać zmieniona na wniosek każdej ze stron, z tym że zmiana ta nie może powodować zwiększenia kwoty pomocy określonej w § 3 ust. 1 oraz zmiany celu projektu.

2. Nie wymaga się zmiany umowy w przypadku zmian w wysokości kosztów kwalifikowanych projektu, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 1 i 3.

3. Zmiana umowy, z zastrzeżeniem § 10, jest wymagana w przypadku:

1) zmian w zestawieniu rzeczowo-finansowym projektu stanowiącym załącznik nr 1 do umowy, związanych ze:7)

a) zmniejszeniem zakresu lub wysokości kosztów kwalifikowalnych projektu w ramach jednego z etapów i zwiększeniem wysokości kosztów kwalifikowalnych projektu w ramach etapu późniejszego - wniosek w tej sprawie Beneficjent składa najpóźniej w dniu złożenia wniosku o płatność w ramach etapu, którego zakres lub koszt kwalifikowalny został zmniejszony,

b) zwiększeniem zakresu lub wysokości kosztów kwalifikowalnych projektu w ramach jednego z etapów i zmniejszeniem wysokości kosztów kwalifikowalnych projektu w ramach etapu późniejszego - wniosek w tej sprawie Beneficjent składa najpóźniej na 40 dni przed upływem terminu do złożenia wniosku o płatność w ramach etapu, którego zakres lub koszt kwalifikowalny ma zostać zwiększony; w przypadku niedotrzymania tego terminu wypłata pomocy zostanie dokonana do wysokości przewidzianej w umowie dla poszczególnych transz;

2) zmian zakresu rzeczowego projektu w zestawieniu rzeczowo-finansowym projektu stanowiącym załącznik nr 1 do umowy;

3) zmniejszenia wysokości kosztów kwalifikowalnych projektu w wyniku przeprowadzonego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.

4. Zmiany umowy wymagają zachowania formy pisemnej pod rygorem nieważności.

5. Wniosek o dokonanie zmian dotyczących terminów do złożenia wniosków o płatność Beneficjent zgłasza najpóźniej na 40 dni przed upływem terminu określonego w § 7 ust. 1.

6. W przypadku niewykonania co najmniej jednego z zobowiązań, o których mowa w § 5 ust. 1 i § 6 pkt 2-7, na skutek zaistnienia okoliczności o charakterze siły wyższej, określonych w załączniku nr 9 do Uzupełnienia Programu, Beneficjent zostaje całkowicie lub częściowo zwolniony przez Instytucję Wdrażającą z wykonania tego zobowiązania lub za zgodą Instytucji Wdrażającej może ulec zmianie termin jego wykonania.

7. Zwolnienie lub zmiana terminu wykonania zobowiązań, o których mowa w ust. 6, następuje na pisemny wniosek Beneficjenta złożony do Instytucji Wdrażającej w terminie 30 dni roboczych od dnia zaistnienia okoliczności o charakterze siły wyższej lub od dnia, w którym powstała możliwość złożenia takiego wniosku.

§ 14

1. Zabezpieczeniem należytego wykonania przez Beneficjenta zobowiązań określonych w umowie jest weksel niezupełny (in blanco) wraz z deklaracją wekslową sporządzoną na formularzu przekazanym przez Instytucję Wdrażającą wraz z projektem umowy.

2. Weksel wraz z deklaracją wekslową, o których mowa w ust. 1, są składane przez Beneficjenta w Instytucji Wdrażającej w dniu zawarcia umowy i podpisywane w obecności upoważnionego pracownika Instytucji Wdrażającej.

3. W przypadku wypełnienia przez Beneficjenta zobowiązań określonych w umowie, Instytucja Wdrażająca zwraca Beneficjentowi weksel, o którym mowa w ust. 1, po upływie 5 lat od dnia dokonania płatności końcowej4) przez Agencję.

4. Instytucja Wdrażająca zwraca niezwłocznie Beneficjentowi weksel, o którym mowa w ust. 1, w przypadku:

1) rozwiązania umowy przed dokonaniem wypłaty pomocy;

2) odstąpienia od umowy przed dokonaniem wypłaty pomocy;

3) odmowy zatwierdzenia wypłaty całości pomocy;

4) zwrotu przez Beneficjenta całości otrzymanej pomocy wraz z odsetkami.

§ 15

1. Beneficjent zobowiązuje się do odbierania od osób fizycznych, którym w ramach obowiązków pracowniczych bądź na mocy umowy powierzy realizację zadań związanych w sposób bezpośredni lub pośredni z wydatkowaniem publicznych środków wspólnotowych, oświadczeń o wyrażeniu zgody na zbieranie i przetwarzanie informacji dotyczących ich danych osobowych dla celów związanych z realizacją umowy przez Instytucję Wdrażającą, Agencję, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Biuro Międzynarodowych Relacji Skarbowych Ministerstwa Finansów oraz inne upoważnione przez nie podmioty. Oryginały złożonych oświadczeń będą przechowywane u Beneficjenta i przekazywane Instytucji Wdrażającej, Agencji, Ministerstwu Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Biuru Międzynarodowych Relacji Skarbowych Ministerstwa Finansów - na ich żądanie.

2. Beneficjent zobowiązuje się do prowadzenia bieżącej ewidencji osób fizycznych, o których mowa w ust. 1.

§ 16

1. Strony umowy będą porozumiewać się pisemnie we wszelkich sprawach dotyczących pomocy w ramach umowy. Korespondencja związana z realizacją umowy przekazywana będzie przez:

1) Beneficjenta na adres: .........;

2) Instytucję Wdrażającą na adres: ......... .

2. Strony zobowiązują się do powoływania numeru umowy w prowadzonej przez nie korespondencji.

3. Beneficjent jest zobowiązany do niezwłocznego przesyłania do Instytucji Wdrażającej pisemnej informacji o zmianie swoich danych zawartych w umowie. Zmiana ta nie wymaga zmiany umowy.

4. W przypadku gdy Beneficjent nie powiadomił Instytucji Wdrażającej o zmianie swoich danych zawartych w umowie, wszelką korespondencję wysyłaną przez Instytucję Wdrażającą zgodnie z posiadanymi przez nią danymi strony uznają za doręczoną.

§ 17

W sprawach nieuregulowanych niniejszą umową mają w szczególności zastosowanie przepisy:

1)
ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93, z późn. zm.);
2)
ustawy z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej (Dz. U. z 2004 r. Nr 8, poz. 65, z późn. zm.);
3)
ustawy z dnia 29 grudnia 1993 r. o utworzeniu Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. z 2005 r. Nr 31, poz. 264, z późn. zm.);
4)
ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148, z późn. zm.);
5)
ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. Nr 19, poz. 177, z późn. zm.);
6)
ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. Nr 116, poz. 1206 oraz z 2005 r. Nr 90, poz. 759);
7)
rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 3 września 2004 r. w sprawie przyjęcia Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006" (Dz. U. Nr 197, poz. 2032 oraz z 2005 r. Nr 185, poz. 1548);
8)
rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 8 września 2004 r. w sprawie Uzupełnienia Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006" (Dz. U. Nr 207, poz. 2117 oraz z 2005 r. Nr 199, poz. 1645);
9)
rozporządzenia Rady nr 1257/1999/WE z dnia 17 maja 1999 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich z Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR) oraz zmieniającego i uchylającego niektóre rozporządzenia (Dz. Urz. WE L 160 z 26.06.1999, z późn. zm.);
10)
rozporządzenia Rady nr 1260/1999/WE z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiającego ogólne przepisy w sprawie funduszy strukturalnych (Dz. Urz. WE L 161 z 26.06.1999, z późn. zm.);
11)
rozporządzenia Komisji nr 817/2004/WE z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady nr 1257/1999/WE w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich z Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR) (Dz. Urz. UE L 153 z 30.04.2004).

§ 18

Umowa została sporządzona w czterech jednobrzmiących egzemplarzach, z których po jednym otrzymują Beneficjent i Agencja, a dwa otrzymuje Instytucja Wdrażająca.

INSTYTUCJA WDRAŻAJĄCA BENEFICJENT

.......................... ......................

.......................... ......................

_________

1) Niepotrzebne skreślić.

2) Nie dotyczy prefinansowania.

3) Jeżeli projekt będzie realizowany w więcej niż jednej miejscowości, należy wymienić wszystkie miejscowości.

4) Jest to ostatnia płatność w ramach projektu.

5) Uchwała budżetowa - w przypadku gdy Beneficjentem jest gmina, plan finansowy - w przypadku gdy Beneficjentem jest instytucja kultury.

6) Nie dotyczy współfinansowania z krajowych środków publicznych będących w dyspozycji ministra właściwego do spraw kultury.

7) Dotyczy projektów, dla których pomoc będzie przekazywana w transzach.

Załączniki do umowy nr ....... o dofinansowanie projektu

Załącznik Nr 1

ZESTAWIENIE RZECZOWO-FINANSOWE PROJEKTU

Lp.Wyszczególnienie Mierniki rzeczoweKoszty kwalifikowalne projektu (w zł)
zakresu rzeczowegojednostka ilość ogółemw tym:
miary(liczba)I etapII etapIII etap
12345678
IKoszty inwestycyjne (Ki):
A*
1**
2
...
Suma A
B*
1**
2
...
Suma B
...*
1**
2
...
Suma ...
Suma kosztów inwestycyjnych (Ki)
IIKoszty ogólne (Ko)
1
2
...
Suma kosztów ogólnych (Ko)
IIISuma kosztów kwalifikowalnych projektu (Ki + Ko)

_________

* Zadanie lub grupa zadań realizowanych w ramach projektu.

** Zadanie lub dostawa/ robota /usługa realizowana w ramach projektu.

Załącznik Nr 2

DOKUMENTY, KTÓRE NALEŻY DOŁĄCZYĆ DO WNIOSKU O PŁATNOŚĆ:

1)
poświadczone za zgodność z oryginałem kopie faktur lub dokumentów księgowych o równoważnej wartości dowodowej, wraz z dowodami zapłaty;
2)
poświadczone za zgodność z oryginałem kopie dokumentów potwierdzających odbiór lub wykonanie prac;
3)
oznaczone datą i poświadczone za zgodność z oryginałem kopie wyciągów bankowych lub przelewów bankowych, dokumentujących operacje, na rachunku którego dotyczy wniosek;
4)
zestawienie rzeczowo-finansowe z realizacji projektu - na formularzu udostępnionym przez Instytucję Wdrażającą - oryginał;
5)
oświadczenie o kwalifikowalności VAT - na formularzu udostępnionym przez Instytucję Wdrażającą - oryginał;
6)
sprawozdanie z realizacji projektu - na formularzu udostępnionym przez Instytucję Wdrażającą (dołączane do wniosku o płatność końcową) - oryginał;
7)
zaświadczenie z banku o rachunku bankowym, na który mają być przekazane środki finansowe (dołączane do pierwszego wniosku o płatność) - oryginał;
8)
wyjaśnienie zmian dokonanych w poszczególnych pozycjach zestawienia rzeczowo-finansowego z realizacji projektu, przekraczających 10 % w stosunku do wartości wykazanych w zestawieniu rzeczowo-finansowym projektu stanowiącym załącznik nr 1 do umowy - oryginał;
9)
decyzja o pozwoleniu na użytkowanie obiektu budowlanego, jeżeli obowiązek jej uzyskania wynika z przepisów prawa krajowego1) - kopia poświadczona za zgodność z oryginałem;
10)
opinie, zaświadczenia, uzgodnienia lub pozwolenia w zakresie wymogów sanitarnych i ochrony środowiska, odnoszące się do realizowanego projektu, jeżeli obowiązek ich uzyskania wynika z przepisów prawa krajowego1) - oryginał lub kopia poświadczona za zgodność z oryginałem;
11)
opinia niezależnego rzeczoznawcy o wartości rynkowej zakupionej przez Beneficjenta nieruchomości (dotyczy budynku lub budowli oraz gruntu, na którym zostały one wzniesione) - oryginał lub kopia poświadczona za zgodność z oryginałem;
12)
opinia niezależnego rzeczoznawcy stwierdzająca, że budynek lub budowla, o których mowa w pkt 11, spełniają wymagania określone w przepisach prawa krajowego, lub wymieniająca elementy, które nie spełniają wymagań określonych w tych przepisach - oryginał lub kopia poświadczona za zgodność z oryginałem;
13)
oświadczenie Beneficjenta zawierające informacje dotyczące sprzedającego nieruchomość (dane osobowe, PESEL/REGON, NIP) oraz że sprzedający nieruchomość w ciągu ostatnich 10 lat przed dniem sprzedaży nieruchomości nie otrzymał pomocy krajowej lub wspólnotowej na tę nieruchomość (budynek lub budowlę oraz grunt, na którym zostały one wzniesione) - oryginał;
14)
umowy z dostawcami lub wykonawcami zawierające specyfikację będącą podstawą wystawienia każdej z przedłożonych faktur lub innych dokumentów księgowych o równoważnej wartości dowodowej - jeżeli nazwa towaru lub usługi w przedłożonej fakturze lub dokumencie księgowym o równoważnej wartości dowodowej odnosi się do umów zawartych przez Beneficjenta lub nie pozwala na precyzyjne określenie kosztów kwalifikowalnych - oryginał lub kopia poświadczona za zgodność z oryginałem.

_________

1) Jeżeli dotyczy.