Wyznaczenie dróg celnych oraz sposób poruszania się i przemieszczania towarów po tych drogach.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2013.1182 t.j.

Akt utracił moc
Wersja od: 7 października 2013 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW 1
z dnia 26 kwietnia 2004 r.
w sprawie wyznaczenia dróg celnych oraz sposobu poruszania się i przemieszczania towarów po tych drogach

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 19 marca 2004 r. - Prawo celne (Dz. U. z 2013 r. poz. 727 i 1149) zarządza się, co następuje:
1.
Wyznacza się kolejowe drogi celne prowadzące odcinkami linii kolejowych od otwartych kolejowych przejść granicznych do najbliżej położonych urzędów celnych w miejscowościach:
1)
Bartoszyce;
2)
Braniewo;
3)
(uchylony);
4)
Dorohusk;
5)
Hrebenne;
6)
Hrubieszów;
7)
Korsze;
8)
Kowalewo;
9)
Krościenko;
10)
Kuźnica Białostocka;
11)
Małaszewicze;
12)
Medyka-Żurawica;
13)
Przemyśl;
14)
Siemianówka;
15)
Terespol;
16)
Werchrata.
2.
W szczególnie uzasadnionych przypadkach, ze względu na potrzeby gospodarcze, dyrektor izby celnej może wyznaczyć dodatkowo inne kolejowe drogi celne.
Wyznacza się morskie drogi celne prowadzące trasą przepływu od miejsca przekroczenia morskiej granicy państwowej do najbliżej położonych urzędów celnych albo innych miejsc wyznaczonych lub uznanych przez organy celne w miejscowościach:
1)
Darłowo;
2)
Dziwnów;
3)
Elbląg;
4)
Frombork;
5)
Gdańsk;
6)
Gdańsk-Górki Zachodnie;
7)
Gdynia;
8)
Hel;
9)
Jastarnia;
10)
Jarosławiec;
11)
Krynica Morska;
12)
Kołobrzeg;
13)
Łeba;
14)
Mrzeżyno;
15)
Nowe Warpno;
16)
Police;
17)
Rowy;
18)
Stepnica;
19)
Szczecin;
20)
Świnoujście;
21)
Trzebież;
22)
Ustka;
23)
Władysławowo.
Wyznacza się powietrzne drogi celne prowadzące od miejsca przekroczenia powietrznej granicy państwowej drogami lotniczymi wyznaczonymi przez przepisy odrębne do najbliżej położonych urzędów celnych w miejscowościach:
1)
Bydgoszcz;
2)
Gdańsk-Rębiechowo;
3)
Katowice-Pyrzowice;
4)
Kielce-Masłowa;
5)
Kraków-Balice;
6)
Łódź-Lublinek;
7)
Poznań-Ławica;
8)
Rzeszów-Jasionka;
9)
Szczecin-Goleniów;
10)
Warszawa-Okęcie;
11)
Wrocław-Strachowice.
Drogi powietrzne wyznaczone przez przepisy odrębne, prowadzące bez międzylądowania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej do i z dodatkowych lotniczych przejść granicznych ustalonych przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych, stają się, z chwilą przekroczenia granicy państwowej przez statek powietrzny, drogami celnymi w rozumieniu art. 38 ust. 1 rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 z dnia 12 października 1992 r. ustanawiającego Wspólnotowy Kodeksy Celny (Dz. Urz. WE L 302 z 19.10.1992), ostatnio zmienionego aktem dotyczącym warunków przystąpienia Republiki Czeskiej, Republiki Estońskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Republiki Węgierskiej, Republiki Malty, Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki Słowenii i Republiki Słowackiej oraz dostosowań w traktatach stanowiących podstawę Unii Europejskiej (Dz. Urz. UE L 236 z 23.9.2003).
Drogi celne dla towarów przewożonych transportem drogowym wyznaczają organy celne na podstawie art. 38 ust. 1 rozporządzenia, o którym mowa w § 4.
1.
Środki transportu poruszające się drogą celną nie mogą, bez zgody organu celnego, zmieniać trasy przejazdu ani zatrzymywać się, z zastrzeżeniem ust. 2.
2.
Jeżeli na skutek nieprzewidzianych okoliczności lub działania siły wyższej obowiązek, o którym mowa w ust. 1, nie może zostać wykonany, osoba zobowiązana do jego wykonania lub inna osoba działająca w jej imieniu powinna bezzwłocznie poinformować organ celny o tej sytuacji.
Przeładunek towarów przemieszczanych po drogach celnych może nastąpić wyłącznie za zgodą organu celnego i w obecności funkcjonariusza celnego.
Organ celny może nałożyć na towary przemieszczane drogą celną zamknięcia celne, zarządzić ich konwojowanie lub strzeżenie, a także podjąć inne działania uniemożliwiające usunięcie towarów spod dozoru celnego i zapewniające przedstawienie towaru w nienaruszonym stanie.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 maja 2004 r. 2
1 Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. Nr 248, poz. 1481).
2 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 14 września 1999 r. w sprawie wyznaczenia dróg celnych oraz określenia zasad poruszania się i przemieszczania towarów po tych drogach (Dz. U. Nr 77, poz. 870), które utraciło moc z dniem wejścia w życie ustawy z dnia 19 marca 2004 r. - Prawo celne (Dz. U. Nr 68, poz. 622).