Dział 2 - DZIAŁ POKŁADOWY - Wyszkolenie i kwalifikacje zawodowe, pełnienie wacht oraz skład załóg statków morskich o polskiej przynależności.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2000.105.1117

Akt utracił moc
Wersja od: 30 listopada 2000 r.

DZIAŁ  II

DZIAŁ POKŁADOWY

Kwalifikacje zawodowe w żegludze międzynarodowej

§  9.
W dziale pokładowym w żegludze międzynarodowej ustala się, z zastrzeżeniem rozdziału 2, następujące stanowiska niezbędne dla zapewnienia bezpieczeństwa żeglugi:
1)
na poziomie pomocniczym - marynarza wachtowego, starszego marynarza,
2)
na poziomie operacyjnym - oficera wachtowego,
3)
na poziomie zarządzania - starszego oficera pokładowego, kapitana.
§  10.
W dziale pokładowym w żegludze międzynarodowej ustala się, z zastrzeżeniem rozdziału 2, następujące świadectwa kwalifikacji i dyplomy:
1)
świadectwo młodszego marynarza pokładowego,
2)
świadectwo marynarza wachtowego,
3)
świadectwo starszego marynarza,
4)
dyplom oficera wachtowego na statkach o pojemności brutto 500 i powyżej,
5)
dyplom starszego oficera pokładowego na statkach o pojemności brutto od 500 do 3.000,
6)
dyplom starszego oficera pokładowego na statkach o pojemności brutto 3.000 i powyżej,
7)
dyplom kapitana na statkach o pojemności brutto od 500 do 3.000,
8)
dyplom kapitana żeglugi wielkiej.
§  11.
Do uzyskania świadectwa młodszego marynarza pokładowego wymagane jest posiadanie świadectw o przeszkoleniach w zakresie:
1)
indywidualnych technik ratunkowych,
2)
ochrony przeciwpożarowej stopnia podstawowego,
3)
elementarnej pomocy medycznej,
4)
bezpieczeństwa osobistego i odpowiedzialności społecznej.
§  12.
Do uzyskania świadectwa marynarza wachtowego wymagane jest:
1)
zaliczenie pierwszego roku studiów na kierunku nawigacyjnym w wyższej uczelni morskiej oraz posiadanie 2-miesięcznej praktyki pływania na statkach morskich w dziale pokładowym albo
2)
ukończenie pierwszego roku nauki na kierunku nawigacyjnym w ośrodku szkoleniowym, o którym mowa w § 2 pkt 5 lit. a), kształcącym co najmniej na poziomie operacyjnym, oraz posiadanie 2-miesięcznej praktyki pływania na statkach morskich w dziale pokładowym, albo
3)
ukończenie nauki na kierunku pokładowym w ośrodku szkoleniowym, o którym mowa w § 2 pkt 5 lit. a) lub b), oraz posiadanie 2-miesięcznej praktyki pływania na statkach morskich w dziale pokładowym, albo
4)
posiadanie 12-miesięcznej praktyki pływania na statkach morskich w dziale pokładowym oraz złożenie egzaminu na poziomie pomocniczym, albo
5)
posiadanie 24-miesięcznej praktyki pływania w służbie radiowej na stanowisku radiooficera, w tym ukończenie pod nadzorem oficera wachtowego 6-miesięcznego programu szkolenia praktycznego na statkach morskich oraz złożenie egzaminu na poziomie pomocniczym, albo
6)
posiadanie 24-miesięcznego okresu zatrudnienia w charakterze pracownika przetwórni statku rybackiego oraz ukończenie kursu w ośrodku szkoleniowym i złożenie egzaminu na poziomie pomocniczym.
§  13.
Do uzyskania świadectwa starszego marynarza wymagane jest posiadanie świadectwa ratownika oraz:
1)
posiadanie świadectwa marynarza wachtowego i dodatkowej 24-miesięcznej praktyki pływania na statkach handlowych w dziale pokładowym, w tym 12 miesięcy praktyki pływania w żegludze międzynarodowej na statkach morskich o pojemności brutto 500 i powyżej oraz złożenie egzaminu na to stanowisko, albo
2)
posiadanie świadectwa starszego marynarza w żegludze krajowej oraz dodatkowej 6-miesięcznej praktyki pływania w żegludze międzynarodowej na statkach morskich o pojemności brutto 500 i powyżej.
§  14.
1.
Do uzyskania dyplomu oficera wachtowego na statkach o pojemności brutto 500 i powyżej wymagane jest posiadanie świadectw: operatora radarowego, operatora GMDSS (Światowego Morskiego Systemu Łączności Alarmowej i Bezpieczeństwa), ratownika, ochrony przeciwpożarowej stopnia wyższego i pierwszej pomocy medycznej oraz:
1)
ukończenie wyższej uczelni morskiej na kierunku nawigacyjnym, odbycie 12-miesięcznej praktyki pływania w dziale pokładowym na statkach morskich w żegludze międzynarodowej, w tym co najmniej 6 miesięcy praktyki na statkach morskich o pojemności brutto 500 i powyżej, potwierdzonej w wydanym przez uczelnię zaświadczeniu z zaliczenia dziennika praktyk, oraz złożenie egzaminu na poziomie operacyjnym albo
2)
ukończenie nauki na kierunku nawigacyjnym w ośrodku szkoleniowym, o którym mowa w § 2 pkt 5 lit. a), kształcącym co najmniej na poziomie operacyjnym, odbycie 12-miesięcznej praktyki pływania w dziale pokładowym na statkach morskich w żegludze międzynarodowej, w tym co najmniej 6 miesięcy praktyki pływania na statkach morskich o pojemności brutto 500 i powyżej, potwierdzonej w wydanym przez ośrodek zaświadczeniu z zaliczenia dziennika praktyk, oraz złożenie egzaminu na poziomie operacyjnym, albo
3)
posiadanie dyplomu oficera wachtowego żeglugi bałtyckiej oraz dodatkowej 12-miesięcznej praktyki pływania w żegludze międzynarodowej na statkach morskich o pojemności brutto 500 i powyżej w dziale pokładowym oraz ukończenie kursu w ośrodku szkoleniowym i złożenie egzaminu na poziomie operacyjnym, albo
4)
posiadanie świadectwa starszego marynarza, dodatkowej 12-miesięcznej praktyki pływania w żegludze międzynarodowej na statkach morskich o pojemności brutto 500 i powyżej na stanowisku starszego marynarza oraz ukończenie kursu w ośrodku szkoleniowym i złożenie egzaminu na poziomie operacyjnym, albo
5)
posiadanie świadectwa marynarza wachtowego, dodatkowej 36-miesięcznej praktyki pływania na statkach morskich w żegludze międzynarodowej w dziale pokładowym, w tym co najmniej 12 miesięcy praktyki pływania na morskich statkach handlowych o pojemności brutto 500 i powyżej, oraz ukończenie kursu w ośrodku szkoleniowym i złożenie egzaminu na poziomie operacyjnym.
2.
Praktyka pływania, o której mowa w ust. 1, powinna zawierać okres pełnienia obowiązków wachtowych na mostku pod nadzorem kapitana albo oficera wachtowego przez co najmniej 6 miesięcy, udokumentowany w zaświadczeniu o pełnieniu wachty nawigacyjnej. Wzór zaświadczenia określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.
3.
Za równorzędny z egzaminem na poziomie operacyjnym uznaje się egzamin dyplomowy złożony w wyższej uczelni morskiej na kierunku nawigacyjnym.
§  15.
1.
Do uzyskania dyplomu starszego oficera pokładowego na statkach o pojemności brutto od 500 do 3.000 wymagane jest:
1)
posiadanie dyplomu oficera wachtowego na statkach o pojemności brutto 500 i powyżej, dodatkowej 6-miesięcznej praktyki pływania na stanowisku oficera wachtowego na morskich statkach handlowych o pojemności brutto 500 i powyżej w żegludze międzynarodowej oraz ukończenie kursu w ośrodku szkoleniowym i złożenie egzaminu na poziomie zarządzania albo
2)
posiadanie dyplomu kapitana żeglugi bałtyckiej, dodatkowej 6-miesięcznej praktyki pływania na statkach morskich o pojemności brutto 500 i powyżej w żegludze międzynarodowej na stanowisku oficera wachtowego oraz ukończenie kursu w ośrodku szkoleniowym i złożenie egzaminu na poziomie zarządzania.
2.
Obowiązek ukończenia kursu, o którym mowa w ust. 1, nie dotyczy absolwentów kierunku nawigacyjnego wyższych uczelni morskich.
3.
Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio do absolwentów kierunku nawigacyjnego ośrodków szkoleniowych, o których mowa w § 2 pkt 5 lit. a), kształcących na poziomie zarządzania.
§  16.
1.
Do uzyskania dyplomu starszego oficera pokładowego na statkach o pojemności brutto 3.000 i powyżej wymagane jest:
1)
posiadanie dyplomu oficera wachtowego na statkach o pojemności brutto 500 i powyżej, dodatkowej 18-miesięcznej praktyki pływania na stanowisku oficera wachtowego na morskich statkach handlowych o pojemności brutto 500 i powyżej w żegludze międzynarodowej, w tym co najmniej 12 miesięcy praktyki pływania na statkach o pojemności brutto 3.000 i powyżej oraz ukończenie kursu w ośrodku szkoleniowym i złożenie egzaminu na poziomie zarządzania, albo
2)
posiadanie dyplomu starszego oficera pokładowego na statkach o pojemności brutto od 500 do 3.000, dodatkowej 12-miesięcznej praktyki pływania na stanowisku starszego oficera pokładowego na morskich statkach handlowych o pojemności brutto 500 i powyżej w żegludze międzynarodowej albo na stanowisku oficera wachtowego na morskich statkach handlowych o pojemności brutto 3.000 i powyżej w żegludze międzynarodowej.
2.
Obowiązek ukończenia kursu, o którym mowa w ust. 1, nie dotyczy absolwentów kierunku nawigacyjnego wyższych uczelni morskich.
3.
Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio do absolwentów kierunku nawigacyjnego ośrodków szkoleniowych, o których mowa w § 2 pkt 5 lit. a), kształcących na poziomie zarządzania.
§  17.
Do uzyskania dyplomu kapitana na statkach o pojemności brutto od 500 do 3.000 wymagane jest:
1)
posiadanie dyplomu starszego oficera pokładowego na statkach o pojemności brutto od 500 do 3.000, dodatkowej 24-miesięcznej praktyki pływania na stanowisku starszego oficera pokładowego na morskich statkach handlowych o pojemności brutto od 500 do 3.000 w żegludze międzynarodowej albo
2)
posiadanie dyplomu starszego oficera pokładowego na statkach o pojemności brutto 3.000 i powyżej, dodatkowej 12-miesięcznej praktyki pływania na stanowisku starszego oficera pokładowego na morskich statkach handlowych o pojemności brutto 3.000 i powyżej w żegludze międzynarodowej.
§  18.
Do uzyskania dyplomu kapitana żeglugi wielkiej na statkach o pojemności brutto 3.000 i powyżej wymagane jest:
1)
posiadanie dyplomu starszego oficera pokładowego na statkach o pojemności brutto 3.000 i powyżej, dodatkowej 18-miesięcznej praktyki pływania na stanowisku starszego oficera pokładowego na morskich statkach handlowych o pojemności brutto 3.000 i powyżej w żegludze międzynarodowej oraz złożenie egzaminu na to stanowisko, przy czym połowa wymaganej praktyki pływania może być zastąpiona praktyką na stanowisku kapitana na statkach morskich o pojemności brutto od 500 do 3.000, albo
2)
posiadanie dyplomu kapitana na statkach o pojemności brutto od 500 do 3.000, dodatkowej 9-miesięcznej praktyki pływania na stanowisku starszego oficera pokładowego na morskich statkach handlowych o pojemności brutto 3.000 i powyżej w żegludze międzynarodowej oraz złożenie egzaminu na to stanowisko.
§  19.
Ustala się następujące uprawnienia zawodowe posiadaczy świadectw kwalifikacji i dyplomów w dziale pokładowym w żegludze międzynarodowej:
1)
świadectwo marynarza wachtowego upoważnia do zajmowania stanowisk:
a)
marynarza wachtowego - na każdym statku,
b)
rybaka - na każdym statku rybackim, pod warunkiem złożenia egzaminu ze znajomości narzędzi połowowych,
c)
kierownika - łodzi, w tym rybackiej, o długości całkowitej do 9 m i mocy silnika do 200 kW w żegludze krajowej, pod warunkiem złożenia egzaminu z zakresu obsługi silników spalinowych,
2)
świadectwo starszego marynarza upoważnia do zajmowania stanowisk:
a)
starszego marynarza - na każdym statku,
b)
starszego rybaka - na każdym statku rybackim, pod warunkiem złożenia egzaminu ze znajomości narzędzi połowowych,
c)
kierownika:
na statku bez własnego napędu o pojemności brutto poniżej 500 w żegludze krajowej,
na statku o długości całkowitej do 15 m i mocy silnika do 200 kW w żegludze krajowej, bez prawa przewozu pasażerów, pod warunkiem złożenia egzaminu z zakresu obsługi silników spalinowych,
3)
dyplom oficera wachtowego na statkach o pojemności brutto 500 i powyżej upoważnia do zajmowania stanowisk:
a)
oficera wachtowego - na każdym statku,
b)
kapitana:
na statku bez własnego napędu,
na statku o pojemności brutto poniżej 500 w żegludze krajowej bez prawa przewozu pasażerów,
4)
dyplom starszego oficera na statkach o pojemności brutto od 500 do 3.000 upoważnia do zajmowania stanowisk:
a)
starszego oficera - na każdym statku o pojemności brutto poniżej 3.000,
b)
kapitana:
na statku o pojemności brutto poniżej 500 w żegludze bałtyckiej, przy czym na statku pasażerskim - pod warunkiem odbycia 6-miesięcznej praktyki pływania na stanowiskach oficerskich na tych statkach albo 3-miesięcznej praktyki pływania jako dubler na tym stanowisku,
na każdym statku w żegludze krajowej, przy czym na statku pasażerskim - pod warunkiem odbycia 6-miesięcznej praktyki pływania na stanowiskach oficerskich na tych statkach albo 3-miesięcznej praktyki pływania jako dubler na tym stanowisku,
5)
dyplom starszego oficera na statkach o pojemności brutto 3.000 i powyżej upoważnia do zajmowania stanowisk:
a)
starszego oficera - na każdym statku,
b)
kapitana - na każdym statku w żegludze krajowej i bałtyckiej pod warunkiem odbycia 12-miesięcznej praktyki pływania na stanowisku starszego oficera,
6)
dyplom kapitana na statkach o pojemności brutto od 500 do 3.000 upoważnia do zajmowania stanowisk:
a)
starszego oficera - na każdym statku,
b)
kapitana:
na każdym statku w żegludze krajowej,
na statku o pojemności brutto poniżej 3.000,
7)
dyplom kapitana żeglugi wielkiej upoważnia do zajmowania stanowiska kapitana - na każdym statku.

Kwalifikacje zawodowe w żegludze bałtyckiej

§  20.
W dziale pokładowym w żegludze bałtyckiej ustala się następujące stanowiska:
1)
na poziomie operacyjnym - oficera wachtowego,
2)
na poziomie zarządzania - kapitana.
§  21.
W dziale pokładowym w żegludze bałtyckiej ustala się następujące dyplomy:
1)
dyplom oficera wachtowego żeglugi bałtyckiej,
2)
dyplom kapitana żeglugi bałtyckiej.
§  22.
1.
Do uzyskania dyplomu oficera wachtowego żeglugi bałtyckiej wymagane jest posiadanie świadectw: operatora radarowego, operatora GMDSS, ratownika, ochrony przeciwpożarowej stopnia wyższego i pierwszej pomocy medycznej oraz:
1)
ukończenie wyższej uczelni morskiej na kierunku nawigacyjnym, odbycie 12-miesięcznej praktyki pływania w dziale pokładowym na statkach morskich w żegludze co najmniej bałtyckiej, potwierdzonej w wydanym przez uczelnię zaświadczeniu z zaliczenia dziennika praktyk, oraz złożenie egzaminu na poziomie operacyjnym w żegludze bałtyckiej albo
2)
ukończenie nauki na kierunku nawigacyjnym w ośrodku szkoleniowym, o którym mowa w § 2 pkt 5 lit. a), kształcącym co najmniej na poziomie operacyjnym, odbycie 12-miesięcznej praktyki pływania w dziale pokładowym na statkach morskich w żegludze co najmniej bałtyckiej, potwierdzonej w wydanym przez ośrodek zaświadczeniu z zaliczenia dziennika praktyk, oraz złożenie egzaminu na poziomie operacyjnym w żegludze bałtyckiej, albo
3)
posiadanie świadectwa marynarza, dodatkowej 24-miesięcznej praktyki pływania na statkach morskich w dziale pokładowym w żegludze co najmniej bałtyckiej oraz ukończenie kursu w ośrodku szkoleniowym i złożenie egzaminu na poziomie operacyjnym w żegludze bałtyckiej, albo
4)
posiadanie świadectwa starszego marynarza, dodatkowej 12-miesięcznej praktyki pływania na statkach morskich w dziale pokładowym w żegludze co najmniej bałtyckiej oraz ukończenie kursu w ośrodku szkoleniowym i złożenie egzaminu na poziomie operacyjnym w żegludze bałtyckiej.
2.
Za równorzędny z egzaminem na poziomie operacyjnym w żegludze bałtyckiej uznaje się egzamin dyplomowy złożony w wyższej uczelni morskiej na kierunku nawigacyjnym.
§  23.
1.
Do uzyskania dyplomu kapitana żeglugi bałtyckiej wymagane jest:
1)
posiadanie dyplomu oficera wachtowego co najmniej żeglugi bałtyckiej, dodatkowej 12-miesięcznej praktyki pływania na stanowisku oficera wachtowego na statkach morskich o pojemności brutto powyżej 200 w żegludze co najmniej bałtyckiej oraz ukończenie kursu w ośrodku szkoleniowym i złożenie egzaminu na poziomie zarządzania w żegludze bałtyckiej albo
2)
posiadanie dyplomu szypra w żegludze krajowej co najmniej klasy 2, dodatkowej 6-miesięcznej praktyki pływania na stanowisku oficera wachtowego w żegludze międzynarodowej oraz ukończenie kursu w ośrodku szkoleniowym i złożenie egzaminu na poziomie zarządzania w żegludze bałtyckiej, albo
3)
posiadanie dyplomu starszego oficera na statku morskim o pojemności brutto od 500 do 3.000.
2.
Obowiązek ukończenia kursu, o którym mowa w ust. 1, nie dotyczy absolwentów kierunku nawigacyjnego: wyższych uczelni morskich i ośrodków szkoleniowych, o których mowa w § 2 pkt 5 lit. a), kształcących na poziomie zarządzania.
§  24.
Ustala się następujące uprawnienia zawodowe dla osób posiadających dyplomy w dziale pokładowym w żegludze bałtyckiej:
1)
dyplom oficera wachtowego żeglugi bałtyckiej upoważnia do zajmowania stanowiska:
a)
oficera wachtowego:
na statku o pojemności brutto poniżej 500 w żegludze bałtyckiej,
na każdym statku w żegludze krajowej,
b)
kapitana:
na statku bez własnego napędu o pojemności brutto do 3.000 w żegludze bałtyckiej, z wyjątkiem statków pasażerskich,
na statku o pojemności brutto poniżej 500 w żegludze krajowej, przy czym na statku pasażerskim - pod warunkiem odbycia dodatkowej 6-miesięcznej praktyki pływania na statku pasażerskim na stanowisku oficera wachtowego,
2)
dyplom kapitana żeglugi bałtyckiej upoważnia do zajmowania stanowiska kapitana:
a)
na statku o pojemności brutto poniżej 500 w żegludze bałtyckiej, z wyjątkiem statków pasażerskich,
b)
na każdym statku bez własnego napędu,
c)
na statku o pojemności brutto poniżej 3.000 w żegludze krajowej, przy czym na statku pasażerskim - pod warunkiem odbycia dodatkowej 3-miesięcznej praktyki pływania na statku pasażerskim na stanowisku starszego oficera pokładowego albo dublera na stanowisku kapitana na tym statku.

Kwalifikacje zawodowe w żegludze krajowej

§  25.
W dziale pokładowym w żegludze krajowej ustala się następujące świadectwa kwalifikacji i dyplomy:
1)
świadectwo marynarza w żegludze krajowej,
2)
świadectwo starszego marynarza w żegludze krajowej,
3)
dyplom szypra klasy 2 w żegludze krajowej,
4)
dyplom szypra klasy 1 w żegludze krajowej,
5)
dyplom kapitana w żegludze krajowej.
§  26.
Do uzyskania świadectwa marynarza w żegludze krajowej wymagane jest:
1)
posiadanie 12-miesięcznej praktyki pływania na statkach morskich w dziale pokładowym albo
2)
ukończenie nauki na kierunku pokładowym w ośrodku szkoleniowym, o którym mowa w § 2 pkt 5 lit. a) lub b), oraz posiadanie 2-miesięcznej praktyki pływania na statkach morskich w dziale pokładowym.
§  27.
Do uzyskania świadectwa starszego marynarza w żegludze krajowej wymagane jest posiadanie świadectwa marynarza w żegludze krajowej, dodatkowej 18-miesięcznej praktyki pływania na statkach morskich i złożenie egzaminu na to stanowisko.
§  28.
1.
Do uzyskania dyplomu szypra klasy 2 w żegludze krajowej wymagane jest posiadanie świadectw: ratownika, ochrony przeciwpożarowej stopnia wyższego, pierwszej pomocy medycznej i operatora radarowego oraz:
1)
posiadanie świadectwa starszego marynarza w żegludze międzynarodowej, dodatkowej 12-miesięcznej praktyki pływania na stanowisku starszego marynarza na statkach morskich oraz ukończenie kursu w ośrodku szkoleniowym i złożenie egzaminu na to stanowisko albo
2)
posiadanie świadectwa starszego marynarza w żegludze krajowej, dodatkowej 18-miesięcznej praktyki pływania na stanowisku starszego marynarza na statkach morskich oraz ukończenie kursu w ośrodku szkoleniowym i złożenie egzaminu na to stanowisko, albo
3)
posiadanie co najmniej stopnia podoficera Marynarki Wojennej albo Straży Granicznej, wykształcenia o kierunku nawigacyjnym, dodatkowej 24-miesięcznej praktyki pływania w dziale pokładowym na statkach morskich, albo
4)
posiadanie patentu kapitana żeglugi śródlądowej I klasy, dodatkowej 12-miesięcznej praktyki pływania na stanowisku kapitana w żegludze śródlądowej na statkach o pojemności brutto powyżej 200 oraz złożenie egzaminu na to stanowisko.
2.
Obowiązek zaliczenia kursu i złożenia egzaminu, o których mowa w ust. 1, nie dotyczy absolwentów kierunku nawigacyjnego: wyższych uczelni morskich i ośrodków szkoleniowych, o których mowa w § 2 pkt 5 lit. a), kształcących na poziomie operacyjnym.
§  29.
Do uzyskania dyplomu szypra klasy 1 w żegludze krajowej wymagane jest posiadanie dyplomu szypra klasy 2 w żegludze krajowej, dodatkowej 12-miesięcznej praktyki pływania na stanowisku kapitana na statkach o pojemności brutto od 50 do 200.
§  30.
Do uzyskania dyplomu kapitana w żegludze krajowej wymagane jest posiadanie dyplomu szypra klasy 1 w żegludze krajowej oraz dodatkowej 12-miesięcznej praktyki pływania na stanowisku kapitana na statkach pasażerskich przewożących do 250 pasażerów.
§  31.
Praktykę pływania nabytą na statkach morskich bez własnego napędu zalicza się do praktyki wymaganej do uzyskania dyplomów i świadectw kwalifikacji w żegludze krajowej w dziale pokładowym w wymiarze: 2 miesiące tej praktyki liczone jako 1 miesiąc praktyki wymaganej, w ilości nie większej niż 1/3 wymiaru wymaganej praktyki pływania.
§  32.
Ustala się następujące uprawnienia zawodowe posiadaczy świadectw i dyplomów w dziale pokładowym w żegludze krajowej:
1)
świadectwo marynarza w żegludze krajowej uprawnia do zajmowania stanowiska:
a)
marynarza wachtowego - na każdym statku w żegludze krajowej,
b)
rybaka - na każdym statku rybackim, pod warunkiem złożenia egzaminu ze znajomości narzędzi połowowych,
c)
kierownika - łodzi, w tym rybackiej, o długości całkowitej do 9 m i mocy silnika do 200 kW w żegludze krajowej, pod warunkiem złożenia egzaminu z zakresu obsługi silników spalinowych,
2)
świadectwo starszego marynarza w żegludze krajowej uprawnia do zajmowania stanowiska:
a)
starszego marynarza - na każdym statku w żegludze krajowej,
b)
starszego rybaka - na każdym statku rybackim, pod warunkiem złożenia egzaminu ze znajomości narzędzi połowowych,
c)
kierownika - na statku morskim o długości całkowitej do 15 m i mocy silnika do 200 kW w żegludze krajowej, z wyłączeniem statków pasażerskich, pod warunkiem złożenia egzaminu z zakresu obsługi silników spalinowych,
3)
dyplom szypra klasy 2 w żegludze krajowej uprawnia do zajmowania stanowiska kapitana:
a)
na statku bez własnego napędu o pojemności brutto poniżej 1.600 w żegludze krajowej, z wyłączeniem statków pasażerskich,
b)
na statku o pojemności brutto poniżej 200 w żegludze krajowej, z wyłączeniem statków pasażerskich,
4)
dyplom szypra klasy 1 w żegludze krajowej uprawnia do zajmowania stanowiska kapitana - na każdym statku w żegludze krajowej, przy czym na statku pasażerskim przewożącym do 250 pasażerów - pod warunkiem odbycia 2-miesięcznej praktyki pływania na statku pasażerskim w charakterze dublera na stanowisku kapitana,
5)
dyplom kapitana w żegludze krajowej uprawnia do zajmowania stanowiska kapitana - na każdym statku w żegludze krajowej.

Kwalifikacje zawodowe w rybołówstwie morskim

§  33.
W dziale pokładowym w rybołówstwie morskim ustala się następujące świadectwa kwalifikacji i dyplomy:
1)
świadectwo rybaka rybołówstwa morskiego,
2)
świadectwo starszego rybaka rybołówstwa morskiego,
3)
dyplom szypra klasy 2 rybołówstwa morskiego,
4)
dyplom szypra klasy 1 rybołówstwa morskiego.
§  34.
Do uzyskania świadectwa rybaka rybołówstwa morskiego wymagane jest:
1)
posiadanie 12-miesięcznej praktyki pływania na statkach rybackich w dziale pokładowym albo
2)
ukończenie nauki na kierunku pokładowym w ośrodku szkoleniowym, o którym mowa w § 2 pkt 5 lit. a) lub b), oraz posiadanie 2-miesięcznej praktyki pływania na statkach rybackich w dziale pokładowym, albo
3)
posiadanie 24-miesięcznego okresu zatrudnienia w charakterze pracownika przetwórni statku rybackiego.
§  35.
Do uzyskania świadectwa starszego rybaka rybołówstwa morskiego wymagane jest:
1)
posiadanie świadectwa rybaka rybołówstwa morskiego oraz dodatkowej 18-miesięcznej praktyki pływania na statkach rybackich w dziale pokładowym albo
2)
ukończenie nauki na kierunku rybackim w ośrodku szkoleniowym, o którym mowa w § 2 pkt 5 lit. a) lub b), oraz posiadanie świadectwa rybaka rybołówstwa morskiego i 12-miesięcznej praktyki pływania na statkach rybackich w dziale pokładowym.
§  36.
Do uzyskania dyplomu szypra klasy 2 rybołówstwa morskiego wymagane jest:
1)
posiadanie świadectwa starszego marynarza w żegludze międzynarodowej, dodatkowej 12-miesięcznej praktyki pływania na statkach rybackich w dziale pokładowym oraz ukończenie kursu w ośrodku szkoleniowym i złożenie egzaminu na to stanowisko albo
2)
posiadanie świadectwa starszego rybaka rybołówstwa morskiego, dodatkowej 12-miesięcznej praktyki pływania na statkach rybackich w dziale pokładowym oraz ukończenie kursu w ośrodku szkoleniowym i złożenie egzaminu na to stanowisko, albo
3)
posiadanie świadectwa starszego marynarza w żegludze krajowej, dodatkowej 18-miesięcznej praktyki pływania na statkach rybackich w dziale pokładowym oraz ukończenie kursu w ośrodku szkoleniowym i złożenie egzaminu na to stanowisko, albo
4)
posiadanie dyplomu szypra klasy 2 w żegludze krajowej, dodatkowej 6-miesięcznej praktyki pływania na statkach rybackich w dziale pokładowym oraz złożenie egzaminu na to stanowisko.
§  37.
Do uzyskania dyplomu szypra klasy 1 rybołówstwa morskiego wymagane jest posiadanie dyplomu szypra klasy 2 rybołówstwa morskiego, dodatkowej 12-miesięcznej praktyki pływania na stanowisku kapitana na statkach rybackich o długości całkowitej 24 m i poniżej oraz ukończenie kursu w ośrodku szkoleniowym i złożenie egzaminu na to stanowisko.
§  38.
Ustala się następujące uprawnienia zawodowe w rybołówstwie morskim:
1)
świadectwo rybaka rybołówstwa morskiego upoważnia do zajmowania stanowiska:
a)
rybaka - na każdym statku rybackim,
b)
kierownika - łodzi rybackiej o długości całkowitej do 9 m i mocy silnika do 200 kW w żegludze krajowej, pod warunkiem złożenia egzaminu z zakresu obsługi silników spalinowych,
2)
świadectwo starszego rybaka rybołówstwa morskiego upoważnia do zajmowania stanowiska:
a)
starszego rybaka - na każdym statku rybackim,
b)
kierownika - statku rybackiego o długości całkowitej do 15 m i mocy silnika do 200 kW w żegludze krajowej, pod warunkiem złożenia egzaminu z zakresu obsługi silników spalinowych,
c)
oficera wachtowego - na statku rybackim o długości całkowitej do 24 m, pod warunkiem odbycia dodatkowej 12-miesięcznej praktyki pływania i złożenia egzaminu upoważniającego do pełnienia samodzielnej wachty morskiej, potwierdzonego odpowiednim zaświadczeniem,
3)
dyplom szypra klasy 2 rybołówstwa morskiego upoważnia do zajmowania stanowiska kapitana - na statku rybackim o długości całkowitej 24 m i poniżej,
4)
dyplom szypra klasy 1 rybołówstwa morskiego upoważnia do zajmowania stanowiska kapitana - na każdym statku rybackim.