Rozdział 2 - Dział pokładowy w żegludze przybrzeżnej - Wyszkolenie i kwalifikacje zawodowe marynarzy.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2005.47.445

Akt utracił moc
Wersja od: 12 stycznia 2011 r.

Rozdział  2

Dział pokładowy w żegludze przybrzeżnej

§  32.
W dziale pokładowym w żegludze przybrzeżnej ustala się następujące stanowiska:
1)
na poziomie operacyjnym - oficera wachtowego;
2)
na poziomie zarządzania - kapitana.
§  33.
W dziale pokładowym w żegludze przybrzeżnej ustala się następujące dyplomy:
1)
dyplom oficera wachtowego żeglugi przybrzeżnej;
2)
dyplom kapitana żeglugi przybrzeżnej.
§  34.
1.
Do uzyskania dyplomu oficera wachtowego żeglugi przybrzeżnej wymagane jest posiadanie świadectw: przeszkolenia w zakresie wykorzystania radaru i ARPA na poziomie operacyjnym, ratownika, ochrony przeciwpożarowej stopnia wyższego, pierwszej pomocy medycznej, odpowiednie świadectwo operatora urządzeń radiowych w służbie radiokomunikacyjnej morskiej oraz:
1)
ukończenie uczelni morskiej na kierunku nawigacyjnym, odbycie 12-miesięcznej praktyki pływania w dziale pokładowym na statkach morskich w żegludze co najmniej przybrzeżnej, potwierdzonej w wydanym przez uczelnię zaświadczeniu o zaliczeniu dziennika praktyk, oraz złożenie egzaminu na poziomie operacyjnym w żegludze przybrzeżnej albo
2)
ukończenie nauki w zakresie nawigacji w ośrodku szkoleniowym, o którym mowa w § 2 pkt 5 lit. a, kształcącym co najmniej na poziomie operacyjnym, odbycie 12-miesięcznej praktyki pływania w dziale pokładowym na statkach morskich w żegludze co najmniej przybrzeżnej, potwierdzonej w wydanym przez ośrodek zaświadczeniu o zaliczeniu dziennika praktyk, oraz złożenie egzaminu na poziomie operacyjnym w żegludze przybrzeżnej, albo
3)
posiadanie świadectwa starszego marynarza, dodatkowej 12-miesięcznej praktyki pływania na statkach morskich w dziale pokładowym w żegludze międzynarodowej oraz ukończenie szkolenia w ośrodku szkoleniowym i złożenie egzaminu na poziomie operacyjnym w żegludze przybrzeżnej, albo
4)
posiadanie dyplomu szypra 1 klasy żeglugi krajowej oraz ukończenie szkolenia w ośrodku szkoleniowym i złożenie egzaminu na poziomie operacyjnym w żegludze przybrzeżnej.
2.
Za równorzędny z egzaminem na poziomie operacyjnym w żegludze przybrzeżnej uznaje się egzamin dyplomowy złożony w uczelni morskiej na kierunku nawigacyjnym.
§  35.
1.
Do uzyskania dyplomu kapitana żeglugi przybrzeżnej wymagane jest ukończenie 20 roku życia oraz posiadanie dyplomu oficera wachtowego na statkach o pojemności brutto 500 i powyżej lub oficera wachtowego w żegludze przybrzeżnej, dodatkowej 12-miesięcznej praktyki pływania na statkach morskich o pojemności brutto powyżej 200 w żegludze międzynarodowej na stanowisku oficera wachtowego, świadectwa przeszkolenia w zakresie wykorzystania radaru i ARPA na poziomie zarządzania oraz ukończenie szkolenia w ośrodku szkoleniowym i złożenie egzaminu na poziomie zarządzania w żegludze przybrzeżnej.
2.
Obowiązek ukończenia szkolenia, o którym mowa w ust. 1, nie dotyczy absolwentów kierunku nawigacyjnego uczelni morskich i ośrodków szkoleniowych kształcących na poziomie zarządzania w żegludze przybrzeżnej.
§  36.
Ustala się następujące uprawnienia zawodowe posiadaczy dyplomów w dziale pokładowym w żegludze przybrzeżnej:
1)
dyplom oficera wachtowego żeglugi przybrzeżnej upoważnia do zajmowania stanowiska:
a)
oficera wachtowego:
-
na każdym statku o pojemności brutto poniżej 500 w żegludze przybrzeżnej,
-
na każdym statku w żegludze krajowej,
b)
kapitana:
-
na statku bez własnego napędu o pojemności brutto poniżej 3.000 w żegludze przybrzeżnej,
-
na statku o pojemności brutto poniżej 500 w żegludze krajowej, z wyjątkiem statków pasażerskich;
2)
dyplom kapitana żeglugi przybrzeżnej upoważnia do zajmowania stanowiska:
a)
oficera wachtowego na każdym statku w żegludze przybrzeżnej,
b)
kapitana:
-
na statku o pojemności brutto poniżej 500 w żegludze przybrzeżnej, przy czym na statku pasażerskim - pod warunkiem odbycia dodatkowej 3-miesięcznej praktyki pływania na statkach pasażerskich w charakterze dublera na stanowisku kapitana na tym statku,
-
na każdym statku bez własnego napędu,
-
na każdym statku w żegludze krajowej, przy czym na statku pasażerskim - pod warunkiem odbycia dodatkowej 3-miesięcznej praktyki pływania na statkach pasażerskich na stanowisku starszego oficera pokładowego albo w charakterze dublera na stanowisku kapitana na tym statku.