Rozdział 1 - Przeszkolenia ogólne - Wyszkolenie i kwalifikacje zawodowe marynarzy.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2003.81.734

Akt utracił moc
Wersja od: 12 maja 2003 r.

Rozdział  1

Przeszkolenia ogólne

§  60.
1.
Każdy członek załogi statku obowiązany jest posiadać świadectwo z przeszkolenia w zakresie indywidualnych technik ratunkowych oraz odbyć na statku przeszkolenie zapoznawcze obejmujące zagadnienia związane z ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska morskiego, bezpieczeństwem i higieną pracy oraz wyposażeniem ratunkowym.
2.
Niezależnie od wymogów określonych w ust. 1, każdy marynarz jest obowiązany, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4, posiadać dodatkowo świadectwa z przeszkoleń w zakresie:
1)
ochrony przeciwpożarowej stopnia podstawowego;
2)
elementarnych zasad udzielania pierwszej pomocy medycznej;
3)
bezpieczeństwa własnego i odpowiedzialności wspólnej.
3.
Wymogi określone w ust. 2 pkt 1 oraz 2 nie dotyczą oficerów posiadających świadectwa przeszkolenia wyższego stopnia.
4.
Wymogi określone w ust. 2 pkt 3 nie dotyczą członków załóg statków żeglugi krajowej innych niż pasażerskie i statków rybackich.
§  61.
Na statku rybackim wyposażonym w radar i ARPA kapitan i każdy oficer pełniący wachtę nawigacyjną obowiązani są posiadać świadectwo przeszkolenia w zakresie wykorzystania radaru i ARPA na poziomie operacyjnym i odpowiednie świadectwo upoważniające do obsługi urządzeń radiokomunikacyjnych.
§  62.
1.
Każdy członek załogi wyznaczony do kierowania zbiorczym środkiem ratunkowym obowiązany jest posiadać świadectwo ratownika, z zastrzeżeniem ust. 2.
2.
Na statkach wyposażonych w szybkie łodzie ratownicze każdy członek załogi wyznaczony do kierowania tą łodzią obowiązany jest posiadać świadectwo starszego ratownika.
3.
Do uzyskania świadectwa ratownika wymagane jest posiadanie co najmniej 6-miesięcznej praktyki pływania na statkach morskich, ukończenie przedmiotowego kursu w ośrodku szkoleniowym i złożenie egzaminu.
4.
Do uzyskania świadectwa starszego ratownika wymagane jest posiadanie świadectwa ratownika, ukończenie przedmiotowego kursu w ośrodku szkoleniowym i złożenie egzaminu.
§  63.
Na statkach wyposażonych w urządzenia radiokomunikacyjne kapitan i oficerowie w dziale pokładowym powinni posiadać odpowiednie świadectwo operatora GMDSS.
§  64.
Na morskich statkach handlowych w żegludze międzynarodowej przynajmniej jeden członek załogi powinien posiadać świadectwo przeszkolenia w zakresie sprawowania opieki medycznej nad chorym.
§  65.
1.
Osoby nieposiadające odpowiednich przeszkoleń i kwalifikacji przewidzianych w rozporządzeniu nie mogą przez armatora zostać dopuszczone do pracy na statku.
2.
Odpowiedni oficer wyznaczony przez armatora nadzoruje szkolenie w zakresie:
1)
zapoznania nowo okrętowanych członków załogi ze statkiem w zakresie zagadnień związanych z ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska morskiego, bezpieczeństwem i higieną pracy oraz wyposażeniem ratunkowym;
2)
realizacji programu objętego dziennikiem praktyk.
3.
Na statkach pasażerskich, w tym pasażerskich ro-ro, przewożących powyżej 400 pasażerów powinien być wyznaczony oficer o specjalności pokładowej posiadający dyplom na poziomie zarządzania odpowiedzialny za sprawy bezpieczeństwa i ochrony oraz stan sprzętu ratunkowego i pożarowego, a także szkolenie załogi w zakresie bezpieczeństwa życia na morzu i ochrony środowiska morskiego.