Rozdział 2 - Marynarze działu maszynowego statków morskich - Wyszkolenie i kwalifikacje zawodowe marynarzy.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2003.81.734

Akt utracił moc
Wersja od: 12 maja 2003 r.

Rozdział  2

Marynarze działu maszynowego statków morskich

§  14.
W dziale maszynowym w specjalności mechanicznej na poziomie pomocniczym ustala się stanowisko motorzysty wachtowego.
§  15.
W dziale maszynowym w specjalności mechanicznej ustala się następujące świadectwa:
1)
świadectwo młodszego motorzysty;
2)
świadectwo motorzysty wachtowego.
§  16.
Do uzyskania świadectwa młodszego motorzysty wymagane jest posiadanie świadectw przeszkolenia w zakresie:
1)
indywidualnych technik ratunkowych;
2)
ochrony przeciwpożarowej stopnia podstawowego;
3)
elementarnych zasad udzielania pierwszej pomocy medycznej;
4)
bezpieczeństwa własnego i odpowiedzialności wspólnej.
§  17.
1.
Do uzyskania świadectwa motorzysty wachtowego wymagane jest:
1)
zaliczenie pierwszego roku studiów na kierunku mechanika i budowa maszyn albo drugiego roku studiów na kierunku elektrotechnika w uczelni morskiej oraz posiadanie 2-miesięcznej praktyki pływania na statkach morskich w dziale maszynowym albo
2)
ukończenie pierwszego roku nauki w zakresie: budowy, eksploatacji, obsługi, remontów maszyn i urządzeń okrętowych lub siłowni okrętowych w ośrodku szkoleniowym, o którym mowa w § 2 pkt 5 lit. a, kształcącym co najmniej na poziomie operacyjnym, oraz posiadanie 2-miesięcznej praktyki pływania na statkach morskich w dziale maszynowym, albo
3)
ukończenie uczelni technicznej na kierunku mechanika i budowa maszyn lub ukończenie nauki w zakresie: budowy, eksploatacji, obsługi, remontów maszyn i urządzeń okrętowych lub siłowni okrętowych, w ośrodku szkoleniowym, o którym mowa w § 2 pkt 5 lit. a oraz b, kształcącym w zawodzie marynarza, oraz posiadanie 2-miesięcznej praktyki pływania na statkach morskich w dziale maszynowym, albo
4)
posiadanie dyplomu oficera elektroautomatyka okrętowego, albo
5)
posiadanie wykształcenia zasadniczego zawodowego w zakresie: budowy, eksploatacji, obsługi, remontów maszyn i urządzeń okrętowych lub siłowni okrętowych oraz 6-miesięcznej praktyki pływania na statkach morskich w dziale maszynowym, albo
6)
posiadanie wykształcenia zasadniczego zawodowego w zakresie mechanicznym lub elektrycznym, 12-miesięcznej praktyki pływania na statkach morskich w dziale maszynowym oraz złożenie egzaminu na poziomie pomocniczym, albo
7)
posiadanie 24-miesięcznej praktyki pływania w charakterze pracownika przetwórni statku rybackiego przy obsłudze maszyn przetwórczych lub chłodni, 6-miesięcznej praktyki pływania na statkach morskich w dziale maszynowym oraz ukończenie kursu w ośrodku szkoleniowym i złożenie egzaminu na poziomie pomocniczym, albo
8)
posiadanie 24-miesięcznej praktyki pływania na statkach morskich w dziale maszynowym oraz ukończenie kursu w ośrodku szkoleniowym i złożenie egzaminu na poziomie pomocniczym, albo
9)
posiadanie stopnia podoficera Marynarki Wojennej lub Straży Granicznej, 24-miesięcznej praktyki pływania na statkach morskich w dziale maszynowym oraz złożenie egzaminu na poziomie pomocniczym, albo
10)
posiadanie stopnia chorążego Marynarki Wojennej lub Straży Granicznej, 18-miesięcznej praktyki pływania na statkach morskich w dziale maszynowym oraz złożenie egzaminu na poziomie pomocniczym, albo
11)
posiadanie patentu mechanika statkowego żeglugi śródlądowej oraz złożenie egzaminu na poziomie pomocniczym.
2.
Przy ubieganiu się o świadectwo motorzysty wachtowego 1/3 ogólnej wymaganej praktyki pływania, o której mowa w ust. 1, może być zastąpiona praktyką przy budowie, naprawie lub obsłudze maszyn okrętowych w stoczniach, zakładach produkcyjnych lub warsztatach mechanicznych.
§  18.
Świadectwo motorzysty wachtowego upoważnia do zajmowania stanowiska:
1)
motorzysty wachtowego na każdym statku;
2)
kierownika maszyn na statkach o mocy maszyn głównych poniżej 400 kW.