Dział 6 - Dokumenty kwalifikacyjne, sposób zaliczania praktyki pływania na poszczególnych typach statków oraz warunki odnawiania dokumentów kwalifikacyjnych - Wyszkolenie i kwalifikacje członków załóg statków morskich.
Dziennik Ustaw
Dz.U.2017.167 t.j.
Akt utracił moc Wersja od: 27 stycznia 2017 r.
DZIAŁ VI
Dokumenty kwalifikacyjne, sposób zaliczania praktyki pływania na poszczególnych typach statków oraz warunki odnawiania dokumentów kwalifikacyjnych
Dokumenty kwalifikacyjne, sposób zaliczania praktyki pływania na poszczególnych typach statków oraz warunki odnawiania dokumentów kwalifikacyjnych
§ 79.
1.
Dowodem odbycia wymaganej praktyki pływania jest wpis w książeczce żeglarskiej.2.
Dla osób nieposiadających książeczki żeglarskiej dowodem odbycia praktyki pływania jest zaświadczenie wydane przez kapitana statku albo dowódcę jednostki pływającej.3.
W uzasadnionych przypadkach w celu wyjaśnienia wpisu dokonanego do książeczki żeglarskiej lub zaświadczenia, o którym mowa w ust. 2, dyrektor urzędu morskiego może żądać dodatkowych informacji od armatora statku, na którym odbywała się praktyka pływania.§ 80.
1.
Praktykę pływania na statkach obsługiwanych w układzie zmianowym, statkach pełniących służbę państwową specjalnego przeznaczenia oraz statkach Straży Granicznej i jednostkach pływających Marynarki Wojennej zalicza się w stosunku 3 miesiące pływania za 2 miesiące wymaganej praktyki pływania.2.
Praktykę pływania na ruchomych platformach z własnym napędem zalicza się w stosunku 3 miesiące pływania za 2 miesiące wymaganej praktyki pływania, z tym że w ilości nie większej niż 1/2 okresu praktyki wymaganej do uzyskania danego dyplomu w dziale pokładowym.3.
Praktykę pływania, o której mowa w ust. 1 i 2, zalicza się w stosunku 1 miesiąc pływania za 1 miesiąc wymaganej praktyki, jeżeli wpisy w książeczce żeglarskiej albo w zaświadczeniu, o którym mowa w § 79 ust. 2, zawierają wyłączny pobyt marynarza na statku w morzu.4.
Praktykę pływania na morskim statku handlowym uznaje się za właściwą, jeżeli była odbyta na statkach morskich z własnym napędem, przy czym na statku rybackim zgodnie z ust. 8 i 9.5.
Praktykę pływania na statkach morskich bez własnego napędu zalicza się w stosunku 2 miesiące pływania za 1 miesiąc wymaganej praktyki pływania do uzyskania dyplomu szypra 2 klasy żeglugi krajowej, z tym że w ilości nie większej niż 1/3 wymiaru wymaganej praktyki pływania na ten dyplom.6.
Praktyka pływania na morskich statkach handlowych w dziale maszynowym powinna być realizowana na statkach o napędzie mechanicznym posiadających siłownię okrętową ze stacjonarnym silnikiem napędu głównego.7.
Praktykę pływania w żegludze międzynarodowej uznaje się za właściwą, jeżeli była odbyta na statkach morskich w żegludze międzynarodowej z wyłączeniem statków przeznaczonych wyłącznie do uprawiania żeglugi na morskich wodach wewnętrznych i morzu terytorialnym państwa innego niż Rzeczpospolita Polska.8.
Praktykę pływania na statkach rybackich zalicza się w stosunku 2 miesiące praktyki pływania za 1 miesiąc wymaganej praktyki pływania, niezbędnej do uzyskania danego dyplomu w dziale pokładowym na poziomie operacyjnym w żegludze międzynarodowej i przybrzeżnej.9.
Praktykę pływania na statkach rybackich zalicza się w stosunku 1 miesiąc praktyki pływania za 1 miesiąc wymaganej praktyki pływania, niezbędnej do uzyskania danego świadectwa lub dyplomu w dziale maszynowym, lub danego świadectwa w dziale pokładowym.§ 81.
1.
Świadectwa wydaje się bezterminowo, z zastrzeżeniem § 65 ust. 5, 9 i 14, § 66 ust. 4 i 6, § 68 ust. 2, § 72 ust. 5, § 73 ust. 3 i 4 oraz § 76 ust. 3.2.
Dyplomy zachowują ważność przez okres 5 lat i podlegają odnowieniu na zasadach określonych w § 82, z zastrzeżeniem ust. 3 i ust. 5 pkt 2.3.
Termin ważności, o którym mowa w ust. 2, nie dotyczy dyplomów:1)
szypra 1 i 2 klasy żeglugi krajowej;2)
oficera mechanika w żegludze krajowej.4.
Datę ważności dyplomu przyznanego po raz pierwszy ustala się od dnia ostatniego wymustrowania ze statku albo od dnia zdania egzaminu na dany dyplom w zależności, który z warunków następuje później.5.
Datę ważności odnawianego dyplomu przy spełnionym warunku, o którym mowa w § 82 ust. 1, ustala się:1)
na okres 5 lat od daty wydania dyplomu, z zastrzeżeniem pkt 2 - w przypadku złożenia wniosku w trakcie ważności dyplomu;2)
na okres 5 lat od daty utraty ważności odnawianego dyplomu - w przypadku złożenia wniosku w okresie do 6 miesięcy przed datą upływu ważności dyplomu;3)
na okres 5 lat od daty utraty ważności odnawianego dyplomu - w przypadku złożenia wniosku po upływie ważności posiadanego dyplomu.5a.
W przypadku gdy nie można ustalić daty ważności odnawianego dyplomu w sposób określony w ust. 5, datę tę ustala się na okres 5 lat od daty ostatniego wymustrowania, o ile spełniony został warunek określony w § 82 ust. 1 pkt 1.6.
W przypadkach określonych w § 82 ust. 2 datę ważności odnawianego dyplomu lub świadectwa ustala się na okres 5 lat od dnia zdania egzaminu.§ 82.
1.
Warunkiem odnowienia dyplomu jest:1)
odbycie co najmniej 12-miesięcznej praktyki pływania w okresie ostatnich 5 lat na stanowisku oficerskim w swojej specjalności na statkach morskich, z wyłączeniem jachtów morskich, albo2)
odbycie w ostatnich 6 miesiącach ważności dyplomu co najmniej 3-miesięczej praktyki pływania w charakterze co najmniej oficera dodatkowego w swojej specjalności lub na stanowisku o stopień niższym od stanowiska, do którego zajmowania uprawnia posiadany ważny dyplom, albo3)
zastosowanie zamiany co najmniej 12 miesięcy praktyki pływania w okresie ostatnich 5 lat w wymiarze 1 miesiąc praktyki za 2 miesiące pracy:a)
w inspekcji państwa bandery lub państwa portu lubb)
w pilotażu morskim, lubc)
w stoczniach na statkach morskich w dziale maszynowym podczas prób na uwięzi, lubd)
na stacjonarnych platformach wiertniczych, lube)
na jachtach komercyjnych o pojemności brutto 200 i powyżej w dziale pokładowym, lubf)
na jachtach komercyjnych o mocy maszyn głównych 750 kW i powyżej w dziale maszynowym.2.
W razie niespełnienia wymagań określonych w ust. 1 warunkiem odnowienia dyplomu jest zdanie egzaminu na odnowienie dyplomu.3.
Praktykę na jachtach komercyjnych, o której mowa w ust. 1 pkt 3 lit. e i f, zalicza się po przedłożeniu przez wnioskodawcę kopii dokumentów bezpieczeństwa jachtu wydanych przez państwo bandery, potwierdzających pojemność brutto jachtu, moc maszyn głównych oraz rodzaj żeglugi.§ 83.
1.
Dyrektorzy urzędów morskich prowadzą ewidencje wydanych dokumentów kwalifikacyjnych.2.
Ewidencję dokumentów kwalifikacyjnych prowadzi się w postaci papierowej lub elektronicznej.3.
W przypadku prowadzenia ewidencji w postaci papierowej akta ewidencyjne osób powinny być:1)
oprawione w teczki i usystematyzowane według numerów ewidencyjnych; w teczkach dokumenty powinny być ułożone według kolejności ich wpływu;2)
przechowywane w specjalnie do tego celu przeznaczonym archiwum.4.
Urządzenia i systemy teleinformatyczne służące do prowadzenia ewidencji, o której mowa w ust. 2, oraz przetwarzania danych w bazie danych powinny spełniać warunki określone w przepisach w sprawie dokumentacji, przetwarzania danych osobowych oraz warunków technicznych i organizacyjnych, jakim powinny odpowiadać urządzenia i systemy informatyczne służące do przetwarzania danych osobowych.5.
Na wniosek właściwych organów administracji morskiej innych państw, armatorów lub ich przedstawicieli informacje dotyczące wydanych dokumentów kwalifikacyjnych zawarte w ewidencji, o której mowa w ust. 1, są potwierdzane w postaci papierowej lub elektronicznej.