Dział 6 - Dokumenty kwalifikacyjne, sposób zaliczania praktyki pływania na poszczególnych typach statków oraz warunki odnawiania dokumentów kwalifikacyjnych - Wyszkolenie i kwalifikacje członków załóg statków morskich.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2017.167 t.j.

Akt utracił moc
Wersja od: 27 stycznia 2017 r.

DZIAŁ  VI

Dokumenty kwalifikacyjne, sposób zaliczania praktyki pływania na poszczególnych typach statków oraz warunki odnawiania dokumentów kwalifikacyjnych

§  79.
1.
Dowodem odbycia wymaganej praktyki pływania jest wpis w książeczce żeglarskiej.
2.
Dla osób nieposiadających książeczki żeglarskiej dowodem odbycia praktyki pływania jest zaświadczenie wydane przez kapitana statku albo dowódcę jednostki pływającej.
3.
W uzasadnionych przypadkach w celu wyjaśnienia wpisu dokonanego do książeczki żeglarskiej lub zaświadczenia, o którym mowa w ust. 2, dyrektor urzędu morskiego może żądać dodatkowych informacji od armatora statku, na którym odbywała się praktyka pływania.
§  80.
1.
Praktykę pływania na statkach obsługiwanych w układzie zmianowym, statkach pełniących służbę państwową specjalnego przeznaczenia oraz statkach Straży Granicznej i jednostkach pływających Marynarki Wojennej zalicza się w stosunku 3 miesiące pływania za 2 miesiące wymaganej praktyki pływania.
2.
Praktykę pływania na ruchomych platformach z własnym napędem zalicza się w stosunku 3 miesiące pływania za 2 miesiące wymaganej praktyki pływania, z tym że w ilości nie większej niż 1/2 okresu praktyki wymaganej do uzyskania danego dyplomu w dziale pokładowym.
3.
Praktykę pływania, o której mowa w ust. 1 i 2, zalicza się w stosunku 1 miesiąc pływania za 1 miesiąc wymaganej praktyki, jeżeli wpisy w książeczce żeglarskiej albo w zaświadczeniu, o którym mowa w § 79 ust. 2, zawierają wyłączny pobyt marynarza na statku w morzu.
4.
Praktykę pływania na morskim statku handlowym uznaje się za właściwą, jeżeli była odbyta na statkach morskich z własnym napędem, przy czym na statku rybackim zgodnie z ust. 8 i 9.
5.
Praktykę pływania na statkach morskich bez własnego napędu zalicza się w stosunku 2 miesiące pływania za 1 miesiąc wymaganej praktyki pływania do uzyskania dyplomu szypra 2 klasy żeglugi krajowej, z tym że w ilości nie większej niż 1/3 wymiaru wymaganej praktyki pływania na ten dyplom.
6.
Praktyka pływania na morskich statkach handlowych w dziale maszynowym powinna być realizowana na statkach o napędzie mechanicznym posiadających siłownię okrętową ze stacjonarnym silnikiem napędu głównego.
7.
Praktykę pływania w żegludze międzynarodowej uznaje się za właściwą, jeżeli była odbyta na statkach morskich w żegludze międzynarodowej z wyłączeniem statków przeznaczonych wyłącznie do uprawiania żeglugi na morskich wodach wewnętrznych i morzu terytorialnym państwa innego niż Rzeczpospolita Polska.
8.
Praktykę pływania na statkach rybackich zalicza się w stosunku 2 miesiące praktyki pływania za 1 miesiąc wymaganej praktyki pływania, niezbędnej do uzyskania danego dyplomu w dziale pokładowym na poziomie operacyjnym w żegludze międzynarodowej i przybrzeżnej.
9.
Praktykę pływania na statkach rybackich zalicza się w stosunku 1 miesiąc praktyki pływania za 1 miesiąc wymaganej praktyki pływania, niezbędnej do uzyskania danego świadectwa lub dyplomu w dziale maszynowym, lub danego świadectwa w dziale pokładowym.
§  81.
1.
Świadectwa wydaje się bezterminowo, z zastrzeżeniem § 65 ust. 5, 9 i 14, § 66 ust. 4 i 6, § 68 ust. 2, § 72 ust. 5, § 73 ust. 3 i 4 oraz § 76 ust. 3.
2.
Dyplomy zachowują ważność przez okres 5 lat i podlegają odnowieniu na zasadach określonych w § 82, z zastrzeżeniem ust. 3 i ust. 5 pkt 2.
3.
Termin ważności, o którym mowa w ust. 2, nie dotyczy dyplomów:
1)
szypra 1 i 2 klasy żeglugi krajowej;
2)
oficera mechanika w żegludze krajowej.
4.
Datę ważności dyplomu przyznanego po raz pierwszy ustala się od dnia ostatniego wymustrowania ze statku albo od dnia zdania egzaminu na dany dyplom w zależności, który z warunków następuje później.
5.
Datę ważności odnawianego dyplomu przy spełnionym warunku, o którym mowa w § 82 ust. 1, ustala się:
1)
na okres 5 lat od daty wydania dyplomu, z zastrzeżeniem pkt 2 - w przypadku złożenia wniosku w trakcie ważności dyplomu;
2)
na okres 5 lat od daty utraty ważności odnawianego dyplomu - w przypadku złożenia wniosku w okresie do 6 miesięcy przed datą upływu ważności dyplomu;
3)
na okres 5 lat od daty utraty ważności odnawianego dyplomu - w przypadku złożenia wniosku po upływie ważności posiadanego dyplomu.
5a.
W przypadku gdy nie można ustalić daty ważności odnawianego dyplomu w sposób określony w ust. 5, datę tę ustala się na okres 5 lat od daty ostatniego wymustrowania, o ile spełniony został warunek określony w § 82 ust. 1 pkt 1.
6.
W przypadkach określonych w § 82 ust. 2 datę ważności odnawianego dyplomu lub świadectwa ustala się na okres 5 lat od dnia zdania egzaminu.
§  82.
1.
Warunkiem odnowienia dyplomu jest:
1)
odbycie co najmniej 12-miesięcznej praktyki pływania w okresie ostatnich 5 lat na stanowisku oficerskim w swojej specjalności na statkach morskich, z wyłączeniem jachtów morskich, albo
2)
odbycie w ostatnich 6 miesiącach ważności dyplomu co najmniej 3-miesięczej praktyki pływania w charakterze co najmniej oficera dodatkowego w swojej specjalności lub na stanowisku o stopień niższym od stanowiska, do którego zajmowania uprawnia posiadany ważny dyplom, albo
3)
zastosowanie zamiany co najmniej 12 miesięcy praktyki pływania w okresie ostatnich 5 lat w wymiarze 1 miesiąc praktyki za 2 miesiące pracy:
a)
w inspekcji państwa bandery lub państwa portu lub
b)
w pilotażu morskim, lub
c)
w stoczniach na statkach morskich w dziale maszynowym podczas prób na uwięzi, lub
d)
na stacjonarnych platformach wiertniczych, lub
e)
na jachtach komercyjnych o pojemności brutto 200 i powyżej w dziale pokładowym, lub
f)
na jachtach komercyjnych o mocy maszyn głównych 750 kW i powyżej w dziale maszynowym.
2.
W razie niespełnienia wymagań określonych w ust. 1 warunkiem odnowienia dyplomu jest zdanie egzaminu na odnowienie dyplomu.
3.
Praktykę na jachtach komercyjnych, o której mowa w ust. 1 pkt 3 lit. e i f, zalicza się po przedłożeniu przez wnioskodawcę kopii dokumentów bezpieczeństwa jachtu wydanych przez państwo bandery, potwierdzających pojemność brutto jachtu, moc maszyn głównych oraz rodzaj żeglugi.
§  83.
1.
Dyrektorzy urzędów morskich prowadzą ewidencje wydanych dokumentów kwalifikacyjnych.
2.
Ewidencję dokumentów kwalifikacyjnych prowadzi się w postaci papierowej lub elektronicznej.
3.
W przypadku prowadzenia ewidencji w postaci papierowej akta ewidencyjne osób powinny być:
1)
oprawione w teczki i usystematyzowane według numerów ewidencyjnych; w teczkach dokumenty powinny być ułożone według kolejności ich wpływu;
2)
przechowywane w specjalnie do tego celu przeznaczonym archiwum.
4.
Urządzenia i systemy teleinformatyczne służące do prowadzenia ewidencji, o której mowa w ust. 2, oraz przetwarzania danych w bazie danych powinny spełniać warunki określone w przepisach w sprawie dokumentacji, przetwarzania danych osobowych oraz warunków technicznych i organizacyjnych, jakim powinny odpowiadać urządzenia i systemy informatyczne służące do przetwarzania danych osobowych.
5.
Na wniosek właściwych organów administracji morskiej innych państw, armatorów lub ich przedstawicieli informacje dotyczące wydanych dokumentów kwalifikacyjnych zawarte w ewidencji, o której mowa w ust. 1, są potwierdzane w postaci papierowej lub elektronicznej.