Rozdział 4 - Organizacja rynku wina - Wyroby winiarskie.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2023.550 t.j.

Akt obowiązujący
Wersja od: 23 marca 2023 r.

Rozdział  4

Organizacja rynku wina

1. 
Właściwym organem, o którym mowa w art. 146 ust. 1 rozporządzenia nr 1308/2013, jest wojewódzki inspektor jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
2. 
W szczególności wojewódzki inspektor jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych jest właściwy w zakresie:
1)
kontroli urzędowej dokumentów, o których mowa w art. 147 ust. 1 rozporządzenia nr 1308/2013, zwanych dalej "dokumentami towarzyszącymi" - w przypadku produktów sektora wina niebędących wyrobami akcyzowymi w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym;
2)
kontroli urzędowej rejestrów, o których mowa w art. 147 ust. 2 rozporządzenia nr 1308/2013, zwanych dalej "rejestrami przychodów i rozchodów";
3)
przeprowadzania certyfikacji, zatwierdzania i kontroli, o których mowa w art. 120 ust. 2 lit. a rozporządzenia nr 1308/2013, zwanych dalej "certyfikacją wina lub moszczu", dla produktów sektora wina, o których mowa w załączniku VII część II pkt 1-11, 13, 15 i 16 do rozporządzenia nr 1308/2013, bez chronionej nazwy pochodzenia (ChNP) lub chronionego oznaczenia geograficznego (ChOG);
4)
kontroli urzędowej wycofywania produktów ubocznych, o którym mowa w art. 14 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/934 z dnia 12 marca 2019 r. uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do obszarów uprawy winorośli, w przypadku których zawartość alkoholu może być zwiększona, dozwolonych praktyk enologicznych i ograniczeń mających zastosowanie do produkcji i konserwowania produktów sektora win, minimalnej zawartości alkoholu w odniesieniu do produktów ubocznych oraz ich wycofywania, a także publikacji dokumentów OIV (Dz. Urz. UE L 149 z 07.06.2019, str. 1, z późn. zm.), zwanego dalej "rozporządzeniem 2019/934".

Właściwym organem w zakresie kontroli urzędowej upraw winorośli położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie spełniania wymagań określonych w art. 81 ust. 2 akapicie drugim rozporządzenia nr 1308/2013 jest wojewódzki inspektor ochrony roślin i nasiennictwa właściwy ze względu na miejsce położenia uprawy winorośli, w odniesieniu do której dokonuje się kontroli zgodności ze stanem faktycznym:

1)
danych zgłoszonych przez plantatora winorośli we wniosku o wpis do ewidencji winnic, o których mowa w art. 22 ust. 4 pkt 5;
2)
dokumentów potwierdzających pochodzenie odmian winorośli, w tym zgodności nazw tych odmian winorośli lub ich synonimów z danymi, o których mowa w pkt 1.

Właściwym organem:

1)
wyznaczonym do pełnienia funkcji instytucji łącznikowej, o której mowa w art. 40 akapicie trzecim rozporządzenia 2018/273,
2)
w zakresie dokonywania powiadomień, o których mowa w art. 50 rozporządzenia 2018/273 i w załączniku VIII część I sekcja A pkt 3 do rozporządzenia nr 1308/2013

- jest minister właściwy do spraw rynków rolnych.

Osoby przeprowadzające kontrole w ramach kontroli urzędowych przeprowadzanych przez:

1)
wojewódzkiego inspektora jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych,
2)
wojewódzkiego inspektora ochrony roślin i nasiennictwa

- są uprawnione, w celu zapewnienia zgodności z przepisami Unii Europejskiej dotyczącymi sektora wina, do podejmowania czynności określonych w art. 41 rozporządzenia 2018/273.

1. 
Producent wina wyrabia wino lub moszcz z winogron pozyskanych z upraw winorośli wpisanych do ewidencji winnic położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwanej dalej "ewidencją winnic" - w przypadku gdy wino lub moszcz są wyrabiane z winogron pozyskanych z upraw winorośli położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
2. 
Producent wina zamierzający wyrabiać wino lub moszcz winogronowy przekazuje Dyrektorowi Generalnemu KOWR informację o tym zamiarze nie później niż na 2 tygodnie przed rozpoczęciem produkcji wina lub moszczu winogronowego, lecz nie później niż do dnia 15 września danego roku winiarskiego, na formularzu udostępnionym na stronie internetowej KOWR. Termin ten nie podlega przywróceniu.
3. 
Informacja, o której mowa w ust. 2, zawiera:
1)
imię i nazwisko lub firmę producenta wina;
2)
siedzibę i adres oraz adres do doręczeń producenta wina;
3)
numer NIP, o ile producent wina taki numer posiada, albo numer PESEL tego producenta;
4)
wskazanie miejsca wyrobu wina;
5)
numer identyfikacyjny plantatora winorośli zawarty w ewidencji winnic, z którego winogron będzie wyrabiane wino, oraz wskazanie, czy te winogrona pochodzą z upraw własnych.
4. 
Informacja, o której mowa w ust. 2, może zawierać również inne niż wymienione w ust. 3 pkt 1 i 2 dane kontaktowe producenta wina, w tym adres poczty elektronicznej, adres strony internetowej lub numer telefonu.
5. 
Dane, o których mowa w ust. 3 pkt 1, 2 i 4, mogą zostać zamieszczone na stronie internetowej KOWR.
1. 
Do ewidencji winnic wpisuje się wyłącznie uprawy winorośli położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, które spełniają wymagania określone w art. 81 ust. 2 akapicie drugim rozporządzenia nr 1308/2013.
2. 
Ewidencję winnic prowadzi Dyrektor Generalny KOWR.
3. 
Wpisu do ewidencji winnic dokonuje się na wniosek plantatora winorośli złożony na formularzu udostępnionym na stronie internetowej KOWR.
4. 
Wniosek o wpis do ewidencji winnic zawiera:
1)
imię i nazwisko lub firmę plantatora winorośli;
2)
siedzibę i adres oraz adres do doręczeń plantatora winorośli;
3)
numer NIP, o ile plantator winorośli taki numer posiada, albo numer PESEL tego plantatora;
4)
adres winnicy i jej nazwę, jeżeli została nadana;
5)
wskazanie miejsca położenia uprawy winorośli wchodzącej w skład winnicy, w tym:
a)
województwo, powiat i gminę,
b)
nazwę oraz numer obrębu ewidencyjnego,
c)
numer działki ewidencyjnej, z podaniem:
całkowitej powierzchni prowadzonej uprawy winorośli obliczanej jako obwód zewnętrzny winorośli z dodaniem bufora, którego szerokość odpowiada połowie odległości między rzędami,
powierzchni uprawy każdej odmiany winorośli uprawianej na tej działce, spełniającej wymagania określone w art. 81 ust. 2 akapicie drugim rozporządzenia nr 1308/2013, z podaniem nazw odmian winorośli lub ich synonimów;
6)
informację o całkowitej powierzchni upraw winorośli innych niż określone w pkt 5;
7)
oświadczenie plantatora winorośli, że w dniu złożenia tego wniosku posiada tytuł prawny do gruntu, na którym jest prowadzona uprawa winorośli, o której mowa w pkt 5.
5. 
Oświadczenie, o którym mowa w ust. 4 pkt 7, składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: "Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia". Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń.
6. 
Plantator winorośli może we wniosku o wpis do ewidencji winnic podać również inne niż wymienione w ust. 4 pkt 1 i 2 dane kontaktowe plantatora winorośli, w tym adres poczty elektronicznej, adres strony internetowej lub numer telefonu.
7. 
Dokonanie wpisu uprawy winorośli do ewidencji winnic Dyrektor Generalny KOWR potwierdza, wydając plantatorowi winorośli zaświadczenie o dokonaniu tego wpisu, w terminie 14 dni od jego dokonania.
1. 
Do ewidencji winnic wpisuje się dane, o których mowa w art. 22 ust. 4 pkt 1-6, oraz numer identyfikacyjny nadany plantatorowi winorośli.
2. 
Ewidencja winnic jest jawna, z wyłączeniem danych, o których mowa w art. 22 ust. 4 pkt 3.
3. 
Dane, o których mowa w art. 22 ust. 4 pkt 1, 2, 4 i pkt 5 lit. a, nazwy uprawianych odmian winorośli lub ich synonimy oraz numer identyfikacyjny plantatora winorośli mogą zostać zamieszczone na stronie internetowej KOWR.
4. 
W przypadku zmiany danych, o których mowa w art. 22 ust. 4, plantator winorośli składa wniosek o zmianę wpisu w ewidencji winnic, w terminie 14 dni od dnia, w którym nastąpiła zmiana tych danych.
5. 
Do dokonania wpisu do ewidencji winnic zmienionych danych stosuje się przepisy art. 22 ust. 3-7, z tym że we wniosku o zmianę wpisu w ewidencji winnic podaje się również numer identyfikacyjny nadany plantatorowi winorośli.
1. 
W przypadku stwierdzenia na działce ewidencyjnej, o której mowa w art. 22 ust. 4 pkt 5 lit. c, prowadzenia uprawy winorośli, która nie spełnia wymagań określonych w art. 81 ust. 2 akapicie drugim rozporządzenia nr 1308/2013, wojewódzki inspektor ochrony roślin i nasiennictwa zakazuje, w drodze decyzji, pozyskiwania winogron z tej uprawy winorośli do wyrobu wina.
2. 
Decyzja, o której mowa w ust. 1, podlega natychmiastowemu wykonaniu.
3. 
Wojewódzki inspektor ochrony roślin i nasiennictwa przekazuje Dyrektorowi Generalnemu KOWR informację o:
1)
wydaniu decyzji, o której mowa w ust. 1;
2)
tym, że decyzja, o której mowa w ust. 1, stała się ostateczna.
1. 
W przypadku gdy:
1)
plantator winorośli:
a)
zaprzestał uprawy winorośli,
b)
nie posiada tytułu prawnego do gruntu, na którym jest prowadzona uprawa winorośli, lub
c)
złożył wniosek o wykreślenie uprawy winorośli z ewidencji winnic, lub
2)
decyzja, o której mowa w art. 24 ust. 1, stała się ostateczna

- Dyrektor Generalny KOWR wykreśla uprawę winorośli z ewidencji winnic.

2. 
Wniosek o wykreślenie uprawy winorośli z ewidencji winnic zawiera dane, o których mowa w art. 22 ust. 4 pkt 1 i 2, numer identyfikacyjny nadany plantatorowi winorośli oraz wskazanie miejsca położenia uprawy winorośli objętej tym wnioskiem.
1. 
Innym dokumentem towarzyszącym, o którym mowa w art. 10 ust. 5 rozporządzenia 2018/273, wymaganym przy przewozie produktów sektora wina niebędących wyrobami akcyzowymi, o których mowa w ustawie z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, jest dokument sprzedaży przewożonego produktu sektora wina.
2. 
W przypadku określonym w art. 9 ust. 2 rozporządzenia 2018/273 potwierdzenia poprawności informacji, o których mowa w tym przepisie, dokonuje się na podstawie dokumentu sprzedaży przewożonych produktów sektora wina, który towarzyszy tym produktom.
3. 
Dokumenty sprzedaży, o których mowa w ust. 1 i 2, są opatrzone nadawanym przez podmiot wysyłający produkty sektora wina numerem ewidencyjnym, który jest wpisywany w rejestrze przychodów i rozchodów prowadzonym przez podmiot dokonujący tej wysyłki oraz przez podmiot odbierający tę wysyłkę, o ile taki podmiot jest obowiązany do prowadzenia rejestru przychodów i rozchodów.

W przypadku gdy właściwy organ państwa trzeciego, do którego są wysyłane produkty sektora wina, wymaga poświadczenia, o którym mowa w art. 11 rozporządzenia 2018/273, podmiot wysyłający te produkty do państwa trzeciego lub jego przedstawiciel wystawia specjalne świadectwo wywozu, o którym mowa w art. 12 ust. 1 lit. b rozporządzenia 2018/273, na podstawie wzoru świadectwa określonego w załączniku VI część II do rozporządzenia 2018/273, w którym podaje nazwę, adres oraz dane kontaktowe do właściwego organu Państwowej Inspekcji Sanitarnej oraz właściwego organu Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych.

1. 
W rejestrze przychodów i rozchodów oprócz informacji, o których mowa w art. 29 rozporządzenia 2018/273 oraz w rozdziale IV rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2018/274 z dnia 11 grudnia 2017 r. ustanawiającego zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do systemu zezwoleń na nasadzenia winorośli, certyfikacji, rejestru przychodów i rozchodów, obowiązkowych deklaracji i powiadomień oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 w odniesieniu do odpowiednich kontroli i uchylającego rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/561 (Dz. Urz. UE L 58 z 28.02.2018, str. 60, z późn. zm.), zwanego dalej "rozporządzeniem 2018/274", zamieszcza się informacje dotyczące:
1)
spożycia produktów sektora wina przez producenta wina i jego rodzinę, o którym mowa w art. 19 ust. 3 lit. a rozporządzenia 2018/274, z adnotacją "spożycie własne";
2)
ewentualnych przypadkowych zmian objętości produktów sektora wina, o których mowa w art. 19 ust. 3 lit. b rozporządzenia 2018/274, przez podmioty działające na rynku wina, o których mowa w art. 28 ust. 3 rozporządzenia 2018/273, wskazując powód tych zmian objętości.
2. 
Zamknięcia rejestru przychodów i rozchodów, o którym mowa w art. 21 rozporządzenia 2018/274, dokonuje się w dniu 31 lipca każdego roku.
1. 
Organem właściwym do prowadzenia i aktualizacji wykazu, o którym mowa w art. 8 ust. 3 rozporządzenia 2018/273, i wykazu, o którym mowa w art. 28 ust. 3 rozporządzenia 2018/273, jest Dyrektor Generalny KOWR.
2. 
Do prowadzenia i aktualizacji wykazu, o którym mowa w art. 8 ust. 3 rozporządzenia 2018/273, i wykazu, o którym mowa w art. 28 ust. 3 rozporządzenia 2018/273, wykorzystuje się dane o podmiotach objętych tymi wykazami:
1)
zawarte w ewidencji winnic lub rejestrze;
2)
zgromadzone:
a)
na podstawie informacji o zamiarze wyrobu wina przekazanych przez producentów wina na podstawie art. 21 ust. 2,
b)
przez marszałka województwa wydającego zezwolenie, o którym mowa w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2021 r. poz. 1119 i 2469).
3. 
Za działalność, o której mowa w art. 2 ust. 1 lit. g rozporządzenia 2018/273, uznaje się działalność gospodarczą obejmującą bezpośrednią sprzedaż wina i moszczu winogronowego konsumentom w ilościach mniejszych niż 1000 hektolitrów w danym roku kalendarzowym.
4. 
Marszałek województwa przekazuje nieodpłatnie Dyrektorowi Generalnemu KOWR dane, o których mowa w art. 9 ust. 3b pkt 1-4 i 6 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, w terminie do dnia 10 czerwca każdego roku. Dane te są przetwarzane przez Dyrektora Generalnego KOWR wyłącznie w celu prowadzenia wykazu, o którym mowa w art. 8 ust. 3 rozporządzenia 2018/273, i wykazu, o którym mowa w art. 28 ust. 3 rozporządzenia 2018/273.
1. 
Certyfikacja wina lub moszczu jest przeprowadzana przez wojewódzkiego inspektora jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych właściwego ze względu na miejsce wyrobu wina lub moszczu, na wniosek producenta wina, w odniesieniu do partii wina lub moszczu.
2. 
Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera:
1)
dane, o których mowa w art. 21 ust. 3;
2)
dane dotyczące partii wina lub moszczu obejmujące:
a)
nazwy odmian winorośli lub ich synonimy - w przypadku wyrobu wina lub moszczu z danej odmiany winorośli lub danych odmian winorośli, określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 31, a w przypadku gdy te przepisy nie zostały wydane - w Międzynarodowym wykazie odmian winorośli lub ich synonimów prowadzonym przez Międzynarodową Organizację ds. Winorośli i Wina (OIV), zwanego dalej odpowiednio "winem odmianowym" lub "moszczem odmianowym",
b)
rok winiarski - w przypadku wyrobu wina lub moszczu z winogron zebranych w danym roku winiarskim, zwanych dalej odpowiednio "winem rocznikowym" lub "moszczem rocznikowym",
c)
szacunkową wielkość partii wina lub moszczu w hektolitrach;
3)
wskazanie numeru identyfikacyjnego plantatora winorośli, od którego producent wina nabył lub planuje nabyć świeże winogrona do wyrobu wina - w przypadku nabywania świeżych winogron do wyrobu wina.
3. 
Producent wina może we wniosku, o którym mowa w ust. 1, podać również inne niż wymienione w ust. 2 pkt 1 dane kontaktowe producenta wina, w tym adres poczty elektronicznej, adres strony internetowej lub numer telefonu.
4. 
Wniosek, o którym mowa w ust. 1, składa się nie później niż na 2 tygodnie przed dokonaniem zbioru winogron, które mają zostać przeznaczone do wyrobu danej partii wina lub moszczu, lecz nie później niż do dnia 15 września danego roku winiarskiego, na formularzu udostępnionym na stronie internetowej Głównego Inspektoratu Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych.
5. 
W przypadku gdy wino lub moszcz zostały wyrobione z winogron pochodzących z upraw winorośli wpisanych do ewidencji winnic gdy:
1)
zostały spełnione wymagania określone w art. 49 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/33 z dnia 17 października 2018 r. uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do wniosków o objęcie ochroną nazw pochodzenia, oznaczeń geograficznych i określeń tradycyjnych w sektorze wina, procedury zgłaszania sprzeciwu, ograniczeń stosowania, zmian w specyfikacji produktu, unieważnienia ochrony oraz etykietowania i prezentacji (Dz. Urz. UE L 9 z 11.01.2019, str. 2, z późn. zm.), zwanego dalej "rozporządzeniem 2019/33" - w przypadku wina rocznikowego lub moszczu rocznikowego,
2)
zostały spełnione wymagania określone w art. 50 rozporządzenia 2019/33 - w przypadku wina odmianowego lub moszczu odmianowego,
3)
odmiany winorośli, z których wino lub moszcz zostały wyrobione, nie zostały wyłączone na podstawie art. 120 ust. 2 lit. b rozporządzenia nr 1308/2013 - w przypadku wina odmianowego lub moszczu odmianowego,
4)
dane uzyskane w wyniku kontroli, o której mowa w art. 18, są zgodne z informacjami zawartymi we wniosku, o którym mowa w ust. 1

- wojewódzki inspektor jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych, po zweryfikowaniu finalnej wielkości partii wina lub moszczu na podstawie danych zawartych w rejestrze przychodów i rozchodów lub informacji otrzymanej od producenta wina, wydaje dla danej partii wina lub moszczu certyfikat dla wina lub certyfikat dla moszczu.

6. 
Certyfikat dla wina zawiera:
1)
numer certyfikatu dla wina;
2)
określenie "wino odmianowe" - w przypadku wina odmianowego;
3)
określenie "wino rocznikowe" - w przypadku wina rocznikowego;
4)
dane, o których mowa w art. 21 ust. 3 pkt 1 i 2, wskazane we wniosku, o którym mowa w ust. 1;
5)
dane, o których mowa w ust. 2 pkt 2 lit. a i b;
6)
wskazanie finalnej wielkości partii wina, o której mowa w ust. 5;
7)
wskazanie organu wydającego certyfikat dla wina.
7. 
Certyfikat dla moszczu zawiera:
1)
numer certyfikatu dla moszczu;
2)
określenie "moszcz odmianowy" - w przypadku moszczu odmianowego;
3)
określenie "moszcz rocznikowy" - w przypadku moszczu rocznikowego;
4)
dane, o których mowa w art. 21 ust. 3 pkt 1 i 2, wskazane we wniosku, o którym mowa w ust. 1;
5)
dane, o których mowa w ust. 2 pkt 2 lit. a i b;
6)
wskazanie finalnej wielkości partii moszczu, o której mowa w ust. 5;
7)
wskazanie organu wydającego certyfikat dla moszczu.
8. 
Numer certyfikatu dla wina lub certyfikatu dla moszczu producent wina wpisuje do rejestru przychodów i rozchodów oraz umieszcza w dokumentach towarzyszących.
9. 
Na etykietach produktów sektora wina określonych w załączniku VII część II pkt 1-9 i 16 do rozporządzenia nr 1308/2013, dla których wydano certyfikat dla wina odmianowego, można oprócz nazw odmian winorośli lub ich synonimów dodatkowo umieścić określenie "wino odmianowe" uzupełnione o informacje, o których mowa w art. 51 akapicie pierwszym rozporządzenia 2019/33.
10. 
Za przeprowadzenie certyfikacji wina lub moszczu pobiera się opłatę, która pokrywa koszty, o których mowa w art. 12 ust. 2 akapicie drugim rozporządzenia 2018/274.
11. 
Opłatę, o której mowa w ust. 10, wnosi się na rachunek bankowy wojewódzkiego inspektoratu jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych właściwego ze względu na miejsce wyrobu wina lub moszczu na wezwanie wojewódzkiego inspektora jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych właściwego ze względu na miejsce wyrobu wina lub moszczu, w terminie wyznaczonym w tym wezwaniu.
12. 
W przypadku gdy:
1)
nie zachodzą przesłanki wydania dla danej partii wina lub moszczu certyfikatu dla wina lub certyfikatu dla moszczu określone w ust. 5 lub
2)
wniosek, o którym mowa w ust. 1, nie został złożony w terminie określonym w ust. 4, lub
3)
nie można ustalić finalnej wielkości partii wina lub partii moszczu, o której mowa w ust. 5, lub
4)
nie wniesiono opłaty, o której mowa w ust. 10

- wojewódzki inspektor jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych właściwy ze względu na miejsce wyrobu wina lub moszczu odmawia, w drodze decyzji, wydania certyfikatu dla wina lub certyfikatu dla moszczu.

13. 
Minister właściwy do spraw rynków rolnych określi, w drodze rozporządzenia, wysokość stawek opłat za przeprowadzenie certyfikacji wina lub moszczu, mając na względzie zapewnienie pokrycia przez te opłaty kosztów, o których mowa w art. 12 ust. 2 akapicie drugim rozporządzenia 2018/274.

Minister właściwy do spraw rynków rolnych, w przypadku gdy wielkość wyrobu wina, o której mowa w art. 81 ust. 3 rozporządzenia nr 1308/2013, zostanie przekroczona, określi, w drodze rozporządzenia, wykaz nazw odmian winorośli przeznaczonych do uprawy w celu pozyskiwania winogron do wyrobu wina lub ich synonimów, mając na względzie, aby w tym wykazie znajdowały się wyłącznie nazwy odmian winorośli lub ich synonimy, które:

1)
są uprawiane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
2)
zostały:
a)
sklasyfikowane przez inne niż Rzeczpospolita Polska państwo członkowskie zgodnie z art. 81 ust. 2 rozporządzenia nr 1308/2013 lub
b)
są objęte wyłącznym prawem do odmiany, o którym mowa w przepisach o ochronie prawnej odmian roślin.
1. 
Plantator winorośli składa do Dyrektora Generalnego KOWR, w terminie do dnia 15 stycznia każdego roku, deklarację o zbiorach winogron w danym roku winiarskim.
2. 
Deklaracja, o której mowa w ust. 1, zawiera:
1)
dane, o których mowa w art. 22 ust. 4 pkt 1 i 2, oraz numer identyfikacyjny nadany plantatorowi winorośli;
2)
wskazanie powierzchni uprawy winorośli wykorzystywanej do wyrobu produktów sektora wina;
3)
ilość zebranych winogron, z wyszczególnieniem ilości winogron:
a)
użytych przez plantatora winorośli do wyrobu produktów sektora wina,
b)
sprzedanych innemu producentowi wina,
c)
które nie są przeznaczone do wyrobu produktów sektora wina.
1. 
Producent wina składa do Dyrektora Generalnego KOWR, w terminie do dnia:
1)
15 stycznia każdego roku, deklarację o produkcji wina w danym roku winiarskim;
2)
31 sierpnia każdego roku, deklarację o zapasach win oraz moszczów posiadanych na dzień 31 lipca poprzedniego roku winiarskiego.
2. 
Deklaracja, o której mowa w ust. 1 pkt 1, zawiera:
1)
dane, o których mowa w art. 21 ust. 3 pkt 1, 2, 4 i 5, oraz numer producenta wina w rejestrze, jeżeli taki numer został mu nadany;
2)
wskazanie produktów używanych do wyrobu wina;
3)
ilość produktów sektora wina uzyskanych od początku roku winiarskiego i posiadanych w dniu złożenia deklaracji, z podziałem według pochodzenia produktów użytych do wyrobu wina, koloru, kategorii produktów użytych do wyrobu wina oraz następujących rodzajów:
a)
wino z ChNP lub wino z ChOG,
b)
wino odmianowe,
c)
wino bez ChNP oraz wino bez ChOG, które nie jest winem odmianowym,
d)
inne produkty sektora wina.
3. 
Ilość wina, którą podaje się w deklaracji, o której mowa w ust. 1 pkt 1, jest całkowitą ilością wina uzyskaną po zakończeniu zasadniczej fermentacji alkoholowej, obejmującą także drożdżowy osad winiarski.
4. 
Deklaracja, o której mowa w ust. 1 pkt 2, zawiera:
1)
dane, o których mowa w art. 21 ust. 3 pkt 1 i 2;
2)
wskazanie miejsca, w którym jest przechowywane wino;
3)
ilość zapasów wina ogółem, z podziałem według koloru, miejsca pochodzenia produktów użytych do wyrobu wina oraz rodzaju:
a)
wino z ChNP lub wino z ChOG,
b)
wino odmianowe,
c)
wino bez ChNP oraz wino bez ChOG, które nie jest winem odmianowym;
4)
ilość zapasów moszczów ogółem, z podziałem według koloru, miejsca pochodzenia oraz rodzaju:
a)
skoncentrowany moszcz winogronowy,
b)
rektyfikowany zagęszczony moszcz winogronowy,
c)
inny rodzaj niż wymieniony w lit. a i b.
5. 
Deklarację, o której mowa w ust. 1 pkt 2, składa również przedsiębiorca wpisany do rejestru rozlewający wino, którego nie wyrobił.
1. 
Deklaracje, o których mowa w art. 32 ust. 1 i art. 33 ust. 1, składa się na formularzach udostępnionych na stronie internetowej KOWR.
2. 
W przypadku niezłożenia deklaracji, o których mowa w art. 32 ust. 1 i art. 33 ust. 1, w terminach określonych w tych przepisach Dyrektor Generalny KOWR wzywa do złożenia tych deklaracji w terminie wyznaczonym w tym wezwaniu.

Dyrektor Generalny KOWR przekazuje ministrowi właściwemu do spraw rynków rolnych oraz Prezesowi Głównego Urzędu Statystycznego zbiorcze zestawienie informacji zamieszczonych w deklaracjach, o których mowa w art. 32 ust. 1 i art. 33 ust. 1, w terminie 30 dni od dat określonych w tych przepisach.

1. 
W przypadku określonym w załączniku VIII część I sekcja A pkt 1 do rozporządzenia nr 1308/2013, producenci wina mogą podnieść naturalną objętościową zawartość alkoholu w winach do poziomu limitu określonego w załączniku VIII część I sekcja A pkt 2 lit. a do rozporządzenia nr 1308/2013.
2. 
W przypadku określonym w załączniku VIII część I sekcja A pkt 3 do rozporządzenia nr 1308/2013 minister właściwy do spraw rynków rolnych może zwiększyć limit określony w załączniku VIII część I sekcja A pkt 2 lit. a do rozporządzenia nr 1308/2013, ogłaszając informację o zwiększeniu tego limitu na stronie urzędu obsługującego tego ministra.
3. 
Maksymalna całkowita objętościowa zawartość alkoholu dla win czerwonych, o której mowa w załączniku VIII część I sekcja B pkt 7 do rozporządzenia nr 1308/2013, wynosi 12% objętościowych.
4. 
(uchylony).
5. 
Producenci wina mogą wyrabiać piquette na zasadach określonych w załączniku VIII część II sekcja D pkt 4 do rozporządzenia nr 1308/2013.
1. 
Producenci wina wyrabiający poniżej 50 hektolitrów wina lub moszczu winogronowego w roku winiarskim są zwolnieni, zgodnie z art. 14 ust. 3 rozporządzenia 2019/934, z obowiązku wycofywania wytłoków i osadu drożdżowego powstałych przy wyrobie wina, zwanych dalej "produktami ubocznymi".
2. 
Producenci wina inni niż wymienieni w ust. 1 przekazują, nie później niż na 2 dni robocze przed planowanym terminem przeprowadzenia wycofania produktów ubocznych przez przeznaczenie do destylacji, o której mowa w art. 14 ust. 4 rozporządzenia 2019/934, wojewódzkiemu inspektorowi jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych właściwemu ze względu na miejsce wyrobu wina zgłoszenie zamiaru takiego wycofania, w którym wskazują:
1)
ilość produktów ubocznych przeznaczonych do wycofania;
2)
zawartość alkoholu w wycofywanych produktach ubocznych;
3)
datę przeprowadzenia wycofania produktów ubocznych.
3. 
Informacje, o których mowa w ust. 2, zamieszcza się w rejestrze przychodów i rozchodów.
4. 
W przypadku wycofywania produktów ubocznych w sposób inny niż określony w ust. 2, w rejestrze przychodów i rozchodów zamieszcza się następujące informacje:
1)
przeznaczenie wycofywanych produktów ubocznych;
2)
ilość produktów ubocznych przeznaczonych do wycofania;
3)
zawartość alkoholu w wycofywanych produktach ubocznych;
4)
datę przeprowadzenia wycofania produktów ubocznych.
5. 
Zawartość alkoholu w produktach ubocznych zgodnie z załącznikiem VIII część II lit. D pkt 1 do rozporządzenia nr 1308/2013 jest wyższa niż 0,4% objętościowych i wynosi co najmniej 5% w odniesieniu do objętości alkoholu w wyrabianym winie.
1. 
Określenia "producent" lub "wyprodukowane przez" można, zgodnie z art. 46 ust. 3 lit. b rozporządzenia 2019/33, zastąpić określeniami wskazanymi w odniesieniu do Rzeczypospolitej Polskiej w załączniku II do rozporządzenia 2019/33.
2. 
Oznaczenia, o których mowa w art. 46 ust. 2-4 rozporządzenia 2019/33, można zastąpić kodem na zasadach określonych w art. 46 ust. 5 rozporządzenia 2019/33.
3. 
Kod, o którym mowa w ust. 2, nadaje Dyrektor Generalny KOWR na wniosek przedsiębiorcy będącego:
1)
butelkującym w rozumieniu art. 46 ust. 1 lit. a,
2)
producentem w rozumieniu art. 46 ust. 1 lit. c,
3)
importerem w rozumieniu art. 46 ust. 1 lit. d,
4)
dostawcą w rozumieniu art. 46 ust. 1 lit. e

- rozporządzenia 2019/33.

4. 
Wniosek o nadanie kodu, o którym mowa w ust. 2, składa się na formularzu udostępnionym na stronie internetowej KOWR.
5. 
Wniosek, o którym mowa w ust. 4, zawiera:
1)
firmę, siedzibę i adres oraz adres do doręczeń;
2)
numer NIP;
3)
wskazanie miejsca lub miejsc wykonywania działalności gospodarczej;
4)
numer w rejestrze nadany przedsiębiorcy, o ile przedsiębiorca taki numer posiada;
5)
wskazanie oznaczenia lub oznaczeń, o których mowa w art. 46 ust. 2-4 rozporządzenia 2019/33, określających działalność gospodarczą wykonywaną przez przedsiębiorcę.
6. 
Przedsiębiorca może we wniosku, o którym mowa w ust. 4, podać również inne niż wymienione w ust. 5 pkt 1 dane kontaktowe tego przedsiębiorcy, w tym adres poczty elektronicznej, adres strony internetowej lub numer telefonu.
7. 
Nadanie kodu, o którym mowa w ust. 2, Dyrektor Generalny KOWR potwierdza, wydając zaświadczenie o nadaniu tego kodu.
8. 
Dane, o których mowa w ust. 5, oraz kod nadany przedsiębiorcy Dyrektor Generalny KOWR zamieszcza na stronie internetowej KOWR.
1. 
Dyrektor Generalny KOWR zapewnia nieodpłatny dostęp do danych zawartych w rejestrze i ewidencji winnic oraz innych danych zgromadzonych na podstawie przepisów rozdziału:
1)
Głównemu Inspektorowi Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych oraz wojewódzkim inspektorom jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych,
2)
Głównemu Inspektorowi Ochrony Roślin i Nasiennictwa oraz wojewódzkim inspektorom ochrony roślin i nasiennictwa,
3)
ministrowi właściwemu do spraw rynków rolnych

- w zakresie niezbędnym do realizacji określonych w rozdziale zadań tych organów, zwłaszcza do celów statystycznych i sprawozdawczych oraz do przeprowadzania analizy ryzyka na rynku wyrobów winiarskich, w tym oceny dotychczasowej działalności podmiotów działających na tym rynku, mającej na celu wytypowanie podmiotów, które będą podlegały kontroli.

2. 
Dane, o których mowa w ust. 1, są gromadzone w systemie teleinformatycznym KOWR, a dostęp do tych danych jest przyznawany na wniosek organów wymienionych w ust. 1.
3. 
W przypadku stwierdzenia przez organy wymienione w ust. 1 pkt 1 i 2, że dane, o których mowa w ust. 1, są niezgodne ze stanem faktycznym ustalonym przez te organy w wyniku wykonywania przez nie zadań określonych w rozdziale lub gdy te dane wymagają aktualizacji, organy te niezwłocznie wprowadzają zweryfikowane lub zaktualizowane dane do systemu teleinformatycznego KOWR.