Wynagrodzenie godzinowe drużyn parowozowych za czas spędzony w służbie na parowozie.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1923.113.906

Akt utracił moc
Wersja od: 1 sierpnia 1923 r.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 27 września 1923 r.
w przedmiocie wynagrodzenia godzinowego drużyn parowozowych za czas spędzony w służbie na parowozie.

Na zasadzie art. 10 ustawy z dnia 13 lipca 1920 r. o uposażeniu pracowników kolei państwowych (Dz. U. R. P. № 65, poz. 430) zarządza się co następuje:
Drużyny parowozowe otrzymują na pokrycie wydatków zwiększonych wskutek pełnienia służby na parowozie, względnie jako dodatek za czas spędzony w tej służbie należytości godzinowe w stosunku do godzin rzeczywistej pracy.
Podstawę, do obliczenia należytości godzinowych stanowią zapiski w marszrutach, książeczkach pracy przetokowej oraz pokwitowania za przetaczanie, rezerwą i pogotowie, przewidziane w odnośnych przepisach i instrukcjach. Zapiski te mają być prowadzone dokładnie z podaniem początku i końca każdej czynności służbowej i winny być z każdego okresu nieprzerwanej pracy poświadczone przez odpowiednie organy urzędowe. Za stwierdzone nadużycia przy prowadzeniu zapisków pracownicy pociągnięci będą do odpowiedzialności, a nadto zakwestjonowana kwota potrącona im zostanie z uposażenia.

Przy obliczaniu należytości godzinowych czas pracy poniżej 15 minut nie bierze się w rachubę; zaś ponad 15 minut zaokrągla się do pól godziny, a ponad 45 minut do jednej godziny.

Należytości godzinowe są następujące:

A. Za czas spędzony w drodze na parowozie:

otrzymujeod 1/8 1923 r.od 15/8 1923 r.
maszynista350mk.460mk.
pom. maszynisty280"368"
palacz233"307"

Należytość tę wypłaca się za cały czas spędzony w drodze na parowozie, licząc od chwili objęcia parowozu przez drużynę, aż do oddania parowozu do parowozowni, względnie do chwili przybycia pociągu (parowozu) do stacji krańcowej. Do opłaty za czas spędzony przy przyjmowaniu i zdawaniu parowozu w parowozowni głównej zalicza się całkowity czas służby, ustalony podług miejscowych warunków w poszczególnych Dyrekcjach kolei dla każdej parowozowni.

W wypadku, kiedy drużyna składa się tylko z dwóch osób, a mianowicie z maszynisty i palacza, otrzymuje palacz, jeśli złożył już przepisany egzamin, lub pełni czynności pomocnika maszynisty, wynagrodzenie godzinowe, przewidziane dla pomocnika.

Drużyny, obsługujące czynne parowozy pomocnicze (podwójna trakcja), korzystają z należytości godzinowych na równi z drużynami parowozów czołowych.

W tym samym wymiarze otrzymują godzinowe:

a)
drużyny parowozowe, obsługujące luźne parowozy, kursujące w pojedynczej lub podwójnej trakcji,
b)
drużyny parowozowe za przetaczanie (manewrowanie), wykonane parowozem od pociągu, niezależnie od stacji, na jakiej przetaczanie się odbyło,
c)
drużyny konwojujące zimne parowozy,
d)
drużyny jadące na parowozie lub w wagonie ze stałego miejsca służbowego celem objęcia służby w jakimbądź punkcie linii lub z powrotem po oddaniu służby, jednak tylko w połowie godzin rzeczywistej jazdy,

B. Za czas przetaczania parowozem:

otrzymujeod 1/8 1923 r.od 15/8 1923 r.
maszynista280mk.368mk.
pom. maszynisty i palacz205"280"

Należytości te wypłaca się za cały czas trwania przetaczania, licząc od chwili przyjęcia parowozu przez drużynę parowozową do chwili oddania parowozu do parowozowni, względnie zdania następnej drużynie.

Należytości zaliczać należy za przetaczanie dokonywane na stacji lub w obrębie torów trakcyjnych, warsztatowych, magazynowych i t. p. jakoteż na stacjach sąsiednich, z wyjątkiem przetaczania na stacjach zamiejscowych co do których obowiązuje godzinowe, wymienione w § 3 punkt A, b).

C. Za czas pogotowia i postoju na stacjach parowozowni głównych i zwrotnych:

otrzymujeod 1/8 1923 r.od 15/8 1923 r.
maszynista233mk.307mk.
pom. maszynisty i palacz175"230"

Należytości te wypłaca się za czas spędzony w parowozowni głównej w pogotowiu i rezerwie, i za czas postoju w parowozowni zwrotnej powyżej 3 godzin aż do 24 godzin, licząc od chwili przyjazdu pociągu (parowozu) do stacji zwrotnej.

Czas postoju w parowozowni zwrotnej do 3 godzin, licząc od chwili przybycia pociągu (parowozu) wynagradza się według stawek pod A).

Po 24 godzinach pobytu w parowozowni zwrotnej otrzymują drużyny parowozowe, zamiast wynagrodzenia godzinowego, normalne djety.

Za czas służby przy pociągach gospodarczych otrzymują drużyny parowozowe, o ile pociąg pracuje na stacji lub między sąsiedniemi stacjami jednego węzła, wynagrodzenie godzinowe według stawek pod B), o ile zaś pociąg gospodarczy pracuje na linji według stawek pod A).

Na czas pobierania dodatku drożyźnianego otrzymywać będą drużyny parowozowe uzupełnienie wynagrodzenia godzinowego, wymienionego w § 3 pkt. A), B) i C)

Uzupełnienie to oblicza się od 1 lutego 1923 r. według mnożnika ustalonego dla miejscowości zaliczonych do II klasy dodatku drożyźnianego, zaś od 1 kwietnia '923 r. według mnożnika ustalonego dla miejscowości zaliczonych do I klasy dodatku drożyźnianego (załącznik 1, 2, 3, 4, 5, 6).

W razie delegacji poza okręg siedziby służbowej trwającej dłużej niż 3 dni drużyny parowozowe otrzymują oprócz przypadających należytości godzinowych za czas pracy na parowozie, normalne djety, zmniejszone o 25% za cały czas pobytu na innej stacji, licząc od dnia wyjazdu, aż do czasu powrotu do siedziby służbowej.

Przy delegacjach poniżej 3 dni djet tych nie zalicza się.

Za czas służby na parowozach ponad 200 godzin miesięcznie, obliczonych według współczynnika 1, otrzymują drużyny parowozowe wynagrodzenie dodatkowe, a mianowicie za 50 pierwszych godzin ponad powyższy wymiar 200 godzin, w wysokości 125%, a przy dalszych godzinach w wysokości 150% wynagrodzenia godzinowego wraz z odpowiedniem uzupełnieniem.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Równocześnie traci moc obowiązującą rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 12 października 1920 r. w sprawie wynagrodzenia godzinowego dla drużyn parowozowych za czas spędzony w służbie przy parowozie (Dz. U. R. P. № 99, poz. 660) wraz z późniejszemi zmianami.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  1

Tabela godzinowego drużyn konduktorskich ważna od 1 lutego 1923 r.

Stawka godzinowego mk.Uzupełnienie 1.530%Razem

mk

A.Za czas służby przy pociągach:
dla kierownika pociągu40612685
" konduktora bagażowego35535570
" konduktora i hamulcowego30459490
B.Za czas służbowego pogotowia:
dla kierownika pociągu i

konduktora bagażowego

16244260
" konduktora i hamulcowego14214230
Wynikające z obliczenia jednostki mk. poniżej 5 mk. zaokrągla się na 5 mk., zaś od 5 mk. wzwyż na pełną dziesiątkę mk.

ZAŁĄCZNIK  2

Tabela godzinowego drużyn konduktorskich ważna od 1 marca 1923 r.

Stawka godzinowego mk.Uzupełnienie 1.530%Razem

mk

A.Za czas służby przy pociągach:
dla kierownika pociągu761.1621.240
" konduktora bagażowego649791.045
" konduktora i hamulcowego56856915
B.Za czas służbowego pogotowia:
dla kierownika pociągu i

konduktora bagażowego

40612655
" konduktora i hamulcowego35535570
Wynikające z obliczenia jednostki mk. poniżej 5 mk. zaokrągla się. na 5 mk., zaś od 5 mk. wzwyż na pełną dziesiątką mk.

ZAŁĄCZNIK  3

Tabela godzinowego drużyn konduktorskich ważna od 1 kwietnia 1923 r.

Stawka

mk.

Uzupełnienie 1.700%Razem

mk

A.Za czas służby przy pociągach:
dla kierownika pociągu951.6151.710
" konduktora bagażowego801.3601.440
" konduktora i hamulcowego701.1901.260
B.Za czas służbowego pogotowia:
dla kierownika pociągu i

konduktora bagażowego

50850900
" konduktora i hamulcowego45765810
Wynikające z obliczania jednostki mk. poniżej 5 mk. zaokrągla się na 5 zaś od 5 mk. wzwyż na pełną dziesiątkę mk.

ZAŁĄCZNIK  4

Tabela godzinowego drużyn konduktorskich ważna od 1 maja 1923 r.

Stawka

mk.

Uzupełnienie 1.700%Razem

mk

A.Za czas służby przy pociągach:
dla kierownika pociągu1051.7851.890
" konduktora bagażowego881.4961.585
" konduktora i hamulcowego771.3091.390
B.Za czas służbowego pogotowia:
dla kierownika pociągu i

konduktora bagażowego

55935990
" konduktora i hamulcowego50850900
Wynikające z obliczenia jednostki mk. poniżej 5 mk. zaokrągla się na 5 mk., zaś od 5 mk. wzwyż na pełną dziesiątkę mk.

ZAŁĄCZNIK  5

Tabela godzinowego drużyn konduktorskich ważna od 1 czerwca 1923 r.

Stawka

mk.

Uzupełnienie 1.700%Razem

mk

A.Za czas służby przy pociągach:
dlakierownika pociągu1202.0402.160
"konduktora bagażowego1001.7001.800
"konduktora i hamulcowego881.4961.585
B.Za czas służbowego pogotowia:
dlakierownika pociągu i konduktora bagażowego651.1051.170
"konduktora i hamulcowego55935990
Wynikające z obliczenia jednostki mk. poniżej 5 mk. zaokrągla się na 5 mk., zaś od 5 mk. wzwyż na pełną dziesiątką marek.

ZAŁĄCZNIK  6

Tabela godzinowego drużyn konduktorskich ważna od 1 lipca 1923 r.

Stawka

mk.

Uzupełnienie 1.700%Razem

mk

A.Za czas służby przy pociągach:
dlakierownika pociągu1682.8563.020
"konduktora bagażowego1402.3802.520
"konduktora i hamulcowego1232.0912.210
B.Za czas służbowego pogotowia:
dlakierownika pociągu i konduktora bagażowego911.5471.640
"konduktora i hamulcowego771.3091.390
Wynikające z obliczenia jednostki mk. poniżej 5 mk. nie wchodzą w rachubę, zaś od 5 mk. wzwyż zaokrągla się na pełną dziesiątkę mk.

"Sprostowanie. Tabele godzinowego drużyn parowozowych, odnoszące się do niniejszego rozporządzenia, ogłoszone zostały w Dzienniku Ustaw R. P. № 110, jako załączniki 1-6 do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 września 1923 r. poz. 872."

1 § 3 zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 4 października 1923 r. (Dz.U.23.113.907) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 sierpnia 1923 r.