Wymiana obligacyj kolejowych zabezpieczonych na kolejach państwowych w b. dzielnicy austrjackiej lub powstałych z wykupna tych kolei na obligacje 5% konwersyjnej pożyczki kolejowej.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1926.89.509

Akt utracił moc
Wersja od: 14 kwietnia 1932 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SKARBU W POROZUMIENIU Z MINISTRAMI: SPRAW ZAGRANICZNYCH, SPRAWIEDLIWOŚCI ORAZ KOLEI
z dnia 18 sierpnia 1926 r.
w sprawie wymiany obligacyj kolejowych zabezpieczonych na kolejach państwowych w b. dzielnicy austrjackiej lub powstałych z wykupna tych kolei na obligacje 5% konwersyjnej pożyczki kolejowej.

Na zasadzie §§ 5-8 i § 14 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 27 grudnia 1924 r. o przerachowaniu zobowiązań Skarbu Państwa Austrjackiego i Węgierskiego tudzież zobowiązań funduszu krajowego galicyjskiego, które ciążą na Skarbie Państwa Polskiego (Dz. U. R. P. № 115 poz. 1028) oraz § 9 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 27 grudnia 1924 r. o przerachowaniu należności innemi przepisami nieobjętych oraz o posiłkowem stosowaniu rozporządzenia z dnia 14 maja 1924 r. (Dz. U. R. P. № 115, poz. 1030), §§ 43 i 51 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 14 maja 1924 r. o przerachowaniu zobowiązań prywatno-prawnych, w brzmieniu, ustalonem rozporządzeniem Ministra Skarbu z dnia 25 marca 1925 r. (Dz. U. R. P. № 30, poz. 213) oraz art. 53 ustawy z dnia 16 lipca 1920 r. o podatku od kapitałów i rent (Dz. U. R. P. № 76, poz. 517), zarządza się co następuje:
Celem wymiany obligacyj kolejowych zabezpieczonych na kolejach państwowych w b, dzielnicy austrjackiej lub powstałych z wykupna tych kolei, wypuszcza się 5% kontrowersyjną pożyczkę- kolejową do wysokości 50 miljonów złotych. Pożyczka ta jest zabezpieczona na kolejach państwowych Dyrekcji Krakowskiej, Lwowskiej i Stanisławowskiej, przyczem zabezpieczenie to będzie wpisane w księdze kolejowej przy sądzie okręgowym we Lwowie w miejsce zabezpieczenia wpisanego dla obligacyj kolejowych, podlegających wymianie na obligacje 5% konwersyjnej pożyczki kolejowej.
Obligacje 5°/0 konwersyjnej pożyczki -kolejowej będą umorzone drogą losowania w terminach półrocznych według planu amortyzacyjnego (załącznik) w ciągu lat 40.

Pierwsza rata amortyzacyjna będzie płatna w dniu 1 lipca 1927 r. Numery wylosowanych obligacyj będą ogłaszane w Monitorze Polskim. Obligacje wylosowane winne być przedstawione do wypłaty wraz z wszystkiemi kuponami, których termin płatności nie zapadł przed terminem wylosowania W razie braku powyższych kuponów ich wartość nominalna będzie potrącona od przypadającej do wypłaty kwoty.

Procenty od obligacyj 5% konwersyjnej pożyczki kolejowej będą płatne półrocznie zdołu, w dniach 2 stycznia i 1 lipca każdego roku. Pierwszy kupon będzie płatny dnia 1 lipca 1927 r.

Obligacje wylosowane oraz kupony zapadłe bada opłacane przez Centralną Kasę Państwową, Kasy Skarbowe, Bank Polski i jego oddziały oraz Pocztową Kasą Oszczędności.

Obligacje wylosowane, a nie przedstawione do zapłaty przedawniają się z upływem lat 30. Kupony zapadłe, a nie przedstawione do zapłaty, przedawniają się w ciągu lat 5 od dnia ich płatności.

Kupony 5% konwersyjnej pożyczki kolejowej wolne są od podatku od kapitałów i rent.

Obligacje 5% konwersyjnej pożyczki kolejowej bada wypuszczone w odcinkach po 2, 5, 10, 30, 120, 600 i 1.200 złotych. Odcinki po 2 i 5 złotych, w razie przedłożenia ich w sumie podzielnej przez 10 złotych, bada w każdej chwili wymieniane przez Urząd Pożyczek Państwowych na odcinki po 10 złotych i wyżej.

Obligacje 5% konwersyjnej pożyczki kolejowej będą zaopatrzone w 20 kuponów półrocznych i w talon uprawniający posiadacza obligacyj do otrzymania, za zwrotem talonu, nowego arkusza kuponowego wraz z talonem.

Obligacje 5% konwersyjnej pożyczki kolejowej będą również opatrzone w dodatkowy kupon, płatny dnia 2 stycznia 1927 r., i obejmujący oprocentowanie podlegających wymianie obligacyj kolejowych za czas od dnia 1 lipca 1925 r. do dnia 31 grudnia 1926 r. w wysokości 5% w stosunku rocznym przy uwzględnieniu zasadniczej stawki przerachowania.

Obligacje 5% konwersyjnej pożyczki kolejowej będą opatrzone podpisami Ministra Skarbu, Ministra Kolei, Dyrektora Departamentu Obrotu Pieniężnego Ministerstwa Skarbu oraz Komisji Kontroli Długów Państwa. Kupony i talony od obligacyj 5% konwersyjnej pożyczki kolejowej będą opatrzone podpisem Ministra Skarbu.

4% obligacje kolei Karola Ludwika z r. 1890 i 1902 oraz 5% obligacje kolei Albrechta z r. 1872 i 4% obligacje kolei "Albrechta z r. 1890 11893 zarejestrowane w myśl postanowień rozporządzenia Ministra Skarbu z dnia 20 lipca 1925 r. (Dz. U. R. P. № 75, poz. 532) i nie podpadające pod postanowienia § 43 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 14 maja 1924 r. (Dz. U. R. P. z r. 1925 № 30, poz. 213) podlegać będą wymianie na obligacje 5% konwersyjnej pożyczki kolejowej po kursie 15 złotych za 100 koron nominalnych.

5% obligacje kolei Albrechta z r. 1877 zarejestrowane w myśl postanowień rozporządzenia Ministra Skarbu z dnia 20 lipca 1925 r. (Dz. U. R. P. № 75, poz. 532) i nie podpadające pod postanowienia § 43 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 14 maja 1924 r. (Dz. U. R. P. z r. 1925 № 30, poz. 213) podlegać będą wymianie na obligacje 5% konwersyjnej pożyczki kolejowej po kursie 30 złotych za 100 koron nominalnych.

Należność za kupony od podlegających wymianie obligacyj kolei Karola Ludwika i kolei Albrechta (§ 4) za czas oprocentowania do dnia 30 czerw v 3 1925 r., jako uwzględniona w mierze prze-rachowania długu głównego, nie podlega osobnemu przerachowaniu.
Celem dokonania wymiany winni posiadacze zarejestrowanych obligacyj kolei Karola Ludwika i kolei Albrechta względnie poświadczeń wystawionych na zasadzie § 17 rozporządzenia Ministra Skarbu z dnia 20 lipca 1925 r. (Dz. U. R. P. № 75 poz. 532) przedstawić takowe w urzędzie Pożyczek Państwowych w Warszawie (ul. Senatorska L. 29) w okresie od dnia 1 listopada 1926 r. do dnia 31-go grudnia 1927 r. Wymiana na obligacje 5% konwersyjnej pożyczki kolejowej nastąpi za zwrotem odnośnego zaświadczenia po stwierdzeniu tożsamości przedstawiającego zaświadczenie. Podania o wymianę obligacyj kolejowych zarejestrowanych i ostemplowanych zagranicą Rzeczypospolitej Polskiej w myśl §§ 2-4 i § 14 rozporządzenia Ministra Skarbu z dn. 20 lipca 1925 r. (Dz. U. R. P. № 75 poz. 532) winne wyszczególniać: rodzaj obligacyj (datę emisji), ich wartość nominalną oraz serie i numery obligacyj i mogą być przesłane do Urzędu Pożyczek Państwowych za pośrednictwem Konsulatów Rzeczypospolitej Polski ' Podania te są wolne od wszelkich opłat.
Obligacje pożyczki kolei Karola Ludwika z r. 1890 i 1902 oraz kolei Albrechta z r. 1872,1877, 1890 i 1893 zarejestrowane w myśl postanowień rozporządzenia Ministra Skarbu z dn. 20 lipca 1925 r. (Dz. U. R. P. № 75 por. 532) jako własność obywateli państw, które podpadają pod postanowienia § 43 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dn. 14 maja 1924 r. (Dz. U. R. P. z r. 1925 № 30 poz. 213) a więc w szczególności jako własność obywateli austrjackich, niemieckich, rosyjskich i węgierskich, będą podlegały wymianie na obligacje 5% konwersyjnej pożyczki kolejowej, po kursie, jaki wynika ze stosowania postanowień § 43 wyżej cytowanego, rozporządzenia. Termin rozpoczęcia wymiany tych obligacyj oraz sposób stosowania postanowień § 43 wyżej cytowanego rozporządzenia będą ustalone oddzielnem rozporządzeniem.
Obligacje pożyczek kolei Karola Ludwika z r. 1890 i 1902 oraz kolei Albrechta z r. 1872, 1877, 1890 i 1893, co do których przy rejestracji w myśl rozporządzenia Ministra Skarbu z dnia 20 lipca 1925 r. (Dz. U. R. P. № 75, poz. 532) nie zostało ustalone obywatelstwo ich właścicieli w dniu 21 maja 1924 r. oraz obligacje kolei Karola Ludwika z r. 1890 i 1902 oraz kolei Albrechta z roku 1872, 1877, 1890 i 1893 nie przedłożone do rejestracji, przeprowadzonej w myśl rozporządzenia Ministra Skarbu z dnia 20 lipca 1925 r. (Dz. U. R. P. № 75, poz. 532) będą podlegać wymianie na obligacje 5% konwersyjnej pożyczki kolejowej, po kursie, jaki przypada przy wymianie obligacyj kolei Karola Ludwika i Albrechta, stanowiących własność obywateli austrjackich. Termin rozpoczęcia wymiany tych obligacyj będzie ustalony oddzielnem rozporządzeniem.
Obligacje kolei północnej im. cesarza Ferdynanda i obligacje kolei węgiersko - galicyjskiej o ile one obciążają Skarb Państwa Polskiego, będą podlegać wymianie na obligacje 5% konwersyjnej pożyczki kolejowej. Termin rozpoczęcia tej wymiany oraz sposób jej przeprowadzenia będą ustalone oddzielnem rozporządzeniem.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

Plan umorzenia 5% konwersyjnej Pożyczki Kolejowe] z r. 1926 dla sumy 50.000.000 zł.

L. p.Termin płatności ratySpłata kapitałuSpłata odsetekRata spłatyPozostaje do umorzenia
złotychzłotychzłotychzłotych
11 lipca 1927 r.201.0001.250.0001.451.00049.799.000
22 stycznia 1928 r.206.0001.244.9751.450.97549.593.000
31 lipca 1928 r.211.0001.239.8251.450.32549.382.000
42 stycznia 1929 r.217.0001.234.5501.451.55049.165.000
51 lipca 1929 r.222.0001.229.1251.451.12548.943.000
62 stycznia 1930 r.228.0001.223.5751.451.57548.715.000
71 lipca 1930 r.233.0001.217.8751.450.87548.482.000
82 stycznia 1931 r.239.0001.212.0501.451,05048.243.000
91 lipca 1931 r.245.0001.206.0751.451.07547.998.000
102 stycznia 1932 r.251.0001.199.9501.450.95047.747.000
111 lipca 1932 r.257.0001.193.6751.450.67547.490.000
122 stycznia 1933 r.254.0001.187.2501.451.25047.226.000
131 lipca 1933 r..271.0001.180.6501.451.65046.955.000
142 stycznia 1934 r.277.0001.173.8751.450.87546.678.000
151 lipca 1934 r.284.0001.186.9431.450.95046.394.000
162 stycznia 1935 r.291.0001.159.8501.450.85046.103.000
171 lipca 1935 r.299.0001.152.5751,451.57545.804.000
182 stycznia 1936 r.306.0001.145.1001.451.10045.498.000
191 lipca 1936 r.314.0001.137.4501.451.45045.184.000
202 stycznia 1937 r.322.0001.129.6001.451.60044.862.000
211 lipca 1937 r.330.0001.121.5501.451.55044.532.000
222 stycznia 1938 r.338.0001.113.3001.451.30044.194.000
231 lipca 1938 r.346.0001.104.8501.450.85043.848.000
242 stycznia 1939 r.355.0001.095.2001.451.20043.493.000
251 lipca 1939 r.364.0001.087.3251.451.32543.129.000
262 stycznia 1940 r.373.0001.078.2251.451.22542.756.000
271 lipca 1940 r.382.0001.068.9001.450.90042.374.000
282 stycznia 1941 r.392.0001.059.3501.451.35041.982.000
291 lipca 1941 r.402.0001.049.5501.451.55041.580.000
302 stycznia 1942 r.412.0001.039.5001.451.50041.168.000
311 lipca 1942 r.422.0001.029.2001.451.20040.746.000
322 stycznia 1943 r.433.0001.018.6501.451.65040.313.000
331 lipca 1943 r.443.0001.007.8251.450.82539.870.000
342 stycznia 1944 r.455.000996.7501.451.75039.415.000
351 lipca 1944 r.466.000985.3751.451.37538.949.000
362 stycznia 1945 r.478.000973.7251.451.72538.471.000
371 lipca 1945 r.490.000961.7751.451.77537.981.000
382 stycznia 1946 r.502.000949.5251.451.52537.479.000
391 lipca 1946 r.514.000930.8751.450.97536.965.000
402 stycznia 1947 r.527.000924.1251.451.12536.438.000
411 lipca 1947 r.540.000910.9501.450.95035.898.000
422 stycznia 1948 r.554.000897.4501.451.45035.344.000
431 lipca 1948 r.568.000883.6001.451.60034.776.000
442 stycznia 1949 r.562.000869.4001.451.40034.194.000
451 lipca 1949 r.597.000854,8501.451.85033.597.000
462 stycznia 1950 r.512.000839.9251.451.92532.985.000
471 lipca 1950 r.627.000824.6251.451.62532.358.000
482 stycznia 1951 r.643,000803.9501.451.95031.715.000
491 lipca 1951 r.659.000792.0751,451.87531.056.000
502 stycznia 1952 r.675.000776.4001.451.40030.381.000
511 lipca 1952 r.692.000759.4251.451.52529.689.000
522 stycznia 1953 r.709.000742.2251.451.22528.980.000
531 lipca 1953 r.727.000724.5001.451.50028.253.000
542 stycznia 1954 r.745.000706.3251.451.32527.508.000
551 lipca 1954 r.764.000687.7001.451.70026.744.000
562 stycznia 1955 r.733.000668.6001.451.60025.961.000
571 lipca 1955 r.803.000649.0251.452.02525.158.000
582 stycznia 1956 r.823.000628.9301.451.95024.335.000
591 lipca 1956 r.843.000608.3751.451.37523.492.000
602 stycznia 1957 r.854.000587.3001.451.30022.628.000
611 lipca 1957 r.836.000565.7001.451.70021.742.000
622 stycznia 1958 r.908.000543.5501.451.55020.834.000
631 lipca 1958 r.931.000520.8501.451.85019.903.000
642 stycznia 1959 r.954.000497.5751.451.57518.949.000
651 lipca 1959 r.978.000473.7251.451.72517.971.000
662 stycznia 1960 r.1.002.000449.2751.451.27516.969.000
671 lipca 1960 r.1.027.000424.2251.451.22515.942.000
682 stycznia 1961 r.1.053.000393.5501.451.55014.889.000
691 lipca 1961 r.1.079.000372.2251.451.22513.810.000
702 stycznia 1962 r.1.106.000345.2501.451.25012.704.000
711 lipca 1962 r.1.134.000317.6001.451.60011.570.000
722 stycznia 1963 r.1.162.000289.2501.451.25010.408.000
731 lipca 1963 r.1.191.000260.2001.451.2009.217.000
742 stycznia 1964 r.1.221.000230.4251.451.4257.996.000
751 lipca 1964 r.1.252.000199.9001.451.9006.744.000
762 stycznia 1965 r.1.283.000163.6001.451.6005.461.000
771 lipca 1965 r.1.315.000136.5251.451.5254,146.000
782 stycznia 1966 r.1.348.000103.6501.451.6502.798.000
791 lipca 1956 r.1.382.00069.9501.451.9501.416.000
802 stycznia 1967 r.1.416.00035.4001.451.400-
50.000.00065.111.625116.111.625
1 Z dniem 1 stycznia 1928 r. termin wymiany obligacyj kolei Karola Ludwika i Albrechta ustalony na dzień 31 grudnia 1927 r. przedłuża się do dnia 31 grudnia 1928 r., zgodnie z § 1 rozporządzenia z dnia 19 grudnia 1927 r. w sprawie przedłużenia terminu wymiany obligacyj kolejowych, zabezpieczonych na kolejach państwowych w b. dzielnicy austrjackiej lub powstałych z wykupna tych kolei na obligacje 5% konwersyjnej pożyczki kolejowej (Dz.U.27.118.1017).

Z dniem 31 grudnia 1928 r. termin wymiany obligacyj kolei Karola Ludwika i Albrechta, ustalony na dzień 31 grudnia 1927 r. a przedłużony rozporządzeniem Ministra Skarbu w porozumieniu z Ministrami Spraw Zagranicznych, Sprawiedliwości oraz Komunikacji z dnia 19 grudnia 1927 r. (Dz.U.27.118.1017) do dnia 31 grudnia 1928 r. ponownie przedłuża się do dnia 31 grudnia 1929 r., zgodnie z § 1 rozporządzenia z dnia 22 grudnia 1928 r. w sprawie przedłużenia terminu wymiany obligacyj kolei Karola Ludwika i Albrechta tudzież obligacyj kolei węgiersko - galicyjskie; i kolei północnej ces. Ferdynanda na obligacje 5% konwersyjnej pożyczki kolejowej (Dz.U.28.105.955).

Z dniem 30 grudnia 1929 r. termin wymiany obligacyj kolei Karola Ludwika i Albrechta tudzież zaświadczeń (affidavit'ów):

- wystawianych przez urzędy czeskosłowackie wzamian za wycofane z obiegu obligacje kolei węgiersko-galicyjskiej i obligacje kolei północnej cesarza Ferdynanda, przedłużony rozporządzeniem Ministra Skarbu z dnia 22 grudnia 1928 r. w porozumieniu z Ministrami Spraw Zagranicznych, Sprawiedliwości oraz Komunikacji (Dz.U.28.105.955)do dnia 31 grudnia 1929 r. - przedłuża się do dnia 31 grudnia 1930 r., zgodnie z § 1 rozporządzenia z dnia 19 grudnia 1929 r. w sprawie przedłużenia terminu wymiany obligacyj kolei Karola Ludwika, Albrechta tudzież obligacyj kolei węgiersko-galicyjskiej i kolei północnej cesarza Ferdynanda na obligacje 5% konwersyjnej pożyczki kolejowej (Dz.U.29.90.677).

Z dniem 31 grudnia 1930 r. termin wymiany obligacyj kolei Karola Ludwika i Albrechta tudzież zaświadczeń (affidavit'ów) wystawianych przez urzędy czeskosłowackie wzamian za wycofane z obiegu obligacje kolei węgiersko-galicyjskiej i obligacje kolei północnej cesarza Ferdynanda, przedłużony rozporządzeniem Ministra Skarbu z dnia 19 grudnia 1929 r. w porozumieniu z Ministrami: Spraw Zagranicznych, Sprawiedliwości oraz Komunikacji (Dz. U.29.90.677)do dnia 31 grudnia 1930 r. - przedłuża się do dnia 31 grudnia 1931 r., zgodnie z § 1 rozporządzenia z dnia 29 grudnia 1930 r. w sprawie przedłużenia terminu wymiany obligacyj kolei Karola Ludwika, Albrechta, tudzież obligacyj kolei węgiersko-galicyjskiej i kolei północnej cesarza Ferdynanda na obligacje 5 % konwersyjnej pożyczki kolejowej (Dz.U.30.94.737).

Z dniem 14 kwietnia 1932 r. termin wymiany obligacyj kolei Karola-Ludwika i Albrechta tudzież zaświadczeń (affidavitów) wystawianych przez urzędy czeskosłowackie wzamian za wycofane z obiegu obligacje kolei węgiersko - galicyjskiej i obligacje kolei Północnej cesarza Ferdynanda, przedłużony rozporządzeniem Ministra Skarbu z dnia 29 grudnia 1930 r. w porozumieniu z Ministrami: Spraw Zagranicznych, Sprawiedliwości oraz Komunikacji (Dz. U.30.94.737) do dnia 31 grudnia 1931 r. przedłuża się do dnia 31 grudnia 1932 r., zgodnie z § 1 rozporządzenia z dnia 2 kwietnia 1932 r. w sprawie przedłużenia terminu wymiany obligacji kolei Karola-Ludwika, Albrechta tudzież obligacyj kolei węgiersko - galicyjskiej i kolei Północnej cesarza Ferdynanda na obligacje 5% konwersyjnej pożyczki kolejowej (Dz.U.32.31.320).