Dział 1 - Bezpieczeństwo i higiena pracy i życia na statkach rybackich - Wymagania w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy i życia na statkach rybackich oraz szczegółowe wymagania techniczne w zakresie ich konstrukcji i wyposażenia.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2020.59

Akt obowiązujący
Wersja od: 14 stycznia 2020 r.

DZIAŁ  I

Bezpieczeństwo i higiena pracy i życia na statkach rybackich

Bezpieczeństwo pracy na statku rybackim

§  1. 
Przed dopuszczeniem do pracy na statku rybackim każdego nowo zaokrętowanego członka załogi statku rybackiego pełniącego wachtę zaznajamia się z informacją o stateczności tego statku.
§  2. 
1. 
Członkom załogi statku rybackiego udostępnia się aktualne stanowiskowe instrukcje bezpieczeństwa i higieny pracy.
2. 
Instrukcje, o których mowa w ust. 1, uwzględniają w szczególności:
1)
warunki bezpiecznej obsługi oraz dokonywania napraw i konserwacji maszyn i innych urządzeń oraz narzędzi połowowych na danym stanowisku pracy, a także sposób wykonywania pracy na tym stanowisku;
2)
rodzaje prac o szczególnym zagrożeniu dla życia lub zdrowia członków załogi wykonywanych na danym stanowisku;
3)
związany z danym stanowiskiem pracy system znaków, sygnałów lub sygnalizacji świetlnej lub dźwiękowej obowiązujący na statku rybackim;
4)
sposób:
a)
posługiwania się środkami ochrony indywidualnej i środkami ratunkowymi stosowanymi na danym stanowisku pracy,
b)
poruszania się na statku rybackim, zapewniający bezpieczeństwo członkom załogi tego statku, pracującym na danym stanowisku pracy,
c)
postępowania w przypadkach stwarzających zagrożenie dla zdrowia lub życia na danym stanowisku pracy, w tym udzielania pierwszej pomocy.
§  3. 
1. 
Na statku rybackim opracowuje się rozkład alarmowy.
2. 
Rozkład alarmowy, o którym mowa w ust. 1, zawiera:
1)
opis sposobu postępowania w przypadkach zagrożenia dla zdrowia lub życia członków załogi tego statku;
2)
określenie zadań do wykonania przez każdego członka załogi tego statku w przypadkach, o których mowa w pkt 1.
§  4. 
W przypadku stwierdzenia, że sposób wykonywania czynności przez członków załogi na statku rybackim stwarza zagrożenie dla ich życia lub zdrowia albo dla bezpieczeństwa żeglugi, wstrzymuje się wykonywanie tych czynności oraz wskazuje się sposób ich bezpiecznego wykonania.
§  5. 
1. 
Na statku rybackim o długości 24 m i powyżej co najmniej raz na tydzień dokonuje się kontroli tego statku w celu zapewnienia:
1)
czystych, odpowiednio przystosowanych do mieszkania, bezpiecznych i w dobrym stanie pomieszczeń mieszkalnych;
2)
wystarczających zapasów żywności i wody pitnej;
3)
dobrego stanu sanitarnego i technicznego kuchni, miejsc oraz sprzętu do przechowywania żywności.
2. 
Wyniki kontroli oraz informacje o podjętych działaniach korygujących wynikających z tej kontroli rejestruje się w formie pisemnej, w postaci papierowej albo elektronicznej.
3. 
Wyniki kontroli i informacje, o których mowa w ust. 2, udostępnia się do wglądu:
1)
dyrektorowi urzędu morskiego właściwego dla portu, do którego wpłynął statek rybacki,
2)
organowi Państwowej Inspekcji Pracy zgodnie z ustawą z dnia 13 kwietnia 2007 r. o Państwowej Inspekcji Pracy (Dz. U. z 2019 r. poz. 1251)

- na jego żądanie.

Czynniki szkodliwe dla zdrowia i środki ochrony indywidualnej

§  6. 
Poziom hałasu w pomieszczeniach i na stanowiskach pracy na statku rybackim określa załącznik do rozporządzenia.
§  7. 
1. 
Członkowie załogi statku rybackiego zatrudnieni przy pracach mogących:
1)
powodować zatrucie, zakażenie, przemoczenie, zziębnięcie, oparzenie lub inne urazy ciała,
2)
narażać na nadmierne promieniowanie cieplne lub hałas

- używają środków ochrony indywidualnej.

2. 
Środki ochrony indywidualnej, o których mowa w ust. 1, poddaje się okresowym kontrolom i konserwacji, a przed każdym ich użyciem - oględzinom.
3. 
Rodzaje i ilość środków ochrony indywidualnej określa armator statku rybackiego po zasięgnięciu opinii członków załogi tego statku.