Wymagania techniczne i wyposażenie statków żeglugi śródlądowej oraz upoważnianie podmiotów do wykonywania przeglądów technicznych statków.
Dz.U.2010.216.1423
Akt obowiązującyROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 5 listopada 2010 r.
w sprawie wymagań technicznych i wyposażenia statków żeglugi śródlądowej oraz upoważniania podmiotów do wykonywania przeglądów technicznych statków
przy czym "s" oznacza liczbę dodatkowych gaśnic w zależności od mocy silników napędowych i wynosi: jedna gaśnica dla silników o mocy 50-100 kW oraz dodatkowo jedna gaśnica powyżej 100 kW.
- przy uwzględnieniu szczególnych środków bezpieczeństwa dla osób z dysfunkcją narządu ruchu.
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 123, poz. 846 i Nr 176, poz. 1238, z 2008 r. Nr 171, poz. 1057, z 2009 r. Nr 98, poz. 818 oraz z 2010 r. Nr 127, poz. 857 i Nr 182, poz. 1228.
3) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 14 marca 2003 r. w sprawie wymagań technicznych i wyposażenia statków żeglugi śródlądowej (Dz. U. Nr 88, poz. 810 i Nr 108, poz. 1015).
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1
SZCZEGÓŁOWE WYMAGANIA DOTYCZĄCE WYPOSAŻENIA STATKU W KOŁA RATUNKOWE
SZCZEGÓŁOWE WYMAGANIA DOTYCZĄCE WYPOSAŻENIA STATKU W KOŁA RATUNKOWE
Rodzaj małego statku | Rejon żeglugi*) | Liczba kół ratunkowych |
o napędzie mechanicznym o długości do 12 metrów | rejon 1 | 1 koło na każde 2 osoby |
o napędzie mechanicznym o długości powyżej 12 metrów | rejon 1 | minimum 2 koła na każdej burcie |
o napędzie mechanicznym o długości od 4 do 12 metrów | rejony 2-4 | 1 koło |
o napędzie mechanicznym o długości powyżej 12 metrów | rejony 2-4 | 2 koła |
bez napędu | rejony 1-4 | 1 koło |
UWAGA: Wymagań nie stosuje się do małych statków, których budowa i konstrukcja nie pozwala na umieszczenie koła ratunkowego.
Tabela II. Wyposażenie statków bez napędu
Rejony żeglugi*) 1-4 | 2 koła |
Tabela III. Wyposażenie statków pasażerskich
Długość statku [m] | Maksymalna liczba pasażerów | Minimalna liczba kół ratunkowych na każdej burcie |
do 15 | do 36 | 2 |
powyżej 15 do 24 | do 200 | 3 |
powyżej 24 do 35 | 201-300 | 4 |
powyżej 35 do 50 | 301-600 | 6 |
powyżej 50 | 601-900 | 8 |
901-1200 | 10 | |
powyżej 1200 | 12 |
UWAGA: Przy ustalaniu wymaganej liczby kół należy przyjąć większą wartość wynikającą odpowiednio z kolumny pierwszej lub drugiej.
Tabela IV. Wyposażenie statków innych niż określone w tabelach I-III
Długość statku [m] | Minimalna liczba kół ratunkowych na każdej burcie |
do 50 | 2 |
powyżej 50 | 3 |
*) Rejony żeglugi:
rejon 1 - obejmujący wody, na których może występować fala o wysokości do 2 m; do tego rejonu zalicza się część Zatoki Pomorskiej na południe od linii prostej łączącej cypel Nord Perd na wyspie Rugia z latarnią morską Niechorze oraz część Zatoki Gdańskiej na południe od linii prostej łączącej latarnię morską Hel z pławą podejściową do portu Bałtijsk;
rejon 2 - obejmujący wody, na których może występować fala o wysokości do 1,2 m; do tego rejonu zalicza się Zalew Szczeciński, Zalew Kamieński, Zalew Wiślany, Zatokę Pucką, Zbiornik Włocławski oraz jeziora Śniardwy, Niegocin i Mamry;
rejon 3 - obejmujący wody, na których może występować fala o wysokości do 0,6 m; do tego rejonu zalicza się niewymienione w rejonie 1 lub 2 rzeki, kanały i jeziora, uznane na mocy odrębnych przepisów za śródlądowe drogi wodne, oraz polskie porty morskie;
rejon 4 - obejmujący wody śródlądowe, nieuznane na mocy odrębnych przepisów za śródlądowe drogi wodne.
ZAŁĄCZNIK Nr 2
SZCZEGÓŁOWE WYMAGANIA DOTYCZĄCE WYPOSAŻENIA STATKU W ZBIOROWE ŚRODKI RATUNKOWE
SZCZEGÓŁOWE WYMAGANIA DOTYCZĄCE WYPOSAŻENIA STATKU W ZBIOROWE ŚRODKI RATUNKOWE
Lp. | Rodzaj statku | Rejon żeglugi*) | Rodzaj zbiorowych środków ratunkowych | Nośność zbiorowych środków ratunkowych |
1 | wszystkie statki | rejon 1 | łodzie lub tratwy ratunkowe1) | odpowiadająca liczbie osób znajdujących się na statku |
1) Wyposażenie łodzi i tratw ratunkowych powinno być zgodne z przepisami wydanymi przez dyrektora urzędu morskiego.
Tabela 2. Wyposażenie zbiorowych środków ratunkowych
Lp. | Rodzaj statku | Rejon żeglugi*) | Rodzaj zbiorowych środków ratunkowych | Wyposażenie zbiorowych środków ratunkowych |
1 | statki do przewozu towarów o nośności większej niż 150 t | rejony 2-4 | łodzie ratunkowe lub towarzyszące | 2 wiosła, cuma, czerpak, bosak i koło ratunkowe |
2 | pchacze i holowniki o wyporności większej niż 150 t | rejony 2-4 | łodzie ratunkowe lub towarzyszące | 2 wiosła, cuma, czerpak, bosak i koło ratunkowe |
3 | urządzenia pływające, w tym w szczególności pływające żurawie i pogłębiarki | rejony 2-4 | łodzie ratunkowe lub towarzyszące | 2 wiosła, cuma, czerpak, bosak i koło ratunkowe |
4 | promy na uwięzi | rejony 2-4 | łodzie ratunkowe lub towarzyszące | 2 wiosła, cuma, czerpak, bosak i koło ratunkowe |
5 | statki pasażerskie przeznaczone do przewozu nie mniej niż 250 pasażerów lub posiadające więcej niż 50 miejsc sypialnych dla pasażerów | rejony 2-4 | łodzie ratunkowe lub towarzyszące | 2 wiosła, cuma, czerpak, bosak i koło ratunkowe |
6 | statek towarowy o nośności większej niż 150 t | rejon 1 | łodzie ratunkowe lub towarzyszące o napędzie mechanicznym | - |
7 | pchacz i holownik o wyporności większej niż 150 t | rejon 1 | łodzie ratunkowe lub towarzyszące o napędzie mechanicznym | - |
8 | urządzenie pływające oraz statek pasażerski o długości powyżej 12 m | rejon 1 | łodzie ratunkowe lub towarzyszące o napędzie mechanicznym | - |
Tabela 3. Zasady używania pływaków ratunkowych jako zbiorowych środków ratunkowych
Lp. | Termin | Rejon żeglugi*) | Nośność |
1 | w okresie od dnia 1 maja do dnia 31 października | rejon 1-3 wody administrowane przez dyrektora urzędu morskiego | nośność odpowiadająca liczbie osób określonej w dokumencie bezpieczeństwa statku |
2 | poza okresem określonym w lp. 1 | nośność odpowiadająca liczbie osób, która może być umieszczona na pływaku |
UWAGA: Łodzie towarzyszące holowane za statkiem bez napędu mechanicznego powinny spełniać wymagania przewidziane dla łodzi ratunkowych.
Łodzie towarzyszące i ratunkowe, sztywne tratwy ratunkowe, pływaki ratunkowe i urządzenia do ich wodowania znajdujące się na statku podlegają przeglądom dokonywanym przez upoważnione podmioty nie rzadziej niż co 5 lat.
*) Rejony żeglugi:
rejon 1 - obejmujący wody, na których może występować fala o wysokości do 2 m; do tego rejonu zalicza się część Zatoki Pomorskiej na południe od linii prostej łączącej cypel Nord Perd na wyspie Rugia z latarnią morską Niechorze oraz część Zatoki Gdańskiej na południe od linii prostej łączącej latarnię morską Hel z pławą podejściową do portu Bałtijsk;
rejon 2 - obejmujący wody, na których może występować fala o wysokości do 1,2 m; do tego rejonu zalicza się Zalew Szczeciński, Zalew Kamieński, Zalew Wiślany, Zatokę Pucką, Zbiornik Włocławski oraz jeziora Śniardwy, Niegocin i Mamry;
rejon 3 - obejmujący wody, na których może występować fala o wysokości do 0,6 m; do tego rejonu zalicza się niewymienione w rejonie 1 lub 2 rzeki, kanały i jeziora, uznane na mocy odrębnych przepisów za śródlądowe drogi wodne, oraz polskie porty morskie;
rejon 4 - obejmujący wody śródlądowe, nieuznane na mocy odrębnych przepisów za śródlądowe drogi wodne.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »