§ 20. - Wymagania techniczne i wyposażenie statków żeglugi śródlądowej oraz upoważnianie podmiotów do wykonywania przeglądów technicznych statków.
Dziennik Ustaw
Dz.U.2010.216.1423
Akt obowiązujący Wersja od: 17 listopada 2010 r.
§ 20.
1.
Na statkach pasażerskich powinna zostać sporządzona instrukcja bezpieczeństwa, określająca zadania załogi w przypadku zaistnienia:1)
awarii,2)
pożaru na pokładzie,3)
ewakuacji pasażerów,4)
alarmu "człowiek za burtą"- przy uwzględnieniu szczególnych środków bezpieczeństwa dla osób z dysfunkcją narządu ruchu.
2.
Instrukcja bezpieczeństwa powinna zawierać plan obrony statku, na którym wyraźnie i w sposób przejrzysty pokazane są:1)
sprzęt ratunkowy i łodzie towarzyszące;2)
drzwi wodoszczelne poniżej pokładu grodziowego oraz zamknięcia innych podobnych otworów w grodziach wodoszczelnych, ze wskazaniem miejsca ich sterowania;3)
drzwi i klapy przeciwpożarowe;4)
instalacja alarmowa;5)
instalacja alarmowa przeciwpożarowa;6)
instalacje gaśnicze i gaśnice;7)
drogi ewakuacji, wyjścia awaryjne, miejsca zbiórki i ewakuacji;8)
awaryjne źródła energii elektrycznej;9)
urządzenia do obsługi i kontroli instalacji wentylacyjnej;10)
przyłącza do zasilania z lądu;11)
urządzenia odcinające dopływ paliwa;12)
instalacje gazu płynnego;13)
instalacje głośnikowe;14)
urządzenia radiotelefoniczne;15)
obszary przewidziane do użytkowania przez osoby z dysfunkcją narządu ruchu;16)
zestawy pierwszej pomocy;17)
inny sprzęt bezpieczeństwa.3.
Instrukcja bezpieczeństwa i plan obrony statku powinny być zatwierdzone przez dyrektora urzędu żeglugi śródlądowej oraz umieszczone w dobrze widocznym miejscu na każdym pokładzie.4.
Na statkach pasażerskich powinien być wywieszony w ogólnie dostępnym miejscu plan dróg ewakuacji dla pasażerów. Plan ten może być wspólnym dokumentem z planem obrony statku.5.
W każdej kabinie pasażerskiej powinny znajdować się informacje o zachowaniu się pasażerów w przypadku alarmu, pożaru, awarii statku lub ewakuacji, jak również informacje o usytuowaniu środków ratunkowych.6.
Na statku uprawiającym żeglugę międzynarodową informacje, o których mowa w ust. 4 i 5, powinny być dostępne również w języku angielskim i niemieckim.