Rozdział 3 - Sprzęt przeciwpożarowy - Wymagania techniczne i wyposażenie statków żeglugi śródlądowej.
Dziennik Ustaw
Dz.U.2003.88.810
Akt utracił moc Wersja od: 15 czerwca 2010 r.
Rozdział 3
Sprzęt przeciwpożarowy
Sprzęt przeciwpożarowy
§ 16.
1.
Statek powinien być wyposażony w odpowiednie gaśnice w ilości określonej w zależności od jego wielkości, przeznaczenia, mocy urządzeń napędowych i wyposażenia stwarzającego zagrożenie pożarowe.2.
Pchacz, holownik, lodołamacz oraz inny statek o długości większej niż 20 m powinien być wyposażony w gaśnice płynowe o wielkości napełniania 9 l albo proszkowe o wielkości napełniania 6 kg z proszkiem przeznaczonym do gaszenia pożarów grup ABC. Gaśnice powinny być rozmieszczone po jednej w każdym z następujących miejsc:1)
w sterówce;2)
w pobliżu każdego wejścia z pokładu do pomieszczeń mieszkalnych;3)
w pobliżu każdego wejścia do pomieszczeń roboczych, niedostępnych bezpośrednio z pomieszczeń mieszkalnych, w których zainstalowane są urządzenia grzewcze, kuchenne lub chłodnicze zasilane paliwem stałym, płynnym lub gazem;4)
przy każdym wejściu do siłowni i kotłowni;5)
w siłowni, w odpowiednim miejscu poniżej pokładu głównego, gdy moc silników napędowych jest większa niż 100 kW.3.
Statek pasażerski powinien być wyposażony w gaśnice, o których mowa w ust. 2, oraz dodatkowo w:1)
jedną gaśnicę na każde 120 m2 powierzchni podłogi pomieszczeń ogólnego użytku, z zaokrągleniem w górę, do następnych 120 m2;2)
jedną gaśnicę na każde 10 kabin, z zaokrągleniem w górę.4.
Statek o długości równej lub mniejszej niż 20 m, inny niż pchacz, holownik i lodołamacz, powinien być wyposażony w gaśnice proszkowe o wielkości napełniania 2 kg. Minimalna ilość gaśnic wynosi dla statków o długości:1)
do 10 m - (1 + s) gaśnic,2)
powyżej 10 m do 15 m - (2 + s) gaśnic,3)
powyżej 15 m do 20 m - (3 + s) gaśnic,przy czym "s" oznacza liczbę dodatkowych gaśnic w zależności od mocy silników napędowych i wynosi: jedna gaśnica dla silników o mocy 50-100 kW oraz jedna gaśnica na każde następne 100 kW.
5.
Dodatkowe gaśnice, o których mowa w ust. 4, powinny być równomiernie rozmieszczone w miejscach widocznych i łatwo dostępnych.6.
Gaśnice powinny być tak rozmieszczone, aby znajdowały się przy każdej zejściówce oraz, w miarę możliwości, w odległości nie większej niż 1 m od stanowiska sternika i 2 m od kuchenki. Jedna gaśnica powinna się znajdować w pobliżu siłowni.7.
Na statku dopuszcza się stosowanie innej, niż określona w ust. 4, liczby gaśnic jeżeli przy zastosowanej wielkości napełnienia nieprzekraczającej 6 kg zachowana jest ta sama skuteczność gaśnicza.8.
Rodzaj gaśnic powinien być dostosowany do źródła zagrożenia pożarowego, występującego w danym miejscu na statku. Dopuszcza się stosowanie gaśnic CO2 do gaszenia siłowni z zewnątrz oraz tablic rozdzielczych i kuchni, o ile ilość CO2 nie stwarza zagrożenia dla zdrowia.9.
Stan techniczny i napełnienie gaśnic powinny być kontrolowane w okresach i w sposób zgodny z instrukcją ustaloną przez producenta, nie rzadziej jednak niż raz w roku.§ 17.
Na statku powinno znajdować się oprócz gaśnic, o których mowa w § 16 ust. 2, następujące wyposażenie gaśnicze:1)
wiadro metalowe o pojemności około 10 l z linką - na pokładzie - 1 szt.;2)
koc gaśniczy:a)
w siłowni, w której przebywa stale załoga - 1 szt.,b)
w kuchni - 1 szt.;3)
łom i topór - na statku o długości powyżej 15 m,przy wejściu do zamykanych pomieszczeń mieszkalnych - 1 kpl.;
4)
toporek strażacki - na statku o długości do 15 m - 1 szt.;5)
rękawice ognioodporne - w pomieszczeniach maszynowni i sterówce.§ 18.
1.
Statek o długości powyżej 20 m i łącznej mocy maszyn głównych i pomocniczych 1.000 kW i większej uprawiający żeglugę w rejonie 1 powinien być wyposażony w agregat gaśniczy.2.
Statek o długości powyżej 20 m z pomieszczeniami pod pokładem głównym, w których mogą przebywać na stałe członkowie załogi albo pasażerowie, uprawiający żeglugę w rejonie 1 powinien być wyposażony w aparat oddechowy z linką asekuracyjną, ubranie ognioochronne, hełm strażacki, pas strażacki z zatrzaśnikiem i toporkiem oraz lampę bezpieczeństwa.3.
Zbiornikowiec nieposiadający stałej pokładowej instalacji gaśniczej pianowej, uprawiający żeglugę w rejonie 1, powinien być wyposażony w zestaw pianowy.