Rozdział 2 - Wymagania dla lotniska dla samolotów z drogą startową o nawierzchni sztucznej - Wymagania techniczne i eksploatacyjne dla lotnisk użytku wyłącznego oraz sposób i tryb przeprowadzania kontroli sprawdzającej.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2023.1290 t.j.

Akt obowiązujący
Wersja od: 7 lipca 2023 r.

Rozdział  2

Wymagania dla lotniska dla samolotów z drogą startową o nawierzchni sztucznej

§  3. 
1. 
Dla lotniska dla samolotów z drogą startową o nawierzchni sztucznej wymagania techniczne i eksploatacyjne, z zastrzeżeniem § 4-10, określają normy i zalecane metody postępowania, o których mowa w Załączniku 14 tom I w:
1)
rozdziale 1 "Wymagania ogólne", z wyłączeniem pkt 1.2.1, 1.2.2, 1.4, 1.5.1-1.5.3 i 1.7;
2)
rozdziale 2 "Dane dotyczące lotniska", z wyłączeniem pkt 2.1.2, 2.9.7, 2.9.10, 2.11.2 i 2.11.4;
3)
rozdziale 3 "Charakterystyki fizyczne", z wyłączeniem pkt 3.1.16, 3.1.18, 3.1.23, 3.3, 3.5.2, 3.5.4, 3.5.12, 3.9-3.11, 3.12.1 i 3.13-3.15;
4)
rozdziale 5 "Pomoce wzrokowe dla nawigacji", z wyłączeniem pkt 5.1.3, 5.2.1.7, 5.2.1.8, 5.2.4.3, 5.2.5.2, 5.2.6.5, 5.2.8, 5.2.9, 5.2.10.8, 5.2.13, 5.2.14, 5.2.16, 5.2.17, 5.3.1.2, 5.3.1.3, 5.3.2, 5.3.5.2 lit. a, 5.3.5.5, 5.3.5.7-5.3.5.23, 5.3.5.44, 5.3.5.45, 5.3.7.3, 5.3.12.2, 5.3.12.4, 5.3.14, 5.3.15, 5.3.17-5.3.30, 5.4.l-5.4.3, 5.4.6, 5.5.2, 5.5.5-5.5.7 i 5.5.8;
5)
rozdziale 7 "Pomoce wzrokowe do oznakowania stref o ograniczonym użytkowaniu";
6)
rozdziale 8 "Systemy elektryczne", z wyłączeniem pkt 8.1.3-8.1.5, 8.1.8-8.1.11, 8.3.1 i 8.3.3-8.3.5;
7)
rozdziale 10 "Obsługa techniczna lotniska", z wyłączeniem pkt 10.2.3, 10.2.5-10.2.7, 10.3.2, 10.5.8, 10.5.9 i 10.5.13.
8)
(uchylony);
9)
(uchylony);
10)
(uchylony);
11)
(uchylony).
2. 
Na lotnisku dla samolotów z drogą startową o nawierzchni sztucznej do obszarów:
1)
bez nawierzchni sztucznej przeznaczonych do wykonywania operacji lotniczych stosuje się przepisy rozdziału 3;
2)
przeznaczonych wyłącznie do wykonywania operacji lotniczych przez śmigłowce stosuje się przepisy rozdziału 4.
§  4. 
Wymagania Załącznika 14 tom I, o których mowa w:
1)
rozdziale 2 "Dane dotyczące lotniska" pkt 2.7.2, rozdziale 3 "Charakterystyki fizyczne" pkt 3.13 i 3.14, rozdziale 5 "Pomoce wzrokowe dla nawigacji" pkt 5.2.13, 5.2.14, 5.3.24, 5.3.27, 5.4.1, 5.4.3 i 5.4.6, rozdziale 9 "Lotniskowe służby operacyjne, wyposażenie i instalacje" pkt 9.5 i w rozdziale 10 "Obsługa techniczna lotniska" pkt 10.3.3, mają zastosowanie do lotniska dla samolotów z drogą startową o nawierzchni sztucznej posiadającego płytę postojową o nawierzchni sztucznej;
2)
rozdziale 3 "Charakterystyki fizyczne" pkt 3.3 i w rozdziale 5 "Pomoce wzrokowe dla nawigacji" pkt 5.2.9, 5.3.18.1 i 5.3.19, mają zastosowanie do lotniska dla samolotów z drogą startową o nawierzchni sztucznej posiadającego płaszczyznę do zawracania o nawierzchni sztucznej;
3)
rozdziale 3 "Charakterystyki fizyczne" pkt 3.9-3.11, rozdziale 5 "Pomoce wzrokowe dla nawigacji" pkt 5.2.8, 5.2.16, 5.2.17, 5.3.15, 5.3.17, 5.3.18, 5.3.20, 5.3.21, 5.3.23, 5.3.27, 5.3.29, 5.4.1, 5.4.2, 5.4.6, 5.5.5, 5.5.6 i w rozdziale 10 "Obsługa techniczna lotniska" pkt 10.2.7, 10.3.2, 10.5.8 i 10.5.9, mają zastosowanie do lotniska dla samolotów z drogą startową o nawierzchni sztucznej posiadającego drogę kołowania o nawierzchni sztucznej;
4)
rozdziale 3 "Charakterystyki fizyczne" pkt 3.15 i w rozdziale 5 "Pomoce wzrokowe dla nawigacji" pkt 5.3.22, mają zastosowanie do lotniska dla samolotów z drogą startową o nawierzchni sztucznej posiadającego stanowisko do odladzania o nawierzchni sztucznej.
§  5. 
Wymagania Załącznika 14 tom I, o których mowa w:
1)
rozdziale 3 "Charakterystyki fizyczne" pkt 3.1.25,
2)
rozdziale 5 "Pomoce wzrokowe dla nawigacji" pkt 5.2.16, 5.2.17, 5.3.1.2, 5.3.2, 5.3.5.5, 5.3.23, 5.3.24, 5.3.27 i 5.4.6,
3)
w rozdziale 8 "Systemy elektryczne" pkt 8.1.3 i 8.1.10

- mają zastosowanie do lotniska dla samolotów z drogą startową o nawierzchni sztucznej, na którym są wykonywane loty handlowe.

§  5a. 
Wymagania określone w rozdziale 2 "Dane dotyczące lotniska":
1)
pkt 2.6 Załącznika 14 tom I stosuje się do dnia 27 listopada 2024 r.;
2)
pkt 2.6a Załącznika 14 tom I stosuje się od dnia 28 listopada 2024 r.
§  6. 
1. 
W przypadku lotniska dla samolotów z drogą startową o nawierzchni sztucznej o cyfrze kodu referencyjnego lotniska 1 albo 2, użytkowanego w nocy, które nie posiada systemu świateł podejścia do lądowania oraz przesuniętego progu drogi startowej, stosuje się oświetlenie obejmujące światła krawędzi drogi startowej, światła początku drogi startowej, światła końca drogi startowej, światła wskaźnika kierunku lądowania oraz podświetlenie wskaźnika kierunku wiatru. Zastosowane światła mogą być stacjonarne lub przenośne.
2. 
Światła krawędzi drogi startowej:
1)
są światłami stałymi, koloru białego;
2)
mają światłość nie mniejszą niż 25 kandeli;
3)
wysyłają wiązkę świetlną pod kątem co najmniej 15° nad poziomem drogi startowej;
4)
są widoczne ze wszystkich kierunków niezbędnych do wykonywania operacji startu lub lądowania.
3. 
Światła początku drogi startowej:
1)
są światłami stałymi, jednokierunkowymi, koloru zielonego;
2)
mają światłość nie mniejszą niż 25 kandeli;
3)
wysyłają wiązkę świetlną pod kątem co najmniej 15° nad poziomem drogi startowej;
4)
są widoczne od strony podejścia do drogi startowej.
4. 
Światła końca drogi startowej:
1)
są światłami stałymi, jednokierunkowymi, koloru czerwonego;
2)
mają światłość nie mniejszą niż 25 kandeli;
3)
wysyłają wiązkę świetlną pod kątem co najmniej 15° nad poziomem drogi startowej;
4)
są widoczne od strony środka drogi startowej.
5. 
Jeżeli początek drogi startowej jest używany również jako koniec drogi startowej, oprawy świateł początku drogi startowej mogą być wykorzystane również jako oprawy świateł końca drogi startowej przy zastosowaniu odpowiednich filtrów barwnych.
6. 
Światła krawędzi drogi startowej są rozmieszczane w odstępach nie większych niż 100 m wzdłuż bocznej granicy drogi startowej.
7. 
Światła początku drogi startowej oraz światła końca drogi startowej instaluje się w liczbie co najmniej sześciu lamp równomiernie rozmieszczonych między rzędami świateł krawędzi drogi startowej oraz symetrycznie względem jej linii środkowej, w dwóch grupach, w których światła są równo oddalone od siebie. Odległość między grupami świateł jest nie większa niż połowa odległości między światłami krawędzi drogi startowej.
8. 
Schemat układu świateł drogi startowej o nawierzchni sztucznej na lotnisku dla samolotów, o których mowa w ust. 1, określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
9. 
Światła, o których mowa w ust. 1, instaluje się w odległości nie większej niż 0,5 m od zewnętrznej strony oznaczników krawędzi drogi startowej.
10. 
W przypadku wykonywania lotów w porze nocnej na lotnisku dla samolotów z drogą startową o nawierzchni sztucznej:
1)
przynajmniej jeden wskaźnik kierunku wiatru jest oświetlony;
2)
zainstalowane światła nie są zasłaniane przez oznaczniki i inne przedmioty lub przeszkody.
11. 
W przypadku lotów innych niż loty handlowe dopuszcza się zastosowanie układu świateł drogi startowej, który co najmniej:
1)
wskazuje miejsce rozpoczęcia i kierunek startu oraz granicę rozporządzalnej długości startu drogi startowej - w przypadku startu;
2)
wskazuje kierunek lądowania i miejsce przyziemienia oraz granicę rozporządzalnej długości lądowania drogi startowej - w przypadku lądowania;
3)
ma światła barwy określonej w ust. 2-4, o maksymalnej odległości między poszczególnymi lampami wynoszącej 50 m;
4)
umożliwia pilotowi orientację co do kierunku startu i lądowania, rozporządzalnej długości rozbiegu i dobiegu, strefy przyziemienia lub drogi kołowania;
5)
posiada jeden wskaźnik kierunku lądowania o parametrach określonych w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
§  7. 
1. 
Lotnicze urządzenia naziemne, zlokalizowane na lotnisku dla samolotów z drogą startową o nawierzchni sztucznej o cyfrze kodu referencyjnego lotniska 1 albo 2, użytkowanym w nocy i nieposiadającym systemu świateł podejścia do lądowania oraz przesuniętego progu drogi startowej, mają system zasilania elektroenergetycznego.
2. 
W przypadku wystąpienia awarii systemu zasilania elektroenergetycznego, o którym mowa w ust. 1, system ten nie może powodować wytwarzania przez lotnicze urządzenia naziemne błędnych i mylących informacji wzrokowych lub komunikatów dla załogi statku powietrznego.
3. 
Lotnisko, o którym mowa w ust. 1, wyposaża się w rezerwowe źródło zasilania z priorytetem dla urządzeń łączności.
4. 
Rezerwowe źródło zasilania wzrokowych pomocy nawigacyjnych dla drogi startowej nieprzyrządowej nie jest zapewniane, jeżeli awaryjny system świetlny spełnia wymagania, o których mowa w § 6, i może być uruchomiony w ciągu 15 minut od wystąpienia awarii.
§  8. 
Wiązka światła, o której mowa w rozdziale 5 "Pomoce wzrokowe dla nawigacji" pkt 5.3.3.7 i 5.3.3.11 Załącznika 14 tom I, w płaszczyźnie pionowej powinna zawierać się od kąta wzniesienia nie większego niż 1° do kąta wzniesienia wystarczającego do prowadzenia statku powietrznego na maksymalnej wysokości, dla jakiej przewidziana jest dana latarnia.
§  9. 
Lotnisko dla samolotów z drogą startową o nawierzchni sztucznej zabezpiecza się przed dostępem nieuprawnionych osób i pojazdów oraz przed wtargnięciem na nie zwierząt mogących stanowić zagrożenie dla statków powietrznych.
§  10. 
1. 
Powierzchnie ograniczające przeszkody w przypadku lotniska dla samolotów z drogą startową o nawierzchni sztucznej wyznacza się zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 2 pkt 1 ustawy.
2. 
Lotnicze urządzenia naziemne znajdujące się w pasie drogi startowej o nawierzchni sztucznej lub w jego pobliżu, stanowiące przeszkodę:
1)
umieszcza się jak najbliżej podłoża;
2)
oznakowuje się zgodnie z wymaganiami dla oznakowania przeszkód;
3)
są obiektami o konstrukcji łamliwej.