§ 21. - Wymagania techniczne i eksploatacyjne dla lotnisk użytku wyłącznego oraz sposób i tryb przeprowadzania kontroli sprawdzającej.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2023.1290 t.j.

Akt obowiązujący
Wersja od: 7 lipca 2023 r.
§  21. 
1. 
Ukształtowanie powierzchni drogi startowej bez nawierzchni sztucznej na lotnisku dla samolotów umożliwia szybkie odprowadzanie wód opadowych z nawierzchni. Przy kształtowaniu powierzchni tej drogi startowej uwzględnia się rzeźbę terenu, rodzaj gruntu, poziom wód gruntowych, a także skrzyżowanie z inną drogą startową.
2. 
Nawierzchnia pola ruchu naziemnego inna niż nawierzchnia drogi startowej bez nawierzchni sztucznej na lotnisku dla samolotów ma spadki uzależnione od rodzaju gruntu, zapewniające skuteczny odpływ wód opadowych.
3. 
Do odprowadzania wód opadowych stosuje się urządzenia wspomagające:
1)
odprowadzanie wód opadowych z nawierzchni pola wzlotów;
2)
przechwytywanie wody, która spływa na pole wzlotów z sąsiadujących terenów;
3)
obniżanie poziomu wód gruntowych.
4. 
W przypadkach nadmiernego nawilgocenia gruntu, na całym obszarze lotniska dla samolotów z drogą startową bez nawierzchni sztucznej stosuje się drenowanie lub rowy melioracyjne zlokalizowane poza polem wzlotów, które przechwytują wodę z terenów położonych wyżej.
5. 
Urządzenia i obiekty, o których mowa w ust. 3 i 4, nie mogą stanowić przeszkody.
6. 
Na obszarze pola ruchu naziemnego nie mogą występować uszkodzenia, zanieczyszczenia, lokalne wzniesienia lub zagłębienia, które mogłyby zagrażać bezpieczeństwu wykonywanych operacji lotniczych.