Wymagania metrologiczne, którym powinny odpowiadać przyrządy do pomiaru prędkości pojazdów w ruchu drogowym.
Dziennik Ustaw
Dz.U.2004.15.129
Akt utracił moc Wersja od: 3 lutego 2004 r.
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI, PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ 1
z dnia 20 stycznia 2004 r.
w sprawie wymagań metrologicznych, którym powinny odpowiadać przyrządy do pomiaru prędkości pojazdów w ruchu drogowym
Na podstawie art. 9 pkt 3 ustawy z dnia 11 maja 2001 r. - Prawo o miarach (Dz. U. Nr 63, poz. 636, z późn. zm. 2 ) zarządza się, co następuje:
Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1)
przyrząd radarowy - przyrząd pomiarowy stosowany do pomiaru prędkości pojazdów w ruchu drogowym, emitujący wiązkę fal elektromagnetycznych o kierunku zbliżonym do równoległego lub skośnym do kierunku ruchu pojazdu, którego zasada pomiaru prędkości poruszającego się pojazdu oparta jest na wykorzystaniu zmian częstotliwości fal elektromagnetycznych odbitych od ruchomych obiektów;2)
przyrząd laserowy - przyrząd pomiarowy stosowany do pomiaru prędkości pojazdów w ruchu drogowym, emitujący promieniowanie laserowe, który mierząc czas powrotu odbitych od pojazdu impulsów, wykonuje pomiary odległości do pojazdu, a następnie na podstawie serii pomiarów odległości i czasu wyznacza prędkość pojazdu;3)
prędkościomierz kontrolny - przyrząd pomiarowy przeznaczony do:a)
pomiaru i wskazywania prędkości pojazdu, w którym jest zainstalowany, oraz pośrednio pojazdu kontrolowanego,b)
pomiaru prędkości pojazdu, w oparciu o pomiar czasu przebycia przez kontrolowany pojazd odcinka drogi wyznaczonego przez przetworniki lub za pomocą specjalizowanej cyfrowej kamery wizyjnej;4)
błędy graniczne dopuszczalne - wartości skrajne błędu przyrządów.
W skład przyrządu radarowego wchodzą w szczególności:
1)
zespół antenowy;2)
zespół pomiarowy z układem sterującym;3)
analogowe lub cyfrowe urządzenie wskazujące lub inne zewnętrzne urządzenie do wizualizacji wyniku pomiaru w przypadku przyrządów bezobsługowych;4)
zespół zasilania;5)
urządzenie celownicze.
W skład przyrządu laserowego wchodzą w szczególności:
1)
optyczny zespół nadawczy;2)
optyczny zespół odbiorczy;3)
zespół celowniczy z wizjerem;4)
zespół pomiarowy z układem sterującym;5)
cyfrowe urządzenie wskazujące;6)
urządzenie sygnalizujące lub wskazujące właściwą zbieżność promienia wizjera z promieniem lasera;7)
zespół zasilania.1.
W skład prędkościomierza kontrolnego, o którym mowa w § 1 pkt 3 lit. a, wchodzą w szczególności:1)
zespół pomiarowy;2)
analogowe lub cyfrowe urządzenie wskazujące;3)
zespół sterowania;4)
przetwornik prędkości.2.
W skład prędkościomierza kontrolnego, o którym mowa w § 1 pkt 3 lit. b, wchodzą w szczególności:1)
zespół pomiarowy z układami sterowania;2)
cyfrowe urządzenie wskazujące;3)
przetwornik prędkości;4)
zespół zasilania.1.
Przyrządy do pomiaru prędkości pojazdów w ruchu drogowym, zwane dalej "przyrządami", mogą być wyposażone w urządzenia dodatkowe:1)
sygnalizujące przekroczenie zadanej prędkości przez kontrolowany pojazd;2)
sumujące liczby kontrolowanych pojazdów;3)
sumujące liczby kontrolowanych pojazdów przekraczających prędkość zadaną;4)
rejestrujące zmierzoną prędkość kontrolowanych pojazdów;5)
rejestrujące datę i czas dokonania pomiaru prędkości;6)
rejestrujące inne dane o pojeździe;7)
wskazujące;8)
zdalnie sterujące pracą przyrządu.2.
Urządzeniami rejestrującymi mogą być:1)
aparat fotograficzny;2)
kamera lub kamera wideo z magnetowidem;3)
drukarka.
Konstrukcja i wykonanie przyrządu oraz materiały stosowane do jego wytwarzania powinny:
1)
umożliwiać jego zabezpieczenie przed dostępem do wnętrza i elementów regulacyjnych;2)
uniemożliwiać wykonywanie pomiaru prędkości w przypadku obniżenia napięcia zasilania poniżej 90 % wartości napięcia nominalnego lub jego wzrostu powyżej 110 % wartości napięcia nominalnego;3)
zapewniać działanie przyrządu w warunkach występowania:a)
wibracji o częstotliwościach od 20 Hz do 150 Hz i o wartości skutecznej przyśpieszenia (RMS) 10 m/s2,b)
pola elektromagnetycznego o charakterze sinusoidalnym modulowanym sygnałem sinusoidalnym o częstotliwości 1 kHz, współczynniku modulacji 80 %, o następujących wartościach w zakresie:-
od 27 MHz do 1 GHz, wartość pola elektromagnetycznego o natężeniu 10 V/m,-
od 1,4 GHz do 2 GHz, wartość pola elektromagnetycznego o natężeniu 20 V/m,c)
wyładowania elektrostatycznego przez kontakt z przyrządem o wartości napięcia probierczego 6 kV, a przy wyładowaniu przez powietrze o wartości 8 kV,d)
oddziaływania impulsów przewodzonych zakłóceń na przyłączu zasilania i uziemienia lub zerowania ochronnego o wartości szczytowej 1 kV, a na przyłączach sygnałowych i sterujących o wartości szczytowej 0,5 kV, przy polaryzacji impulsów dodatniej i ujemnej, czasie narastania 10 ns i czasie trwania 50 ns - z wyłączeniem przyrządów zasilanych wyłącznie z baterii wewnętrznych.1.
Zakres pomiarowy przyrządów powinien wynosić co najmniej od 30 km/h do 150 km/h.2.
Wartość działki elementarnej wskazywanej prędkości nie powinna być większa niż:1)
1 km/h dla przyrządów z urządzeniem wskazującym cyfrowym;2)
2 km/h dla przyrządów z urządzeniem wskazującym analogowym.
Prędkość wskazywana przez analogowe lub cyfrowe urządzenie wskazujące powinna być wyrażona w jednostkach prędkości liniowej w kilometrach na godzinę.
Wskazania analogowego lub cyfrowego urządzenia wskazującego powinny być dobrze widoczne w dzień i w nocy.
W analogowym urządzeniu wskazującym:
1)
długość działki elementarnej podziałki prędkości powinna być nie mniejsza niż 1,5 mm;2)
oznaczenia liczbowe podziałki prędkości powinny być naniesione co najmniej co 20 km/h.
Konstrukcja i wykonanie cyfrowego urządzenia wskazującego powinny umożliwiać sprawdzenie poprawności działania poszczególnych elementów wszystkich cyfr.
Wysokość cyfr urządzenia wskazującego:
1)
cyfrowego:a)
w przyrządzie radarowym powinna wynosić co najmniej 10 mm,b)
w prędkościomierzu kontrolnym powinna wynosić co najmniej 8 mm;2)
analogowego:a)
w przyrządzie radarowym powinna wynosić co najmniej 8 mm,b)
w prędkościomierzu kontrolnym powinna być nie mniejsza niż 5 mm.
Konstrukcja przyrządu radarowego powinna umożliwiać:
1)
identyfikację pojazdu, którego prędkość jest mierzona;2)
ustawienie kąta osi wiązki fal promieniowania elektromagnetycznego w zakresie od 0° do 30° z błędem nie większym niż ± 0,5 % wartości określonego kąta;3)
odróżnienie pomiaru prędkości pojazdu nadjeżdżającego od oddalającego się.
Przyrząd radarowy powinien umożliwiać:
1)
blokowanie następnego pomiaru;2)
utrzymywanie wyniku poprzedniego pomiaru;3)
wskazywanie czasu utrzymywania wyniku pomiaru od momentu zmierzenia prędkości pojazdu, przy czym zakres wskazań powinien być nie mniejszy niż 10 min, o wartość działki elementarnej nie większej niż 1 s.
Wymagania, o których mowa w § 14, nie muszą być spełnione, jeżeli:
1)
przyrząd radarowy lub jego urządzenie dodatkowe wskazuje datę i czas wykonania pomiaru, a wykonanie następnego pomiaru możliwe jest po skasowaniu poprzedniego wyniku pomiaru;2)
przyrząd radarowy pracuje bezobsługowo, a jego urządzenie dodatkowe rejestruje datę i czas wykonania pomiaru oraz inne dane o pojeździe.
Konstrukcja przyrządu laserowego powinna umożliwiać ręczne kasowanie wskazania zmierzonej prędkości.
1.
Prędkościomierze kontrolne, o których mowa w § 1 pkt 3 lit. a, powinny:1)
być napędzane wałkiem giętkim lub impulsami z przetwornika prędkości, bezpośrednio od kół napędowych pojazdu lub za pośrednictwem przekładni o stałym położeniu;2)
wykazywać odporność wpływu występowania narażeń od wibracji o częstotliwościach od 20 Hz do 150 Hz i o wartości skutecznej przyśpieszenia (RMS) 20 m/s2.2.
Wałek giętki, przekazujący obroty z układu napędowego pojazdu, powinien być osłonięty pancerzem.3.
Połączenie elektryczne przetwornika prędkości, o którym mowa w § 4 ust. 1 pkt 4, z prędkościomierzem kontrolnym powinno być zabezpieczone przed dostępem osób nieuprawnionych.1.
Na przyrządzie powinny być zamieszczone w sposób trwały i czytelny w szczególności:1)
nazwa lub znak producenta;2)
numer fabryczny i rok produkcji;3)
nadany znak zatwierdzenia typu.2.
Na urządzeniu wskazującym powinna być oznaczona jednostka prędkości (km/h).3.
Na podzielni urządzenia wskazującego lub na obudowie prędkościomierza kontrolnego, o którym mowa w § 1 pkt 3 lit. a, powinna być oznaczona wartość stałej prędkościomierza.
Wartość stałej prędkościomierza kontrolnego:
1)
stanowi wielkość liczbową określającą rodzaj i liczbę sygnałów dostarczanych przez element przeznaczony do napędu prędkościomierza napędzanego od kół pojazdu, odpowiadającą poprawnemu wskazaniu prędkości liniowej równej 60 km/h;2)
powinna być wyrażona w:a)
obrotach na minutę, gdy sygnały są przekazywane do prędkościomierza w postaci obrotów wałka napędzającego, lubb)
w impulsach na minutę, gdy sygnały są przekazywane do prędkościomierza w postaci impulsów elektrycznych.
Ustala się następujące warunki odniesienia:
1)
zakres temperatury, co najmniej od 0 °C do +50 °C;2)
wilgotność względną powietrza w zakresie od 20 % do 95 %;3)
napięcie zasilające:a)
dla przyrządów zasilanych napięciem zmiennym lub stałym w zakresie od 90 % do 110 % wartości napięcia nominalnego,b)
dla przyrządów zasilanych wyłącznie z własnych baterii od 90 % wartości napięcia nominalnego.
Błędy graniczne dopuszczalne przy zatwierdzeniu typu oraz legalizacji wynoszą:
1)
± 1 % wartości mierzonej, lecz nie mniej niż ± 1 km/h podczas sprawdzania w warunkach laboratoryjnych;2)
± 3 % wartości mierzonej, lecz nie mniej niż ± 3 km/h podczas sprawdzania w warunkach użytkowania.1 Minister Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej kieruje działem administracji rządowej - gospodarka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 7 stycznia 2003 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej (Dz. U. Nr 1, poz. 5).
2 Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 154, poz. 1800, z 2002 r. Nr 155, poz. 1286 i Nr 166, poz. 1360 oraz z 2003 r. Nr 170, poz. 1652.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »