§ 3. - Wymagania lokalowe i sanitarne dotyczące żłobków i klubów dziecięcych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2011.69.367

Akt utracił moc
Wersja od: 31 marca 2011 r.
§  3.
Lokal, w którym ma być prowadzony żłobek lub klub dziecięcy, oraz jego wyposażenie spełniają następujące warunki:
1)
powierzchnia pomieszczenia przeznaczonego na zbiorowy pobyt od 3 do 5 dzieci wynosi co najmniej 16 m2; w przypadku liczby dzieci większej niż 5, powierzchnia ulega odpowiedniemu zwiększeniu na każde kolejne dziecko, z tym że:
a)
powierzchnia przypadająca na każde kolejne dziecko wynosi co najmniej 2 m2, jeżeli czas pobytu dziecka nie przekracza 5 godzin dziennie,
b)
powierzchnia przypadająca na każde kolejne dziecko wynosi co najmniej 2,5 m2, jeżeli czas pobytu dziecka przekracza 5 godzin dziennie;
2)
wysokość pomieszczeń przeznaczonych na pobyt dzieci wynosi co najmniej 2,5 m;
3)
jest zapewnione utrzymanie czystości i porządku w lokalu, pomieszczenia są utrzymywane w odpowiednim stanie oraz są przeprowadzane ich okresowe remonty i konserwacje;
4)
w pomieszczeniach higieniczno-sanitarnych:
a)
podłoga i ściany są wykonane tak, aby było możliwe łatwe utrzymanie czystości w tych pomieszczeniach,
b)
ściany do wysokości co najmniej 2 m są pokryte materiałami zmywalnymi, nienasiąkliwymi i odpornymi na działanie wilgoci oraz materiałami nietoksycznymi i odpornymi na działanie środków dezynfekcyjnych;
5)
pościel i leżaki są wyraźnie oznakowane, przypisane do konkretnego dziecka i odpowiednio przechowywane, tak aby zapobiec przenoszeniu się zakażeń;
6)
w pomieszczeniach przeznaczonych na pobyt dzieci, na grzejnikach centralnego ogrzewania są umieszczone osłony ochraniające przed bezpośrednim kontaktem z elementem grzejnym;
7)
w pomieszczeniach jest zapewniona temperatura co najmniej 20°C;
8)
jest zapewniony dostęp do miski ustępowej oraz urządzeń sanitarnych z ciepłą bieżącą wodą, takich jak: umywalka, brodzik z natryskiem lub inne urządzenia do utrzymania higieny osobistej dzieci, z tym że w urządzeniach sanitarnych jest zapewniona centralna regulacja mieszania ciepłej wody;
9)
jest zapewnione stanowisko do przewijania dzieci;
10)
jest zapewnione miejsce do przechowywania sprzętu i środków utrzymania czystości, zabezpieczone przed dostępem dzieci;
11)
jest zapewnione miejsce do przechowywania odzieży wierzchniej;
12)
meble są dostosowane do wymagań ergonomii;
13)
wyposażenie posiada atesty lub certyfikaty;
14)
zabawki spełniają wymagania bezpieczeństwa i higieny oraz posiadają oznakowanie CE;
15)
jest zapewniona możliwość otwierania w pomieszczeniu co najmniej 50% powierzchni okien;
16)
w pomieszczeniach jest zapewnione oświetlenie o parametrach zgodnych z Polską Normą;
17)
apteczki w lokalu są wyposażone w podstawowe środki opatrunkowe.