§ 3. - Wymagania lokalowe i sanitarne dotyczące żłobków i klubów dziecięcych.
Dziennik Ustaw
Dz.U.2011.69.367
Akt utracił moc Wersja od: 31 marca 2011 r.
§ 3.
Lokal, w którym ma być prowadzony żłobek lub klub dziecięcy, oraz jego wyposażenie spełniają następujące warunki: 1)
powierzchnia pomieszczenia przeznaczonego na zbiorowy pobyt od 3 do 5 dzieci wynosi co najmniej 16 m2; w przypadku liczby dzieci większej niż 5, powierzchnia ulega odpowiedniemu zwiększeniu na każde kolejne dziecko, z tym że:a)
powierzchnia przypadająca na każde kolejne dziecko wynosi co najmniej 2 m2, jeżeli czas pobytu dziecka nie przekracza 5 godzin dziennie,b)
powierzchnia przypadająca na każde kolejne dziecko wynosi co najmniej 2,5 m2, jeżeli czas pobytu dziecka przekracza 5 godzin dziennie; 2)
wysokość pomieszczeń przeznaczonych na pobyt dzieci wynosi co najmniej 2,5 m; 3)
jest zapewnione utrzymanie czystości i porządku w lokalu, pomieszczenia są utrzymywane w odpowiednim stanie oraz są przeprowadzane ich okresowe remonty i konserwacje; 4)
w pomieszczeniach higieniczno-sanitarnych:a)
podłoga i ściany są wykonane tak, aby było możliwe łatwe utrzymanie czystości w tych pomieszczeniach,b)
ściany do wysokości co najmniej 2 m są pokryte materiałami zmywalnymi, nienasiąkliwymi i odpornymi na działanie wilgoci oraz materiałami nietoksycznymi i odpornymi na działanie środków dezynfekcyjnych; 5)
pościel i leżaki są wyraźnie oznakowane, przypisane do konkretnego dziecka i odpowiednio przechowywane, tak aby zapobiec przenoszeniu się zakażeń; 6)
w pomieszczeniach przeznaczonych na pobyt dzieci, na grzejnikach centralnego ogrzewania są umieszczone osłony ochraniające przed bezpośrednim kontaktem z elementem grzejnym; 7)
w pomieszczeniach jest zapewniona temperatura co najmniej 20°C; 8)
jest zapewniony dostęp do miski ustępowej oraz urządzeń sanitarnych z ciepłą bieżącą wodą, takich jak: umywalka, brodzik z natryskiem lub inne urządzenia do utrzymania higieny osobistej dzieci, z tym że w urządzeniach sanitarnych jest zapewniona centralna regulacja mieszania ciepłej wody; 9)
jest zapewnione stanowisko do przewijania dzieci; 10)
jest zapewnione miejsce do przechowywania sprzętu i środków utrzymania czystości, zabezpieczone przed dostępem dzieci; 11)
jest zapewnione miejsce do przechowywania odzieży wierzchniej; 12)
meble są dostosowane do wymagań ergonomii; 13)
wyposażenie posiada atesty lub certyfikaty; 14)
zabawki spełniają wymagania bezpieczeństwa i higieny oraz posiadają oznakowanie CE; 15)
jest zapewniona możliwość otwierania w pomieszczeniu co najmniej 50% powierzchni okien; 16)
w pomieszczeniach jest zapewnione oświetlenie o parametrach zgodnych z Polską Normą; 17)
apteczki w lokalu są wyposażone w podstawowe środki opatrunkowe.