Rozdział 1 - Przepisy ogólne - Wymagania, którym powinny odpowiadać wagi wagonowe do ważenia w ruchu wagonów, oraz szczegółowy zakres sprawdzeń wykonywanych podczas prawnej kontroli metrologicznej tych przyrządów pomiarowych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2009.104.863

Akt obowiązujący
Wersja od: 1 lipca 2009 r.

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
wymagania w zakresie wykonania i charakterystyk metrologicznych podlegające sprawdzeniu podczas legalizacji ponownej wag wagonowych do ważenia w ruchu wagonów, wprowadzonych do obrotu lub użytkowania w wyniku dokonania oceny zgodności;
2)
szczegółowy zakres sprawdzeń podczas prawnej kontroli metrologicznej wag wagonowych do ważenia w ruchu wagonów.
§  2.
Przepisy rozporządzenia stosuje się do wag, o których mowa w § 1, wprowadzonych do obrotu lub użytkowania:
1)
na podstawie decyzji zatwierdzenia typu, wydanych przed dniem 7 stycznia 2007 r.;
2)
w wyniku dokonania oceny zgodności.
§  3.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
wadze - należy przez to rozumieć wagę wagonową do ważenia w ruchu wagonów, będącą przyrządem pomiarowym służącym do wyznaczania masy pojedynczego wagonu lub masy składu wagonów, po uprzednim zważeniu pojedynczych wagonów spiętych w skład;
2)
ważeniu wagonu spiętego - należy przez to rozumieć ważenie w ruchu całego wagonu lub ważenie cząstkowe wagonu, pozwalające uzyskać wskazanie lub wydruk wskazujący jego masę;
3)
wagonie kontrolnym - należy przez to rozumieć wagon o znanej masie stosowany podczas sprawdzania wagi;
4)
minimalnej masie wagonu - należy przez to rozumieć masę wagonu, poniżej której nie powinno się ważyć na wadze w ruchu ze względu na duży błąd względny;
5)
maksymalnej masie wagonu - należy przez to rozumieć maksymalną dopuszczalną masę wagonu, który może być ważony w ruchu;
6)
działce elementarnej d - należy przez to rozumieć wyrażoną w jednostkach miary masy wartość różnicy między wartościami dwóch kolejnych wskazań podczas ważenia wagonu w ruchu;
7)
obciążeniu maksymalnym Max - należy przez to rozumieć największą dopuszczalną wartość obciążenia wagi całym wagonem lub jego częścią, która może być zważona w ruchu;
8)
obciążeniu minimalnym Min - należy przez to rozumieć wartość obciążenia wagi całym wagonem lub jego częścią, poniżej której wyniki ważenia wagonu w ruchu mogą być obarczone nadmiernym błędem względnym;
9)
klasie dokładności - należy przez to rozumieć klasę wag spełniających określone właściwości metrologiczne, których błędy zawarte są w określonych granicach; klasę dokładności wag oznacza się liczbą przyjętą umownie, nazywaną oznaczeniem klasy dokładności.