Rozdział 5 - Szczegółowy zakres badań i sprawdzeń wykonywanych podczas prawnej kontroli metrologicznej wag - Wymagania, którym powinny odpowiadać wagi samochodowe do ważenia pojazdów w ruchu, oraz szczegółowy zakres badań i sprawdzeń wykonywanych podczas prawnej kontroli metrologicznej tych przyrządów pomiarowych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2007.188.1345

Akt obowiązujący
Wersja od: 15 października 2007 r.

Rozdział  5

Szczegółowy zakres badań i sprawdzeń wykonywanych podczas prawnej kontroli metrologicznej wag

§  28.
Badania i sprawdzenia wykonywane podczas prawnej kontroli metrologicznej wagi przeprowadza się w miejscu jej użytkowania.
§  29.
1.
Podczas badań typu należy sprawdzić dokumentację techniczno-konstrukcyjną zgłoszonej do badań wagi oraz przeprowadzić badania egzemplarza wagi w zakresie:
1)
wymagań podczas ważenia dynamicznego, z wykorzystaniem pojazdów kontrolnych zgodnie z § 32 i w warunkach działania określonych przez producenta, odnośnie do:
a)
odchylenia każdego obciążenia osi lub osi wielokrotnej od skorygowanego obciążenia osi lub osi wielokrotnej pojazdu kontrolnego innego niż dwuosiowy,
b)
odchylenia każdego obciążenia osi od wartości statycznego obciążenia osi dla pojazdu kontrolnego dwuosiowego sztywnego,
c)
błędu sumarycznego masy dowolnego pojazdu kontrolnego;
2)
wymagań odnośnie do błędu wskazań podczas ważenia statycznego dla dowolnego obciążenia z zakresu ważenia, gdy waga jest stosowana do ważenia statycznego;
3)
pozostałych wymagań:
a)
zgodności wskazań cyfrowego urządzenia wskazującego i drukującego,
b)
właściwej wartość działki elementarnej wagi, liczby działek elementarnych wagi, obciążenia minimalnego,
c)
błędów wskazań ważenia statycznego podczas oddziaływania czynników wpływających,
d)
wpływu zakłóceń dla wag elektronicznych,
e)
wpływu temperatury na wskazanie zerowe,
f)
stabilności przedziału wskazań dla wag elektronicznych,
g)
urządzeń zerujących,
h)
urządzenia podtrzymującego zero,
i)
urządzeń wskazujących i drukujących odnośnie do:
łatwego i jednoznacznego odczytania wyników,
drukowania co najmniej wymaganych danych,
zakresu ważenia,
urządzenia sumującego,
czujnika obecności pojazdu,
urządzenia zapewniającego centryczny przejazd pojazdu,
kierunku przejazdu, jeżeli ma zastosowanie,
prędkości przejazdu podczas ważenia,
j)
właściwego zainstalowania zgodnego z wymaganiami dotyczącymi w szczególności wypoziomowania powierzchni jezdni, strefy ważenia i strefy poza strefą ważenia,
k)
właściwego odwodnienia,
l)
możliwości umieszczania cech zabezpieczających albo właściwości zabezpieczenia elektronicznego,
m)
właściwego oznaczenia wagi.
2.
Podczas badania typu wag elektronicznych dodatkowo należy sprawdzić wymagania dotyczące:
1)
działania w przypadku wystąpienia zakłóceń;
2)
możliwości kontroli wyświetlacza;
3)
działania w czasie nagrzewania;
4)
właściwego działania po podłączeniu urządzeń peryferyjnych;
5)
właściwego działania po spadku napięcia baterii zasilającej.
3.
Jeżeli badana waga będzie stosowana jako waga kontrolna własna, w celu wyznaczenia statycznego obciążenia osi pojazdu dwuosiowego należy sprawdzić:
1)
błędy wskazań podczas ważenia statycznego dla dowolnego obciążenia z zakresu ważenia;
2)
dokładność zerowania;
3)
niecentryczność;
4)
pobudliwość.
§  30.
1.
Podczas legalizacji pierwotnej, w normalnych warunkach użytkowania, należy sprawdzić:
1)
zgodność wagi z zatwierdzonym typem w zakresie:
a)
właściwego wykonania konstrukcji i zastosowania odpowiednich materiałów,
b)
właściwych oznaczeń;
2)
prawidłowość zainstalowania wagi w miejscu użytkowania;
3)
kompletność wyposażenia stosownie do każdego przewidywanego rodzaju ważonego pojazdu i produktu;
4)
zgodnie z określoną klasą dokładności spełnianie wymagań w zakresie, o którym mowa w § 29 ust. 1 pkt 1, 2, 3 lit. a, b, g-m i ust. 3, dla poszczególnych rodzajów pojazdów i produktu, do ważenia których jest przewidziana sprawdzana waga.
2.
Podczas legalizacji ponownej wykonuje się sprawdzenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 lit. b i pkt 2-4.