Wymagania jakościowe dla paliw ciekłych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2005.216.1825

Akt utracił moc
Wersja od: 27 września 2006 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI I PRACY1)
z dnia 19 października 2005 r.
w sprawie wymagań jakościowych dla paliw ciekłych2)

Na podstawie art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw ciekłych i biopaliw ciekłych (Dz. U. Nr 34, poz. 293 i Nr 173, poz. 1808) zarządza się, co następuje:
Wymagania jakościowe dla paliw ciekłych:
1)
benzyn silnikowych stosowanych w pojazdach wyposażonych w silniki z zapłonem iskrowym, oznaczonych kodami CN 2710 11 45 oraz 2710 11 49, określa załącznik nr 1 do rozporządzenia;
2)
oleju napędowego stosowanego w pojazdach wyposażonych w silniki z zapłonem samoczynnym, oznaczonego kodem CN 2710 19 41, określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
Zawartość siarki w oleju napędowym stosowanym w ciągnikach rolniczych, a także maszynach nieporuszających się po drogach wyposażonych w silniki z zapłonem samoczynnym oznaczonym kodem CN 2710 19 41 nie może być większa niż:
1)
50 mg/kg - do dnia 31 grudnia 2008 r.;
2)
10 mg/kg - od dnia 1 stycznia 2009 r.
Traci moc rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 16 sierpnia 2004 r. w sprawie wymagań jakościowych dla paliw ciekłych (Dz. U. Nr 192, poz. 1969).
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.
________

1) Minister Gospodarki i Pracy kieruje działem administracji rządowej - gospodarka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki i Pracy (Dz. U. Nr 134, poz. 1428).

2) Przepisy niniejszego rozporządzenia wdrażają postanowienia art. 3 i 4 dyrektywy 98/70/WE z dnia 13 października 1998 r. odnoszącej się do jakości benzyny i olejów napędowych oraz zmieniającej dyrektywę Rady 93/12/EWG (Dz. Urz. WE L 350 z 28.12.1998, str. 58; Dz. Urz. WE L 287 z 14.11.2000, str. 46; Dz. Urz. WE L 76 z 22.03.2003, str. 10; Dz. Urz. WE L 284 z 31.10.2003, str. 1). Dane dotyczące ogłoszenia powyższego aktu dotyczą jego ogłoszenia w Polskim wydaniu specjalnym Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie zostało notyfikowane Komisji Europejskiej w dniu 20 czerwca 2005 r. pod numerem 2005/0286/PL, zgodnie z § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597), które wdraża postanowienia dyrektywy 98/34/WE z dnia 22 czerwca 1998 r. ustanawiającej procedurę udzielania informacji w zakresie norm i przepisów technicznych (Dz. Urz. WE L 204 z 21.07.1998, z późn. zm.).

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr 1

WYMAGANIA JAKOŚCIOWE DLA BENZYN SILNIKOWYCH STOSOWANYCH W POJAZDACH WYPOSAŻONYCH W SILNIKI Z ZAPŁONEM ISKROWYM

ParametrJednostkaZakresy 1)
minimummaksimum
Badawcza liczba oktanowa, RON:
- benzyna bezołowiowa 9595,0-
- benzyna bezołowiowa 9898,0-
Motorowa liczba oktanowa, MON:
- benzyna bezołowiowa 9585,0-
- benzyna bezołowiowa 9888,0-
Zawartość ołowiumg/l-5
Gęstość (w temperaturze 15°C)kg/m3720775
Zawartość siarkimg/kg-50
10 2)
Okres indukcyjnyminuty360-
Zawartość żywic obecnych

(po przemyciu rozpuszczalnikiem)

mg/100 ml-5
Badanie działania korodującego na płytkach z miedzi (3 h w temperaturze 50°C)klasa korozjiklasa 1
Wyglądjasna i przezroczysta
Zawartość węglowodorów typu:
- olefinowego%(V/V)-18,0
- aromatycznego%(V/V)-35,0
Zawartość benzenu%(V/V)-1,0
Zawartość tlenu%(m/m)-2,7
Zawartość związków organicznych zawierających tlen:
- metanol, wymagany stabilizator%(V/V)-3
- etanol, stabilizator może być potrzebny%(V/V)-5
- alkohol izopropylowy%(V/V)-10
- alkohol tert-butylowy%(V/V)-7
- alkohol izobutylowy%(V/V)-10
- etery (z 5 lub więcej atomami węgla)%(V/V)-15
- inne związki organiczne zawierające

tlen 3)

%(V/V)-10
Prężność par, VPkPa45,0 4)45,0 5)60,0 6)60,0 4)90,0 5)90,0 6)
Destylacja:
- do temperatury 70°C odparowuje%(V/V)20,0 4)20,0 5)22,0 6)48,0 4)50,0 5)50,0 6)
- do temperatury 100°C odparowuje%(V/V)46,071,0
- do temperatury 150°C odparowuje%(V/V)75,0-
Temperatura końca destylacji°C-210
Pozostałość po destylacji%(V/V)-2
Indeks lotności, VLI-1.1505)
1) Wartości podane w specyfikacji są "wartościami rzeczywistymi". Dla ustalenia ich wartości granicznych

zastosowano warunki normy PN-EN ISO 4259:2002, przy czym przy określaniu wartości minimalnej wzięto pod

uwagę minimalną, dodatnią różnicę 2R (gdzie R oznacza odtwarzalność). Wyniki poszczególnych pomiarów

należy interpretować zgodnie z kryteriami podanymi w normie PN-EN ISO 4259:2002.

2) Benzyna bezołowiowa o maksymalnej zawartości siarki 10 mg/kg powinna być dostępna na terytorium

Rzeczypospolitej Polskiej w sposób równomierny geograficznie, umożliwiający swobodne poruszanie się

pojazdów wymagających tego rodzaju paliwa. Od dnia 1 stycznia 2009 r. może być sprzedawana tylko benzyna

o maksymalnej zawartości siarki 10 mg/kg.

3) Inne alkohole z jedną grupą hydroksylową oraz etery o temperaturze końca wrzenia nie wyższej niż 210°C.
4) Dla okresu letniego trwającego od dnia 1 maja do dnia 30 września.
5) Dla okresu przejściowego trwającego od dnia 1 marca do dnia 30 kwietnia oraz od dnia 1 października do

dnia 31 października.

6) Dla okresu zimowego trwającego od dnia 1 listopada do końca lutego.

ZAŁĄCZNIK Nr 2 1

WYMAGANIA JAKOŚCIOWE DLA OLEJU NAPĘDOWEGO STOSOWANEGO W POJAZDACH WYPOSAŻONYCH W SILNIKI Z ZAPŁONEM SAMOCZYNNYM

ParametrJednostkaOlej napędowy

"standardowy"

Olej napędowy

"o polepszonych właściwościach niskotemperaturowych"

zakresy 1)zakresy 1)
minimummaksimumminimummaksimum
Liczba cetanowa51,0-51,0-
Indeks cetanowy46,0-46,0-
Gęstość w temperaturze 15°Ckg/m3820845800840
Zawartość wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych%(m/m)-11-11
Zawartość siarkimg/kg-50

10 2)

-50

102)

Temperatura zapłonu°Cpowyżej 55-powyżej 55-
Pozostałość po koksowaniu 3)

(z 10 % pozostałości destylacyjnej)

%(m/m)-0,30-0,30
Pozostałość po spopieleniu%(m/m)-0,01-0,01
Zawartość wodymg/kg-200-200
Zawartość zanieczyszczeńmg/kg-24-24
Badanie działania korodującego na miedź (3 h, 50°C) klasaklasa 1klasa 1
Odporność na utlenianieg/m3-25-25
Smarność, skorygowana średnica śladu zużycia (WS 1,4) w temperaturze 60°Cμm-460-460
Lepkość w temperaturze 40°C:mm2/s2,004,501,504,00
Skład frakcyjny 4):
- do 250°C

destyluje

%(V/V)-< 65--
- do 350°C

destyluje

%(V/V)85---
- 95 %(V/V)

destyluje

do temperatury

°C-360--
- do 180°C

destyluje

%(V/V)---10
- do 340°C

destyluje

%(V/V)--95-
Estry metylowe kwasów tłuszczowych (FAME) %(V/V)-5-5
Temperatura zablokowania zimnego filtru, CFPP°C-05)-106)-207)--32
Temperatura mętnienia°C----22
1) Wartości podane w specyfikacji są "wartościami rzeczywistymi". Dla ustalenia

ich wartości granicznych zastosowano warunki normy PN-EN ISO 4259:2002, przy

czym przy określaniu wartości minimalnej wzięto pod uwagę minimalną, dodatnią

różnicę 2R (gdzie R oznacza odtwarzalność). Wyniki poszczególnych pomiarów

należy interpretować zgodnie z kryteriami podanymi w normie PN-EN ISO 4259:2002.

2) Olej napędowy o maksymalnej zawartości siarki 10 mg/kg powinien być dostępny

na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w sposób równomierny geograficznie,

umożliwiający swobodne poruszanie się pojazdów wymagających tego rodzaju

paliwa. Od dnia 1 stycznia 2009 r. może być sprzedawany tylko olej napędowy o

maksymalnej zawartości siarki 10 mg/kg.

3) Graniczna wartość pozostałości po koksowaniu jest określona dla produktu przed

dodaniem do niego dodatku podwyższającego liczbą cetanową, jeżeli jest on

używany. Jeśli w finalnym handlowym paliwie graniczna wartość jest

przekroczona, należy sprawdzić obecność dodatków zawierających azotany. Jeżeli

obecność dodatku podwyższającego liczbę cetanową zostanie stwierdzona,

graniczna wartość pozostałości po koksowaniu nie jest wiążąca. Zastosowanie

dodatków nie zwalnia producenta paliwa od konieczności dotrzymania wymaganej

wartości maksimum 0,30 % (m/m) pozostałości po koksowaniu przed dodaniem

dodatków.

4) Wymagania dotyczące objętości destylatu do 250°C i do 350°C dla olejów

napędowych są zgodne ze Wspólną Taryfą Celną UE.

5) Dla okresu letniego trwającego od dnia 16 kwietnia do dnia 30 września.
6) Dla okresu przejściowego trwającego od dnia 1 marca do dnia 15 kwietnia oraz

od dnia 1 października do dnia 15 listopada.

7) Dla okresu zimowego trwającego od dnia 16 listopada do końca lutego.
1 Załącznik nr 2 zmieniony przez § 1 rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 8 września 2006 r. (Dz.U.06.167.1185) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 września 2006 r.