§ 3. - Wymagania, jakim powinny odpowiadać oceny oddziaływania autostrady na środowisko, grunty rolne i leśne oraz na dobra kultury objęte ochroną.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1995.64.332

Akt utracił moc
Wersja od: 14 czerwca 1995 r.
§  3.
1.
Ocena oddziaływania autostrady na dobra kultury, objęte ochroną na podstawie odrębnych przepisów, powinna uwzględniać okresy budowy i eksploatacji autostrady, a nadto:
1)
zawierać charakterystykę wartości kulturowych, uwzględniającą:
a)
zasoby i walory dóbr kultury,
b)
krajobraz kulturowy,
c)
obszary podlegające i kwalifikujące się do ochrony,

opartą na istniejącej dokumentacji, inwentaryzacji i rejestrze konserwatorskim oraz na uzupełniających archeologicznych badaniach powierzchniowych i sondażowych,

2)
zawierać analizę rozpatrywanych wariantów przebiegu autostrady z uwzględnieniem zarejestrowanych dóbr kultury (obiekty archeologiczne, architektoniczne, historyczne, urbanistyczne, etnograficzne) oraz wartości krajobrazu kulturowego,
3)
zawierać analizę i ocenę potencjalnych zagrożeń i szkód dla dóbr kultury ze wskazaniem obiektów lub stanowisk archeologicznych narażonych na całkowite zniszczenie oraz ze wskazaniem narażonych na zniszczenie dużych części trwałych obiektów architektonicznych, fragmentów założeń parkowych i innych dóbr kultury w obrębie terenu budowy autostrady,
4)
zawierać założenia programów przeprowadzenia badań i studiów poprzedzających wydanie pozwolenia na budowę:
a)
uzupełniających archeologicznych badań rozpoznawczych,
b)
uzupełniających studiów dotyczących krajobrazu kulturowego,
c)
archeologicznych badań wykopaliskowych obiektów (stanowisk) narażonych na całkowite zniszczenie,
5)
zawierać założenia:
a)
ratowniczych badań obiektów (stanowisk) archeologicznych i historycznych, odkrywanych w fazie prac budowlanych,
b)
programu zabezpieczenia istniejących dóbr kultury przed negatywnym oddziaływaniem autostrady,
6)
zawierać wnioski dotyczące potrzeby zmian przebiegu autostrady, w odniesieniu do wybranych jej odcinków,
7)
zawierać propozycje przedsięwzięć ograniczających niekorzystne oddziaływanie budowy i eksploatacji autostrady na objęte ochroną dobra kultury, a w przypadkach koniecznych propozycje przesunięcia obiektów historycznych,
8)
zawierać syntetyczne zestawienie dóbr kultury objętych ochroną na podstawie przepisów szczególnych, wraz z ich wskazaniem.
2.
Ocena, o której mowa w ust. 1, powinna przedstawiać zagadnienia w formie opisowej i graficznej. Opracowanie graficzne powinna stanowić mapa w skali 1:25000, zawierająca informacje i dane wymienione w załączniku nr 3.