Wymagania funkcjonalne dla systemu teleinformatycznego i interfejsu komunikacyjnego oraz zakresu informacji przekazywanych za pośrednictwem interfejsu komunikacyjnego.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2021.2038

Akt obowiązujący
Wersja od: 10 listopada 2021 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI 1
z dnia 8 listopada 2021 r.
w sprawie wymagań funkcjonalnych dla systemu teleinformatycznego i interfejsu komunikacyjnego oraz zakresu informacji przekazywanych za pośrednictwem interfejsu komunikacyjnego

Na podstawie art. 13 ust. 3 ustawy z dnia 22 listopada 2013 r. o systemie powiadamiania ratunkowego (Dz. U. z 2021 r. poz. 268) zarządza się, co następuje:
Rozporządzenie określa:
1)
wymagania funkcjonalne dla systemu teleinformatycznego;
2)
wymagania funkcjonalne dla interfejsu komunikacyjnego;
3)
zakres informacji przekazywanych za pośrednictwem interfejsu komunikacyjnego.
System teleinformatyczny spełnia następujące wymagania funkcjonalne:
1)
zapewnia obsługę zgłoszeń alarmowych, w tym również innych niż zgłoszenia głosowe;
2)
zapewnia rejestrację zgłoszenia alarmowego, w tym nadanie unikatowego identyfikatora zgłoszenia alarmowego;
3)
umożliwia odpowiednie zakwalifikowanie zdarzenia lub zagrożenia oraz wybór właściwego miejscowo i rzeczowo podmiotu ratowniczego lub właściwych podmiotów ratowniczych;
4)
posiada mechanizmy umożliwiające wyszukanie danych niezbędnych do prawidłowego określenia:
a)
miejsca zdarzenia lub zagrożenia,
b)
statusu obsługi zgłoszenia alarmowego,
c)
statusu odmowy przyjęcia zgłoszenia alarmowego,
d)
rodzaju zdarzenia lub zagrożenia według katalogu zdarzeń, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ustawy z dnia 22 listopada 2013 r. o systemie powiadamiania ratunkowego, zwanej dalej "ustawą",
e)
właściwego miejscowo i rzeczowo podmiotu ratowniczego;
5)
zapewnia, za pośrednictwem interfejsu komunikacyjnego, wymianę informacji i danych z Systemem Wspomagania Dowodzenia Policji, Systemem Wspomagania Decyzji Państwowej Straży Pożarnej i Systemem Wspomagania Dowodzenia Państwowego Ratownictwa Medycznego, zwanymi dalej "Systemami", dostosowanymi przez podmioty ratownicze do współpracy z systemem teleinformatycznym;
6)
umożliwia przekazanie informacji o zgłoszeniu alarmowym do właściwego miejscowo i rzeczowo podmiotu ratowniczego lub właściwych podmiotów ratowniczych w celu dysponowania odpowiednich zasobów ratowniczych;
7)
zapewnia gromadzenie informacji i danych uzyskanych w związku z obsługą zgłoszeń alarmowych, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ustawy;
8)
zapewnia, za pomocą wbudowanego narzędzia do generowania raportów, statystyk i analiz na podstawie danych gromadzonych w systemie teleinformatycznym, automatyczne generowanie statystyk w zakresie liczby, rodzajów oraz czasu realizacji zgłoszeń alarmowych;
9)
funkcjonuje w architekturze scentralizowanej z wykorzystaniem podstawowego i zapasowego ośrodka przetwarzania danych;
10)
zapewnia wykonywanie kopii bezpieczeństwa przetwarzanych danych na wypadek awarii;
11)
funkcjonuje w architekturze wysokiej dostępności i jest dostępny dla operatorów numerów alarmowych, starszych operatorów numerów alarmowych, zwanych dalej "operatorami", koordynatorów, koordynatorów-trenerów oraz pozostałych pracowników centrum całodobowo przez 7 dni w tygodniu;
12)
posiada mechanizmy umożliwiające identyfikację, uwierzytelnienie i autoryzację użytkowników;
13)
posiada mechanizmy pozwalające przypisać określone działanie do osoby fizycznej lub procesu oraz umiejscowić je w czasie;
14)
zapewnia bezpieczeństwo przetwarzanych danych, w tym szyfrowanie danych przy ich przesyłaniu;
15)
posiada środowisko szkoleniowe na potrzeby szkoleń operatorów, koordynatorów i koordynatorów-trenerów;
16)
umożliwia dokonywanie cyklicznej oceny pracy i samooceny operatorów, koordynatorów i koordynatorów-trenerów oraz oceny kompetencji koordynatorów i koordynatorów-trenerów;
17)
posiada stały dostęp, z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej, do urządzeń telekomunikacyjnych centrów powiadamiania ratunkowego za pośrednictwem właściwego interfejsu;
18)
wykorzystuje dane przestrzenne i związane z nimi usługi na potrzeby wizualizacji graficznej miejsca zgłoszenia alarmowego oraz miejsca wystąpienia zdarzenia lub zagrożenia, udostępniane w ramach stałego dostępu z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej za pośrednictwem systemu, o którym mowa w art. 40 ust. 3e ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1990);
19)
wykorzystuje, za pośrednictwem centralnego punktu systemu powiadamiania ratunkowego, informacje dotyczące lokalizacji zakończenia sieci, z którego zostało wykonane połączenie do numeru alarmowego, oraz dane dotyczące abonenta w ramach stałego dostępu z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej;
20)
zapewnia wymianę informacji i danych z innymi systemami teleinformatycznymi za pośrednictwem interfejsów komunikacyjnych o otwartej architekturze;
21)
zapewnia ewidencjonowanie wszystkich danych dotyczących treści zgłoszeń alarmowych przez 3 lata od chwili otrzymania zgłoszenia;
22)
zawiera mechanizmy zapewniające zachowanie ciągłości funkcjonowania systemu.
Interfejs komunikacyjny spełnia następujące wymagania funkcjonalne:
1)
zapewnia dwukierunkową wymianę informacji o zgłoszeniach alarmowych, w zakresie określonym w § 4, między systemem teleinformatycznym a Systemami;
2)
zapewnia wymianę informacji o aktualnym statusie obsługi zgłoszenia alarmowego;
3)
zapewnia przesyłanie informacji o aktualnym stanie połączenia telefonicznego z osobą zgłaszającą oraz o osobie obsługującej zgłoszenie i osobie dysponującej zasobami ratowniczymi podmiotu ratowniczego właściwego miejscowo i rzeczowo do podjęcia działań w związku ze zgłoszeniem alarmowym, zwanej dalej "dyspozytorem";
4)
zapewnia udostępnianie dokumentów elektronicznych zawierających oryginalną treść zgłoszenia alarmowego odebranego przez operatora;
5)
zapewnia aktualizację danych dotyczących zgłoszenia alarmowego przekazanego do podmiotu ratowniczego w przypadku uzyskania przez operatora dodatkowych informacji związanych z obsługą zgłoszenia alarmowego;
6)
udostępnia Systemom dane niezbędne do zapewnienia jednoczesnego przekazania na to samo stanowisko dyspozytorskie połączenia telefonicznego oraz informacji dotyczących zgłoszenia alarmowego, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ustawy.
Interfejs komunikacyjny umożliwia przekazywanie:
1)
w zakresie zgłoszenia alarmowego:
a)
unikatowego identyfikatora zgłoszenia alarmowego,
b)
daty i godziny rejestracji zgłoszenia alarmowego,
c)
identyfikatora osoby, która przyjęła zgłoszenie alarmowe,
d)
informacji dotyczących lokalizacji zakończenia sieci, z którego zostało wykonane połączenie do numeru alarmowego,
e)
informacji o miejscu zdarzenia lub zagrożenia, w tym:
adresu zdarzenia lub zagrożenia,
współrzędnych geograficznych zdarzenia lub zagrożenia,
nazwy obiektu, w którym ma miejsce zdarzenie lub występuje zagrożenie,
informacji o budynku, w którym ma miejsce zdarzenie lub występuje zagrożenie, w tym informacji o kondygnacji, na której ma miejsce zdarzenie lub występuje zagrożenie,
f)
informacji o rodzaju zdarzenia lub zagrożenia określonego według szczegółowego katalogu zdarzeń, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ustawy,
g)
informacji o podmiocie ratowniczym lub podmiotach ratowniczych, do których skierowano zgłoszenie alarmowe,
h)
opisu zdarzenia lub zagrożenia, w tym:
liczby osób poszkodowanych lub będących w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego,
innych istotnych dla zgłoszenia alarmowego informacji lub danych,
i)
danych osoby zgłaszającej, w tym:
jej nazwiska i imienia,
jej numeru telefonu,
informacji o jej lokalizacji,
j)
potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia alarmowego przez dyspozytora,
k)
danych kontaktowych operatora i dyspozytora,
l)
informacji o statusie obsługi zgłoszenia alarmowego,
m)
informacji o stanie połączenia telefonicznego z osobą dokonującą zgłoszenia alarmowego;
2)
w zakresie treści zgłoszenia alarmowego:
a)
identyfikatora nagrania treści zgłoszenia alarmowego oraz identyfikatora zgłoszenia, które zostało przekazane za pośrednictwem SMS lub systemu e-Call,
b)
treści oryginalnego zgłoszenia alarmowego.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 13 listopada 2021 r. 2
1 Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej - administracja publiczna, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. poz. 2264).
2 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 21 sierpnia 2014 r. w sprawie wymagań funkcjonalnych dla systemu teleinformatycznego i interfejsu komunikacyjnego oraz warunków współpracy systemu powiadamiania ratunkowego z Policją, Państwową Strażą Pożarną oraz dysponentami zespołów ratownictwa medycznego (Dz. U. poz. 1159), które zgodnie z art. 8 pkt 2 ustawy z dnia 17 września 2020 r. o zmianie ustawy o systemie powiadamiania ratunkowego (Dz. U. poz. 1899) traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.