Wymagania funkcjonalne dla systemu teleinformatycznego i interfejsu komunikacyjnego oraz warunki współpracy systemu powiadamiania ratunkowego z Policją, Państwową Strażą Pożarną oraz dysponentami zespołów ratownictwa medycznego.
Dziennik Ustaw
Dz.U.2014.1159
Akt utracił moc Wersja od: 1 września 2014 r.
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ADMINISTRACJI I CYFRYZACJI 1
z dnia 21 sierpnia 2014 r.
w sprawie wymagań funkcjonalnych dla systemu teleinformatycznego i interfejsu komunikacyjnego oraz warunków współpracy systemu powiadamiania ratunkowego z Policją, Państwową Strażą Pożarną oraz dysponentami zespołów ratownictwa medycznego
Na podstawie art. 13 ust. 3 ustawy z dnia 22 listopada 2013 r. o systemie powiadamiania ratunkowego (Dz. U. poz. 1635) zarządza się, co następuje:
Rozporządzenie określa:
1)
wymagania funkcjonalne dla systemu teleinformatycznego;2)
wymagania funkcjonalne dla interfejsu komunikacyjnego, o którym mowa w art. 13 ust. 2 ustawy z dnia 22 listopada 2013 r. o systemie powiadamiania ratunkowego, zwanego dalej "interfejsem komunikacyjnym";3)
zakres informacji przekazywanych za pośrednictwem interfejsu komunikacyjnego;4)
warunki współpracy systemu powiadamiania ratunkowego z Policją, Państwową Strażą Pożarną oraz dysponentami zespołów ratownictwa medycznego, zwanymi dalej "podmiotami ratowniczymi".
System teleinformatyczny spełnia następujące wymagania funkcjonalne:
1)
zapewnia obsługę zgłoszeń alarmowych, w tym innych niż zgłoszenia głosowe;2)
zapewnia rejestrację zgłoszenia alarmowego, w tym nadanie unikatowego identyfikatora zgłoszenia alarmowego;3)
umożliwia odpowiednie zakwalifikowanie zdarzenia lub zagrożenia oraz wybór właściwych miejscowo i rzeczowo podmiotu ratowniczego lub podmiotów ratowniczych;4)
umożliwia przekazanie informacji o zgłoszeniu alarmowym do właściwych miejscowo i rzeczowo podmiotu ratowniczego lub podmiotów ratowniczych w celu zadysponowania odpowiednich zasobów ratowniczych;5)
zapewnia gromadzenie informacji i danych uzyskanych w związku z obsługą zgłoszeń alarmowych, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ustawy z dnia 22 listopada 2013 r. o systemie powiadamiania ratunkowego;6)
zapewnia, za pomocą wbudowanego narzędzia do generowania raportów, statystyk i analiz na podstawie danych gromadzonych w systemie teleinformatycznym, automatyczne generowanie statystyk w zakresie liczby, rodzaju oraz czasów realizacji zgłoszeń alarmowych;7)
funkcjonuje w architekturze centralnej z wykorzystaniem podstawowego i zapasowego ośrodka przetwarzania danych;8)
zapewnia wykonywanie kopii bezpieczeństwa przetwarzanych danych na wypadek awarii;9)
jest dostępny dla operatorów numerów alarmowych całodobowo 7 dni w tygodniu;10)
posiada mechanizmy umożliwiające uwierzytelnienie i autoryzację użytkowników;11)
zapewnia bezpieczeństwo przetwarzanych danych;12)
posiada środowisko szkoleniowe na potrzeby szkoleń operatorów numerów alarmowych;13)
posiada stały dostęp z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej do urządzeń telekomunikacyjnych centrów powiadamiania ratunkowego, za pośrednictwem właściwego interfejsu;14)
na potrzeby wizualizacji graficznej miejsca zgłoszenia alarmowego oraz miejsca wystąpienia zdarzenia lub zagrożenia wykorzystuje dane przestrzenne i związane z nimi usługi, udostępniane w ramach stałego dostępu z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej za pośrednictwem systemu, o którym mowa w art. 40 ust. 3e ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2010 r. Nr 193, poz. 1287, z późn. zm.);15)
posiada mechanizmy umożliwiające wyszukanie danych niezbędnych do prawidłowego określenia:a)
miejsca zdarzenia lub zagrożenia,b)
statusu obsługi zgłoszenia alarmowego,c)
statusu odmowy przyjęcia zgłoszenia alarmowego,d)
rodzaju zdarzenia lub zagrożenia według katalogu zdarzeń, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ustawy z dnia 22 listopada 2013 r. o systemie powiadamiania ratunkowego,e)
właściwego miejscowo i rzeczowo podmiotu ratowniczego;16)
wykorzystuje, za pośrednictwem centralnego punktu systemu powiadamiania ratunkowego, o którym mowa w art. 78 ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. z 2014 r. poz. 243 i 827), informacje dotyczące lokalizacji zakończenia sieci, z którego zostało wykonane połączenie do numeru alarmowego, oraz dane dotyczące abonenta, o których mowa w art. 78 ust. 2 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne, udostępniane w ramach stałego dostępu z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej;17)
zapewnia wymianę informacji i danych z Systemem Wspomagania Dowodzenia Policji, Systemem Wspomagania Decyzji Państwowej Straży Pożarnej i Systemem Wspomagania Dowodzenia Państwowego Ratownictwa Medycznego, za pośrednictwem interfejsu komunikacyjnego;18)
zapewnia ewidencjonowanie wszystkich danych dotyczących treści zgłoszeń alarmowych przez 3 lata;19)
zapewnia wymianę informacji i danych z innymi systemami teleinformatycznymi za pośrednictwem interfejsów zrealizowanych w architekturze otwartej.
Interfejs komunikacyjny spełnia następujące wymagania funkcjonalne:
1)
zawiera mechanizmy zapewniające zachowanie ciągłości jego funkcjonowania;2)
zapewnia bezpieczeństwo przesyłanych danych;3)
zapewnia dwukierunkową wymianę informacji o zgłoszeniach alarmowych między systemem teleinformatycznym i Systemem Wspomagania Dowodzenia Policji, Systemem Wspomagania Decyzji Państwowej Straży Pożarnej oraz Systemem Wspomagania Dowodzenia Państwowego Ratownictwa Medycznego;4)
zapewnia wymianę informacji o aktualnym statusie obsługi zgłoszenia alarmowego;5)
zapewnia przesyłanie informacji o aktualnym stanie połączenia telefonicznego z osobą zgłaszającą oraz o operatorze numerów alarmowych i osobie dysponującej zasobami ratowniczymi podmiotu ratowniczego właściwego miejscowo i rzeczowo do podjęcia działań w związku ze zgłoszeniem alarmowym, zwanej dalej "dyspozytorem";6)
zapewnia udostępnianie dokumentów elektronicznych zawierających treść oryginalnego zgłoszenia alarmowego odebranego przez operatora numerów alarmowych;7)
zapewnia udostępnianie dokumentów elektronicznych zawierających treść oryginalnego zgłoszenia alarmowego odebranego przez dyspozytora;8)
zapewnia automatyczne rejestrowanie w systemie teleinformatycznym zgłoszeń alarmowych utworzonych w Systemie Wspomagania Dowodzenia Policji, Systemie Wspomagania Decyzji Państwowej Straży Pożarnej i Systemie Wspomagania Dowodzenia Państwowego Ratownictwa Medycznego;9)
zapewnia aktualizację danych dotyczących zgłoszenia alarmowego przekazanego do podmiotu ratowniczego w przypadku uzyskania przez operatora numerów alarmowych dodatkowych informacji związanych z obsługą zgłoszenia alarmowego;10)
udostępnia Systemowi Wspomagania Dowodzenia Policji, Systemowi Wspomagania Decyzji Państwowej Straży Pożarnej oraz Systemowi Wspomagania Dowodzenia Państwowego Ratownictwa Medycznego dane niezbędne do zapewnienia jednoczesnego przekazania danych dotyczących zgłoszenia alarmowego, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ustawy z dnia 22 listopada 2013 r. o systemie powiadamiania ratunkowego, i połączenia telefonicznego do tego samego stanowiska dyspozytorskiego.
Interfejs komunikacyjny umożliwia przekazywanie między systemem teleinformatycznym i Systemem Wspomagania Dowodzenia Policji, Systemem Wspomagania Decyzji Państwowej Straży Pożarnej oraz Systemem Wspomagania Dowodzenia Państwowego Ratownictwa Medycznego:
1)
w zakresie informacji lub danych dotyczących zgłoszenia alarmowego:a)
unikatowego identyfikatora zgłoszenia alarmowego,b)
daty i godziny przyjęcia zgłoszenia alarmowego,c)
identyfikatora operatora numerów alarmowych, który przyjął zgłoszenie alarmowe,d)
informacji dotyczących lokalizacji zakończenia sieci, z którego zostało wykonane połączenie do numeru alarmowego,e)
informacji o miejscu zdarzenia lub zagrożenia, w tym:–
adresu zdarzenia lub zagrożenia,–
współrzędnych geograficznych zdarzenia lub zagrożenia,–
nazwy obiektu, w którym ma miejsce zdarzenie lub zagrożenie,–
informacji o budynku, w którym ma miejsce zdarzenie lub zagrożenie, w tym informacji o wysokości lub liczbie kondygnacji tego budynku, oraz informacji o kondygnacji, na której ma miejsce zdarzenie lub zagrożenie,f)
informacji o rodzaju zdarzenia lub zagrożenia określonym według szczegółowego katalogu zdarzeń, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ustawy z dnia 22 listopada 2013 r. o systemie powiadamiania ratunkowego,g)
informacji o podmiocie ratowniczym lub podmiotach ratowniczych, do których skierowano zgłoszenie alarmowe,h)
opisu zdarzenia lub zagrożenia, w tym:–
liczby osób poszkodowanych lub będących w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego,–
innych istotnych dla zgłoszenia alarmowego informacji lub danych,i)
danych osoby zgłaszającej, w tym:–
imienia i nazwiska,–
numeru telefonu,–
lokalizacji osoby zgłaszającej,j)
potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia alarmowego przez dyspozytora,k)
danych kontaktowych operatora numerów alarmowych i dyspozytora,l)
informacji o statusie obsługi zgłoszenia alarmowego,m)
informacji o stanie połączenia telefonicznego z osobą zgłaszającą zgłoszenie alarmowe;2)
w zakresie treści zgłoszenia alarmowego:a)
identyfikatora nagrania treści zgłoszenia alarmowego,b)
treści oryginalnego zgłoszenia alarmowego.
Warunkami współpracy systemu powiadamiania ratunkowego z podmiotami ratowniczymi są:
1)
dostosowanie przez podmioty ratownicze Systemu Wspomagania Dowodzenia Policji, Systemu Wspomagania Decyzji Państwowej Straży Pożarnej oraz Systemu Wspomagania Dowodzenia Państwowego Ratownictwa Medycznego do współpracy z interfejsem komunikacyjnym zgodnie z uzgodnionym przez administratora systemu teleinformatycznego systemu powiadamiania ratunkowego z administratorami Systemu Wspomagania Dowodzenia Policji, Systemu Wspomagania Decyzji Państwowej Straży Pożarnej oraz Systemu Wspomagania Dowodzenia Państwowego Ratownictwa Medycznego zakresem i terminem wprowadzenia zmian oraz z przekazaną dokumentacją techniczną;2)
dostosowanie przez podmioty ratownicze Systemu Wspomagania Dowodzenia Policji, Systemu Wspomagania Decyzji Państwowej Straży Pożarnej oraz Systemu Wspomagania Dowodzenia Państwowego Ratownictwa Medycznego do mechanizmów systemu teleinformatycznego systemu powiadamiania ratunkowego, o których mowa w § 2 pkt 15, zgodnie z uzgodnionym przez administratora tego systemu z administratorami Systemu Wspomagania Dowodzenia Policji, Systemu Wspomagania Decyzji Państwowej Straży Pożarnej oraz Systemu Wspomagania Dowodzenia Państwowego Ratownictwa Medycznego zakresem i terminem wprowadzenia zmian oraz z przekazaną dokumentacją techniczną.1.
W celu zapewnienia sprawnej obsługi zgłoszeń alarmowych wojewoda, komendanci wojewódzcy Policji, Komendant Stołeczny Policji, komendanci wojewódzcy Państwowej Straży Pożarnej oraz dysponenci zespołów ratownictwa medycznego dokonują wspólnie co najmniej raz w roku oceny współpracy systemu powiadamiania ratunkowego z Policją, Państwową Strażą Pożarną oraz dysponentami zespołów ratownictwa medycznego na terenie województwa.2.
Wojewoda przekazuje ocenę, o której mowa w ust. 1, ministrowi właściwemu do spraw administracji publicznej, ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych, ministrowi właściwemu do spraw zdrowia oraz Komendantowi Głównemu Policji i Komendantowi Głównemu Państwowej Straży Pożarnej.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem § 2 pkt 17, § 3 pkt 3, 8 i 10, § 4 i § 5 w zakresie odnoszącym się do Systemu Wspomagania Dowodzenia Państwowego Ratownictwa Medycznego oraz § 6, które wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2015 r.
1 Minister Administracji i Cyfryzacji kieruje działem administracji rządowej - administracja publiczna, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Administracji i Cyfryzacji (Dz. U. Nr 248, poz. 1479).
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »