Rozdział 2 - Procedury oceny zgodności - Wymagania dla rekreacyjnych jednostek pływających i skuterów wodnych.
Dziennik Ustaw
Dz.U.2016.807
Akt obowiązujący Wersja od: 8 czerwca 2016 r.
Rozdział 2
Procedury oceny zgodności
Procedury oceny zgodności
§ 6.
1.
Procedurami oceny zgodności stosowanymi przez producenta przed wprowadzeniem do obrotu dla rekreacyjnych jednostek pływających, skuterów wodnych, w tym jednostek częściowo ukończonych, elementów składowych tych jednostek pływających wprowadzanych do obrotu oddzielnie, silników napędowych instalowanych lub przeznaczonych specjalnie do zainstalowania na jednostce pływającej lub w niej, silników napędowych instalowanych na jednostce pływającej lub w niej, które zostały poddane gruntownej modyfikacji, oraz jednostek pływających, które zostały poddane gruntownej przeróbce, są:1)
wewnętrzna kontrola produkcji (moduł A), zwana dalej "modułem A";2)
wewnętrzna kontrola produkcji oraz badanie wyrobów pod nadzorem (moduł A1), zwana dalej "modułem A1";3)
badanie typu UE (moduł B), zwana dalej "modułem B";4)
zgodność z typem w oparciu o wewnętrzna kontrolę produkcji (moduł C), zwana dalej "modułem C";5)
zgodność z typem w oparciu o wewnętrzna kontrolę produkcji oraz badanie wyrobów pod nadzorem (moduł C1), zwane dalej "modułem C1";6)
zgodność z typem w oparciu o zapewnienie jakości procesu produkcji (moduł D), zwane dalej "modułem D";7)
zgodność z typem w oparciu o zapewnienie jakości wyrobu (moduł E), zwane dalej "modułem E";8)
zgodność z typem w oparciu o weryfikację wyrobu (moduł F), zwane dalej "modułem F";9)
zgodność w oparciu o weryfikację jednostkową (moduł G), zwane dalej "modułem G";10)
zgodność opartą na pełnym zapewnieniu jakości (moduł H), zwane dalej "modułem H".2.
Procedury oceny zgodności dla rekreacyjnych jednostek pływających, skuterów wodnych, w tym jednostek częściowo ukończonych, elementów składowych tych jednostek pływających wprowadzanych do obrotu oddzielnie, silników napędowych instalowanych lub przeznaczonych specjalnie do zainstalowania na jednostce pływającej lub w niej, silników napędowych instalowanych na jednostce pływającej lub w niej, które zostały poddane gruntownej modyfikacji, oraz jednostek pływających, które zostały poddane gruntownej przeróbce, są określone w załączniku nr 3 do rozporządzenia.3.
W przypadku wyrobów, o których mowa w § 3, zgodnych całkowicie lub częściowo z normami zharmonizowanymi, do których odniesienia opublikowano w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, domniemywa się, że spełniają one wymagania objęte tymi normami lub ich częściami.§ 7.
1.
W przypadku projektowania i budowy rekreacyjnych jednostek pływających, w kategoriach projektowych A i B, o których mowa w części I pkt 1 załącznika nr 2 do rozporządzenia, zastosowanie mają następujące procedury oceny zgodności:1)
dla rekreacyjnych jednostek pływających o długości kadłuba od 2,5 m do poniżej 12 m stosuje się jeden z poniższych modułów:a)
moduł A1,b)
moduł B wraz z modułem C, D, E lub F,c)
moduł G,d)
moduł H;2)
dla rekreacyjnych jednostek pływających o długości kadłuba od 12 m do 24 m stosuje się jeden z poniższych modułów:a)
moduł B wraz z modułem C, D, E lub F,b)
moduł G,c)
moduł H.2.
W przypadku projektowania i budowy rekreacyjnych jednostek pływających, w kategorii projektowej C, o której mowa w części I pkt 1 załącznika nr 2 do rozporządzenia, zastosowanie mają następujące procedury oceny zgodności:1)
dla rekreacyjnych jednostek pływających o długości kadłuba od 2,5 m do poniżej 12 m stosuje się jeden z poniższych modułów:a)
w przypadku zgodności z normami zharmonizowanymi, odnoszącymi się do załącznika nr 2 w części I w pkt 3 w ppkt 2 i w pkt 3 w ppkt 3 do rozporządzenia:–
moduł A,–
moduł A1,–
moduł B wraz z modułem C, D, E lub F,–
zgodność w oparciu o weryfikację jednostkową (moduł G) lub zgodność w oparciu o pełne zapewnienie jakości (moduł H),b)
w przypadku braku zgodności z normami zharmonizowanymi odnoszącymi się do załącznika nr 2 w części I w pkt 3 w ppkt 2 i w pkt 3 w ppkt 3 do rozporządzenia:–
moduł A1,–
moduł B wraz z modułem C, D, E lub F,–
moduł G lub moduł H;2)
dla rekreacyjnych jednostek pływających o długości kadłuba od 12 m do 24 m stosuje się jeden z poniższych modułów:a)
moduł B wraz z modułem C, D, E lub F,b)
moduł G,c)
zgodność w oparciu o pełne zapewnienie jakości (moduł H).3.
W przypadku projektowania i budowy rekreacyjnych jednostek pływających, w kategorii projektowej D, o której mowa w załączniku nr 2 w części I pkt 1 do rozporządzenia, dla jednostek o długości kadłuba od 2,5 m do 24 m stosuje się jedną z poniższych procedur oceny zgodności:1)
moduł A;2)
moduł A1;3)
moduł B wraz z modułem C, D, E lub F;4)
moduł G;5)
moduł H.§ 8.
W przypadku projektowania i budowy skuterów wodnych stosuje się jedną z poniższych procedur oceny zgodności:1)
moduł A;2)
moduł A1;3)
moduł B wraz z modułem C, D, E lub F;4)
moduł G;5)
moduł H.§ 9.
W przypadku projektowania i budowy elementów składowych do rekreacyjnych jednostek pływających i skuterów wodnych stosuje się jedną z poniższych procedur oceny zgodności:1)
moduł B wraz z modułem C, D, E lub F;2)
moduł G;3)
moduł H.§ 10.
W przypadku badania emisji spalin przez silniki napędowe instalowane lub przeznaczone specjalnie do zainstalowania na lub w jednostkach pływających oraz przez silniki napędowe instalowane na lub w jednostkach pływających, które zostały poddane gruntownej modyfikacji silnika - producent silnika stosuje jedną z poniższych procedur oceny zgodności, gdy:1)
badania są prowadzone z zastosowaniem normy zharmonizowanej dotyczącej emisji spalin:a)
moduł B wraz z modułem C, D, E lub F,b)
moduł G,c)
moduł H;2)
badania są prowadzone bez zastosowania normy zharmonizowanej dotyczącej emisji spalin:a)
moduł B wraz z modułem C1,b)
moduł G.§ 11.
1.
W przypadku emisji hałasu przez rekreacyjne jednostki pływające z silnikiem napędowym z przekładnią typu "Z" bez zintegrowanego układu wydechowego lub stacjonarnego silnika napędowego oraz jednostki z tymi samymi silnikami, ale które podlegają gruntownym przeróbkom jednostki pływającej, a następnie są wprowadzane do obrotu w ciągu pięciu lat od momentu przeróbki, producent jednostki stosuje procedury oceny zgodności określone w załączniku nr 3 do rozporządzenia, gdy:1)
badania są prowadzone z zastosowaniem normy zharmonizowanej, dotyczącej pomiaru hałasu - producent stosuje jeden z poniższych modułów:a)
moduł A1,b)
moduł G,c)
moduł H;2)
badania są prowadzone bez zastosowania normy zharmonizowanej, dotyczącej pomiaru hałasu - producent stosuje moduł G;3)
do oceny poziomu hałasu stosowana jest metoda oparta na liczbie Froude'a i stosunku mocy do wyporności - producent stosuje jeden z poniższych modułów:a)
moduł A,b)
moduł G,c)
moduł H.§ 12.
W przypadku emisji hałasu przez skutery wodne oraz przyczepne silniki napędowe i silniki napędowe z przekładnią typu "Z" ze zintegrowanym układem wydechowym, przeznaczone do zainstalowania na rekreacyjnej jednostce pływającej, producent skutera wodnego lub silnika stosuje procedury oceny zgodności określone w załączniku nr 3 do rozporządzenia, gdy:1)
badania są prowadzone z zastosowaniem normy zharmonizowanej, dotyczącej pomiaru hałasu - producent stosuje jeden z poniższych modułów:a)
moduł A1,b)
moduł G,c)
moduł H;2)
badania są prowadzone bez zastosowania normy zharmonizowanej dotyczącej pomiaru hałasu - producent stosuje moduł G.§ 13.
1.
Dodatkową procedurą oceny zgodności jest równoważna zgodność ustalana w oparciu o ocenę pokonstrukcyjną, zwany dalej "modułem PCA", którą stosują:1)
prywatni importerzy przed oddaniem do użytku:a)
rekreacyjnych jednostek pływających i częściowo ukończonych rekreacyjnych jednostek pływających,b)
skuterów wodnych i częściowo ukończonych skuterów wodnych,c)
elementów składowych jednostek pływających, gdy wprowadza się je do obrotu oddzielnie,d)
silników napędowych instalowanych lub przeznaczonych specjalnie do zainstalowania na jednostce pływającej lub w niej,e)
silników napędowych instalowanych na lub w jednostkach pływających, które zostały poddane gruntownej modyfikacji silnika,f)
jednostek pływających, które zostały poddane gruntownej przeróbce- jeżeli producent nie przeprowadził oceny zgodności dla danego wyrobu;
2)
producenci wprowadzający do obrotu lub oddający do użytku silnik napędowy lub jednostkę pływającą po ich gruntownej modyfikacji lub przeróbce lub zmieniający planowane przeznaczenie jednostki pływającej nieobjętej pierwotnie niniejszym rozporządzeniem w taki sposób, że zostaje ona objęta zakresem jego stosowania, przed wprowadzeniem wyrobu do obrotu lub oddaniem tego wyrobu do użytku;3)
producenci wprowadzający do obrotu jednostkę pływającą, zbudowaną na własny użytek, przed upływem okresu 5 lat przed wprowadzeniem wyrobu do obrotu.2.
Moduł PCA określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.§ 14.
1.
W stosunku do procedury, o której mowa w § 13, stosuje się również jedną z dodatkowych procedur oceny zgodności dla jednostek pływających, w przypadku:1)
zastosowania procedury określonej w module B - badanie typu produkcji można przeprowadzić w sposób określony w części III w pkt 2 w tiret drugie tego modułu, o którym mowa w załączniku nr 3 do rozporządzenia, co oznacza dokonanie oceny adekwatności projektu technicznego jednostki poprzez zbadanie jej dokumentacji technicznej i dowodów potwierdzających, o których mowa we wniosku składanym w ramach tego modułu w jednostce notyfikowanej, oraz ocenę próbek reprezentatywnych jednostek pływających dla przewidywanej produkcji, jednej lub więcej istotnych części produktu (połączenie typu produkcji i typu projektu), z zastrzeżeniem że:a)
różnice między poszczególnymi wersjami jednostki pływającej nie wpływają na poziom bezpieczeństwa i na inne wymagania dotyczące działania jednostki pływającej,b)
odniesienie się do wersji jednostki pływającej znajduje się we właściwym certyfikacie o badaniu typu UE, w razie potrzeby w formie zmian w oryginalnym certyfikacie;2)
zastosowania procedury określonej w module A1 i związanych z tą procedurą wymaganiami uzupełniającymi, określonymi w załączniku nr 5 do rozporządzenia, kontrole jednostek pływających są prowadzone na jednej lub kilku jednostkach danego producenta;3)
zastosowania procedury zgodności określonej w module F, która ma zastosowanie do oceny zgodności z wymaganiami dotyczącymi emisji spalin, o której jest mowa w załączniku nr 6 do rozporządzenia;4)
zastosowania procedury oceny zgodności modułu C, w odniesieniu do oceny zgodności z wymaganiami rozporządzenia dotyczącymi emisji spalin i jednocześnie, gdy producent nie działa w ramach odpowiedniego systemu jakości opisanego w module H - wybrana przez producenta jednostka notyfikowana przeprowadza kontrole wyrobu lub zleca ich przeprowadzenie w losowych, określonych przez tę jednostkę odstępach czasu, w celu sprawdzenia jakości wewnętrznych kontroli wyrobu. W przypadku gdy poziom jakości okaże się niezadowalający lub niezbędne wydaje się sprawdzenie wiarygodności danych przedstawionych przez producenta, stosuje się procedurę uzupełniającą, określoną w załączniku nr 7 do rozporządzenia.2.
W przypadku stosowania procedur oceny zgodności, o których mowa w ust. 1, dla modułów A1 i C1 - nie wykorzystuje się akredytowanych jednostek własnych.