Rozdział 2 - Procedury oceny zgodności - Wymagania dla rekreacyjnych jednostek pływających i skuterów wodnych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2016.807

Akt obowiązujący
Wersja od: 8 czerwca 2016 r.

Rozdział  2

Procedury oceny zgodności

§  6.
1.
Procedurami oceny zgodności stosowanymi przez producenta przed wprowadzeniem do obrotu dla rekreacyjnych jednostek pływających, skuterów wodnych, w tym jednostek częściowo ukończonych, elementów składowych tych jednostek pływających wprowadzanych do obrotu oddzielnie, silników napędowych instalowanych lub przeznaczonych specjalnie do zainstalowania na jednostce pływającej lub w niej, silników napędowych instalowanych na jednostce pływającej lub w niej, które zostały poddane gruntownej modyfikacji, oraz jednostek pływających, które zostały poddane gruntownej przeróbce, są:
1)
wewnętrzna kontrola produkcji (moduł A), zwana dalej "modułem A";
2)
wewnętrzna kontrola produkcji oraz badanie wyrobów pod nadzorem (moduł A1), zwana dalej "modułem A1";
3)
badanie typu UE (moduł B), zwana dalej "modułem B";
4)
zgodność z typem w oparciu o wewnętrzna kontrolę produkcji (moduł C), zwana dalej "modułem C";
5)
zgodność z typem w oparciu o wewnętrzna kontrolę produkcji oraz badanie wyrobów pod nadzorem (moduł C1), zwane dalej "modułem C1";
6)
zgodność z typem w oparciu o zapewnienie jakości procesu produkcji (moduł D), zwane dalej "modułem D";
7)
zgodność z typem w oparciu o zapewnienie jakości wyrobu (moduł E), zwane dalej "modułem E";
8)
zgodność z typem w oparciu o weryfikację wyrobu (moduł F), zwane dalej "modułem F";
9)
zgodność w oparciu o weryfikację jednostkową (moduł G), zwane dalej "modułem G";
10)
zgodność opartą na pełnym zapewnieniu jakości (moduł H), zwane dalej "modułem H".
2.
Procedury oceny zgodności dla rekreacyjnych jednostek pływających, skuterów wodnych, w tym jednostek częściowo ukończonych, elementów składowych tych jednostek pływających wprowadzanych do obrotu oddzielnie, silników napędowych instalowanych lub przeznaczonych specjalnie do zainstalowania na jednostce pływającej lub w niej, silników napędowych instalowanych na jednostce pływającej lub w niej, które zostały poddane gruntownej modyfikacji, oraz jednostek pływających, które zostały poddane gruntownej przeróbce, są określone w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
3.
W przypadku wyrobów, o których mowa w § 3, zgodnych całkowicie lub częściowo z normami zharmonizowanymi, do których odniesienia opublikowano w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, domniemywa się, że spełniają one wymagania objęte tymi normami lub ich częściami.
§  7.
1.
W przypadku projektowania i budowy rekreacyjnych jednostek pływających, w kategoriach projektowych A i B, o których mowa w części I pkt 1 załącznika nr 2 do rozporządzenia, zastosowanie mają następujące procedury oceny zgodności:
1)
dla rekreacyjnych jednostek pływających o długości kadłuba od 2,5 m do poniżej 12 m stosuje się jeden z poniższych modułów:
a)
moduł A1,
b)
moduł B wraz z modułem C, D, E lub F,
c)
moduł G,
d)
moduł H;
2)
dla rekreacyjnych jednostek pływających o długości kadłuba od 12 m do 24 m stosuje się jeden z poniższych modułów:
a)
moduł B wraz z modułem C, D, E lub F,
b)
moduł G,
c)
moduł H.
2.
W przypadku projektowania i budowy rekreacyjnych jednostek pływających, w kategorii projektowej C, o której mowa w części I pkt 1 załącznika nr 2 do rozporządzenia, zastosowanie mają następujące procedury oceny zgodności:
1)
dla rekreacyjnych jednostek pływających o długości kadłuba od 2,5 m do poniżej 12 m stosuje się jeden z poniższych modułów:
a)
w przypadku zgodności z normami zharmonizowanymi, odnoszącymi się do załącznika nr 2 w części I w pkt 3 w ppkt 2 i w pkt 3 w ppkt 3 do rozporządzenia:
moduł A,
moduł A1,
moduł B wraz z modułem C, D, E lub F,
zgodność w oparciu o weryfikację jednostkową (moduł G) lub zgodność w oparciu o pełne zapewnienie jakości (moduł H),
b)
w przypadku braku zgodności z normami zharmonizowanymi odnoszącymi się do załącznika nr 2 w części I w pkt 3 w ppkt 2 i w pkt 3 w ppkt 3 do rozporządzenia:
moduł A1,
moduł B wraz z modułem C, D, E lub F,
moduł G lub moduł H;
2)
dla rekreacyjnych jednostek pływających o długości kadłuba od 12 m do 24 m stosuje się jeden z poniższych modułów:
a)
moduł B wraz z modułem C, D, E lub F,
b)
moduł G,
c)
zgodność w oparciu o pełne zapewnienie jakości (moduł H).
3.
W przypadku projektowania i budowy rekreacyjnych jednostek pływających, w kategorii projektowej D, o której mowa w załączniku nr 2 w części I pkt 1 do rozporządzenia, dla jednostek o długości kadłuba od 2,5 m do 24 m stosuje się jedną z poniższych procedur oceny zgodności:
1)
moduł A;
2)
moduł A1;
3)
moduł B wraz z modułem C, D, E lub F;
4)
moduł G;
5)
moduł H.
§  8.
W przypadku projektowania i budowy skuterów wodnych stosuje się jedną z poniższych procedur oceny zgodności:
1)
moduł A;
2)
moduł A1;
3)
moduł B wraz z modułem C, D, E lub F;
4)
moduł G;
5)
moduł H.
§  9.
W przypadku projektowania i budowy elementów składowych do rekreacyjnych jednostek pływających i skuterów wodnych stosuje się jedną z poniższych procedur oceny zgodności:
1)
moduł B wraz z modułem C, D, E lub F;
2)
moduł G;
3)
moduł H.
§  10.
W przypadku badania emisji spalin przez silniki napędowe instalowane lub przeznaczone specjalnie do zainstalowania na lub w jednostkach pływających oraz przez silniki napędowe instalowane na lub w jednostkach pływających, które zostały poddane gruntownej modyfikacji silnika - producent silnika stosuje jedną z poniższych procedur oceny zgodności, gdy:
1)
badania są prowadzone z zastosowaniem normy zharmonizowanej dotyczącej emisji spalin:
a)
moduł B wraz z modułem C, D, E lub F,
b)
moduł G,
c)
moduł H;
2)
badania są prowadzone bez zastosowania normy zharmonizowanej dotyczącej emisji spalin:
a)
moduł B wraz z modułem C1,
b)
moduł G.
§  11.
1.
W przypadku emisji hałasu przez rekreacyjne jednostki pływające z silnikiem napędowym z przekładnią typu "Z" bez zintegrowanego układu wydechowego lub stacjonarnego silnika napędowego oraz jednostki z tymi samymi silnikami, ale które podlegają gruntownym przeróbkom jednostki pływającej, a następnie są wprowadzane do obrotu w ciągu pięciu lat od momentu przeróbki, producent jednostki stosuje procedury oceny zgodności określone w załączniku nr 3 do rozporządzenia, gdy:
1)
badania są prowadzone z zastosowaniem normy zharmonizowanej, dotyczącej pomiaru hałasu - producent stosuje jeden z poniższych modułów:
a)
moduł A1,
b)
moduł G,
c)
moduł H;
2)
badania są prowadzone bez zastosowania normy zharmonizowanej, dotyczącej pomiaru hałasu - producent stosuje moduł G;
3)
do oceny poziomu hałasu stosowana jest metoda oparta na liczbie Froude'a i stosunku mocy do wyporności - producent stosuje jeden z poniższych modułów:
a)
moduł A,
b)
moduł G,
c)
moduł H.
§  12.
W przypadku emisji hałasu przez skutery wodne oraz przyczepne silniki napędowe i silniki napędowe z przekładnią typu "Z" ze zintegrowanym układem wydechowym, przeznaczone do zainstalowania na rekreacyjnej jednostce pływającej, producent skutera wodnego lub silnika stosuje procedury oceny zgodności określone w załączniku nr 3 do rozporządzenia, gdy:
1)
badania są prowadzone z zastosowaniem normy zharmonizowanej, dotyczącej pomiaru hałasu - producent stosuje jeden z poniższych modułów:
a)
moduł A1,
b)
moduł G,
c)
moduł H;
2)
badania są prowadzone bez zastosowania normy zharmonizowanej dotyczącej pomiaru hałasu - producent stosuje moduł G.
§  13.
1.
Dodatkową procedurą oceny zgodności jest równoważna zgodność ustalana w oparciu o ocenę pokonstrukcyjną, zwany dalej "modułem PCA", którą stosują:
1)
prywatni importerzy przed oddaniem do użytku:
a)
rekreacyjnych jednostek pływających i częściowo ukończonych rekreacyjnych jednostek pływających,
b)
skuterów wodnych i częściowo ukończonych skuterów wodnych,
c)
elementów składowych jednostek pływających, gdy wprowadza się je do obrotu oddzielnie,
d)
silników napędowych instalowanych lub przeznaczonych specjalnie do zainstalowania na jednostce pływającej lub w niej,
e)
silników napędowych instalowanych na lub w jednostkach pływających, które zostały poddane gruntownej modyfikacji silnika,
f)
jednostek pływających, które zostały poddane gruntownej przeróbce

- jeżeli producent nie przeprowadził oceny zgodności dla danego wyrobu;

2)
producenci wprowadzający do obrotu lub oddający do użytku silnik napędowy lub jednostkę pływającą po ich gruntownej modyfikacji lub przeróbce lub zmieniający planowane przeznaczenie jednostki pływającej nieobjętej pierwotnie niniejszym rozporządzeniem w taki sposób, że zostaje ona objęta zakresem jego stosowania, przed wprowadzeniem wyrobu do obrotu lub oddaniem tego wyrobu do użytku;
3)
producenci wprowadzający do obrotu jednostkę pływającą, zbudowaną na własny użytek, przed upływem okresu 5 lat przed wprowadzeniem wyrobu do obrotu.
2.
Moduł PCA określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.
§  14.
1.
W stosunku do procedury, o której mowa w § 13, stosuje się również jedną z dodatkowych procedur oceny zgodności dla jednostek pływających, w przypadku:
1)
zastosowania procedury określonej w module B - badanie typu produkcji można przeprowadzić w sposób określony w części III w pkt 2 w tiret drugie tego modułu, o którym mowa w załączniku nr 3 do rozporządzenia, co oznacza dokonanie oceny adekwatności projektu technicznego jednostki poprzez zbadanie jej dokumentacji technicznej i dowodów potwierdzających, o których mowa we wniosku składanym w ramach tego modułu w jednostce notyfikowanej, oraz ocenę próbek reprezentatywnych jednostek pływających dla przewidywanej produkcji, jednej lub więcej istotnych części produktu (połączenie typu produkcji i typu projektu), z zastrzeżeniem że:
a)
różnice między poszczególnymi wersjami jednostki pływającej nie wpływają na poziom bezpieczeństwa i na inne wymagania dotyczące działania jednostki pływającej,
b)
odniesienie się do wersji jednostki pływającej znajduje się we właściwym certyfikacie o badaniu typu UE, w razie potrzeby w formie zmian w oryginalnym certyfikacie;
2)
zastosowania procedury określonej w module A1 i związanych z tą procedurą wymaganiami uzupełniającymi, określonymi w załączniku nr 5 do rozporządzenia, kontrole jednostek pływających są prowadzone na jednej lub kilku jednostkach danego producenta;
3)
zastosowania procedury zgodności określonej w module F, która ma zastosowanie do oceny zgodności z wymaganiami dotyczącymi emisji spalin, o której jest mowa w załączniku nr 6 do rozporządzenia;
4)
zastosowania procedury oceny zgodności modułu C, w odniesieniu do oceny zgodności z wymaganiami rozporządzenia dotyczącymi emisji spalin i jednocześnie, gdy producent nie działa w ramach odpowiedniego systemu jakości opisanego w module H - wybrana przez producenta jednostka notyfikowana przeprowadza kontrole wyrobu lub zleca ich przeprowadzenie w losowych, określonych przez tę jednostkę odstępach czasu, w celu sprawdzenia jakości wewnętrznych kontroli wyrobu. W przypadku gdy poziom jakości okaże się niezadowalający lub niezbędne wydaje się sprawdzenie wiarygodności danych przedstawionych przez producenta, stosuje się procedurę uzupełniającą, określoną w załączniku nr 7 do rozporządzenia.
2.
W przypadku stosowania procedur oceny zgodności, o których mowa w ust. 1, dla modułów A1 i C1 - nie wykorzystuje się akredytowanych jednostek własnych.