Rozdział 1 - Przepisy ogólne - Wymagania dla rekreacyjnych jednostek pływających i skuterów wodnych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2016.807

Akt obowiązujący
Wersja od: 8 czerwca 2016 r.

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
wymagania dla rekreacyjnych jednostek pływających, skuterów wodnych, w tym jednostek częściowo ukończonych, elementów składowych tych jednostek pływających wprowadzanych do obrotu oddzielnie, silników napędowych instalowanych lub przeznaczonych specjalnie do zainstalowania na jednostce pływającej lub w niej, silników napędowych instalowanych na jednostce pływającej lub w niej, które zostały poddane gruntownej modyfikacji, oraz jednostek pływających, które zostały poddane gruntownej przeróbce;
2)
procedury oceny zgodności dla rekreacyjnych jednostek pływających, skuterów wodnych, w tym jednostek częściowo ukończonych, elementów składowych tych jednostek pływających wprowadzanych do obrotu oddzielnie, silników napędowych instalowanych lub przeznaczonych specjalnie do zainstalowania na jednostce pływającej lub w niej, silników napędowych instalowanych na jednostce pływającej lub w niej, które zostały poddane gruntownej modyfikacji, oraz jednostek pływających, które zostały poddane gruntownej przeróbce;
3)
zakres dokumentacji technicznej dla rekreacyjnych jednostek pływających, skuterów wodnych, w tym jednostek częściowo ukończonych, elementów składowych tych jednostek pływających wprowadzanych do obrotu oddzielnie, silników napędowych instalowanych lub przeznaczonych specjalnie do zainstalowania na jednostce pływającej lub w niej, silników napędowych instalowanych na jednostce pływającej lub w niej, które zostały poddane gruntownej modyfikacji, oraz jednostek pływających, które zostały poddane gruntownej przeróbce;
4)
sposób oznakowania rekreacyjnych jednostek pływających, skuterów wodnych, w tym jednostek częściowo ukończonych, elementów składowych tych jednostek pływających wprowadzanych do obrotu oddzielnie, silników napędowych instalowanych lub przeznaczonych specjalnie do zainstalowania na jednostce pływającej lub w niej, silników napędowych instalowanych na jednostce pływającej lub w niej, które zostały poddane gruntownej modyfikacji, oraz jednostek pływających, które zostały poddane gruntownej przeróbce;
5)
elementy deklaracji zgodności.
§  2.
Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1)
jednostka pływająca - rekreacyjną jednostkę pływającą lub skuter wodny;
2)
rekreacyjna jednostka pływająca - dowolnego rodzaju jednostkę pływającą, z wyłączeniem skuterów wodnych, przeznaczoną do celów sportowych i rekreacyjnych, o długości kadłuba od 2,5 m do 24 m, niezależnie od środków napędu;
3)
skuter wodny - jednostkę pływającą przeznaczoną do celów sportowych i rekreacyjnych o długości kadłuba poniżej 4 m z silnikiem napędowym, której podstawowym źródłem napędu jest pędnik strugowodny i która jest zaprojektowana do obsługi przez osobę lub osoby siedzące, stojące lub klęczące na kadłubie, a nie wewnątrz kadłuba;
4)
jednostka pływająca zbudowana na własny użytek - jednostkę pływającą zbudowaną głównie przez jej przyszłego użytkownika na własny użytek;
5)
silnik napędowy - dowolny silnik o spalaniu wewnętrznym, z zapłonem iskrowym lub samoczynnym, stosowany bezpośrednio lub pośrednio do napędzania;
6)
gruntowna modyfikacja silnika - modyfikację silnika napędowego, która potencjalnie może powodować przekroczenie przez silnik granicznych wartości emisji lub zwiększa moc znamionową silnika o więcej niż 15%;
7)
gruntowna przeróbka jednostki - przeróbkę jednostki pływającej, która prowadzi do zmiany środków napędu jednostki pływającej i wiąże się z gruntowną modyfikacją silnika lub zmienia jednostkę pływającą w takim stopniu, że może nie spełniać obowiązujących wymagań bezpieczeństwa i wymagań środowiskowych określonych w rozporządzeniu;
8)
środki napędu - sposób napędzania jednostki pływającej;
9)
rodzina silników - grupę silników, które ze względu na ich konstrukcję mają podobne właściwości pod względem emisji spalin lub hałasu;
10)
długość kadłuba - długość kadłuba mierzoną zgodnie z normą zharmonizowaną.
§  3.
1.
Wymagania w zakresie projektowania i wytwarzania mają zastosowanie dla:
1)
rekreacyjnych jednostek pływających i częściowo ukończonych rekreacyjnych jednostek pływających;
2)
skuterów wodnych i częściowo ukończonych skuterów wodnych;
3)
elementów składowych jednostki pływającej, określonych w załączniku nr 1 do rozporządzenia, gdy wprowadza się je do obrotu oddzielnie;
4)
silników napędowych instalowanych lub przeznaczonych specjalnie do zainstalowania na jednostce pływającej lub w niej;
5)
silników napędowych instalowanych na jednostce pływającej lub w niej, które zostały poddane gruntownej modyfikacji;
6)
jednostek pływających, które zostały poddane gruntownej przeróbce.
2.
Wymagania w zakresie projektowania i wytwarzania określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§  4.
Przepisy rozporządzenia nie mają zastosowania w zakresie:
1)
wymagań dotyczących projektu i budowy dla:
a)
jednostek pływających przeznaczonych wyłącznie do wyścigów, włączając w to regatowe łodzie wiosłowe oraz treningowe łodzie wiosłowe, oznaczone tak przez producenta,
b)
kanadyjek, kajaków, gondoli i rowerów wodnych, zaprojektowanych do napędzania wyłącznie siłą ludzkich mięśni,
c)
desek surfingowych zaprojektowanych wyłącznie do tego, by były napędzane przez wiatr i sterowane przez osobę stojącą lub osoby stojące,
d)
desek surfingowych z napędem mechanicznym,
e)
oryginałów i pojedynczych replik rekreacyjnych jednostek pływających, zaprojektowanych przed 1950 r., zbudowanych głównie z oryginalnych materiałów i tak oznaczonych przez producenta,
f)
doświadczalnych jednostek pływających, pod warunkiem że nie są one wprowadzane do obrotu w państwach członkowskich Unii Europejskiej,
g)
jednostek pływających zbudowanych na własny użytek, pod warunkiem że nie są one następnie wprowadzane do obrotu w państwach członkowskich Unii Europejskiej w okresie pięciu lat od momentu oddania jednostki pływającej do użytku,
h)
jednostek pływających specjalnie przeznaczonych do obsadzenia załogą i do przewożenia pasażerów w celach zarobkowych, niezależnie od liczby pasażerów,
i)
łodzi podwodnych,
j)
poduszkowców,
k)
wodolotów,
l)
jednostek pływających z napędem parowym o spalaniu zewnętrznym, w których za opał służy węgiel, koks, drewno, olej lub gaz,
m)
pojazdach ziemnowodnych, tj. pojazdach silnikowych, mających koła lub koła gąsienicowe, które mogą poruszać się zarówno na wodzie, jak i na lądzie;
2)
wymagań dotyczących emisji spalin dla:
a)
silników napędowych instalowanych lub przeznaczonych specjalnie do zainstalowania w:
jednostkach pływających przeznaczonych wyłącznie do wyścigów, oznaczonych tak przez producenta,
doświadczalnych jednostkach pływających, o ile nie są one wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej,
jednostkach pływających specjalnie przeznaczonych do obsadzenia załogą i do przewożenia pasażerów w celach zarobkowych, niezależnie od liczby pasażerów,
łodziach podwodnych,
poduszkowcach,
wodolotach,
pojazdach ziemnowodnych, tj. pojazdach silnikowych, mających koła lub koła gąsienicowe, które mogą poruszać się zarówno na wodzie, jak i na lądzie,
b)
oryginałów i poszczególnych replik historycznych silników napędowych, opartych na projekcie sprzed 1950 r., nieprodukowanych seryjnie i zainstalowanych na jednostkach pływających,
c)
silników napędowych zbudowanych na własny użytek, pod warunkiem że nie są one następnie wprowadzane do obrotu w państwach członkowskich Unii Europejskiej w okresie pięciu lat od momentu oddania jednostki pływającej do użytku;
3)
wymagań dotyczących emisji hałasu dla:
a)
jednostek pływających, o których mowa w pkt 2,
b)
jednostek pływających zbudowanych na własny użytek, pod warunkiem że nie są one następnie wprowadzane do obrotu w państwach członkowskich Unii Europejskiej w okresie pięciu lat od momentu oddania jednostki pływającej do użytku.
§  5.
1.
Udostępnia się na rynku lub oddaje do użytku:
1)
silniki spełniające przepisy niniejszego rozporządzenia;
2)
silniki zainstalowane w jednostkach pływających i objęte homologacją typu, zgodnie z przepisami w sprawie wymogów dotyczących wartości granicznych emisji i homologacji typu w odniesieniu do silników spalinowych wewnętrznego spalania przeznaczonych do niedrogowych maszyn ruchomych, które spełniają graniczne wartości emisji etapu III A, etapu III B lub etapu IV dla silników z zapłonem samoczynnym, zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 30 kwietnia 2014 r. w sprawie szczegółowych wymagań dla silników spalinowych w zakresie ograniczenia emisji zanieczyszczeń gazowych i cząstek stałych przez te silniki (Dz. U. poz. 588), z wyjątkiem silników stosowanych do napędu statków żeglugi śródlądowej, lokomotyw i wagonów kolejowych, z wyłączeniem wymagań dotyczących emisji spalin;
3)
silniki zainstalowane w jednostkach pływających i objęte homologacją typu zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) 595/2009 z dnia 18 czerwca 2009 r. dotyczącym homologacji typu pojazdów silnikowych i silników w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z pojazdów ciężarowych o dużej ładowności (Euro VI) oraz w sprawie dostępu do informacji dotyczących naprawy i obsługi technicznej pojazdów, zmieniającym rozporządzenia (WE) nr 715/2007 i dyrektywę 2007/46/WE oraz uchylającym dyrektywy 80/1269/EWG, 2005/55/WE i 2005/78/WE (Dz. Urz. UE L 188 z 18.07.2009, str. 1), które spełniają przepisy rozporządzenia, z wyłączeniem wymagań dotyczących emisji spalin.
2.
W przypadku gdy silnik jest adaptowany do instalacji w jednostce pływającej, wymagania dla silników, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, mają zastosowanie pod warunkiem, że:
1)
producent jednostki pływającej, zajmujący się adaptacją silnika, musi zagwarantować w deklaracji zgodności, że ta adaptacja była prowadzona z pełnym uwzględnieniem danych i innych informacji udostępnionych przez producenta niniejszego silnika;
2)
silnik, który zostanie zainstalowany zgodnie z instrukcjami instalacyjnymi przekazanymi przez osobę adaptującą, musi spełniać wymagania dotyczące emisji spalin, zgodnie z deklaracją producenta silnika.