§ 4. - Wyłączenie zastosowania niektórych przepisów ustawy - Prawo lotnicze do niektórych rodzajów statków powietrznych oraz określenie warunków i wymagań dotyczących używania tych statków.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2019.1497 t.j.

Akt obowiązujący
Wersja od: 9 sierpnia 2019 r.
§  4. 
1. 
Szczegółowe warunki i wymagania dotyczące używania statków powietrznych są określone dla:
1)
lotni - w załączniku nr 1 do rozporządzenia;
2)
paralotni - w załączniku nr 2 do rozporządzenia;
3)
motolotni - w załączniku nr 3 do rozporządzenia;
4)
spadochronów, w tym spadochronowych systemów ratowniczych - w załączniku nr 4 do rozporządzenia;
5)
urządzeń latających innych niż wymienione w pkt 1-4 - w załączniku nr 5 do rozporządzenia;
5a)
urządzeń latających i statków powietrznych klasy spadochron ratowniczy określonej w przepisach rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 7 sierpnia 2013 r. w sprawie klasyfikacji statków powietrznych w zakresie zdatności do lotu - w załączniku nr 5a do rozporządzenia.
6)
bezzałogowych statków powietrznych o masie startowej nie większej niż:
a)
150 kg, używanych w operacjach w zasięgu widoczności wzrokowej VLOS, albo
b)
2 kg, używanych w operacjach z widokiem z pierwszej osoby FPV

- w celach rekreacyjnych lub sportowych - w załączniku nr 6 do rozporządzenia;

7)
bezzałogowych statków powietrznych o masie startowej nie większej niż:
a)
150 kg, używanych w operacjach w zasięgu widoczności wzrokowej VLOS, albo
b)
2 kg, używanych w operacjach z widokiem z pierwszej osoby FPV

- w celach innych niż rekreacyjne lub sportowe - w załączniku nr 6a do rozporządzenia;

8)
bezzałogowych statków powietrznych o masie startowej nie większej niż 25 kg, używanych w operacjach poza zasięgiem widoczności wzrokowej BVLOS, z wyłączeniem bezzałogowych statków powietrznych o masie startowej nie większej niż 2 kg, używanych w operacjach z widokiem z pierwszej osoby FPV - w załączniku nr 6b do rozporządzenia.
2. 
Wymagania dotyczące ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej osób eksploatujących statki powietrzne, o których mowa w § 2, oraz minimalne wysokości sum gwarancyjnych tego ubezpieczenia określa załącznik nr 7 do rozporządzenia.
3. 
Sposób prowadzenia ewidencji statków powietrznych, zawartość świadectwa ewidencji oraz tryb składania wniosków o wpis do ewidencji statków powietrznych i zgłaszania zmiany danych ewidencyjnych określa załącznik nr 8 do rozporządzenia.
4. 
(uchylony).
5. 
Urządzenia latające kategorii niekwalifikowanej podkategorii UL-70 i UL-115 mogą być pilotowane przez pilota posiadającego świadectwo kwalifikacji, licencję pilota lub zaświadczenie z ośrodka szkolenia lotniczego albo podmiotu szkolącego o zaliczeniu z wynikiem pozytywnym szkolenia teoretycznego oraz egzaminu teoretycznego, co najmniej w zakresie prawa lotniczego, korzystania z przestrzeni powietrznej, przepisów ruchu lotniczego, pierwszeństwa drogi oraz przepisów niniejszego rozporządzenia, w szczególności w zakresie wykonywania lotów.