Wykonywanie zadań poszukiwania i ratowania życia ludzkiego na morzu.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1997.73.462

Akt utracił moc
Wersja od: 10 lipca 1997 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU I GOSPODARKI MORSKIEJ
z dnia 3 czerwca 1997 r.
w sprawie wykonywania zadań poszukiwania i ratowania życia ludzkiego na morzu.

Na podstawie art. 49 § 1 ustawy z dnia 1 grudnia 1961 r. - Kodeks morski (Dz. U. z 1986 r. Nr 22, poz. 112, z 1989 r. Nr 35, poz. 192, z 1991 r. Nr 16, poz. 73 i z 1996 r. Nr 6, poz. 39) zarządza się, co następuje:
1.
Wykonywanie zadań poszukiwania i ratowania życia ludzkiego na morzu obejmuje polskie obszary morskie lub polski rejon poszukiwania i ratownictwa.
2.
Polski rejon poszukiwania i ratownictwa określają umowy i porozumienia międzynarodowe.
1.
Zadania w zakresie poszukiwania i ratowania życia ludzkiego na morzu wykonuje przedsiębiorstwo państwowe Polskie Ratownictwo Okrętowe w Gdyni, zwane dalej "PRO", z zastrzeżeniem § 9.
2.
W celu wykonywania zadań, o których mowa w ust. 1, PRO utrzymuje:
1)
Morskie Ratownicze Centrum Koordynacyjne w Gdyni,
2)
morskie statki ratownicze,
3)
brzegowe stacje ratownicze,

zwane dalej "morską służbą ratowniczą".

3.
Wykonywanie zadań, o których mowa w ust. 1, odbywa się na podstawie opracowanego, zgodnie z wymogami Międzynarodowej konwencji o poszukiwaniu i ratownictwie morskim, sporządzonej w Hamburgu dnia 27 kwietnia 1979 r. (Dz. U. z 1988 r. Nr 27, poz. 184), "Planu akcji poszukiwawczych i ratowniczych na morzu", zwanego dalej "Planem-SAR".
Koszty utrzymania i rozwoju morskiej służby ratowniczej pokrywane są z budżetu państwa w części dotyczącej Ministerstwa Transportu i Gospodarki Morskiej na podstawie umowy zawieranej przez Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z PRO.
Morskie Ratownicze Centrum Koordynacyjne w Gdyni organizuje i koordynuje akcje poszukiwania i ratowania życia ludzkiego na morzu w polskich obszarach morskich lub polskim rejonie poszukiwania i ratownictwa, zgodnie z porozumieniami, o których mowa w § 8 ust. 2.
1.
Morska służba ratownicza pełni całodobowe pogotowie ratownicze.
2.
Zasady pełnienia pogotowia ratowniczego określa regulamin morskiej służby ratowniczej.
3.
Morskie i powietrzne statki ratownicze oraz pojazdy samochodowe wykonujące zadania poszukiwania i ratowania życia ludzkiego na morzu są oznakowane czerwonymi literami "SAR" i znakiem czerwonego krzyża maltańskiego na białym polu otoczonym czerwoną obwódką.
4.
W czasie prowadzenia akcji poszukiwania i ratowania statki, o których mowa w ust. 3, mogą używać niebieskich świateł.
1.
Osobom biorącym udział ochotniczo w akcji poszukiwania i ratowania życia ludzkiego na morzu przysługuje prawo do:
1)
noszenia oznak morskiej służby ratowniczej,
2)
służbowej odzieży ochronnej,
3)
wyżywienia, zwrotu kosztów dojazdu oraz ryczałtu za udział w akcji,
4)
ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków.
2.
Koszty uczestnictwa osób biorących udział ochotniczo w akcjach poszukiwania i ratowania życia na morzu pokrywa PRO ze środków, o których mowa w § 3.
1.
PRO jest zobowiązane do:
1)
opracowania Planu-SAR,
2)
opracowania regulaminu morskiej służby ratowniczej,
3)
wyposażenia Morskiego Ratowniczego Centrum Koordynacyjnego,
4)
wydania instrukcji inspektora Morskiego Ratowniczego Centrum Koordynacyjnego,
5)
opracowania planów rozwoju morskiej służby ratowniczej.
2.
Dokumenty wymienione w ust. 1 pkt 1, 2 i 5 wymagają uzgodnienia z dyrektorami urzędów morskich i zatwierdzenia przez Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej, a dokument wymieniony w pkt 1 wymaga dodatkowo uzgodnienia z Dowódcą Marynarki Wojennej w zakresie udziału jednostek Marynarki Wojennej w Planie-SAR i jest zatwierdzany w porozumieniu z Ministrem Obrony Narodowej.
1.
Wykonując zadania w zakresie poszukiwania i ratowania życia ludzkiego na morzu, morska służba ratownicza współdziała z jednostkami organizacyjnymi: Marynarki Wojennej, Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego, Straży Granicznej, Policji, służby zdrowia, a także z brzegowymi stacjami radiowymi i innymi jednostkami, które są w stanie udzielić pomocy.
2.
Zasady współdziałania, o którym mowa w ust. 1, określają porozumienia zawarte przez Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z właściwymi ministrami. Porozumienia te regulują także sprawy refundacji kosztów udziału tych jednostek w wykonywaniu zadań poszukiwania i ratowania życia ludzkiego na morzu.
W przypadku prowadzenia akcji ratowniczej na akwenie portu i redy kapitan portu może powierzyć organizowanie i koordynowanie akcji ratowniczej Morskiemu Ratowniczemu Centrum Koordynacyjnemu.
Traci moc rozporządzenie Ministra Żeglugi z dnia 12 marca 1970 r. w sprawie zadań i organizacji służby ratownictwa morskiego i brzegowego (Dz. U. Nr 6, poz. 53).
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.