Wykonywanie niektórych zawodów filmowych.
Dz.U.2000.51.610
Akt utracił mocROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO
z dnia 19 maja 2000 r.
w sprawie wykonywania niektórych zawodów filmowych.
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1
17 ZAKRES EGZAMINU PRAKTYCZNEGO DLA KANDYDATÓW DO ODBYCIA PRAKTYKI ZAWODOWEJ
17 ZAKRES EGZAMINU PRAKTYCZNEGO DLA KANDYDATÓW DO ODBYCIA PRAKTYKI ZAWODOWEJ
1) pozycja szermiercza, prawidłowe trzymanie szabli,
2) krok szermierczy do przodu i do tyłu - po 10 kroków,
3) balestra - pchnięcie po kroku z wypadem,
4) zasłony przed cięciem szablą od 1 do 7,
5) układ czterech uników przed cięciem szabli - demonstracja,
6) układ czterech pchnięć na kolana i barki - demonstracja z krokiem szermierczym,
7) wykonanie układu walki na szable z zastosowaniem 20 cięć i pchnięć, w ruchu - kroki do przodu i do tyłu.
Ocenie podlega prawidłowość wykonania technik, ich filmowa przydatność oraz precyzja wykonania.
2. Jazda konna:
1) jazda stępem, kłusem i galopem,
2) jazda bez strzemion we wszystkich chodach wymienionych w pkt 1,
3) zatrzymanie konia z każdego chodu wymienionego w pkt 1,
4) dwa sposoby wsiadania na konia (jeden wskok),
5) prowadzenie konia jedną ręką w chodach wymienionych w pkt 1,
6) stanie w galopie w jednym strzemieniu,
7) wolty, półwolty we wszystkich chodach,
8) jazda galopem z użyciem rekwizytu,
9) zagalopowanie z miejsca na odpowiednią nogę (lewa, prawa),
10) upadek z konia w galopie na miękkie podłoże (w przód i do tyłu),
11) skoki pojedyncze przez przeszkody o wysokości 60-90 cm.
3. Skoki i upadki z wysokości:
1) skok do wody na głowę z wysokości: 5 m - mężczyźni, 3 m - kobiety,
2) skok do wody na nogi z wysokości 10 m,
3) upadek do wody z wysokości 5 m (przez upadek należy rozumieć spadanie na plecy, bok ciała lub w innej pozycji)
albo
4) wyskok z minibatutu do przodu i lądowanie na plecach na materacu,
5) skok na nogi z przewrotem w wysokości: 2 m - mężczyźni, 1 m - kobiety, na podłoże miękkie (piasek, materac gimnastyczny 10-20 cm),
6) upadek na skokochron (poduszkę powietrzną) z półsaltem na plecy z wysokości 5-7 m,
7) upadek na skokochron z wysokości 5 m do tyłu na plecy,
8) upadek na skokochron z półsaltem na plecy z wysokości 10 m.
O tym, czy zdający egzamin ma wykonać czynności 1-3 czy 4-8, decyduje komisja egzaminacyjna.
4. Pływanie
1) przepłynięcie 300 m, w tym po 100 m kraulem, żabką i stylem grzbietowym (limit czasu: mężczyźni - 7 min, kobiety - 8 min),
2) przepłynięcie pod wodą z odbicia od brzegu:
a) 25 m - mężczyźni,
b) 15 m - kobiety,
3) wyłowienie 3 przedmiotów z dna basenu - bezdech,
4) skok do wody na głowę ze słupka,
5) skok do wody, tzw. ratowniczy,
6) zejście pod wodę - "scyzoryk",
7) holowanie partnera - głowa holowanego nad wodą: 15 m - kobiety, 25 m - mężczyźni.
5. Sporty i sztuki walki:
1) judo:
a) duże podcięcie zewnętrzne - o-soto-gari,
b) rzut przez obniżenie środka ciężkości - tai-otochi,
c) rzut przez bark - ippon-seoinage,
d) rzut biodrowy z podcięciem nogą - harai-goshi,
e) rzut poświęcenia z upadkiem na plecy - tomoe-nage,
2) karate:
a) mae-geri - proste kopnięcie w brzuch,
b) yoko-geri - proste kopnięcie boczne,
c) hiza-geri - proste kopnięcie kolanem,
d) mawashi-geri - proste kopnięcie boczne wysokie,
3) boks: ciosy proste, sierpowe i ciosy z dołu.
Wymienione techniki należy zademonstrować w parach oraz wykorzystać je w specjalnie przygotowanym układzie bójki filmowej (min. 12 elementów).
Czas trwania układu bójki nie może być dłuższy niż pięć minut.
4) inne elementy:
a) skok "tygrysem" przez pięcioczęściową skrzynię lub materac,
b) upadki - ukemi (judo),
c) gimnastyczny przewrót w przód i w tył,
d) salto do tyłu z asekuracją - mężczyźni,
e) wejście na samych rękach po linie: 5 m - mężczyźni, 3 m - kobiety.
Uwaga:
1. Przy wykonywaniu elementów technicznych kandydat ma prawo do jednokrotnego powtórzenia nieudanej próby.
2. Przy skokach z wysokości czas na wykonanie skoku wynosi 3 minuty.
ZAŁĄCZNIK Nr 2
WYKAZ CZYNNOŚCI, KTÓRYCH WYKONYWANIE MOŻE ZOSTAĆ POWIERZONE OSOBIE DOPUSZCZONEJ DO ODBYCIA PRAKTYKI ZAWODOWEJ
WYKAZ CZYNNOŚCI, KTÓRYCH WYKONYWANIE MOŻE ZOSTAĆ POWIERZONE OSOBIE DOPUSZCZONEJ DO ODBYCIA PRAKTYKI ZAWODOWEJ
1) jazda pojazdami w terenie trudnym, wielopoziomowym bez wprowadzania elementów rajdowych,
2) jazda motocyklem na jednym kole w terenie łatwym (płaskim),
3) jazda motocyklem z przyczepą na dwóch kołach w terenie łatwym (płaskim),
4) jazda motocyklem po schodach,
5) upadek z roweru w terenie łatwym (płaskim),
6) skok na toczący się pojazd z wysokości 1 m w terenie łatwym (płaskim),
7) czynności ruchowe wykonywane na zewnątrz pojazdów gąsienicowych w terenie o średniej skali trudności, tj. płaskim bez dużych przeszkód naturalnych lub sztucznych,
8) pozostałe czynności - ewolucje kaskaderskie nie wymienione w pkt 1-7 o mniejszym stopniu zagrożenia dla życia lub zdrowia odtwórcy, wymagające jednak wykonania ich przez kaskadera.
2. Ewolucje wodne:
1) walka w wodzie bez użycia rekwizytów,
2) skoki i upadki do wody z wysokości 5-6 m,
3) desant wojskowy na brzeg z jednostek pływających przeprowadzany w trudnych warunkach terenowych i atmosferycznych,
4) asekuracja ratownicza i nurkowa innych odtwórców przy pomocy sprzętu specjalistycznego na wodach otwartych,
5) pływanie i nurkowanie do głębokości 2 m na wodach otwartych,
6) przeprawa pojazdami przez głęboką wodę,
7) pozostałe czynności - ewolucje kaskaderskie nie wymienione w pkt 1-6 o mniejszym stopniu zagrożenia dla życia lub zdrowia odtwórcy, wymagające jednak wykonania ich przez kaskadera.
3. Czynności wykonywane z udziałem zwierząt:
1) skok z muru, drzewa, dachu lub innych obiektów o wysokości 1 m na konnego w kłusie,
2) skok przez przeszkodę terenową do wysokości 1 m,
3) wleczenie za koniem w terenie łatwym, miękkim, np. po trawie lub piasku,
4) jazda konna galopem (z rekwizytami takimi, jak: biała broń, lanca, kopia, chorągwie itp.) w terenie jednopoziomowym,
5) skok z konia z wysokości do 1 m do płytkiej wody,
6) jazda zaprzęgiem konnym (kłus) w terenie trudnym,
7) pozorowanie walki ze zwierzętami,
8) pozostałe czynności - ewolucje kaskaderskie nie wymienione w pkt 1-7 o mniejszym stopniu zagrożenia dla życia lub zdrowia odtwórcy, wymagające jednak wykonania ich przez kaskadera.
4. Walki:
1) układ sportowej walki judo, boksu; karate, zapasów, innych walk o średniej skali trudności,
2) seria ciosów i uderzeń wymagających umiejętności sportów walki (postawa, chodzenie, zasłony, uniki itp.),
3) bójka w terenie łatwym, bez rekwizytów, uderzenia w różne partie ciała,
4) pojedyncze ciosy pięścią, łokciem, nogą lub głową wymagające umiejętności walki sportowej,
5) upadki po uderzeniach lub ciosach w terenie łatwym, miękkim,
6) układanie walk na białą broń pomiędzy odtwórcami i aktorami,
7) pozostałe czynności - ewolucje kaskaderskie nie wymienione w pkt 1-6 o mniejszym stopniu zagrożenia dla życia lub zdrowia odtwórcy, wymagające jednak wykonania ich przez kaskadera.
5. Czynności związane z efektami pirotechnicznymi:
1) przebywanie w strefie rażenia wybuchu, nie bliżej jednak niż 10 m,
2) efekt palenia się człowieka do 15% powierzchni ciała,
3) pojedyncze odstrzały zakładane na ciele odtwórcy,
4) jazda pojazdami pomiędzy efektami pirotechnicznymi; odległość zależnie od rodzaju efektu, nie bliżej jednak niż 6 m,
5) pozostałe czynności - ewolucje kaskaderskie nie wymienione w pkt 1-4 o mniejszym stopniu zagrożenia dla życia lub zdrowia odtwórcy, wymagające jednak wykonania ich przez kaskadera.
6. Skoki i upadki oraz ewolucje alpinistyczne:
1) czynności ruchowe (ewolucje) poniżej 10 m, wykonywane na zewnątrz obiektów (skały, mury, urwiska itp.),
2) zabezpieczenie odtwórców, aktorów lub członków ekipy filmowej na wysokości poniżej 10 m, wykonywane na zewnątrz obiektów,
3) skok lub upadek z wysokości 6-8 m na zabezpieczenie lub do wody,
4) skok na nogi z wysokości 2 m na teren twardy (trudny) bez zabezpieczenia,
5) przeskakiwanie z obiektu na obiekt (dach, drzewo, skały itp.) odległych od siebie do 1,5 m, przy wysokości do 6 m,
6) skok na nogi z wysokości do 4 m (teren trudny) z zabezpieczeniem,
7) toczenie się po skarpie lub pochyłości w terenie łatwym, miękkim,
8) pozostałe czynności - ewolucje kaskaderskie nie wymienione w pkt 1-7 o mniejszym stopniu zagrożenia dla życia lub zdrowia odtwórcy, wymagające jednak wykonania ich przez kaskadera.
ZAŁĄCZNIK Nr 3
18 ZAKRES EGZAMINU PRAKTYCZNEGO DLA OSÓB UBIEGAJĄCYCH SIĘ O STWIERDZENIE KWALIFIKACJI DO WYKONYWANIA ZAWODU KASKADERA FILMOWEGO
18 ZAKRES EGZAMINU PRAKTYCZNEGO DLA OSÓB UBIEGAJĄCYCH SIĘ O STWIERDZENIE KWALIFIKACJI DO WYKONYWANIA ZAWODU KASKADERA FILMOWEGO
1) pozycja szermiercza, prawidłowe trzymanie szabli,
2) krok szermierczy do przodu i do tyłu - po 10 kroków,
3) balestra - pchnięcie po kroku z wypadem,
4) zasłony przed cięciem szablą od 1 do 7,
5) układ czterech uników przed cięciem szabli - demonstracja,
6) układ czterech pchnięć na kolana i barki - demonstracja z krokiem szermierczym,
7) wykonanie układu walki na szable z zastosowaniem 20 cięć i pchnięć, w ruchu - kroki do przodu i do tyłu,
8) prawidłowe trzymanie karabinu z bagnetem,
9) układ pchnięć i zasłon na bagnety - min. 6 ataków i obron,
10) zademonstrowanie min. 6 ataków i 6 obron z walki na miecze kendo.
Ocenie podlega prawidłowość wykonania technik oraz precyzja wykonania.
2. Jazda konna:
1) jazda stępem, kłusem i galopem,
2) jazda bez strzemion we wszystkich chodach wymienionych w pkt 1,
3) zatrzymanie konia z każdego chodu wymienionego w pkt 1,
4) dwa sposoby wsiadania na konia (jeden wskok),
5) prowadzenie konia jedną ręką w chodach wymienionych w pkt 1,
6) wolty, półwolty we wszystkich chodach,
7) jazda galopem z użyciem rekwizytu,
8) zagalopowanie z miejsca na odpowiednią nogę (lewa, prawa),
9) chowanie się za koniem w galopie - sylwetka schowana z boku konia,
10) upadek z konia w galopie na miękkie podłoże (w przód i do tyłu),
11) skoki pojedyncze przez przeszkody o wysokości 60-90 cm,
12) skoki: szereg gimnastyczny z min. 5 elementami, bez wodzy i strzemion,
13) nożyce na koniu i w galopie (w przód i w tył),
14) zeskok i wskok na konia w galopie trzymając się przedniego łęku siodła (kulbaki),
15) najazdy na siebie z białą bronią w galopie.
3. Skoki i upadki z wysokości:
1) skok do wody na głowę z wysokości: 10 m - mężczyźni, 5 m - kobiety,
2) skok do wody na nogi z wysokości 10 m,
3) upadek do wody z wysokości 7-8 m (przez upadek należy rozumieć spadanie na plecy, bok ciała lub w innej pozycji)
albo
4) wyskok z batutu do przodu i lądowanie na plecach na materacu,
5) skok na nogi z przewrotem w wysokości: 3 m - mężczyźni, 2 m - kobiety, na podłoże miękkie (piasek, materac gimnastyczny 20-40 cm),
6) upadek na skokochron (poduszkę powietrzną) z półsaltem na plecy z wysokości 12,5 m,
7) upadek na skokochron z wysokości 7 m do tyłu na plecy.
O tym, czy zdający egzamin ma wykonać czynności 1-3 czy 4-7, decyduje komisja egzaminacyjna.
4. Pływanie
1) przepłynięcie 300 m, w tym po 100 m kraulem, żabką i stylem grzbietowym (limit czasu: mężczyźni - 7 min, kobiety - 8 min),
2) przepłynięcie pod wodą z odbicia od brzegu:
a) 25 m - mężczyźni,
b) 15 m - kobiety,
3) wyłowienie 3 przedmiotów z dna basenu - bezdech,
4) skok do wody na głowę ze słupka,
5) skok do wody, tzw. ratowniczy,
6) zejście pod wodę - "scyzoryk",
7) holowanie partnera - głowa holowanego nad wodą: 15 m - kobiety, 25 m - mężczyźni.
5. Sporty i sztuki walki:
1) judo:
a) duże podcięcie zewnętrzne - o-soto-gari,
b) rzut przez obniżenie środka ciężkości - tai-otochi,
c) rzut przez bark - ippon-seoinage,
d) rzut biodrowy z podcięciem nogą - harai-goshi,
e) rzut poświęcenia z upadkiem na plecy - tomoe-nage,
2) karate:
a) mae-geri - proste kopnięcie w brzuch,
b) yoko-geri - proste kopnięcie boczne,
c) hiza-geri - proste kopnięcie kolanem,
d) mawashi-geri - proste kopnięcie boczne wysokie,
3) aikido - 6 dowolnych technik zademonstrowanych z partnerem w formie walki (czas trwania demonstracji nie więcej niż 1 min),
4) boks: ciosy proste, sierpowe i ciosy z dołu.
Wymienione techniki należy zademonstrować w parach oraz wykorzystać je w specjalnie przygotowanym układzie bójki filmowej (min. 12 elementów).
Czas trwania układu bójki nie może być krótszy niż trzy minuty i dłuższy niż pięć minut.
5) inne elementy:
a) skok "tygrysem" przez pięcioczęściową skrzynię lub materac,
b) upadki - ukemi (judo),
c) gimnastyczny przewrót w przód i w tył,
d) salto do tyłu z asekuracją,
e) wejście na samych rękach po linie: 5 m - mężczyźni, 3 m - kobiety.
6. Pirotechnika
1) palenie się człowieka - powierzchnia płonąca nie więcej niż 20% powierzchni ciała, np. część pleców, ręka, noga,
2) wyskok z batutu lub huśtawki kaskaderskiej lub wyrzutni pneumatycznej połączony z wybuchem petardy - upadek na materac,
3) strzelanie serią z karabinu, np. kałasznikowa - sprawdzenie umiejętności posługiwania się bronią i reakcji na strzały.
Uwaga:
1. Przy wykonywaniu elementów technicznych kandydat ma prawo do jednokrotnego powtórzenia nieudanej próby.
2. Przy skokach z wysokości czas na wykonanie skoku wynosi 3 minuty.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »