Rozdział 2 - Ustalanie tożsamości osób - Wykonywanie niektórych uprawnień przez funkcjonariuszy Straży Granicznej.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2020.187

Akt utracił moc
Wersja od: 6 lutego 2020 r.

Rozdział  2

Ustalanie tożsamości osób

§  4. 
1. 
Funkcjonariusz ustala tożsamość osoby, w drodze jej legitymowania na podstawie:
1)
dowodu osobistego;
2)
dokumentu paszportowego;
3)
dokumentu podróży;
4)
dokumentu elektronicznego, o którym mowa w art. 19e ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 700, 730, 848, 1590 i 2294), który odpowiednio do żądania funkcjonariusza został okazany lub przekazany w celu potwierdzenia integralności, pochodzenia i ważności tego dokumentu elektronicznego;
5)
innego dokumentu oznaczonego numerem lub serią, który zawiera fotografię i nazwę organu wydającego.
2. 
W przypadku gdy ustalenie tożsamości osoby na podstawie dokumentów, o których mowa w ust. 1, nie jest możliwe, tożsamość tej osoby ustala się na podstawie:
1)
oświadczenia innej osoby, która jest znana funkcjonariuszowi osobiście;
2)
oświadczenia innej osoby, której tożsamość została ustalona w sposób, o którym mowa w ust. 1 lub w pkt 1.
3. 
W przypadku gdy osoba legitymowana jest znana funkcjonariuszowi osobiście, ustalenie jej tożsamości na podstawie dokumentów, o których mowa w ust. 1, nie jest wymagane.
§  5. 
W przypadku gdy do ustalenia tożsamości osób legitymowanych, które znajdują się w pojeździe, jest niezbędne opuszczenie przez nie pojazdu, legitymowanie przeprowadza się po opuszczeniu przez nie pojazdu.
§  6. 
1. 
Funkcjonariusz dokumentuje legitymowanie osoby w systemie teleinformatycznym Straży Granicznej lub w notatniku służbowym, lub na informatycznym nośniku danych, lub sporządza notatkę służbową, wpisując datę, czas, miejsce i przyczynę legitymowania oraz następujące dane:
1)
imię (imiona) i nazwisko;
2)
obywatelstwo;
3)
datę urodzenia;
4)
rodzaj i cechy identyfikacyjne dokumentu, na podstawie którego ustalono tożsamość osoby legitymowanej;
5)
numer PESEL, a w przypadku braku informacji o numerze PESEL - imiona rodziców i nazwisko rodowe.
2. 
Funkcjonariusz, dokumentując legitymowanie osoby, może dodatkowo wpisać takie dane jak miejsce urodzenia, adres zameldowania lub zamieszkania.
3. 
W przypadku, o którym mowa w § 4 ust. 2, funkcjonariusz wpisuje imię i nazwisko osoby legitymowanej oraz dane określone w ust. 1 pkt 2-5, o ile jest możliwe ich ustalenie.
4. 
W przypadku konieczności ustalenia tożsamości znacznej liczby osób, funkcjonariusz może, za zgodą osoby wymienionej w § 17 ust. 1 pkt 1, 11 albo 13, odstąpić od dokumentowania czynności legitymowania tych osób, których rysopis lub inne dane pozwalające na ich identyfikację, nie odpowiadają opisowi osoby podejrzanej o popełnienie przestępstwa lub wykroczenia.
§  7. 
W przypadku braku możliwości ustalenia tożsamości osoby legitymowanej lub wątpliwości co do jej tożsamości, funkcjonariusz może wykorzystywać inne dane identyfikacyjne pozwalające na określenie tożsamości osoby, w szczególności fotografie i opisy wizerunku znajdujące się w dostępnych Straży Granicznej zbiorach informacji, o których mowa w art. 10a ust. 8 ustawy z dnia 12 października 1990 r. o Straży Granicznej lub zbiorach informacji dostępnych na podstawie umów międzynarodowych i prawa Unii Europejskiej.