Wykonywanie lotów z lotnisk użytku wyłącznego.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2014.699

Akt utracił moc
Wersja od: 28 maja 2014 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY I ROZWOJU 1
z dnia 23 maja 2014 r.
w sprawie wykonywania lotów z lotnisk użytku wyłącznego

Na podstawie art. 54 ust. 8 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2013 r. poz. 1393) zarządza się, co następuje:
Rozporządzenie określa warunki i procedury wykonywania z lotnisk użytku wyłącznego lotów:
1)
będących przewozami czarterowymi, wykonywanymi wyłącznie śmigłowcami oraz samolotami o maksymalnej masie startowej (MTOM) poniżej 10 000 kg lub o liczbie miejsc pasażerskich poniżej 20;
2)
lokalnych;
3)
innych niż loty, o których mowa w pkt 1 i 2, niebędących lotami handlowymi;
4)
w przypadku czasowego otwarcia tych lotnisk do użytku publicznego dla określonej kategorii statków powietrznych lub w określonych porach dnia.
Warunkiem wykonania lotu, o którym mowa w § 1, jest:
1)
uwzględnienie przez dowódcę statku powietrznego w procedurze przygotowania do lotu informacji dotyczących lotniska, z którego i na które lot będzie wykonany;
2)
zastosowanie przez dowódcę statku powietrznego procedur podejścia do lądowania i procedur odlotu podanych dla lotniska, z którego i na które lot będzie wykonany, w Zintegrowanym Pakiecie Informacji Lotniczych, o którym mowa w art. 121 ust. 3 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze, zwanej dalej "ustawą";
3)
upewnienie się przez dowódcę statku powietrznego, że będące w jego posiadaniu informacje dotyczące lotniska, z którego i na które lot będzie wykonany, są aktualne, a wyposażenie tych lotnisk pozwala na bezpieczne wykonanie tego lotu.
Warunkiem wykonania lotu, o którym mowa w § 1 pkt 1 i 2, jest przekazanie zarządzającemu lotniskiem użytku wyłącznego kopii:
1)
planu lotu, o ile złożenie takiego planu jest wymagane zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 121 ust. 6 pkt 1 ustawy;
2)
certyfikatu przewoźnika lotniczego (AOC - Air Operator Certificate), o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 163 ustawy;
3)
koncesji na podjęcie i wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie przewozu lotniczego, o której mowa w art. 164 ust. 1 ustawy.
Warunkiem wykonania lotu, o którym mowa w § 1 pkt 4, jest aktualizacja przez zarządzającego lotniskiem użytku wyłącznego danych dotyczących tego lotniska w Zintegrowanym Pakiecie Informacji Lotniczych, o którym mowa w art. 121 ust. 3 ustawy, w zakresie kategorii statków powietrznych oraz godzin otwarcia lotniska określonych w decyzji wydanej na podstawie art. 54 ust. 7 ustawy.
Loty, o których mowa w § 1:
1)
pkt 1 i 2 - powinny być wykonywane zgodnie z instrukcjami wykonawczymi zatwierdzonymi w procesie certyfikacji przewoźnika lotniczego, jeżeli do ich wykonywania jest wymagany certyfikat przewoźnika lotniczego (AOC - Air Operator Certificate);
2)
pkt 3 - powinny być wykonywane zgodnie z:
a)
instrukcjami wykonawczymi zatwierdzonymi w procesie certyfikacji działalności gospodarczej w zakresie świadczenia usług lotniczych, jeżeli do ich wykonywania jest wymagany certyfikat usług lotniczych (AWC - Aerial Works Certificate),
b)
instrukcją operacyjną określającą zasady i procedury organizacji i wykonywania operacji lotniczych związanych ze szkoleniem w locie, kierowania tymi operacjami i sprawowania nad nimi bieżącego nadzoru operacyjnego, o której mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 104 ust. 1 ustawy, jeżeli mają one charakter lotów szkoleniowych.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1 Minister Infrastruktury i Rozwoju kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 listopada 2013 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury i Rozwoju (Dz. U. poz. 1391).