Wykonanie ustawy z dnia 4 kwietnia 1922 r. w przedmiocie zmiany niektórych postanowień ustawy z dnia 16 lipca 1920 r. o państwowym podatku dochodowym i podatku majątkowym.
Dz.U.1922.35.301
Akt utracił mocROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SKARBU
z dnia 22 kwietnia 1922 r.
calem wykonania ustawy z dnia 4 kwietnia 1922 r. w przedmiocie zmiany niektórych postanowień ustawy z dnia 16 lipca 1920 r. (Dz. U. R. P. № 82, poz. 550) o państwowym podatku dochodowym i podatku majątkowym.
Minimum to stosuje się do wszelkiego rodzaju dochodów, z wyjątkiem dochodów z uposażeń służbowych, emerytur i wynagrodzeń za najemną pracę określonych w § 20 niniejszego rozporządzenia.
Do art. 2 ustawy.
Dochód z tego źródła opodatkowuje się. odrębnie na podstawie przepisów, działu 11 ustawy z d. 4 kwietnia 1922 r. (Dz. U. R. P. № 29, poz. 232).
Do art. 3 ustawy.
Odliczeń przewidzianych w art 10 ustawy z 16 lipca 1920 r. nie bierze się wogóle w rachubę przy opodatkowaniu dochodów z uposażeń służbowych, emerytur i wynagrodzeń za najemną pracę (Dział II ustawy), a uwzględnia się powyższe odliczenia tylko przy opodatkowaniu dochodów, płynących ze wszystkich innych źródeł.
Do art. 4 ustawy.
Do art. 5 ustawy.
Zmiana zaś dotyczy tylko przyjęcia za podstawę do opodatkowania dochodów, osiągniętych w ostatnim roku operacyjnym, względnie gospodarczym. Pod tym względem nowa ustawa nie wymaga składania zamknięć rachunkowych, a tem samem prowadzenia przez podatnika prawidłowych ksiąg handlowych, względnie gospodarczych.
Przyjęcie jednak za podstawę opodatkowania dochodów, osiągniętych w ostatnim roku operacyjnym, względnie gospodarczym, może mieć miejsce tylko w takich wypadkach, gdy płatnik prowadzi jakiekolwiek.zasługujące na wiarą zapiski oraz, gdy obliczenie dochodu za rok kalendarzowy przedstawia dla płatnika rzeczywistą trudność. Należy przytem baczyć, by przy opodatkowaniu takich płatników w latach następnych był brany za podstawę opodatkowania dochód z roku operacyjnego, względnie gospodarczego, obejmującego również odpowiednie miesiące, inaczej bowiem nie byłoby ciągłości w opodatkowaniu.
Przykład:
Za podstawę opodatkowania płatnika na rok podatkowy 1922 przyjęto dochód, osiągnięty przezeń w czasie od 1 lipca 1920 r. do 30 czerwca 1921 r. jako w roku operacyjnym, względnie gospodarczym; za podstawę opodatkowania tego samego płatnika na następny rok podatkowy 1923, winien być przyjęty dochód z roku operacyjnego, względnie gospodarczego, obejmującego okres czasu od 1 lipca 1921 r. do 30 czerwca 1922 r.; przy opodatkowaniu tegoż płatnika na rok podatkowy 1924 należy przyjąć za podstawę opodatkowania dochód z okresu czasu od 1, lipca 1922 r. do 30 czerwca 1923 r. i t. d.
Do art. 6 ustawy.
Przykłady:
ad 1) ogólny dochód z wszelkich źródeł, z wyjątkiem uposażeń służbowych, emerytur i wynagrodzeń za najemną pracę | 5.500.000 | mk. |
podatek według stawki 54 stopnia dochodu | 358.400 | " |
ad 2) dochód z uposażeń służbowych, emerytur i wynagrodzeń za najemną pracę, obliczony w stosunku rocznym | 5.500.000 | " |
podatek według stopy procentotowej 54 stopnia dochodu w stosunku 6,4% | 352.000 | " |
Celem ułatwienia stosowania przepisów części drugiej i trzeciej art. 6, podaje się następujące przykłady:
I. Od dochodu osób fizycznych i spadków wakujących osiągniętego ze wszystkich źródeł, z wyjątkiem uposażeń służbowych, emerytur i wynagrodzeń za najemną pracę.
Podlegający podatkowi dochód | 36,000.000 | mk. |
Obliczenie podatku: | ||
Od 20,000.000 mk. dochodu podatek wynosi | 5,000.000 | " |
Od każdych następnych pełnych 200.000 mk. dochodu po 50.000 mk. (50.000 X 80) = | 4,000.000 | " |
Nadto od 36,000.000 mk. 21/2 | 720.000 | " |
9,720.000 | mk. |
II. Od dochodu osób prawnych, osiągniętego ze wszystkich źródeł.
Podlegający podatkowi dochód | 36,000.000 | mk. |
Obliczenie podatku: | ||
Od 20,000.000 mk. dochodu podatek wynosi | 5,000.000 | " |
Od każdych następnych pełnych 200.000 mk. dochodu po 50.000 mk. (50.000X80) = | 4,000.000 | " |
Ogółem podatek wynosi | 9,000.000 | mk. |
Celem ułatwienia stosowania przepisów części czwartej i piątej art. 6 podaje się następujące przykłady:
1) Podlegający podatkowi dochód | 18,250.000 | mk. |
Od 18,250.000 mk. dochodu winien przypadać podatek według stawki 118 stopnia dochodu | 4,268.800 | " |
Po potrąceniu tego podatku od podlegającego podatkowi dochodu (18,250.000-4,268.800) pozostaje | 13.981.200 | " |
Od najwyższego dochodu poprzedniego stopnia t. j. od 18,200.000 mk. przypada podatek | 4,186.000 | " |
A ponieważ po potrąceniu tego i podatku od podlegającego podatkowi dochodu (18,200.000-4,186.000) pozostaje | 14,014.000 | " |
Przeto od dochodu 18,250.000 mk. wymierzyć należy różnicę między 18,250.000 mk. a 14,014.000 mk. (18,250.000-14,014.000) = | 4,236.000 | " |
(zamiast 4.268.800 mk.). | ||
2) Podlegający podatkowi dochód osoby fizycznej | 50,500.000 | " |
Od 50,500.000 mk. dochodu winien przypadać podatek: | ||
Od 20.000.000 mk. dochodu | 5,000.000 | mk. |
Od każdych następnych pełnych 200.000 mk. dochodu po 50.000 mk. (50.000 X 152) = | 7,600.000 | " |
Nadto od 50,500.000 mk. 4%. | 2,020.000 | " |
Razem | 14,620.000 | mk. |
Po potrąceniu tego podatku od podlegającego podatkowi dochodu (50,500.000-14,620.000) pozostaje | 35,880.000 | " |
Od najwyższego dochodu poprzedniego stopnia t. j. od 50,000.000 mk. przypada podatek: | ||
Od 20,000.000 mk. dochodu | 5,000.000 | " |
Od każdych następnych pełnych 200.000 mk. dochodu po 50.000 mk. (50.000 X 150) = | 7,500.000 | " |
Nadto od 50,000.000 mk. 3%. | 1,500.000 | " |
Razem | 14,000.000 | mk. |
A ponieważ po potrąceniu tego podatku od podlegającego podatkowi dochodu 50,000.000-14,000.000) pozostaje | 36,000.000 | mk. |
Przeto od dochodu 50,500.000 mk. wymierzyć należy różnicę między 50,500.000 mk. a 36,000.000 mk. (50,500.000-36,000.000) - | 14,500.000 | " |
(zamiast 14,620.000 mk.). | ||
3) Podlegający podatkowi dochód | 180.200 | mk. |
Podatek winien wynosić według stawki 1 stopnia dochodu | 1.000 | " |
Ponieważ po potrąceniu tego podatku od podlegającego podatkowi dochodu (180.200-1.000) pozostaje 179.200 mk., zatem mniej, niż wynosi najwyższy dochód wolny od podatku t. j. 180.000 mk., przeto wymierza się podatek w wysokości nadwyżki dochodu ponad tę najniższą granicę t. j. | 200 | " |
Do art. 7 ustawy.
Przykłady:
1) Tantjema wynosi | 25.000 | mk. |
Specjalny podatek od tantjem stanowi | 1.000 | " |
ponieważ w skali załączonej do art. 6 niema odpowiedniej stawki. | ||
2) Tantjema wynosi | 185.000 | " |
Specjalny podatek od tantjem stanowi | 1.000 | " |
ponieważ 50% stawki, przypadającej wedle skali, załączonej do art. 6, wynosi tylko 500 mk. |
Przy obliczaniu specjalnego podatku od tantjem mają analogiczne zastosowanie §§ 37 i 45 rozporządzenia Ministra Skarbu z dnia 14 maja 1921 roku*
Do art. art. 10 - 16 ustawy.
Organami temi są podkomisje szacunkowe, które działają pod kierunkiem właściwych komisji szacunkowych względnie jej przewodniczących, stosując się ściśle do otrzymywanych wskazówek ł poleceń.
Szczegółowe przepisy o zakresie i trybie działania podkomisji szacunkowych zawiera oddzielna instrukcja Ministra Skarbu z dnia 21 kwietnia 1922 r.
W większych Jednak gminach wiejskich i małomiasteczkowych, w których ilość osób, wymienionych w art. 15 znacznie przekracza cyfrę pięciuset, należy utworzyć dwie lub więcej podkomisji.
Odrębne podkomisje należy w każdym razie ukonstytuować dla tych miasteczek, które posiadają znaczniejszą ilość mieszkańców, osiągających dochody z nieruchomości budynkowej, handlu, przemysłu, rzemiosł, furmanek i t. p.
W większych miastach można tworzyć podkomisję szacunkowe tylko dla odrębnych dzielnic, zamieszkałych wyłącznie lub przeważnie przez płatników podatku dochodowego, wymienionych w art. 15.
O ile się okaże, że powołanie do życia takich podkomisji jest niezbędne, przewodniczący komisji szacunkowej składa dyrektorowi izby skarbowej należycie umotywowane w tym przedmiocie wnioski z podaniem granic okręgu każdej projektowanej przezeń podkomisji.
Wnioski te zatwierdza ostatecznie dyrektor izby skarbowej.
O ileby jednak w tym okresie zaszła potrzeba utworzenia nowych podkomisji, winni przewodniczący komisji szacunkowych złożyć dyrektorom izb skarbowych swoje w tym przedmiocie wnioski w sposób podany w poprzednim paragrafie i to w takim czasie, by projektowane podkomisje mogły rozpocząć swą działalność od nowego okresu podatkowego.
Sprawdzone i uzupełnione kwestjonarjusze przewodniczący komisji szacunkowej przedstawia tejże komisji do rozpatrzenia,
Przy ustalaniu tych norm należy podzielić gospodarstwa rolne stosownie do ich obszaru na kategorje w danej okolicy przeważające.
Normę przeciętnej dochodowości ustala się na podstawie danych nie tylko zawartych w kwestjonarjuszach, lecz również zebranych przez przewodniczącego komisji, oraz zakomunikowanych przez członków i zaproszonych w razie potrzeby rzeczoznawców.
Przy ustalaniu przeciętnych norm dochodowości bierze się pod uwagę nie tylko dochód z gruntów, lecz całokształt dochodów z gospodarstwa danej kategorji, a więc dochód z gruntów łącznie z dochodami z nabiału, przychówku, owoców, warzywa, i t. p., po potrąceniu wydatków związanych z prowadzeniem gospodarstwa.
Ustalone w ten sposób przeciętne normy dochodowości gruntów służą za wskaźnik przy określaniu dochodów płatników, wymienionych w ustępie a) art. 15>
Komisja szacunkowa ustala dochody płatników, kierując się danemi zebranemi przez podkomisje szacunkowe, ewentualnie uzupełnionemi w trybie wskazanym w § 14 nin. rozp., jak również o ile chodzi o posiadłość gruntową, normami przeciętnej dochodowości, ustalonemi w myśl § 13 nin. rozp. i zwraca baczną uwagę na specjalne okoliczności dotyczące każdego płatnika, a wpływające na powiększanie lub zmniejszanie jego dochodowości.
do art. 19 ustawy.
Wpłata winna być dokonana przed złożeniem zeznania o dochodzie, w terminie oznaczonym w części drugiej art. 50 ustawy z dnia 16 lipca 1920 r., a dowód uskutecznionej zapłaty należy dołączyć do zeznania.
Za dowód taki uważa się pokwitowanie kasy skarbowej albo zaświadczenie Pocztowej Kasy Oszczędności, złożone w oryginale lub uwierzytelnionym odpisie.
W razie niezłożenia zeznania o dochodzie, za kwotę przypadającą do zapłaty w myśl art. 19 uważa się połowę podatku, należnego od dochodu oznaczonego w nakazie płatniczym.
Od nieuiszczonych w terminie płatności kwot pobiera się odsetki za zwłokę w wysokości 2% miesięcznie.
Do art. art. 25 - 29 ustawy.
Główne zmiany są następujące:
Wynagrodzenie jednorazowe względnie wynagrodzenie za wykonaną pracę przypadające do wypłaty oprócz wynagrodzenia za pewien okres czasu dolicza się do wysokości ostatniego perjodycznego wynagrodzenia obliczonej w stosunku rocznym;
W szczególności należą tu:
Wspomniane wynagrodzenia należy uważać za dochód bez względu na to, czy zapewnione są w sumach z góry ustanowionych (rocznie, miesięcznie, tygodniowo, dziennie), czy też otrzymywane według innych norm (przepisy służbowe, umowy, zwyczaje i t. p.). Nazwa wynagrodzenia oraz okoliczność, czy pobierane wynagrodzenie jest związane z uprawnieniem do emerytury lub nie, nie czyni żadnej różnicy;
Dochód duchownych z gruntów i budynków kościelnych ustala się w myśl §§ 25-32 rozporządzenia Ministra Skarbu z 14 maja 1921 r. i opodatkowuje się jako dochód ze źródeł wymienionych w ustępie 1 i 2 art. 3 ustawy z 16 lipca 1920 r.
Do art. 27 ustawy.
Przy wypłacie uposażeń przekraczających w stosunku rocznym 4.000.000 mk. podatek pobiera się również drogą potrącania przez służbodawce, lecz według stopy procentowej odpowiedniego stopnia skali art. 6 (§ 6 ustęp 2 nin. rozp.).
O ile wysokość uposażenia ulegnie zmianie, należy już przy najbliższej wypłacie uwzględnić zaszłą zmianę i za podstawę potrącenia przyjąć kwotę zmienionego uposażenia, obliczoną w stosunku rocznym.
Stopę procentową podatku przypadającego od jednorazowych wynagrodzeń ustala się w ten sposób, że jednorazowe wynagrodzenie dodaje się do sumy dochodu obliczonego w stosunku rocznym na podstawie ostatniego perjodycznego uposażenia, podatek.
zaś potrąca się według otrzymanej w ten sposób stopy procentowej od sumy jednorazowo wypłaconego wynagrodzenia.
Przykłady:
1) Wypłaca się pracownikowi miesięczne uposażenie za styczeń w kwocie | 50.000 | mk. |
Wysokość tego uposażenia, obliczona w stosunku rocznym (60.000x12) | ||
wynosi | 720.000 | " |
Stopa procentowa od rocznego dochodu 720.000 mk. według skali art. 27 wynosi 0,3%. | ||
Służbodawca potrąca zatem przy wypłacie wspomnianych 60.000 mk. podatek w kwocie | 180 | " |
2) Wypłaca się temuż pracownikowi miesięczne uposażenie za luty podwyższone z 60.000 mk. na 80.000 marek. | ||
Wysokość lego uposażenia, obliczona w stosunku rocznym (80.000 X 12) wynosi | 960.000 | " |
Stopa procentowa od rocznego dochodu 960.000 mk. według skali art. 27 wynosi 0,4%. | ||
Służbodawca potrąca zatem przy wypłacie wspomnianych 80,000 mk. podatek w kwocie | 320 | " |
3) Wypłaca się temuż pracownikowi miesięczne uposażenie za marzec | 80.000 | mk. |
i jednorazowe wynagrodzenie | 100.000 | " |
Razem | 180.000 | " |
Ustalenie stopy procentowej:
Wysokość perjodycznego uposażenia, obliczona w stosunku rocznym (80.000 X 12) wynosi | 960.000 | mk. |
Jednorazowe wynagrodzenie | 100.000 | " |
Razem | 1.060.000 | " |
Stopa procentowa od rocznego dochodu 1.060.000 mk. -według skali art. 27 wynosi 0.6%. | ||
Służbodawca potrąca zatem przy wypłacie wspomnianych 180.000 mk. podatek w kwocie | 1,080 | " |
4) Wypłaca się pracownikowi w dniu 1 kwietnia uposażania za pierwszy kwartał danego roku | 300.000 | " |
Wysokość kwartalnego uposażania obliczona w stosunku rocznym (300.000 X 4) wynosi | 1,200,000 | " |
Stopa procentowa od rocznego dochodu 1.200.000 mk. według skali art. 27 wynosi 0.6%. | ||
Służbodawca potrąca zatem przy wypłacie 300.000 mk. podatek w kwocie | 1.800 | " |
5) Wypłaca się pracownikowi tygodniowe wynagrodzenie w kwocie | 12.000 | " |
Wysokość tego wynagrodzenia obliczona w stosunku rocznym (12.000 X 52) wynosi | 624.000 | " |
Stopa procentowa od rocznego dochodu 624.000 mk. według skali art. 27 wynosi 0.3%. | ||
Służbodawca potrąca zatem przy wypłacie wspomnianych 12.000 mk. podatek w kwocie | 36 | mk. |
6) Wypłaca się pracownikowi miesięczne uposażenie w kwocie | 30.000 | " |
tudzież miesięczne świadczenie w naturze, którego wartość pieniężna, obliczona podług cen w dniu 1 stycznia roku podatkowego, wynosi | 25.000 | " |
Razem | 55.000 | " |
Wysokość dochodu z uposażenia w pieniądzach, obliczona w stosunku rocznym (30.000 X 12) wynosi | mk. | |
Roczna wartość pieniężna świadczenia w naturze (25.000 X 12) wynosi | 300.000 | " |
Razem | 660.000 | mk. |
Stopa procentowa od rocznego dochodu 860.000 mk. według skali art. 27 wynosi 0,3%- Służbodawca potrąca zatem przy wypłacie wspomnianego uposażenia (30.000+25,000 mk.) podatek w kwocie 165 mk. | ||
7) Wypłaca się. pracownikowi uposażenie za październik | 50.000 | " |
tudzież za trzeci kwartał świadczenia w naturze, których wartość pieniężna, obliczona według cen w dniu 1 stycznia roku podatkowego wynosi | 80.000 | mk. |
Razem | 130.000 | mk. |
Wysokość dochodu z uposażenia w pieniądzach, Obliczona w stosunku rocznym (50.000 X 12) wynosi | 600.000 | " |
Roczna wartość pieniężna świadczeń w naturze (80.000 X 4) | 320.000 | " |
Razem | 920.000 | mk. |
Stopa procentowa od rocznego dochodu 920,000 mk. wedle skali art. 27 wynosi 0,4%. Służbodawca potrąca zatem przy wypłacie wspomnianego uposażenia (50.000+80.000 mk.) podatek w kwocie 520 mk. |
do art. 28 ustawy część pierwsza,
Obowiązek potrącania podatku ciąży na urzędach względnie na kasach państwowych, związkach komunalnych i innych instytucjach publicznych, również w wypadkach wypłacania uposażeń służbowych ze źródeł wymienionych w ustępie 2 lit. d art. 1 ustawy z 16 lipca 1920 r.
do art. 28 część druga i następna.
Przy wpłaceniu słyżbodawca obowiązany jest złożyć w kasie wykaz potrąceń, sporządzony według przepisanego wzoru lub odpis listy płacy, o ile takowa zawiera dane niezbędne do sprawdzenia prawidłowości dokonanych potrąceń.
Za niezbędne dane uważa się nazwisko i imię pracownika, rodzaj jego zajęcia, względnie wartość pieniężna wynagrodzeń w naturze, oznaczenie okresu czasu, za który wypłaca się wynagrodzenie, wysokość wynagrodzenia obliczona w stosunku rocznym, kwota potrącanego podatku,.
Kasa skarbowa wystąpią służbodawcy pokwitowanie na ogólną sumę wpłaconego podatku, przesyła wykaz, względnie: odpis listy płacy do właściwej władzy podatkowej ł instancji wraz z odnośnym pomocniczym dziennikiem przychodu.
do art. art. 29 i 30 ustawy.
do art. 38 ustawy.
ZAŁĄCZNIK
z dnia 21 kwietnia 1922 r.
o zakresie i trybie działania podkomisji szacunkowych, przewidzianych ustawą *z dnia 4 kwietnia 1922 r. w przedmiocie zmiany niektórych postanowień ustawy z dnia 16 lipca 1920 r. {Dz. U. R. P. № 82, poz. 550) o państwowym podatku dochodowym i podatku majątkowym.
Dwóch członków i zastępców podkomisji mianuje naczelnik właściwego urzędu skarbowego (inspektoratu skarbowego), resztę zaś członków i zastępców wybierają zebrania gminne (rady gminne), względnie rady miejskie.
W wezwaniu przewodniczącego komisji szacunkowej podane będą:
Na tem posiedzeniu członkowie podkomisji wybierają z pośród swego grona przewodniczącego i Jego zastępcę, a w podkomisjach, utworzonych dla dzielnic miejskich i małych miasteczek, nadto protokulanta-sekretarza również z pośród swego grona.
W gminnych podkomisjach szacunkowych wiejskich oraz w osobnych podkomisjach szacunkowych, utworzonych dla poszczególnych miejscowości (wsi, przysiółków), znajdujących się w obrębie danej gminy wiejskiej, protokulantem-sekretarzem jest z urzędu sekretarz (pisarz gminny).
Protokulant-sekretarz prowadzi biurowość podkomisji szacunkowej.
Wszelką korespondencję podkomisji podpisuje przewodniczący lub jego zastępca oraz sekretarz-protokulant.
Do ważności uchwał podkomisji potrzeba obecności przynajmniej dwóch członków, oprócz przewodniczącego lub jego zastępcy,
i zamieścić spis wskazany pod a) w przedziałce 3 formularza A spis zaś wskazany pod b) w przedziałce 3 formularza B;
Wypełnienie przedziałek 43 do 49 formularza A, względnie formularza B nie należy do podkomisji szacunkowej; przedziałki te wypełnia komisja szacunkowa.
a) | ad | 1) | w czasie | od | 16 | grudnia | do | 5 | stycznia | |
b) | " | 2) | " | " | 5 | stycznia | " | 10 | " | |
c) | " | 3) | " | " | " | " | " | 10 | " | |
4) 5) 6)) | ||||||||||
d) | " | 7) 8) 9)} | " | " | 10 | " | " | 15 | marca | |
e) | " | 10) | między | 16 | a | " | 20 | " | ||
f) | ad | 11 | w terminach, wyznaczonych w odnośnem poleceniu komisji szacunkowej. Powyższe terminy co do roku 1922 będą ustanowione osobnem rozporządzeniem. |
To sarno dotyczy wszystkich innych danych, wpisywanych do przedziałek formularza A. lub B.
Kwestjonarjusz № 1 należycie wypełniony co do wszystkich punktów służyć ma jako środek pomocniczy przy dalszych czynnościach podkomisji.
W tym celu podkomisja szacunkowa zadaje zeznającym pytanie i zarazem wyjaśnia, że odpowiedzi winny być udzielane według najlepszej wiedzy i sumienia i że w razie złożenia świadomie nieprawdziwych zeznań płatnicy podlegają grzywnie lub karze pozbawienia wolności.
Ustne zeznanie ma obejmować wszystkie źródła dochodowe, należące do zeznającego, a nie tylko znajdujące się w okręgu podkomisji.
To samo stosuje się do dochodu, który winien być obliczony i podany w zeznaniu w całości.
W razie potrzeby podkomisja szacunkowa zasięga niezbędnych wiadomości w zarządzie gminy ewentualnie od osób, zaznajomionych z faktycznym stanem rzeczy.
Przy stawianiu wniosków o stosunkach dochodowych przewodniczącego podkomisji, jego zastępcy, członków lub zastępców członków podkomisji albo protokulanta-sekretarza zainteresowane osoby nie biorą udziału w posiedzeniu podkomisji.
FORMULARZ № 1
KWESTJONARJUSZ
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.
..................................................
FORMULARZ A
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.
..................................................
FORMULARZ B
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.
..................................................
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »