Wykonanie ustawy z dnia 25 lipca 1924 r. o morskich opłatach portowych.
Dz.U.1925.38.268
Akt utracił mocROZPORZĄDZENIE
MINISTRA PRZEMYSŁU I HANDLU W POROZUMIENIU Z MINISTREM SKARBU
z dnia 27 marca 1925 r.
w sprawie wykonania ustawy z dnia 25 lipca 1924 r. o morskich opłatach portowych.
Do uiszczenia opłat portowych od ładunków przychodzących do portu na krypach, barkach, bordingach i innych statkach holowanych przez holownik, w razie nieposiadania przez te statki pełnomocnego przedstawiciela na miejscu, zobowiązany jest odbiorca ładunku a dla ładunków tego rodzaju wychodzących z portu - ich nadawca.
Całkowita ilość ładunku przybywającego statku, tudzież i ilość przeznaczona do wyładowania w porcie winny być niezwłocznie w razie zaś dłuższego pobytu statku nie później niż w ciągu następnych 2-ch dni powszednich po przybyciu zameldowane w kapitanacie portu.
Na żądanie kapitanatu portu statki przybywające z zagranicy przedkładają manifest, statki zaś żeglugi przybrzeżnej przybywające z portów polskich i Gdańska - spis ładunku.
Przedłożone dokumenty okrętowe kapitanat portu przechowuje i zwraca je kapitanowi statku przy wyjściu z portu.
Pozwolenie na wyjście statku z portu udziela się tylko po uiszczeniu należnych opłat portowych i po przedłożeniu w kapitanacie portu przepustki celnej na prawo wyjścia, stwierdzającej, że statek zadość uczynił wszystkim opłatom i zobowiązaniom celnym.
Statki co do których złożone zostały gwarancje zadosyćuczynienia obowiązkom opłat portowych, wychodzą z portu bez uprzedniego uiszczenia tych opłat, natomiast w przeciągu następnych 2-ch dni powszednich agent statku wpłaca należną kwotę opłat portowych do kapitanatu portu, przedkładając należycie wypełniony wzór "Wymeldowania" oraz dane i dokumenty, na podstawie których możnaby stwierdzić należną kwotę opłat portowych; z braku tych dokumentów kapitanat portu ustali maksymalne opłaty portowe, na podstawie danych o statku, znajdujących się w posiadaniu kapitanatu portu.
jednostka miary waga kg. | ||||
drzewo | opałowe | 1 m przestrzenny | 350 | |
" | " | 1 m3 | 500 | |
gonty | 100 szt. | 80 | ||
dachówki | 1.000 szt. | 2.100 | ||
faszyny | 1 m3 | 200 | ||
goudron | 1 beczka | 200 | ||
śledzie | 1 " | 160 | ||
drzewo tarte twarde | 1 m3 | 900 | ||
" | miękkie | 1 m3 | 750 | |
(drzewo kopalniane | 1 sążeń = 6,12 m3) | |||
wapno | 1 beczka | 190 | ||
żwir | 1 m3 | 1.800 | ||
glina | 1 m3 | 1.600 | ||
ziemia gliniana | 1 m3 | 2.000 | ||
kamienie do murowania | 1.000 szt. | 3.500 | ||
piasek wszelk. rodz. | 1 m3 | 2.100 | ||
kamienie wszelk. rodzaju | 1 m3 | 2.500 | ||
smoła | 1 beczka | 200 | ||
torf | 1.000 szt. | 400 | ||
cement | 1 beczka | 180 |
Standart drzewa równa się 4,77 mtr. sześć.
1 | balon (pusty) | 12 | kg. | |||||
1 | beczka | 90 | " | |||||
1 | " | od | nafty lub pokostu | 35 | " | |||
1 | " | od | wapna | 25 | " | |||
1 | " | od | cementu. | 12 | " | |||
1 | " | od | śledzi | 15 | " | |||
1/1 | beczka | od | mydła | 8 | kg | |||
1/2 | " | od | mydła | 4 | " | |||
1/4 | " | od | mydła | 3 | " | |||
1/1 | " | od | piwa | 55 | " | |||
1/2 | " | " | " | 35 | " | |||
1/4 | " | " | " | 20 | " | |||
1/8 | " | " | " | 12 | " | |||
1 | skrzynia z pustemi butelkami od piwa lub wody selcerskiej | 32 | " | |||||
1 | balon szklany z koszykową ochroną | 5 | " | |||||
1 | wiązka pustych koszów | 30 | " | |||||
1 | skrzynia z pustemi 1/1 butelkami od wina | 45 | " | |||||
1 | skrzynia z 50 1/1 butelk. wina | 105 | " | |||||
1 | " | z 30 | " | piwa | 50 | " | ||
1 | baczka | piwa | 170 | " | ||||
1/2 | " | " | 95 | " | ||||
1/4 | " | " | 48 | " | ||||
1/2 | " | " | 27 | " | ||||
1 | skrzynia z pełnemi butelkami wody selcerskiej | 45 | " | |||||
1 | butelka kwasu węglowego | 30 | " | |||||
1 | kosz kartofli, owoców | 40 | " | |||||
1 | skrzynia śledzi wędzonych | 15 | " | |||||
1 | beczka nafty | 200 | " | |||||
1 | skrzynia śledzi | 100 | " | |||||
1 | skrzynia borówek | 100 | " | |||||
1 | piec kaflowy | 300 | " | |||||
1 | koń | 350 | " | |||||
1 | wół | 650 | " | |||||
1 | krowa | 500 | " | |||||
1 | ciele | 75 | " | |||||
1 | świnia | 100 | " | |||||
1 | owca, baran, koza | 40 | " |
Odnowienie "karty miesięcznej" następuje po uregulowaniu opłat portowych za czas ubiegły.
Statki nie posiadające pełnomocnych przedstawicieli stałej agencji, lub siedziby właściciela w porcie polskim mogą używać "kart miesięcznych" dopiero po złożeniu odpowiedniej gwarancji.
Kapitanowie lub właściciele statków, zamierzający uiścić opłaty roczne, wymienione w art. 3 poz. IV ustawy o morskich opłatach portowych, winny zgłosić swe statki do odnośnego kapitanatu portu, celem poddania ich oględzinom.
Po uiszczeniu opłaty rocznej, statki te zostają wciągnięte na specjalną listę kapitanatu portu.
Statki, uiszczające opłatę roczną, przedkładają certyfikat okrętowy i świadectwo pomiarowe, parowe zaś statki również i książkę kotłową.
Statkom, które uiściły opłatę roczną, wydaje się "kartę opłaty rocznej" (wzór № 4), która jest ważna do dnia 31 grudnia roku kalendarzowego; karta ta winna stale znajdować się na statku i być przedkładaną na żądanie władz policyjno-portowych.
Stawka opłaty rocznej bezwzględnie nie może być obniżoną, chociażby nawet uiszczenie opłaty rocznej od statku nastąpiło nie na początku roku kalendarzowego.
Opłata roczna nie zwalnia statku od wpłacania innych opłat portowych, przewidzianych w ustawie o morskich opłatach portowych oraz w rozporządzeniach Ministra Przemysłu i Handlu.
Statki, używane dla celów zarobkowych, które uiszczają opłaty roczne, przedkładają w kapitanacie portu dane o przewiezionych ilościach pasażerów i ładunków. Mogą one po złożeniu odpowiedniej gwarancji uzyskać również zezwolenie od urzędu marynarki handlowej na wybrzeżu pomorskiem na uiszczanie innych opłat portowych perjodycznie w terminach wyznaczonych.
Opłaty za ładunek wedle art. 3 p. II ustawy o morskich opłatach portowych winny być uiszczane najpóźniej w ciągu 3-ch dni po ukończeniu operacji wylądowania.
W każdym razie wszelkie opłaty portowe winne być uregulowane przez statek przed wyjściem z portu.
Statki uiszczające opłaty "roczne", tudzież statki, które złożyły gwarancję i posiadają "karty miesięczne" lub specjalne zezwolenie urzędu marynarki handlowej na wybrzeżu pomorskiem, nie podlegają przepisom niniejszego paragrafu.
Od przeznaczonych do załadowania na statek i w tym celu złożonych na nadbrzeżach ładunków, od których nie uiszcza się opłat składowych za czas do 48 godzin, wpłaca się po upływie tego czasokresu za każdy metr kw. przestrzeni nadbrzeży zajętej pod ładunek dziennie 0,1 zł. Po upływie 2-ch dni płatnych ładunek na żądanie kapitanatu portu za zgodą urzędu celnego winien być natychmiast sprzątnięty, w przeciwnym razie ładunek ten usuwa się z nadbrzeży na inne miejsce, według uznania kapitana portu, na koszt i ryzyko właściciela ładunku.
Wyładowany ładunek powinien być w miarą wyładowywania i wykonywania czynności celnych zabierany, a najdalej w przeciągu 48 godzin, i w tym czasokresie nie podlega opłatom składowym; za dłuższe ponad 48 godzin, zajmowanie miejsca - na nadbrzeżu opłaca się 0,1 zł. za metr kw. dziennie i po upływie 48 godzin płatnych o ile nie będzie sprzątnięty podlega przymusowemu usunięciu za zgodą urzędu celnego na koszt i ryzyko właściciela.
Urząd marynarki handlowej oznacza wysokość gwarancji i ustala wartość składanego depozytu, jednocześnie zastrzegając sobie prawo pobrania należytości tytułem opłat portowych ze złożonej gwarancji w razie nieuiszczenia należnych opłat portowych przez osobę zobowiązaną w ciągu miesiąca po ich terminie płatności.
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »